EURS - ees Zn, Drijvend vliegveld, drijvende vesting, drijvend dorp. Complete veldslag tussen studenten en politie. :R 194» Loon naar werk. V DE TROTS VAN DE NEDERLANDSE MARINE. Bezoek aan rlv Karei Doorman. 354 Alge gram kaas of 125 gr. gram kaas of 250 gr. SECONDEN. 1 JTRUST 4 i 0.65 3781 FMj v' u. -an dc BINNENLAND. zij e Tei dagen Marshall-organisatie past straf, maatregelen toe. nd" lestuur lemr In tar Gerei. een igdel ■kelt) ■peis e vil- om ver en met igenstr. 105 KKUM van geen ewei- t pro- i alle De ninkli tuig] lige een con nis ren met tegoriën wi' ct. ‘49 opt Ds n Delft ebouw kan ook bu!< misvormde t komen, lebben, c van i op e maakt ten o‘ its ki lord er ruim men op- mu- wor- bonnen y WS wezen 332. wislagen strijd gebr krij] ccnc luch avond identen getrokken, dat ?nde Ade«rt»ntf«r 1-13 a m. 1.80. elke m m. meer f 0:12. derde plaatiing halve prtji. Familieberichten 10 ct pet m.m mg njden op ichtlopend rijwiel van in Scheveningen op het en in de omliggende '-g. Om kwart over acht siale tram i werden op- tanders. De en om het Nauwelijks Vliegdek en common.. o-loi en „Karei Doorman". (Eigen reportage.) s trots van leen op t ïter een l •nkomt met dat van ,t er voor de leek l ontdekken is en dat het «..allge. topzware indruk **rd verdwaalt mei i en trappel *n de weg r Een schip zal aan boord daarvan nauwelijks op een schip is. Wellicht zal hij over de steile trapjes, maar overlj [hallen, de werkplaatsen of de i gevoel bij zich zelf ontwaren scheepje was, dat ook herke.., De staking in de Amerikaanse staal industrie. Voor de stilgelegde staal fabrieken en hoogovens in de Verenig dl Staten wordt gepost. Op de achtergrond een der grootste hoogovens ter wereld in Chicago. - kunnen reeds op Vrijdag 7 Octobty worden gebruikt. De niet-aaiiflfwezen' bonnt 329. 330_4BÏ, 332. 333. 339 Aljproeen kunhen woraen vernietigd. plekje zee C. met de vijftien weer van A 62 naar ..veldslag", die traditie October in Den Haag Delft en Leiden gehou >nd niet verlopen als DOODSTRAF GEEIST; UITSPRAAK VIJFTIEN JAAR. Het Bijzonder Gerechtshof te Amsterdam veroordeelde gistermorgen de 45-jarige Ennl Rul en de 39-jarige Friedricht Christian Viebahn, die gedurende de bezettingstijd werkzaam waren als Kriminalsekretar bij de Dienststelle Amsterdam van de Sicherheits- dienst. tot 15 jaar gevangenisstraf met af trek van de tijd in voorlopige hechtenis m Nederland doorgebracht. De advocaat-fiscaal eiste veertien 'geleden tegen beiden de doodstraf. Conflict tussen marktcommissie en C.C.D. Het marktbericht van de kaasmarkt Bodegraven van gistermorgen vermeldt f notering omdat de marktcommissie ge' gerd heeft een notering op te maken, uit test tegen de houding van de C.C.D.. die alle boeren verbaliseert. die een hogere prijs ontvangen, dan f 2.03. de hoogste notering van 13 September in verband met de prijs stop. De commissie acht het niet redelijk, omdat de prijsstop bepaald is op de maxi- mum-prijs van 17 September en omdat tus sen 13 en 17 September hogere pr ijzen tot f 2.15 toe op andere markten zijn betaald. Bodegraven's markt zal daardoor in een:zeer ongunstige positie komen. De C.C.D. heeft intussen de handschoen opgenomen enschpnt voornemens te zijn alle partijen, waarvoor meer dan f 2.03 is betaald, in beslag te ne- m Van de züde van het Ministerie van Land- van de c van de doolhof, r igcn van eci ia! trapje in een irtig le- leiging. die trapjes omdat het onder zo heel groot is. burger. Het kan k bukkend en “.de deur in i. terwijl men dan een don- Vw*chJ)M Maandag. Woanidag •n Vrijdag. Prlji bij voorultbcta- ing f 1,83 p«t 3 maandtn voor Schoonhoven 1.30 niet die c >ogen te ree ingelukt vliegtuig uit de weg ruimen, •s brandbaar goedje en een vlammen zee op een dek. waar nog wat andere vliegtui gen staan is neit zo verkwikkelijk. Daarom is het consigne, dat de brandweer alle beschik bare stralen van water of schuim binnen het Joegoslavische om af te wachten of er wcrkelijk brand komt larin Wanneer er iets kraakt, breken dadelijk van I om alle kanten de blusstralen op het wrak. van boijw, Visserij en Voedselvoorziening verne men W1J- dat de richtlijn, welke door de C.C:D. in Bodegraven is gevolgd. voor het gehele land geldt. Andere kaasmarkten, zo werd hieraan toegevoegd, kunnen een der- gelijke qontrole dus eveneens verwachten. Een lid van de marktcommissie te Bode graven verklaarde, dat de prijs van de beste kaas tussen 13 September, op welke dag de laatste kaasmarkt voor de devaluatie is ge houden. en 17 September, het tijdstip van de invoering van de prijsstop. op de markt te Bodegraven reeds ver boven f 2.03 was aan- ng er uit”, riep red de machine an Rob s zuster ier vliegtuigc.. 'ijftig seconden 'en. Wanne-r vliegdek- van ioorman staat, isachtige *«t is dan 210 meter lang. Maar inneer men met een elheid van een slordige komt het '»p de gol- dan klein heel da- enschap, idc*n la- niegtuig is éën gehele Niet alleen s .Ook van »el. dal de aanwijzingen de mannen, die u*idshekken en ’dienen en van HUTSPOT. Naar aanleiding van de viering van 3 October, de herdenking van Leiden s ontzet, legt het Engelse tWad de „Man chester Guardian" zijn lezers uit. wat hutspot, een gerecht, dat men in Enge land niet kent, eigenlijk is. Hutspot is „eenvoudig vlees, in een pan gekookt, in geen geval in een oven gebraden", aldus het blad, dat er aan toevoegt, dat het vlees door het geallieerde be vrijdingsleger werd meegebracht. Verschillende personon moesten naar het ziekenhuis. i onervaren en vooral een onbevaren bezoeker van een modern vliegdek. ip zal aan boord daarvan nauwelijks de overtuiging krijgen, dat hij werkelijk hip is. Wellicht zal hij pruttelen over de dwaze hoge drempels of teile trapjes, maar overigens zal hij wandelend door de grote vlieg- bureaux niet de knusse indruk en het wiebe- en, dat hij vroeger wel eens had wanneer hij in ten baar was ala vaartuig. OORLOGSSCHIP EN TOCH Zo is niet alleen aan dek. Wanneer ergens in de hangars een vlammetje ontdekt wordt, gaat de blusinstallatie daar in werking Dat bete kent. dat 150 ton water per uur over alle vliegtuigen gespoeld wordt. Die grote mate van snelwerkende veiligheidsmiddelen zijn natuur lijk nodig op een oorlogschip. En toch zolang tuigen niet loeiend opstijgen van aden met benzine, patronen, ra- soms bommen, zo lang niet de offi- - geheel terzijde gedrukte brug .p de navigatie, ook op de vijand moet tten. zo langs is zelfs een vliegkampschip een "rijze, drijvende inrichting, waarop tussen de oóO en 1000 man wonen. Inderdaad wonen, want wanneer er een reis naar de Oost gemaakt zal worden, is dat een reis van tw^-e jaar. Dan is iego- het niet voldoende, wanneer de mannen vech- tegd. ten en slapen. Daarom is er ook zoveel, zelfs ’s- op een schip als de Karei Doorman, met ken- >r nelijk geen andere bestemming dan de strijd ter zee. wat er op gericht is het leven aan boord dragelijk te maken. Daarom is er een grote, goed ingerichte kombuis, daarom zijn te- er cantines en recreatieverblijven, en daarom het ook kunnen de vliegtuigen wat ongeschikt wor. den. zodat in de grote hangar filmvoorstellin- gen gegeven kunnen worden. ken van het krijgsbedriji (matrozen, vliegers, mariniers) aan boord. Zelfs is het geen drij- -■J vestinkje, waarin men alles vindt wat nodig zou kunnen zijn van winkels en can tines af tot operatiezalen en hospitaalbedden 1Neen de Karei Doprman is een drijvend je met alle grondinrichtingen com- aar op is het schip gebouwd en daar- ‘s de aandacht bij de dienst gevestigd. zijn normaal 36 vliegtuigen aan bo( hoewel het weinig moeite zou kosten i veertig te bergen Die machines kum stijgen en landen, zij kunnen benzine en nitie innemen zij kunnen gerepareerd den en geblust, wanneer brand uitbreekt. NEDERLAND TEN ONRECHT» BETICHT? Zowel België-Luxemburg als Nederland be horen tot de zeven landen, die volgens de Marshall-organisatie (E.C.A.)' niet hebben geuiuun voldaan aan de verplichting, door het con- nen325. 327, 328 gres opgelegd, om minstens 50 pCt. van de 335. 336, 337. 338. goederen .die zij met Marshpll-dollars heb- iraen vernietigd. ^en gekocht, met Amerikaanse schepen te verzenden. Volgens E.C.A. bleven deze tan den ook Engeland. Denemarken, Zweden, Ierland en Frankrijk behoorden er toe ge middeld in het tweede kwartaal ongeveer 3 pCt beneden de vereiste 50 pCt. voor hun verschepingen met lijnschepen. Als gevolg daarvan zal de E.C.A., overeenkomstig haar verplichtingen tegenover het Amerikaanse congres, voor het eerst tegenover deze acht landen disciplinaire maatregelen toepaésenen weigeren aan deze landerf meer dan 48.000 ton goederen, door deze landen gekocht en met lijnschepen in het tweede kwartaal ver voerd, te betalen. De tonnage, die voor de verschillende landen als gevolg van deze- E.C.A.-maatregel niet wordt erkend, bedraagt voon Nederland 5.130 ton. Er is in deze maat regel van de E.C.A. noodzakelijk vertraging ontstaan, doordat de ambtenaren van de E.C.A. eerst de volledige cijfers over het tweede kwartaal moesten controleren, waar mede normaal ongeveer vier maanden ge moeid zijn. De vertegenwoordigers van de betrokken landen zijn officieel in kennis ge steld van de beslissing van de E.C.A. en ook de koopvaardijcommissie van het Huis van Afgevaardigden, welke vaak de „waakhond"- immissie wordt genoemd, is er van in ken- *s gesteld. In tegenstelling tot de vervoe- met lijnschepen werd in twee andere ca- ‘goriën. namelijk de tankerdiensten en de dlde vaart, meer dan de vereiste 50 pCt. van het vervoer met Amerikaanse schepen verricht, zodat de beperkende maatregelen daar niet van toepassing zijn. De vertegenwoordiger van het Nederland se ministerie voor de scheepvaart, de heer Van Hengel, verklaarde, toen hem verzocht werd, commentaar op deze maatregel van de E.C.A. te leveren, dat er een verschil be staat tussen de cijfers van de E.C.A. en die van de Organisatie voor Europese Economi sche Samenwerking. Wanneer deze twee cij- fergroepen op elkander zijn afgestemd, zal blijken, dat Nederland gehandeld heeft over- eenkomstig de bedoelingen van de door het congres aangenomen wet. n: J. Korevaai W. Korevaai M. A. Kore- r. 72. Mej A. W. van vierdijk A 211; en Lage Zwa- er trokken: mej, en. van Rivier-' eheidingsweg 1; ■iden.- Groenho- Parallelweg 40 251. icolaas, z. van ith. I. Klarus van chemsestraat C van Leerbroek n der Kieft van 29a H. Pater Broek A 54 ida naar Kerk d en zoon van it D 13 Ver- naar Lexmond, g naar Amers- Oosterom naar F van Heinin- Kalkhaven 70. A. J. Verhaar laar no. 35. ies Petrus, z M. Vergeer., it. 67 j.. echtg. •aden, voor - «"n het te dat gij, ieten buigen. 1 »t één vooruitstr ,i menen dat t. klasse zijn”. BULGARIJE ZEGT GRENSOVEREENKOMST OP Bulgarije* heeft in Augustus 1947 met Joef Slavië gesloten grensovereenkomst opgeze0_. Volgens Bulgarije heeft Joego-Slavie mis bruik gemaakt van deze overeenkomst, door haar als dekmantel te gebruiken voor de grensoverschrijding door geheime agenten en andere vijandige personen en niet alleen Bul gaarse burgers verhinderd naar hun land f rug. te keren, maar zelfs mensen, die in 1 bezit waren van officiële Bulgaarse popieren. naar concentratiekampen gezondfcn. De ,Jr'“ derde October nen” van Delf Maandagavond ren. Reeds in de voormiddag werden de Leidenaars in Scheveningen gesignaleei bezetten een huis, waaruit zij echter door de politie werden verdreven. Tegen de verzamelde zich een kleine groep stuc op het Buitenhof. Van deze studenten had de politie weinig last, des te meer echter van de duizenden op geschoten jongelieden, die door hun uitdagen de houding steeds meer bewegingen van de po litie uitlokten. Tot twee maal toe werd het publiek via een microfoon bevolen het Buiten hof te verlaten. De Hagenaars, die onwillig bleken, liepen rake gappen op. De blote sa bel, die voor het eerst op de derde October door de politie werd gebruikt, maakte slacht offers. Verschillende personen moesten naar een ziekenhuis worded overgebracht. Eerst te gen half twaalf trok de Haagse jeugd af en keerde de rust langzamerhand op het Buiten hof terug. Ondertussen woedde Gevers Deynootplein straten een ware veldslag, w.,. nw», v waren de Delfse „groenen” per speci op het Plein gearriveerd, waar ze gewacht door hun Leidse tegensti twee partijen nestelden zich op Kushausterras, en de strijd begon. Het verjrchijnsel doet zich nu voor, dat verschillende markten ook ver schillende „stopprijzen” hebben, omdat de markten nu eenmaal niet op dezelfde dag worden gehouden. Zo noteerde bijvoorbeeld de kaasmarkt in Gouda op de dag van de prijsstop een hogere prijs dan die van Bo degraven op 13 September, met het gevolg, dat de boeren nu hun kaas in Gouda zullen gaan verhandelen. Hierin zien wij een grote onbillijkheid, aldus het lid van de markt commissie te Bodegraven. DE NIEUWE BONNEN. In het tijdvak van 9 t.m. 22 October geeft elk der volgende bonnen recht op het kopen van de daarachter verr',J~ 341 Vlees (A, B. D) ^l( 342 Vlees (A, B) 300 grai 343 Vlees (D) 100 gram v: 347 Algemeen (A, B) 125 346 Algemeen (A, B) 200 gram korstloze kaas. i (D) 100 loze kaas, i (B) 200 - de bonnummers .geven betreffende bon- hele gev lakt. Eem de wirwar en men moet, uitgang ken uit tuigmaken want ook slechts na de vermoedt. Kortom, een vliegdel man. een vertegc grootste klasse Europese Unie in j in vindt jnen abri vensgrote ha"'’'”- nauwe gang. Bezoekers 1 vensjaren krijgen veelal achterwaarts af te dalen, scheid met een ladder niet althans In de ogen van een ook andersom. Men knieën heffend door een i een ruime slaapzaal terecht niet anders verwacht zou ht ker berghok. EERST ENGELS, NU NEDERLANDS. Zou die slaapzaal een onderofficiersverl zijn, dan is de kans groot, dat de neus gepri keld wordt door verse verf en de geuren van nieuwe matrassen, want de Nederlandse onder officier slaapt in een vaste kooi, laat gen een bed. terwijl zijn Engelse coll evenals de matrozen in een hangmat legt. Omdat de Karei Doormr-- Engeland gebouwd is vbor de E waren er dus geen vaste kooien voor de onder officieren. maar er waren wel overal thee- keukentjes. Wat dit betreft is de Karei man. die een lange periode van verbot en onderhoud achter de rug heeft, aan I landse eisen aangepast en vandaar de reuk van nieuwbouw. Bovendien zijn hier en daar de vindingen van Nederlands vernuft toegepast op de technische installaties van het schip en z”” enige andere onderdelen in overeenstemming gebracht met ^e jongste ervaringen opgedaan in de moderne zee-oorlog. Dit alles dus over hetgeen een rondwandeling door het binnenste van het schip ons leerde. Maar de Karei Door man is geen, (ftijvende kazerne, ook al zijn er dan manschappen van drie verschillende tak- waarin staking, staking ad infinitur igevolge van de dei de toestand nog verschert niet uitblijven of ook hier te enige spanningen optreden. De regering wil daaraan tegemoet komen en een deel van het programma omvat nog verder gaande sociale voorzieningen, zodat het totaal ongeveer 30 pCt. van het loonbe drag zou vertegenwoordigen Een ernstig be zwaar daarvan is. dat de arbeider dus eigen lijk slechts drie kwart in handen krijgt van hetgeen de werkgever voor hem uitgeeft. De rest wordt gestort in allerhande fondsen met sociale strekking. Dat het verantwoordelijk heidsgevoel van de arbeiders daardoor zien derogen afneemt, althans in het geheel niet gestimuleerd wordt, is een ernstig nadeel, dat ook bij de uitgebreide Engelse verzor ging duidelijk aan de dag treedt. Daarnaast st^at evenwel, dat voor elke bijdrage van het bedrijfsleven in een of ander fonds de staat zich verplicht eveneens een bepaald percentage te storten. De kosten die de staat 'In het lopende jaar aan sociale voorzienin gen voor de arbeidende bevolking uitgeeft (dus niet voor de ambtenaren in staatsdienst) belopen 395 millioen gulden, welk bedrag in het komende jaar zal stijgen tot 442 millioen. nog ongeacht de nieuwe ontwerpen voor werkloosheidsverzekering en bearijfspen- sioenen. Dat bedrag van 442 millioen is een van de grootste posten op de staatsbegroting. Het wordt slechts overtroffen door de mi litaire uitgaven en door die voor aflossing van staatsschuld. Het is duidelijk dat men op deze weg met het Engelse voorbeeld voor ogen niet mag doorgaan. Vandaar dan ook dat in de ministerraad, voorlopig nog in het geheim, jjpzocht wordt naar een systeem van beloning naar prestatie. Daardoor kunnen al gemene loonsverhogingen vermeden worden, daardoor zal de arbeider zich zelf weer naar waarde leren schatten en daardoor zullen de staatsbemoeienissen met sociale zorg niet ver der uitgebreid behoeven te worden. der uitgebreid behoeven te worden dan thans reeds in het .voornemen ligt. NIEUWSBLAD VOOR ZUIRHOLLAND EN UTRECHT 5CH00NH0VEN5CHE COURANT Hoóbtod.; W. Kerreman, S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Tel. 2(>7 IK 18231 Giro 13763 Joegoslavische leger staat gereed. Maarschalk Tito heeft r._ gebreide manoeuvres van het Joego-Slavisch leger, tot zeshonderd generaals en andei officieren, een toespraak gehouden, wai hij verklaarde dat het leger gereed stond „Joego-Slavië tot de laatste ademtocht zijn strijders en ongeacht het tijdstip, waar op een eventuele aanval zou worden uitge voerd. te verdedigen.” De oefeningen van het Joego-Slavische le- gef. aldus Tito. hebben op mij een zeer goe de indruk gemaakt. Ik ben er zeker van. dat ons leger in elk opzicht als uitstekend kan WHTi.b'ita“'ï.mer.dea op hot rt.gv.ld in een eerlijke strijd voor waarheid en ge- J de nek zoudt moeten buigen. Wij moeten e*- op oe strijden, opdat niet één vooruitstrevend mens oenaive op in de wereld kan menen dat wij verraders letten, zo lai van de werkende klasse zijn”. 900 getrouw op de waren echter de eerste rotjes en zevenklappers tussen de „groe- ontploft, of een grote politiemacht, die in al- U')uden wordt, is lerijl per auto uit de Haagse binnenstad was s in vorige ja- aangevoerd, trok op. De politie chargeerde onmiddellijk met de blanke sabel en in een eerste oogwenk waren de studenten verspreid. Ook •rd. Zij hier vielen harde klappen. De studenten kre gen geen gelegenheid zich te hergroeperen. Van een onderling gevecht was geen sprake meer. De studenten uit Delft keerden zich daarop gezamenlijk tegen de Haagse politie, doch deze trad zo krachtdadig op. dat de stu denten weinig overbleef dan terug te trekken. De verspreide groepen werden onophoudelijk door politiejeeps achtervolgd, die in razende vaart over de boulevard snorden en de trot toirs steeds weer schoon veegden. Van een min of meer vriendschappelijke strijd tussen studenten en Haagse politie was toen allang ,geen spoor meer te bekennen. De politie ken de ditmaal geen pardon en wierp, geassisteerd door recherchurs in burger, al haar machts middelen in het vuur. De studenten waren hierover zeer ver- ontwaordigd. Zij verklaarden de politie van te voren gewaarschuwd te hebben, dat zij, om de buitensporigheden vaij het vorige jaar te voorkomen, het Gëvers Denoytplein hadden uitgekozen als terrein Voor htin traditionele veldslag. De Haagse jeugd zou zich daardoor niet in de stryd kunnen mengen. Zij hadden, zo zeiden ze. van de politie meer begrip ver wacht voor dit traditionele gebeuren, dat than* door het gebruik van de blote sabel In zeer hevige £iate heerst in West-Duits- !and werkloosheid en in België is ditzelfde euvel een nijpend probleem in sommige tak ken van industrie. In Amerika staken op het ogenblik ongeveer een millioen arbeiders, niet in de eerste plaats om loonsverhoging te verkrijgen, zoals dat de vorige malen het geval was. maar om sociale voorzieningen door te drijven, die onder andere werkloos heidssteun omvatten. Tot nu toe was het im mers zo. dat een arbeider in Amerika, zo lang hij werk had. goed, zelfs zeer goed ver diende. maar dat hij practisch aan zich zelf overgelaten was. wanneer hij invalide werd of een leeftijd bereikte, waarop hij niet meer werken kon. wanneer hij langdurig ziek of werkloos was. De stakingsstrijd gaat er nu om of de arbeider dezelfde zorg mag ver langen. welke de fabrikant aan zijn ma chines besteedt: onderhoud in tijden van slapte en reparatie in geval van mankement. Het probleem is hiermede weliswaar minder fraai, maar duidelijk gesteld. In Nederland is dat niet *meer nodig. De werkgeversbonden en de staat beide hebben hier langzamerhand een reeks sociale voor zieningen toegestaan, die op het ogenblik ongeveer twintig procent van het loon uit maken. In Engëland heeft men een grote achterstand op «dit gebied in één klap gezet in een voorsprong, die complete zorging van „de wieg tot het graf” omvat. Deze uitgebreide sociale zorg kost de En gelse staat ontzaggelijke sommen gelds, zo zelfs, dat de Engelse economie zich de laat ste tijd voortdurend langs de rand van een afgrond beweegt. Om de zware sociale las ten te betalen heft de staat zulke hoge be lastingen. dat de bedrijven tot prijsverhoging zouden moeten overgaan, maar een prijsver hoging zou zulke desastreuse gevolgen op het huishoudbudget van de arbeidersvrouw hebben, dat loonsverhogingen zouden moeten volgen. Daarmede zou men in een toestand geraken, waarin Frankrijk vorig jaar ver keerde: staking, loonsverhoging, prijsverho ging, staking ad infinituip. Tengevolge van de devaluatie is ih Enge land de toestand nog verscherpt en het kan e lande zullen 9 t.m. 1 recht op het .•melde artikelen: 100 gram vlees. gram vlees. vlees. ._5 gram koffie. "An gram kaas of 250 Vlees Vlees Vlees (D) Algemeen Algemeen gram remeen korstlc 352 Algemeen (B) 2, korstloze kaa (De letters achter de kaarten aan. waarop de nen voorkomen). Bonkaarten bijz. arbeid, a.s. moeders zieken. Geldig zijn de bonnen gemerkt de letter B. Bovenstaande Vrijdag 7 Octobe niet: 330. Aljxtf Karei Doorman, de trots van de Ko- ijjke Marine, levert alleen op een atstand vei\d van een paar honderd meter een schouwspel n°dig op. dat nogal overeenkomt met dat van een ;lnesM schip, zij het dan dat er voor de leek geen voor of achter aan te ontdekken is en dat het viiegveldj( gehele geval een tuitelige, topzware indruk Ple®‘ uaa maakt. Eenmaal aan noord verdwaalt men snel oppls In de wirwar van gangen en trappenhuizen men moet, wanneer men de weg naar de wil weten, nauwlettend een keuze ma de overal aanwezige matrozen, vlieg ers. vliegers, mariniers, of officieren, onder hen zullen er velen zijn, die lang over de kin strijken, aarzelend lelijk te volgen richting wijzen. Vz^dekschip als de Karei Door- Er is een alngdurige oefening nodig om in ;enwoordiger van de op één na welk onderdeel van dit bedrijf dan ook een bij de landen van de West- volslagen kracht te worden, want om de groot- gebruik. is een doolhof. Daar- ste strijdvaardigheid cn het meest economische rupte overgangen van een le- gebruik van de beschikbare middelen te ver- langar naar een smal trapje in een krijgen, wordt hier slechts gerekend met se- g. Bezoekers boven de veertig le- cenden, niet met minuten. In de beroemde «.rijgen veelal neiging, die trapjes luchtbrug van Wert-Duitsland naar Berlijn af te dalen, omdat het onder- stegen en landdeh de vliegtuigen met een tus- - senpoos van drie mimu ten. Wanneer een es kader vliegtuigen op de Karei Doorman gaat neer strijken. gebeurt dat met een tussenpoos vaoJechts f 20 seconden Dat is het 1 X ,^1/0. maximum! Het streveh is r rhliif gericht op nog groter r5.-jL snelheid en eenmaal zijn K' dan ook vier vliegtuigen vnn in totaal vij.-- binnengekomt ons zeg- men op het llega zich de ^arej Doorraai ter ruste jijkt hpt ePn reus lan nu eenmaal in oppervlakte Het ie Engelse marine. ook --- 1 wanneer men .1 tnee- snelheid van een 1 Door- honderd kilometer 1 'ouwing aanvliegen naar f“' topsnelheid door d_ ven snijdende schip, is dat vliegdek een 1 droog plekje in een z)Jn grote zee Om dan te d len met de wetenschi dat vijftien seconde'* ter weer een vli< moet neerstrijken, i bezigheid, die de g mens vraagt. van de vliegers het dekpersonet vliegers geeft, van de veiligheidshc de remkabels bec natuurlijk ook van de brandweer. Brandweer is aan boord een verzamel naam voor een troepje uitstekend geoetende mannen, die niet alleen blussen, maar die ook de vlieger pogen te redden en die het wrak van een verongelukt vliegtuig uit de weg ri Benzine is brandbaar goedje en een vlar op een d® staan is 1 consigne, stralen -i!g seconden "okken gen om af te wachte er er iets 64 JEES BLADZIJDEN

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1949 | | pagina 1