EURS
-
ees Zn,
Drijvend vliegveld, drijvende vesting,
drijvend dorp.
Complete veldslag tussen studenten en politie.
:R 194»
Loon naar werk.
V
DE TROTS VAN DE NEDERLANDSE MARINE.
Bezoek aan rlv Karei Doorman.
354 Alge
gram kaas of 125 gr.
gram kaas of 250 gr.
SECONDEN.
1
JTRUST
4
i 0.65
3781
FMj
v'
u.
-an dc
BINNENLAND.
zij e
Tei
dagen
Marshall-organisatie past straf,
maatregelen toe.
nd"
lestuur
lemr
In
tar
Gerei.
een
igdel
■kelt)
■peis
e vil-
om
ver
en
met
igenstr. 105
KKUM
van
geen
ewei-
t pro-
i alle
De
ninkli
tuig]
lige
een
con
nis
ren met
tegoriën
wi'
ct. ‘49
opt Ds
n Delft
ebouw
kan ook bu!<
misvormde
t komen,
lebben, c
van
i op e
maakt
ten o‘
its ki
lord
er ruim
men op-
mu-
wor-
bonnen
y WS
wezen
332.
wislagen
strijd
gebr
krij]
ccnc
luch
avond
identen
getrokken,
dat
?nde
Ade«rt»ntf«r 1-13 a m. 1.80. elke
m m. meer f 0:12. derde plaatiing
halve prtji. Familieberichten 10 ct
pet m.m
mg njden op
ichtlopend
rijwiel van
in Scheveningen op het
en in de omliggende
'-g. Om kwart over acht
siale tram
i werden op-
tanders. De
en om het
Nauwelijks
Vliegdek en common.. o-loi en
„Karei Doorman".
(Eigen reportage.)
s trots van
leen op t
ïter een l
•nkomt met dat van
,t er voor de leek l
ontdekken is en dat het
«..allge. topzware indruk
**rd verdwaalt mei
i en trappel
*n de weg r
Een
schip zal aan boord daarvan nauwelijks
op een schip is. Wellicht zal hij
over de steile trapjes, maar overlj
[hallen, de werkplaatsen of de
i gevoel bij zich zelf ontwaren
scheepje was, dat ook herke..,
De staking in de Amerikaanse staal
industrie. Voor de stilgelegde staal
fabrieken en hoogovens in de Verenig dl
Staten wordt gepost. Op de achtergrond
een der grootste hoogovens ter wereld
in Chicago.
- kunnen reeds op
Vrijdag 7 Octobty worden gebruikt.
De niet-aaiiflfwezen' bonnt
329. 330_4BÏ, 332. 333.
339 Aljproeen kunhen woraen vernietigd.
plekje
zee C.
met de
vijftien
weer
van A 62 naar
..veldslag", die traditie
October in Den Haag
Delft en Leiden gehou
>nd niet verlopen als
DOODSTRAF GEEIST; UITSPRAAK
VIJFTIEN JAAR.
Het Bijzonder Gerechtshof te Amsterdam
veroordeelde gistermorgen de 45-jarige Ennl
Rul en de 39-jarige Friedricht Christian
Viebahn, die gedurende de bezettingstijd
werkzaam waren als Kriminalsekretar bij de
Dienststelle Amsterdam van de Sicherheits-
dienst. tot 15 jaar gevangenisstraf met af
trek van de tijd in voorlopige hechtenis m
Nederland doorgebracht.
De advocaat-fiscaal eiste veertien
'geleden tegen beiden de doodstraf.
Conflict tussen marktcommissie
en C.C.D.
Het marktbericht van de kaasmarkt
Bodegraven van gistermorgen vermeldt f
notering omdat de marktcommissie ge'
gerd heeft een notering op te maken, uit
test tegen de houding van de C.C.D.. die alle
boeren verbaliseert. die een hogere prijs
ontvangen, dan f 2.03. de hoogste notering
van 13 September in verband met de prijs
stop. De commissie acht het niet redelijk,
omdat de prijsstop bepaald is op de maxi-
mum-prijs van 17 September en omdat tus
sen 13 en 17 September hogere pr ijzen tot
f 2.15 toe op andere markten zijn betaald.
Bodegraven's markt zal daardoor in een:zeer
ongunstige positie komen. De C.C.D. heeft
intussen de handschoen opgenomen enschpnt
voornemens te zijn alle partijen, waarvoor
meer dan f 2.03 is betaald, in beslag te ne-
m Van de züde van het Ministerie van Land-
van de c
van de
doolhof, r
igcn van eci
ia! trapje in een
irtig le-
leiging. die trapjes
omdat het onder
zo heel groot is.
burger. Het kan
k bukkend en
“.de deur in
i. terwijl men
dan een don-
Vw*chJ)M Maandag. Woanidag
•n Vrijdag. Prlji bij voorultbcta-
ing f 1,83 p«t 3 maandtn voor
Schoonhoven 1.30
niet
die c
>ogen te ree
ingelukt vliegtuig uit de weg ruimen,
•s brandbaar goedje en een vlammen
zee op een dek. waar nog wat andere vliegtui
gen staan is neit zo verkwikkelijk. Daarom is
het consigne, dat de brandweer alle beschik
bare stralen van water of schuim binnen
het Joegoslavische om af te wachten of er wcrkelijk brand komt
larin Wanneer er iets kraakt, breken dadelijk van
I om alle kanten de blusstralen op het wrak.
van
boijw, Visserij en Voedselvoorziening verne
men W1J- dat de richtlijn, welke door de
C.C:D. in Bodegraven is gevolgd. voor het
gehele land geldt. Andere kaasmarkten, zo
werd hieraan toegevoegd, kunnen een der-
gelijke qontrole dus eveneens verwachten.
Een lid van de marktcommissie te Bode
graven verklaarde, dat de prijs van de beste
kaas tussen 13 September, op welke dag de
laatste kaasmarkt voor de devaluatie is ge
houden. en 17 September, het tijdstip van de
invoering van de prijsstop. op de markt te
Bodegraven reeds ver boven f 2.03 was aan-
ng er uit”, riep
red de machine
an Rob s zuster
ier vliegtuigc..
'ijftig seconden
'en. Wanne-r
vliegdek- van
ioorman staat,
isachtige
*«t is dan
210 meter lang. Maar
inneer men met een
elheid van een slordige
komt
het '»p
de gol-
dan
klein
heel
da-
enschap,
idc*n la-
niegtuig
is éën
gehele
Niet alleen
s .Ook van
»el. dal de
aanwijzingen
de mannen, die
u*idshekken en
’dienen en
van
HUTSPOT.
Naar aanleiding van de viering van
3 October, de herdenking van Leiden s
ontzet, legt het Engelse tWad de „Man
chester Guardian" zijn lezers uit. wat
hutspot, een gerecht, dat men in Enge
land niet kent, eigenlijk is. Hutspot is
„eenvoudig vlees, in een pan gekookt,
in geen geval in een oven gebraden",
aldus het blad, dat er aan toevoegt,
dat het vlees door het geallieerde be
vrijdingsleger werd meegebracht.
Verschillende personon moesten naar
het ziekenhuis.
i onervaren en vooral een onbevaren bezoeker van een modern vliegdek.
ip zal aan boord daarvan nauwelijks de overtuiging krijgen, dat hij werkelijk
hip is. Wellicht zal hij pruttelen over de dwaze hoge drempels of
teile trapjes, maar overigens zal hij wandelend door de grote vlieg-
bureaux niet de knusse indruk en het wiebe-
en, dat hij vroeger wel eens had wanneer hij in
ten baar was ala vaartuig.
OORLOGSSCHIP EN TOCH
Zo is niet alleen aan dek. Wanneer ergens in
de hangars een vlammetje ontdekt wordt, gaat
de blusinstallatie daar in werking Dat bete
kent. dat 150 ton water per uur over alle
vliegtuigen gespoeld wordt. Die grote mate van
snelwerkende veiligheidsmiddelen zijn natuur
lijk nodig op een oorlogschip. En toch zolang
tuigen niet loeiend opstijgen van
aden met benzine, patronen, ra-
soms bommen, zo lang niet de offi-
- geheel terzijde gedrukte brug
.p de navigatie, ook op de vijand moet
tten. zo langs is zelfs een vliegkampschip een
"rijze, drijvende inrichting, waarop tussen de
oóO en 1000 man wonen. Inderdaad wonen, want
wanneer er een reis naar de Oost gemaakt zal
worden, is dat een reis van tw^-e jaar. Dan is
iego- het niet voldoende, wanneer de mannen vech-
tegd. ten en slapen. Daarom is er ook zoveel, zelfs
’s- op een schip als de Karei Doorman, met ken-
>r nelijk geen andere bestemming dan de strijd
ter zee. wat er op gericht is het leven aan
boord dragelijk te maken. Daarom is er een
grote, goed ingerichte kombuis, daarom zijn
te- er cantines en recreatieverblijven, en daarom
het ook kunnen de vliegtuigen wat ongeschikt wor.
den. zodat in de grote hangar filmvoorstellin-
gen gegeven kunnen worden.
ken van het krijgsbedriji (matrozen, vliegers,
mariniers) aan boord. Zelfs is het geen drij-
-■J vestinkje, waarin men alles vindt wat
nodig zou kunnen zijn van winkels en can
tines af tot operatiezalen en hospitaalbedden
1Neen de Karei Doprman is een drijvend
je met alle grondinrichtingen com-
aar op is het schip gebouwd en daar-
‘s de aandacht bij de dienst gevestigd.
zijn normaal 36 vliegtuigen aan bo(
hoewel het weinig moeite zou kosten i
veertig te bergen Die machines kum
stijgen en landen, zij kunnen benzine en
nitie innemen zij kunnen gerepareerd
den en geblust, wanneer brand uitbreekt.
NEDERLAND TEN ONRECHT»
BETICHT?
Zowel België-Luxemburg als Nederland be
horen tot de zeven landen, die volgens de
Marshall-organisatie (E.C.A.)' niet hebben
geuiuun voldaan aan de verplichting, door het con-
nen325. 327, 328 gres opgelegd, om minstens 50 pCt. van de
335. 336, 337. 338. goederen .die zij met Marshpll-dollars heb-
iraen vernietigd. ^en gekocht, met Amerikaanse schepen te
verzenden. Volgens E.C.A. bleven deze tan
den ook Engeland. Denemarken, Zweden,
Ierland en Frankrijk behoorden er toe ge
middeld in het tweede kwartaal ongeveer
3 pCt beneden de vereiste 50 pCt. voor hun
verschepingen met lijnschepen. Als gevolg
daarvan zal de E.C.A., overeenkomstig haar
verplichtingen tegenover het Amerikaanse
congres, voor het eerst tegenover deze acht
landen disciplinaire maatregelen toepaésenen
weigeren aan deze landerf meer dan 48.000
ton goederen, door deze landen gekocht en
met lijnschepen in het tweede kwartaal ver
voerd, te betalen. De tonnage, die voor de
verschillende landen als gevolg van deze-
E.C.A.-maatregel niet wordt erkend, bedraagt
voon Nederland 5.130 ton. Er is in deze maat
regel van de E.C.A. noodzakelijk vertraging
ontstaan, doordat de ambtenaren van de
E.C.A. eerst de volledige cijfers over het
tweede kwartaal moesten controleren, waar
mede normaal ongeveer vier maanden ge
moeid zijn. De vertegenwoordigers van de
betrokken landen zijn officieel in kennis ge
steld van de beslissing van de E.C.A. en ook
de koopvaardijcommissie van het Huis van
Afgevaardigden, welke vaak de „waakhond"-
immissie wordt genoemd, is er van in ken-
*s gesteld. In tegenstelling tot de vervoe-
met lijnschepen werd in twee andere ca-
‘goriën. namelijk de tankerdiensten en de
dlde vaart, meer dan de vereiste 50 pCt.
van het vervoer met Amerikaanse schepen
verricht, zodat de beperkende maatregelen
daar niet van toepassing zijn.
De vertegenwoordiger van het Nederland
se ministerie voor de scheepvaart, de heer
Van Hengel, verklaarde, toen hem verzocht
werd, commentaar op deze maatregel van de
E.C.A. te leveren, dat er een verschil be
staat tussen de cijfers van de E.C.A. en die
van de Organisatie voor Europese Economi
sche Samenwerking. Wanneer deze twee cij-
fergroepen op elkander zijn afgestemd, zal
blijken, dat Nederland gehandeld heeft over-
eenkomstig de bedoelingen van de door het
congres aangenomen wet.
n: J. Korevaai
W. Korevaai
M. A. Kore-
r. 72.
Mej A. W. van
vierdijk A 211;
en Lage Zwa-
er trokken: mej,
en. van Rivier-'
eheidingsweg 1;
■iden.- Groenho-
Parallelweg 40
251.
icolaas, z. van
ith.
I. Klarus van
chemsestraat C
van Leerbroek
n der Kieft van
29a H. Pater
Broek A 54
ida naar Kerk
d en zoon van
it D 13 Ver-
naar Lexmond,
g naar Amers-
Oosterom naar
F van Heinin-
Kalkhaven 70.
A. J. Verhaar
laar no. 35.
ies Petrus, z
M. Vergeer.,
it. 67 j.. echtg.
•aden,
voor -
«"n het te
dat gij,
ieten buigen. 1
»t één vooruitstr
,i menen dat t.
klasse zijn”.
BULGARIJE ZEGT GRENSOVEREENKOMST
OP
Bulgarije* heeft in Augustus 1947 met Joef
Slavië gesloten grensovereenkomst opgeze0_.
Volgens Bulgarije heeft Joego-Slavie mis
bruik gemaakt van deze overeenkomst, door
haar als dekmantel te gebruiken voor de
grensoverschrijding door geheime agenten en
andere vijandige personen en niet alleen Bul
gaarse burgers verhinderd naar hun land f
rug. te keren, maar zelfs mensen, die in 1
bezit waren van officiële Bulgaarse popieren.
naar concentratiekampen gezondfcn.
De ,Jr'“
derde October
nen” van Delf
Maandagavond
ren.
Reeds in de voormiddag werden de
Leidenaars in Scheveningen gesignaleei
bezetten een huis, waaruit zij echter door de
politie werden verdreven. Tegen de
verzamelde zich een kleine groep stuc
op het Buitenhof.
Van deze studenten had de politie weinig
last, des te meer echter van de duizenden op
geschoten jongelieden, die door hun uitdagen
de houding steeds meer bewegingen van de po
litie uitlokten. Tot twee maal toe werd het
publiek via een microfoon bevolen het Buiten
hof te verlaten. De Hagenaars, die onwillig
bleken, liepen rake gappen op. De blote sa
bel, die voor het eerst op de derde October
door de politie werd gebruikt, maakte slacht
offers. Verschillende personen moesten naar
een ziekenhuis worded overgebracht. Eerst te
gen half twaalf trok de Haagse jeugd af en
keerde de rust langzamerhand op het Buiten
hof terug.
Ondertussen woedde
Gevers Deynootplein
straten een ware veldslag, w.,. nw», v
waren de Delfse „groenen” per speci
op het Plein gearriveerd, waar ze
gewacht door hun Leidse tegensti
twee partijen nestelden zich op
Kushausterras, en de strijd begon.
Het verjrchijnsel doet zich nu
voor, dat verschillende markten ook ver
schillende „stopprijzen” hebben, omdat de
markten nu eenmaal niet op dezelfde dag
worden gehouden. Zo noteerde bijvoorbeeld
de kaasmarkt in Gouda op de dag van de
prijsstop een hogere prijs dan die van Bo
degraven op 13 September, met het gevolg,
dat de boeren nu hun kaas in Gouda zullen
gaan verhandelen. Hierin zien wij een grote
onbillijkheid, aldus het lid van de markt
commissie te Bodegraven.
DE NIEUWE BONNEN.
In het tijdvak van 9 t.m. 22 October geeft
elk der volgende bonnen recht op het kopen
van de daarachter verr',J~
341 Vlees (A, B. D) ^l(
342 Vlees (A, B) 300 grai
343 Vlees (D) 100 gram v:
347 Algemeen (A, B) 125
346 Algemeen (A, B) 200 gram
korstloze kaas.
i (D) 100
loze kaas,
i (B) 200
- de bonnummers .geven
betreffende bon-
hele gev
lakt. Eem
de wirwar
en men moet,
uitgang
ken uit
tuigmaken
want ook
slechts na
de vermoedt.
Kortom, een vliegdel
man. een vertegc
grootste klasse
Europese Unie in j
in vindt jnen abri
vensgrote ha"'’'”-
nauwe gang. Bezoekers 1
vensjaren krijgen veelal
achterwaarts af te dalen,
scheid met een ladder niet
althans In de ogen van een
ook andersom. Men
knieën heffend door een i
een ruime slaapzaal terecht
niet anders verwacht zou ht
ker berghok.
EERST ENGELS, NU NEDERLANDS.
Zou die slaapzaal een onderofficiersverl
zijn, dan is de kans groot, dat de neus gepri
keld wordt door verse verf en de geuren van
nieuwe matrassen, want de Nederlandse onder
officier slaapt in een vaste kooi, laat
gen een bed. terwijl zijn Engelse coll
evenals de matrozen in een hangmat
legt. Omdat de Karei Doormr--
Engeland gebouwd is vbor de E
waren er dus geen vaste kooien voor de onder
officieren. maar er waren wel overal thee-
keukentjes. Wat dit betreft is de Karei
man. die een lange periode van verbot
en onderhoud achter de rug heeft, aan I
landse eisen aangepast en vandaar de reuk van
nieuwbouw. Bovendien zijn hier en daar de
vindingen van Nederlands vernuft toegepast op
de technische installaties van het schip en z””
enige andere onderdelen in overeenstemming
gebracht met ^e jongste ervaringen opgedaan
in de moderne zee-oorlog. Dit alles dus over
hetgeen een rondwandeling door het binnenste
van het schip ons leerde. Maar de Karei Door
man is geen, (ftijvende kazerne, ook al zijn er
dan manschappen van drie verschillende tak-
waarin
staking,
staking ad infinitur
igevolge van de dei
de toestand nog verschert
niet uitblijven of ook hier te
enige spanningen optreden.
De regering wil daaraan tegemoet komen
en een deel van het programma omvat nog
verder gaande sociale voorzieningen, zodat
het totaal ongeveer 30 pCt. van het loonbe
drag zou vertegenwoordigen Een ernstig be
zwaar daarvan is. dat de arbeider dus eigen
lijk slechts drie kwart in handen krijgt van
hetgeen de werkgever voor hem uitgeeft. De
rest wordt gestort in allerhande fondsen met
sociale strekking. Dat het verantwoordelijk
heidsgevoel van de arbeiders daardoor zien
derogen afneemt, althans in het geheel niet
gestimuleerd wordt, is een ernstig nadeel,
dat ook bij de uitgebreide Engelse verzor
ging duidelijk aan de dag treedt. Daarnaast
st^at evenwel, dat voor elke bijdrage van
het bedrijfsleven in een of ander fonds de
staat zich verplicht eveneens een bepaald
percentage te storten. De kosten die de staat
'In het lopende jaar aan sociale voorzienin
gen voor de arbeidende bevolking uitgeeft
(dus niet voor de ambtenaren in staatsdienst)
belopen 395 millioen gulden, welk bedrag in
het komende jaar zal stijgen tot 442 millioen.
nog ongeacht de nieuwe ontwerpen voor
werkloosheidsverzekering en bearijfspen-
sioenen. Dat bedrag van 442 millioen is een
van de grootste posten op de staatsbegroting.
Het wordt slechts overtroffen door de mi
litaire uitgaven en door die voor aflossing
van staatsschuld. Het is duidelijk dat men op
deze weg met het Engelse voorbeeld voor
ogen niet mag doorgaan. Vandaar dan ook
dat in de ministerraad, voorlopig nog in het
geheim, jjpzocht wordt naar een systeem van
beloning naar prestatie. Daardoor kunnen al
gemene loonsverhogingen vermeden worden,
daardoor zal de arbeider zich zelf weer naar
waarde leren schatten en daardoor zullen de
staatsbemoeienissen met sociale zorg niet ver
der uitgebreid behoeven te worden.
der uitgebreid behoeven te worden dan thans
reeds in het .voornemen ligt.
NIEUWSBLAD VOOR ZUIRHOLLAND EN UTRECHT
5CH00NH0VEN5CHE COURANT
Hoóbtod.; W. Kerreman, S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Tel. 2(>7 IK 18231 Giro 13763
Joegoslavische leger staat
gereed.
Maarschalk Tito heeft r._
gebreide manoeuvres van het Joego-Slavisch
leger, tot zeshonderd generaals en andei
officieren, een toespraak gehouden, wai
hij verklaarde dat het leger gereed stond
„Joego-Slavië tot de laatste ademtocht
zijn strijders en ongeacht het tijdstip, waar
op een eventuele aanval zou worden uitge
voerd. te verdedigen.”
De oefeningen van het Joego-Slavische le-
gef. aldus Tito. hebben op mij een zeer goe
de indruk gemaakt. Ik ben er zeker van. dat
ons leger in elk opzicht als uitstekend kan
WHTi.b'ita“'ï.mer.dea op hot rt.gv.ld
in een eerlijke strijd voor waarheid en ge- J
de nek zoudt moeten buigen. Wij moeten e*- op oe
strijden, opdat niet één vooruitstrevend mens oenaive op
in de wereld kan menen dat wij verraders letten, zo lai
van de werkende klasse zijn”. 900
getrouw op de waren echter de eerste rotjes en zevenklappers
tussen de „groe- ontploft, of een grote politiemacht, die in al-
U')uden wordt, is lerijl per auto uit de Haagse binnenstad was
s in vorige ja- aangevoerd, trok op. De politie chargeerde
onmiddellijk met de blanke sabel en in een
eerste oogwenk waren de studenten verspreid. Ook
•rd. Zij hier vielen harde klappen. De studenten kre
gen geen gelegenheid zich te hergroeperen.
Van een onderling gevecht was geen sprake
meer. De studenten uit Delft keerden zich
daarop gezamenlijk tegen de Haagse politie,
doch deze trad zo krachtdadig op. dat de stu
denten weinig overbleef dan terug te trekken.
De verspreide groepen werden onophoudelijk
door politiejeeps achtervolgd, die in razende
vaart over de boulevard snorden en de trot
toirs steeds weer schoon veegden. Van een
min of meer vriendschappelijke strijd tussen
studenten en Haagse politie was toen allang
,geen spoor meer te bekennen. De politie ken
de ditmaal geen pardon en wierp, geassisteerd
door recherchurs in burger, al haar machts
middelen in het vuur.
De studenten waren hierover zeer ver-
ontwaordigd. Zij verklaarden de politie van
te voren gewaarschuwd te hebben, dat zij, om
de buitensporigheden vaij het vorige jaar te
voorkomen, het Gëvers Denoytplein hadden
uitgekozen als terrein Voor htin traditionele
veldslag. De Haagse jeugd zou zich daardoor
niet in de stryd kunnen mengen. Zij hadden,
zo zeiden ze. van de politie meer begrip ver
wacht voor dit traditionele gebeuren, dat
than* door het gebruik van de blote sabel
In zeer hevige £iate heerst in West-Duits-
!and werkloosheid en in België is ditzelfde
euvel een nijpend probleem in sommige tak
ken van industrie. In Amerika staken op het
ogenblik ongeveer een millioen arbeiders,
niet in de eerste plaats om loonsverhoging
te verkrijgen, zoals dat de vorige malen het
geval was. maar om sociale voorzieningen
door te drijven, die onder andere werkloos
heidssteun omvatten. Tot nu toe was het im
mers zo. dat een arbeider in Amerika, zo
lang hij werk had. goed, zelfs zeer goed ver
diende. maar dat hij practisch aan zich zelf
overgelaten was. wanneer hij invalide werd
of een leeftijd bereikte, waarop hij niet meer
werken kon. wanneer hij langdurig ziek of
werkloos was. De stakingsstrijd gaat er nu
om of de arbeider dezelfde zorg mag ver
langen. welke de fabrikant aan zijn ma
chines besteedt: onderhoud in tijden van
slapte en reparatie in geval van mankement.
Het probleem is hiermede weliswaar minder
fraai, maar duidelijk gesteld.
In Nederland is dat niet *meer nodig. De
werkgeversbonden en de staat beide hebben
hier langzamerhand een reeks sociale voor
zieningen toegestaan, die op het ogenblik
ongeveer twintig procent van het loon uit
maken. In Engëland heeft men een grote
achterstand op «dit gebied in één klap
gezet in een voorsprong, die complete
zorging van „de wieg tot het graf” omvat.
Deze uitgebreide sociale zorg kost de En
gelse staat ontzaggelijke sommen gelds, zo
zelfs, dat de Engelse economie zich de laat
ste tijd voortdurend langs de rand van een
afgrond beweegt. Om de zware sociale las
ten te betalen heft de staat zulke hoge be
lastingen. dat de bedrijven tot prijsverhoging
zouden moeten overgaan, maar een prijsver
hoging zou zulke desastreuse gevolgen op
het huishoudbudget van de arbeidersvrouw
hebben, dat loonsverhogingen zouden moeten
volgen. Daarmede zou men in een toestand
geraken, waarin Frankrijk vorig jaar ver
keerde: staking, loonsverhoging, prijsverho
ging, staking ad infinituip.
Tengevolge van de devaluatie is ih Enge
land de toestand nog verscherpt en het kan
e lande zullen
9 t.m.
1 recht op het
.•melde artikelen:
100 gram vlees.
gram vlees.
vlees.
._5 gram koffie.
"An gram kaas of 250
Vlees
Vlees
Vlees (D)
Algemeen
Algemeen
gram
remeen
korstlc
352 Algemeen (B) 2,
korstloze kaa
(De letters achter
de kaarten aan. waarop de
nen voorkomen).
Bonkaarten bijz. arbeid, a.s. moeders
zieken. Geldig zijn de bonnen gemerkt
de letter B.
Bovenstaande
Vrijdag 7 Octobe
niet:
330.
Aljxtf
Karei Doorman, de trots van de Ko-
ijjke Marine, levert alleen op een atstand vei\d
van een paar honderd meter een schouwspel n°dig
op. dat nogal overeenkomt met dat van een ;lnesM
schip, zij het dan dat er voor de leek geen
voor of achter aan te ontdekken is en dat het viiegveldj(
gehele geval een tuitelige, topzware indruk Ple®‘ uaa
maakt. Eenmaal aan noord verdwaalt men snel oppls
In de wirwar van gangen en trappenhuizen
men moet, wanneer men de weg naar de
wil weten, nauwlettend een keuze ma
de overal aanwezige matrozen, vlieg
ers. vliegers, mariniers, of officieren,
onder hen zullen er velen zijn, die
lang over de kin strijken, aarzelend
lelijk te volgen richting wijzen.
Vz^dekschip als de Karei Door- Er is een alngdurige oefening nodig om in
;enwoordiger van de op één na welk onderdeel van dit bedrijf dan ook een
bij de landen van de West- volslagen kracht te worden, want om de groot-
gebruik. is een doolhof. Daar- ste strijdvaardigheid cn het meest economische
rupte overgangen van een le- gebruik van de beschikbare middelen te ver-
langar naar een smal trapje in een krijgen, wordt hier slechts gerekend met se-
g. Bezoekers boven de veertig le- cenden, niet met minuten. In de beroemde
«.rijgen veelal neiging, die trapjes luchtbrug van Wert-Duitsland naar Berlijn
af te dalen, omdat het onder- stegen en landdeh de vliegtuigen met een tus-
- senpoos van drie mimu
ten. Wanneer een es
kader vliegtuigen op de
Karei Doorman gaat neer
strijken. gebeurt dat met
een tussenpoos vaoJechts f
20 seconden Dat is het 1 X
,^1/0. maximum! Het streveh is r
rhliif gericht op nog groter
r5.-jL snelheid en eenmaal zijn
K' dan ook vier vliegtuigen
vnn in totaal vij.--
binnengekomt
ons zeg- men op het
llega zich de ^arej Doorraai
ter ruste jijkt hpt ePn reus
lan nu eenmaal in oppervlakte Het
ie Engelse marine. ook ---
1 wanneer men
.1 tnee- snelheid van een
1 Door- honderd kilometer 1
'ouwing aanvliegen naar f“'
topsnelheid door d_
ven snijdende schip,
is dat vliegdek een 1
droog plekje in een
z)Jn grote zee Om dan te d
len met de wetenschi
dat vijftien seconde'*
ter weer een vli<
moet neerstrijken, i
bezigheid, die de g
mens vraagt.
van de vliegers
het dekpersonet
vliegers
geeft, van
de veiligheidshc
de remkabels bec
natuurlijk ook van de
brandweer. Brandweer is
aan boord een verzamel
naam voor een troepje
uitstekend geoetende
mannen, die niet alleen
blussen, maar die ook de
vlieger pogen te redden en die het wrak van
een verongelukt vliegtuig uit de weg ri
Benzine is brandbaar goedje en een vlar
op een d®
staan is 1
consigne,
stralen
-i!g seconden
"okken gen
om af te wachte
er er iets
64
JEES BLADZIJDEN