SCHOONHOVENSCHE COURANT De Russische methode van vredesbevordering. ffl, Vreemd pleidooi Slechts één kind overleefde ramp met Dakota. Verklaringen met een luchtje 'EMBER 194ft 1 BUITENLAND. daat J een Slo< hij deli, P 402 In het en omliggende ge- BINNENLAND. van Het marcheren.' >m, 16 Nov. 1949. een be- ordelijk op: „Da: vliegtuig I A. wat gest de i Heerlijk huimend! ibutiedienst irinchem. v« •n a is ie!" ig omlaag ;pen belt zeker r inder zijn. „'egens louden. een ze MALENKOV „Klassen-oorlog" Isdelen I Je voorbt- Staten-Ge- f van de sen- >od- zo- de Nu >alihg voor, d< m mr en die pl dan voor zijn, voor hel istandigheid, di Hoofdred.: W. Kerremans s. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN Tel. 207 (K 1823) Giro 13763 ACHT BLADZIJDEN. WOENSDAG 23 NOVEMBER 194» Ble JAARGANG. No. 138 NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT In de wrakstuk i het bos verspre .-dertig inzittenden •age ipperij rijk daarer lie groot voc ingen 1* it >mber •.itting 1-confe- >g door Golfplaten I en 200 cm. .50 per plaat. ard Unolit x 122 c.m. er plaat. ER ZN» THANDEL ERDAM Tel. 209 „plaatsen meestal :’.ige ..Eigen Hulp" welke thans zijn Advertentie* 1 tot 15 millimeter f. 1.80, elke m m maar f 0.12, darde plaatilng tegen halve prlji Familie berichten 10 cant per jnilllmeter DELKOOP. Langerak. Nieuwpoort 43. m stralende gelukkige, :n met ge» vitte tanden. Durbin met n hun nieuw» l Internatio In het niev capa duiz» de Enf gest duet en I naa; het iprekeri, wel- re 1 uvereiniteits- dust gen der automob: kan Op den duur zuil» rbe- door het bedrijf k toet blijl gesloten val van stellen de de vrede aevorderen. ..’drukte Balkan- >eien, dat 'geen i entage van zij" en ua. 'bercIJ tUIHC *«14 4. 4J.4 „4- cheid zou moeten toejuichen, wel- ZJt„ I- a,U™..,1O4>» den ten overd nesië Geheime gegevens Schuilkelders, munitie en vliegtuigen l aantal ernstige on- overwegen doet de alle weggebruikers i de overwegen, t eerst voop be- tnipperlicht.' dan 1 der afsluiting) leden ontworpen In opslagplaatsen meestal 'oorr Het gratifies tenaren 1949 ■ger. sing verklaard at de neeI- Dit wil een- van openbare en. Daar- king met jar ande-' jndse in net vervaardi- i ingeschakeld, erden arbeiders >n opgenomen. Kxt hier Het ‘!jf der alg m( dt naar de voorzitters van re» izelfde wapen, rsmilitie hebben terwijl ze. als ren hebben, mnlst heeft en. De ieus net g der zittii buitendienst =dag 23 Nover de laatste zil inehljnt Maandag. Woemdag Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta ling f 1.85 per 3 maanden. Voor Schoonhoven f 1.50 per kwartaal heeft men I lakota en in van een-en-dt recht communistische »t van ammupi» type gekregen. Ook de 1 gionale raden kregen eenj Leden van de arbeiders machinegeweer in huis, dienst doen. ..slechts” gewerer Iedere betrouwbare commt op een klein vuurwaper partij heeft een ingenie de bevol- van her- ‘s worden Jo-achttge ’sjechiscbe politie hebben ekregen om Duitse lessen leren van hun buren m, zoals zij de taal leren ier. Rusland. Deze clr- nieuws voqlr de leden lat, z4i van het bezoek dat 'en der Oost-Duitse Voikspo- aan Tsjecho-Slowaklje brach» i-onderstellen at 800 x 19. 750 X 16, 750 x 16. anden te koop 500 x 16. 550 X 17. Adres Te pas en te onpas galme vertegenwoordigers bij inter' renties over de vredelieve. regering. Het vaste chapiter, ken is de ..oorlogsophitsing' cratische landen, die mc dragen, welke worden i zo laag lijke verdediging, ingevt het dro- aanval. Daartegenover bloot ge- zij toch zo graag is de tijd steeds met kracht be\ r en beiders in militaire 1< een zo onder de krampachtig iets ander d sen of althans beschik) woonarl zijn de strekdai )e Rijkswatersti om d( devieze >r duizenden guldens -* wordt nu opgeslaj uig. elders te worden gel In sommige bestekken Rijkswaterstaat aanbel bepaling voor, dat als steet die vanoordeel, dat de grotere ge en de minder goede nadeel z factoren zijn, waar- ^en oms slagregens terdege vert. len gehouden van uur. iwpoort en omge- dt de laatste zitting jp Donderdag 24 sr van 1011 uur /poort. dam cn omliggen» enten te Leerdam lerdag 24 Novem- 23 uur. erige plaatsen zijn in met ingang van icr 1949 opgeheven, toor te Gorinchem egens beëindiging stributiewerkzaam- zeneens opgeheven vember a.s. turn kan men zich onlijk of schrifte- t kantoor wenden ■rkrijgen van dis» cheiden. ZELFMOORDPOGING VAN MARKGRAF? Volgens de West-Berlijnse ..Sozialdemokrat” zou Paul Markgraf, die chef vtfn de Oost-Ber» lijnse politie was en volgens hardnekkige, doch van Russische zijde tegengesproken geruchten, gearresteerd zou zijn, een poging tot zelfmoord hebb?n gedaan en daarna door Russische sol daten. geboed. in 'n auto met afgesloten ruim ten naar de gevangenis van Potsdam gebracht zijn. VEROORDELINGEN TE BOEKAREST. Vier Roemeense .officieren zijn door een militair gerechtshof te Boekarest op beschul- van hoogverraad en spionnage ter /eroordeeld. In totaal werden twee en «nficieren berecht. Aan anderen wer- angenisstrafen opgelegd van twee tot Zeven beschuldigden werden bij v .«ld. van wi§, een ter dood. WETSONTWERP OVERDRACHT SOUVEREINITEIT. De besluiten, die op de ronde- ■ntie genomen zijn, moeten than betrokken regeringen bekri i. Hiertoe is in de Tweede Ka Generaal, het wetsontwerp ■rdracht van de souvereinit» ingediend. Ypenburg-co met dat vli» liever gaan geen enkêl t De vliegtuigen die van Neder opstijgen, doen dat slechts nad? door dezelfde raad van de luchtvi wijs van luchtwaardigheid is afgegev» neer bovendien tientallen soortgelijke dere machines het Europese luci kruisen is er geen enkele redei nemen dat juist dit toestel van z minderwaardig was. Wanneer men de oor zaak van een vliegongeval wil opsporen moet men zich verdiepen in verkeerde handgrepen van de bestuurders of technische gebreke Natuurlijk moet een van beide het geval ziji.. Dat is met elk vliegongeluk zo. Dat men dr* doet is goed, vooral dm volgende ongeil ken te voorkomen. Laat men zich even» niet inlaten met propagandistische opvatt gen van plagerige ambtenaren van de ..con currerend'' vliegveld. Daarmee is de Neder landse luchtvaart niet gebaat. Met een ge zonde. onbelemmerde ontwikkeling van de verschillende mogelijkheden die in de'jjicht- vaart schuilen, wel. Rapport over ramp „Nijmegen”. iport over de-- .te, wordt critiek geleverd op de organisatie bij het vliegveld Prestwick. Het ••“oport noemt het nlet-doorgeven van een t over wijzigingen in de weersomstan- '*i aan de gezagvoerder van het vlieg - voornaamste oorzaak van de ramp >port is echter vergezeld van een spe- srklaring van de minister van Bur- 4ux44tvaart. opgesteld in samenwerking met staatssecretaris voor de luchtvaart, waar men het grondpersoneel van Prestwick 1. de verantwoordelijkheid voor het gebeu- uwi ae wil ont,asten De minister acht het ..eer- M mis- tegenover het personeel van de grond- iurd had diensten te verklaren, dat het aan het toestel ^ero-Hol- de volledige inlichtingen en medewerking een heeft verstrekt, die bij slecht weer gebrui- ig kelijk zijn. De minister is van oordeel, dat het besluit van de gezagvberder. boven Prest wick rond te cirkelen op een geringer<ü»og- te dan waarop zich de obstakels in (fljbm- geving bevinden, niet beïnvloed kon zijn door het optreden of het gebrek aan optreden van het personeel van de luchtveiligheidsdienst of de weerkundige dienst en dat niet een be- "aald lid van het personeel verantwoordelijk i kan worden voor hetongeval”. ind persoonlijk ver- t wel mee. dat de »rsverslechtering alleen leur van het luchtver-a en niet -ook nog In Hst is. Db betrokken diging srrichtte deze fout dood vi twintig den gevaj 25 jaar stek veroordeel KI SSEN NAMEN TOSTWAGON IN BESLAG. Generaal Bourne de Engelse commandant van Berlijn, heeft een krachtig protest inge diend bij de Russisfhe autoriteiten tegen het te>t, dat de Russen 17 en 18 November de sneltrein van Hannover naar de Engelse zon» van Berlijn hebben aangehouden.’ De eerste maal hielden de Russen de trein bij Marienborn aan en openden op bevel ysn een Russische officier een verzegelde postwa» gon Zij bedreigden de daarin aanwezige post ambtenaar m’et arrestatie en, namen de gehele wagon in beslag De volgende dag deed zich bij Marienborn een dergelijk incident voor Vorige week stortte een i vliegtuig ongeveer 650 km. ten Noord oosten van de Bermuda’s in zee. De bemanning werd gevonden door een schip, nadat zy drie dagen in rubber boten op zee had rondgezwalkt. Een der vlicgtuigbreukelingen wordt van boord gehaald. >OR ONDERWIJZEND )NEEL. rgerlijke rijksamb- jnkomstige toepas- inderwijzend perso- aan leerkrachten scholen een gra- van twee procent Juli 1949. tot een loncurrent gezegd heeft: ..Moet !- vliegtuig naar Oslo? Ik zou maa ,oin roeien Dat is een uitspraak die ,«vl gewicht in de schaal mag leggen, ‘gtuigen die van Nederlandse bodem n, doen dat slechts nadat daarvoor telfde raad van de luchtvaart een be- i luchtwaardigheid is afgegeven. Wan- tienjtallen soortgelijke en min- se luchtruim door- 'en om aan te Aero Holland men de opsporen ie handgr .che gebreken, verb het geval zijn. Hc„. i dat kwamc luk- door’op iwel cursus, ttin- Leden van de dringende orders gekregei te nemen en „de taal te 1< met dezelfde belangei van hun grote broed» culake betekent niets van de politie, omda* leidende officier» litle in October ten. afwisten. Een onlangs afgelegde communistische ver klaring beleafde. dat de Oost-Duitse Volks- ■e dag ..schouder aan schou» tie van andere volksdemocra» West-Duitsland zouden binnen- NIEUWE AUTOFABRIEK. it Zuiden des lands zal binnenkort een ■uwe a'litofabriek opgericht worden. De top- □aciteit van .dit bedrijf zal voorlopig zes- ■zend wagens per jaar zijn. Het betreft hier stichting van een Nederlands bedrijf ngelse Morris-automobielen. Er wordt ?streefd ongeveer in Januari 1950 xdie te beginnen. i Luxemburg van deze typen voorziei laast wordt getracht, in samenwerki Engelse bedrijf, de export ook nas landen uit te breiden. De Nederlar strie zal zoveel mogelijk bij het vs: i der automobielen worden 'len vele hondetu™. - Irijf kunnen worden Lage waterstand groot voordeel voor het Rijk. De lage waterstand in het Oostelijk deel van ons land heeft veel last veroorzaakt Voor namelijk was het de schipperij, die hinder on dervond van het bijkans drooglopen van eni» ge waterwegen. Het moge daarom schijnbaar tegenstrijdig klinken, doch het rijk profiteert juist van de lage waterstanden. In de rivier de Waal, en ook elders, bevinden zich nog steeds een aantal strekdammw. hoewel er de Te pas en te onpas galmen de Russische laatste jaren reeds veel zijn opgeruimd, omdat vertegenwoordigers bij internationale confe- deze van geer* nut meer waren. In de loop renties over de vredelievendheid van hun der jaren zijn deze kribben mede door on- regering. Het vaste chapiter, waarop zij pre- voldoende onderhoud gaan afbrokkelen, zo- ken is de ..oorlogsophitsing” door de demo- dat grote stukken basalt en stortsteen aan de cratische landen, die moet blijken uit de ver- voet der dammen zijn terechtgekomen. Nu dragen, welke worden gesloten tot gezamen- hel water in sommige waterwegen zo laag lijke verdediging, ingeval van een Russische staat, dat bijvoorbeeld woonarken op het dro- aanval. Daartegenover stellen de Russen, dat ge zitten, zijn de strekdammen geheel bloot ge- zij toch zo graag de vrede willen en die komen. De Rijkswaterstaat acht thans de tijd steeds met kracht bevorderen Dat «ij de ar- gekomen om deze steen anders duur en beiders in de onderdrukte Balkan-landen op met veel deviezen gekocht te bergen. militaire leest schoeien, dat geen ander land Voor duizenden guldens basalt en andere een zo hoog percentage van zijn bevolking steensoort wordt nu opgeslagen, om, waar no- onder de wapenen houdt en dat zij zich dig elders te worden gebruikt. krampachtig militair voorbereidpn op geheel In sommige bestekken en werken, door de iets ander dan vrede, 'dat vergaten de Rus- ««..Lusteed, komt daarom de sen of althans zij verzwijgen het. g voor, dat als de aannemer deze soort Wij beschikken thans over de onderstaan- inet verwerken, deze te betrekken is op de gegevens die lang$ geheime weg uit het die plaats. De lage waterstanden mo- door de communistep geterroriseerde Tsjecho r de schipperij en anderen een Slowakije zijn gezonden. Zij vormen een dui- mtegen is hij delijke illustratie van wat de Russen onder 'oordeel ople- „vredesopbouwverstaan. „De Skoda-fabrieken. de wapenfabrieken te Brno en de Rode Letov (vliegtuigfabriek) hebben in opdracht van Moskou alle vretles- productie gestaakt en zij vervaardigen thans Uitsluitend oorlogstuig. In enkele weken tijds zijn ongeveer 10 000 korte cursussen in Russisch begonnen en wordt veel waarde aan gehecht, dat de j< geren van dienstplichtige leeftijd de Rui sche taal beheersen. Een nieuwe registratie van hospitaal-ac modatie is uitgevoerd en hetzelfde werd daan in bepaalde industriegebouwen, schuil kelders en andere, zuiver op oorlogstoestand afgestemde inrichtingen. Deze actie sluit aan op in Polen. Bulgarijen. Hongarije en Roe menië uitgevoerde opdrachten, welke strek ken tot de uitvoering van het plan van Ma lenkov. bekend onder de naam ..TB hetgeen „klassen-oorlog" betekent. De Dubnice wapenfabriek kreeg onlangs opdracht haar gehele productie binnen drie maanden om te schakelen en er wordt nu slechts ammunitie in Russische kalibers ver vaardigd. Het geüniformeerde politiecorps in Tsje- ■cho-Slowakije telt momenteel 56600 leden, waarbij de geheime politie, de arbeidersmi- hti* en de gewapende groepen van de munisli»che partij nog niet zijn me» De communistische partij heeft haar overeenkomstig hun rang in de pefid. Zo heeft iedere voorzitter tie-comité een machine-geweer van een GRATIFICATIE VO< PERSO1 •atificatiebesluit burj 1313 is van overeei ’'’*ird op het ond 1 zeggen, dat van openbare en bijzondere tificatie wordt toegekend van hun salaris per 1 maximum van f 50. ONGEVALLEN OP ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Op verzoek van de K.N.A.C. om de onge veer 650 onafgesloten overwegen gelegen in verharde wegen te doen beveiligen, besliste de Minister van Verkeer en Waterstaat, dat om verschillende redenen daartoe niet kon en zijns inziens ook niet behoefde te worden overgegaan, maar dat het in de bedoeling ligt het aantal aanwezige knipperlicht-instal- laties in de eerstvolgende jaren te verdub belen. dus uit te breiden tot honderd stuks. Tevens verzocht de Minister aan de K N A C, om opgave van de urgentie van de beveili ging van deze overwegen. B^pn eerste urgui- tie-lijst werd bereids ingediend. Gelet op het toenemend gevallen op onbewaakte K.N.A.C. een beroep op haar mededeling te doen van welke naar hun gevoelen het veiliging door middel van ki wel op andere wijze (herstel in aanmerking komen. DS K.N.A.C. is vanoc snelheden der treinen ’‘chtbaarheid daarvan joral bij mist en i moet worden geh» Het rapport, dat nie’mai antwoordelijk stelt, deelt mededeling van de weer in code aan de controle keer werd doorgegeven gewone taal, zoals verei wyrkundige waarnemer vei ..IMjewone sleur". De conclusie van het hof is. dat „er geen enkfele omstandigheid is, die het ongeval vol ledig verklaart". 1 Januari 1951: richtdatum. het begin van deze maand werd door ministerie van binnenlandse Zaken in een order uitgegeven aan alle huis eigenaren, fabrieken en opzichters van open bare gebouwen om bominslagafweer enbrand- blusmiddelen gereed te hebben, terwijl zak ken zand op gemakkelijk bereikbare pleat- sen in /de pprcelen in voorraad moetpn staan. Deze order trad onmiddellijk in werking In de meeste steden werden de luchtafweersire» nes reeds beproefd. In het Westen van Bohemen worden met spoed miytaire inrichtingen opgericht. In de nabijheid van Blansko breiden de gebouwen der ondergronds gelegen militaire opslag plaatsen zich snel uit. Deze ondergrondse op- slagplaatsen zijn de grootste inrichtingen van J® deze soort, welke voor zover bekend in laar Tsjecho-Slowakije bestaan Alle inrichtingen lp moeten in 1951 voltooid zij/i. In andere delen van het land, op de Noord westelijke grens (Krusne Hory)worden uit gebreide militaire versterkingen gebouwd, terwijl aan de Zuid Westgrens fortificaties van mindere sterkte, als tankgrachten en Spaanse ruiters worden aangebracht. In het Oosten van Slowakije is king verontrust door het geluid haalde ontploffingen. Deze explosies voorafgegaan door lange, torpedo voorwerpen, welke Woof de lucht vliegen. Het betreft hier waarschijnlijk oefeningen met jrbeterde Duitse V-l en V-2 wapenen. Hoge officieren van het Tsjechisch leger ion onlangs in Rusland aan voor het ipen van een speciale heropvoedings- tievoorraden voor haar de dorpen zijn deze ondergebracht in de voormalig» winkels «soort coöperatie) genationaliseerd. Na acht-en-dertig uren van uitgebreide Onderzoekingen. waaraan vele reddingspa- trouilles. vliegtuigen en schepen deelnamen, heeft een patrouille gistermorgen het wrak Van de sedert Zondagavond vermiste Dakota Van de Aero-Holland gevonden op de Wes telijke oever van de Oslofjord tussen Filtvct en Storsand. Het toestel is neergekomen in een bos. op slechts een kilometer afstand van een boerderij. Aan de vernieling van hdt houtgewas kon men zien, dat het vliegtuig zich een pad van ongeveer veertig metef tus sen de bomen had gebaanj®. waarna het met gróte kracht tegen een Arden wal terecht Was gekomen. Hoewel Bet toestel niet in bran$ is gevlogen, ontdekte men toch een grote hoeveelheid as. terwijl zich buiten het vliegtuig ook een aantal verkoolde lijken Vonden, waaruit men meent op te maken. Zich een ontploffing heeft voorgedaan. Slechts één jongetje, de twaalfjarige Izaak Allal, heeft de ramp overleefd. HU werd met een diepe snUwonde boven «iJn rechteroog en enkele schrammen op zijn gezicht naar'een ziekenhuis overgebracht ZUn toestand la thans redelijk w«L Tot DE 100.000 IS ER UIT. In de 508ste Staatsloterij. 5de klasse. 2de lijst. Is de 100 000 gevallen op 2396. De soldaat en. strikt genomen elke burg heeft de plicht datgene uit te voeren, wat jtaat nuttig en nodig acht voor de gemeen schap. Het is mogelijk, dat de staat een ver keerd inzicht heeft en van de onderdanen of de gewapende macht iets verlangt, dat in strijd is met het gezamenlijk belang. In de denipcratische staat is het zo, dat de burgers dan veelal door middel van de pers hun stem kunnen verheffen om te proteste ren tegen het verkeerde voornemen. De sol- heeft die mogelijkheid niet. Wanneer de regering een taak ter uitvoering aan het le ger opdraagt moet dat gebeuren, tenminste «olang het binnen het redelijke blijft. Wordt van een militair iets verlangd dat tegen de menselijkheid of de Christelijke beginselen tot weigeren. Dat is juist wat de Duitse beu- Indruist, dan heeft hij wel de mogêlijkfeeid len en terroristen kwalijk wordt genomen, dat zij niet het onderscheid hebben durven zien tusSen een strikt militair bevel en een opdracht tot het uitvoeren van onmenselijk heden. Er is nu de laatste tijd in ons land nog al wat opschudding geweest over de Indonesië- deserteurs. Dat zijn mensen, die een door de jtaat in het algemeen belang gegeven bevel niet opvolgen en mitsdien zijn zij strafbaar. De redenen, die zij aanvoeren doen weinig ^oi ter zake, omdat er geen is die het in strijd rekening met de menselijkheid of de Christelijke mo raal acht naar Indonesië te gaan. Slechts ongeveer 8 pCt. voert een politieke overtui ging als drijfveer tpt de weigering aan, doch ook die kan niet als ^fdoende aanvaard wor den, ómdat het bevel tot vertrekken gegeven is door de regering in overeenstemming gnet de volksvertegenwoordiging, waarin alle groe peringen vertegenwoortigd <ijn. Vandaag komen nu de eerste- van diege nen, die na de grote beroering geweigerd hebben aan boord van een troepenschip te gaan voor de Krijgsraad. Zij zullen gevolgd worden door de anderen, die volhardden in hun desertie. Zij zullen waarschijnlijk alle maal veroordeeld worden, omdat zij practisch allemaal de opzet töt weigeren bekennen. Wanneer werkelijk deze opzet om een In het algemeen belang gegeven bevel te ont wijken. bestaat, moet het recht zijn loop heb ben. Maar de ervajjjng heeft geleerd, dat een zeer groot percentage van de soldaten die „de boot gemist" hebben, de gevolgen daar van niet hebben'BVaWlftm.'Wanneer zij in het fichoonhovense depót geconfronteerd werden met de consequenties van desertie, wanneer zij in staat gesteld werden hun dikwijls opgeblazen bezwaren af te wegen tegen de etraf die op volhardende weigering staat, ja dan kwamen velen bij rustige beschouwing tot het inzicht, dat zij ondoordacht gehan deld hadden en zij lieten zich alsnog insche pen. Daartegen heeft de man. die belast is m$t de verdediging der deserteurs, wanneer zij eenmaal voor de Krijgsraad verschijnen, be zwaar. Deze „verdediger”, mr. Schuurmans Stekhoven wenst, dat alle soldaten, die een maal de „boot gemist hebben” voor de Krijgs raad komen. Hij wil hun elke mogelijkheid tot bezinning ontnemen en de heilzame in vloed van een rustig gesprek in het Schoon- hovense depót uitschakelen. Deze man. die bij een oprechte opvatting van zijn taak, el ke mogelijkheid zou moeten toejuict ke jeugdige mannen (die in een ondoordacht Ogenblik een misstap begingen) in staat stelt niet over een kam geschoren te worden met misdadigers, deze man wil een uitstekende gelegenheid om dat te bereiken, een weg die bezinning mogelijk maakt, juist uitschakelen. Wat hem daartoe drijft is niet geheel dui delijk. Maar het welbegrepen belang van de betrokken soldaten is het zeker niet. MINISTERS STIKKER EN VAN SCHAIK NAAR BATAVIA. De ministers Stikker en Van Schaik zullen zich binnenkort naar Batavia begevenf tenein de een aantal vraagstukken te bespreken, wel ke zich bij de voorgenomen souversinit?'*' overdracht voordoen. De minister van overzeese gebiedsdelen deze reis niet medemaken. omdat de vooi leiding van de behandeling in de Stal neraal. alsmede deze behandeling zelf ter ronde tafel conferentie bereikte overeet komsten, zijn aanwezigheid te Den Haag noc« zakelijk maken. rappe ciale ver gerluchtv de i in i van ren lijk den. iml- haar leden -b7re gebc partij, bewa- b]u8midd( tr van een ac- kea zand v™ ;:n nieuw sen ln /de ‘r( -• tra sted» bepre op heden van de Di de lUken gevonden. Toen hij gevonden werd rige jongen niets anders draaiden in kringen ror kele malen tegen zijn hij erg angstig lance-wagen op wee telde hij de dokter? rig wat alle ande den. toen De plaats ter in het vl '^e.' Deskundigen. QaI verklaren, denfc gingen om op ?n te li tmen vai oegdf ling tereci.. (te. Op het waardoor sterk» voorzien. 1 een nationale trots, maar haar jgenover AeroHolland is niet i ondernemende" Nederlander zag Fapp<?y itvaart- groter mogelijkheden dan j ric_, 1-. uitbuitte met haar vaste lijn- a>8heden HU wenste een apart bedrijf, uit- öe voor speciale vluchten, de wilde de lucht, te beginnen. Het heeft hem itzaggelyke moeite gekost de vereiste ver- inningen te verwerven, maar toen hij ze eenmaal had. is gebleken dat zijn bedrijf in derdaad in een behoefte voorziet Hij begaf ikken 2jcb nje( op bet terrein van de KLM., de ipreid vaste lUndiensten. hoewel de KLI scbjen gaarne zelf toestellen verhuu voor de vluchten, die thans door Aero-*. land werden uitgevoerd. Al is de K L M e waarop Nederland trots 1 Tich niet ten koste van de teling in de luchtvaart een villen verwerven. De moei- Holland in het begin van weg gélegd zijn, hadden vrij te zijn van concur- laringen. die nu voorde ■aart gehoord werden had- paa niet geheel onpartijdig te «esteia zUn. Wanneer een* man van Schiphol tegen ■nt van Ypenburg 'zich smalend f u.vlaat over het toestel, jvaarin de laatste* n vliegt, kan men dat als plagerij beschouwen. Maar wanneer diezelfde man in de gelegen heid gesteld wordt in een openbare zitting voor de raad van de luchtvaart, die kinder achtige kleinering te doen herhalen, dan be gint er een luchtje. aan te komen Is het on derzoek er iets mee gebaat wanneer voorge lezen wordt, dat de Schiphol-mah tegen zijn nu eigen ge- ■verdui-' *»4«*44IB UcnWuc, staans- rapport over de ramp van de KLM - politie op zekere duide- Constellation ..Nijmegen die op 20 October der met de pohti ■mt op 1948 blJ het vliegveld Prestwick in Schotland tisthe landen. We r haar verongelukte, wordt critiek geleverd op de marcheren J het vliegveld :t het niet-door wijzigingen in de gezagvoerd» lamste echter van Zoal voor hoogte waaron» Avio Die] Januari voorzitt» heer J. J. naar Oslc dat de ra: kingen in iskundigen hoort vv.. erri°ln' bet ongeval op te sporen, jnae ae gebouden over dit onge Lnao’ daartoe Maandag bijeen Vorrink, de enige overh aantal andere mensen d. gelegd. Daarbij waren zakt- gen over het weer en de radio-v» maar er waren ook een paar v. die gekleurd mogen heten. Aero. Holland op het ogenblik itobusondernemingen in de tijd van hun opkomst. De spoorwegen poogden in Januari 1950 met de pro. toen met allerhande halve dwangmaatregelen i. Dit bedrijf zal ook België of verborgen tegenwerking het gebied van -1ri— reizigersvervoer voor zich alleen te houden. De bussen werden aan concessies onderwor pen, z(j mochten niet tussen plaatsen waartussen al een spoorverbinding best zo meer. Het getij der jarer. zamerhand spoor en bus ieder bied toegewezen. waarbU toch delijk gebleken is. dat buss*" recht hebben, sterker, dat i. lijke behoefte voorzien. De k het ogenblik een nationale t houding tegenover AeroHG440 royaal. Een ondernemende" Net in de luchtvaart' groter mi de KLM-. uitbu*4*c diensten. Hij wsr.ste sluitend vaart in de lu» ontzaggelijke i gunningen te had. in een jp het t ...diensten, m gaarne zelf de vluchten $n de twaalf-ja- l*nd, ^rden uitgi niets anders uitbrengen dan: ..Wij ^?.ar^S.happ h -u8^,01 dere Wittenden op slag gedood wcr- raad 'a® deDluchtyaa - - zliegtuig. *z(jn concurrent van en. die het. ongeluk trachten uitlaat over het to» ■viiken. dat de Dakota^, bij de po het vliegveld Fornebu in mist ën regen te landen, met een vleugeltop de hoge bomen van het bos raakte, door de bo men ploegde en tenslotte tegen een heuvel helling terecht kwam, waar een motor ont plofte. Op het volgende ogenblik brak brand uit, waar«ioor de passagiers verrast werden. Amerikaans Het vliegongeval van Koos Vorrink. Vreemde bevordering in de luchtvaart lis van elk vliegongeval heeft de Raad de Luchtvaart zich uitvoerig op de laten brengen van de omstandigheden ider het vliegtuig van Aero-Holland- !pen, verongelukte, toen het op 17 i een speciale vlucht maakte om de Ier van de Partij van de Arbeid, de J. Vorrink met een regeringsopdracht j naar Oslo te brengen. Het is gebruikelijk. e-iaiei-conie- dat de raad aan bbt eind van de onderzoe- .ans nog door kingen in cen openbare zitting getuigen en racntigd wor- deskundigen hoort teh einde de oorzaak ven 4*.amer der sta- het ongeva] op te sporen. Die zitting is ook betreffende de gehouden over dit ongeval. De raad kwam telt aan Indo- daartoe Maandag biieen en behalve de heer „.„.levende, hebben een mensen daar verklaringen af- waren zakelijke mededelin- weer en de radio-verbindingen, •en ook een paar verklaringen, mogen heten. »t is met .net de autobusoi hun opkomst, "erhande tegenwei jer voor zi< eerden aan concessies onderwor- „ten niet tussen plaatsen rijden 1 een spoorverbinding bestond en t getij der jaren heeft nu lang moor en bus ieder een elge" rarby toch wel ov» ?sen een best? zij in een c K.L.M. vormt trots, maar h? lolland is ‘derlander logel haar =«n apart vluchtei ■ginnen. 1* ekost de ■werven, maar jebleken dat ‘te voorj

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1949 | | pagina 1