SCHOONHOVENSCHE COURANT
De Russische methode van
vredesbevordering.
ffl,
Vreemd pleidooi
Slechts één kind overleefde ramp
met Dakota.
Verklaringen met een luchtje
'EMBER 194ft
1
BUITENLAND.
daat
J
een Slo<
hij deli,
P 402
In
het
en omliggende ge-
BINNENLAND.
van
Het
marcheren.'
>m, 16 Nov. 1949.
een be-
ordelijk
op: „Da:
vliegtuig
I
A.
wat
gest
de i
Heerlijk
huimend!
ibutiedienst
irinchem.
v«
•n
a is ie!"
ig omlaag
;pen belt
zeker r
inder
zijn.
„'egens
louden.
een
ze
MALENKOV
„Klassen-oorlog"
Isdelen I
Je voorbt-
Staten-Ge-
f van de
sen-
>od-
zo-
de
Nu
>alihg voor, d<
m mr
en die pl
dan voor
zijn, voor hel
istandigheid, di
Hoofdred.: W. Kerremans s. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN Tel. 207 (K 1823) Giro 13763
ACHT BLADZIJDEN. WOENSDAG 23 NOVEMBER 194» Ble JAARGANG. No. 138
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
In de wrakstuk
i het bos verspre
.-dertig inzittenden
•age
ipperij
rijk daarer
lie groot voc
ingen 1*
it
>mber
•.itting
1-confe-
>g door
Golfplaten
I en 200 cm.
.50 per plaat.
ard Unolit
x 122 c.m.
er plaat.
ER ZN»
THANDEL
ERDAM Tel. 209
„plaatsen meestal
:’.ige ..Eigen Hulp"
welke thans zijn
Advertentie* 1 tot 15 millimeter
f. 1.80, elke m m maar f 0.12, darde
plaatilng tegen halve prlji Familie
berichten 10 cant per jnilllmeter
DELKOOP.
Langerak.
Nieuwpoort 43.
m stralende
gelukkige,
:n met ge»
vitte tanden.
Durbin met
n hun nieuw»
l Internatio
In het
niev
capa
duiz»
de
Enf
gest
duet
en I
naa;
het
iprekeri, wel- re 1
uvereiniteits- dust
gen der automob:
kan Op den duur zuil»
rbe- door het bedrijf k
toet blijl
gesloten
val van
stellen de
de vrede
aevorderen.
..’drukte Balkan-
>eien, dat 'geen i
entage van zij"
en ua.
'bercIJ
tUIHC *«14 4. 4J.4 „4-
cheid zou moeten toejuichen, wel-
ZJt„ I- a,U™..,1O4>» den
ten
overd
nesië
Geheime gegevens
Schuilkelders, munitie en vliegtuigen
l aantal ernstige on-
overwegen doet de
alle weggebruikers
i de overwegen,
t eerst voop be-
tnipperlicht.' dan
1 der afsluiting)
leden ontworpen In
opslagplaatsen meestal
'oorr
Het gratifies
tenaren 1949
■ger. sing verklaard
at de neeI- Dit wil
een- van openbare
en. Daar-
king met
jar ande-'
jndse in
net vervaardi-
i ingeschakeld,
erden arbeiders
>n opgenomen.
Kxt hier Het
‘!jf der alg m(
dt naar
de
voorzitters van re»
izelfde wapen,
rsmilitie hebben
terwijl ze. als
ren hebben,
mnlst heeft
en. De
ieus net
g der zittii
buitendienst
=dag 23 Nover
de laatste zil
inehljnt Maandag. Woemdag
Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta
ling f 1.85 per 3 maanden. Voor
Schoonhoven f 1.50 per kwartaal
heeft men I
lakota en in
van een-en-dt
recht
communistische
»t van ammupi»
type gekregen. Ook de 1
gionale raden kregen eenj
Leden van de arbeiders
machinegeweer in huis,
dienst doen. ..slechts” gewerer
Iedere betrouwbare commt
op een klein vuurwaper
partij heeft een ingenie
de bevol-
van her-
‘s worden
Jo-achttge
’sjechiscbe politie hebben
ekregen om Duitse lessen
leren van hun buren
m, zoals zij de taal leren
ier. Rusland. Deze clr-
nieuws voqlr de leden
lat, z4i van het bezoek dat
'en der Oost-Duitse Voikspo-
aan Tsjecho-Slowaklje brach»
i-onderstellen
at 800 x 19. 750 X
16, 750 x 16.
anden te koop
500 x 16. 550 X 17.
Adres
Te pas en te onpas galme
vertegenwoordigers bij inter'
renties over de vredelieve.
regering. Het vaste chapiter,
ken is de ..oorlogsophitsing'
cratische landen, die mc
dragen, welke worden i
zo laag lijke verdediging, ingevt
het dro- aanval. Daartegenover
bloot ge- zij toch zo graag
is de tijd steeds met kracht be\
r en beiders in
militaire 1<
een zo
onder de
krampachtig
iets ander d
sen of althans
beschik)
woonarl
zijn de strekdai
)e Rijkswatersti
om d(
devieze
>r duizenden guldens
-* wordt nu opgeslaj
uig. elders te worden gel
In sommige bestekken
Rijkswaterstaat aanbel
bepaling voor, dat als
steet
die
vanoordeel, dat de grotere ge
en de minder goede nadeel z
factoren zijn, waar- ^en oms
slagregens terdege vert.
len gehouden van
uur.
iwpoort en omge-
dt de laatste zitting
jp Donderdag 24
sr van 1011 uur
/poort.
dam cn omliggen»
enten te Leerdam
lerdag 24 Novem-
23 uur.
erige plaatsen zijn
in met ingang van
icr 1949 opgeheven,
toor te Gorinchem
egens beëindiging
stributiewerkzaam-
zeneens opgeheven
vember a.s.
turn kan men zich
onlijk of schrifte-
t kantoor wenden
■rkrijgen van dis»
cheiden.
ZELFMOORDPOGING VAN MARKGRAF?
Volgens de West-Berlijnse ..Sozialdemokrat”
zou Paul Markgraf, die chef vtfn de Oost-Ber»
lijnse politie was en volgens hardnekkige, doch
van Russische zijde tegengesproken geruchten,
gearresteerd zou zijn, een poging tot zelfmoord
hebb?n gedaan en daarna door Russische sol
daten. geboed. in 'n auto met afgesloten ruim
ten naar de gevangenis van Potsdam gebracht
zijn.
VEROORDELINGEN TE BOEKAREST.
Vier Roemeense .officieren zijn door een
militair gerechtshof te Boekarest op beschul-
van hoogverraad en spionnage ter
/eroordeeld. In totaal werden twee en
«nficieren berecht. Aan anderen wer-
angenisstrafen opgelegd van twee tot
Zeven beschuldigden werden bij v
.«ld. van wi§, een ter dood.
WETSONTWERP OVERDRACHT
SOUVEREINITEIT.
De besluiten, die op de ronde-
■ntie genomen zijn, moeten than
betrokken regeringen bekri
i. Hiertoe is in de Tweede Ka
Generaal, het wetsontwerp
■rdracht van de souvereinit»
ingediend.
Ypenburg-co
met dat vli»
liever gaan
geen enkêl t
De vliegtuigen die van Neder
opstijgen, doen dat slechts nad?
door dezelfde raad van de luchtvi
wijs van luchtwaardigheid is afgegev»
neer bovendien tientallen soortgelijke
dere machines het Europese luci
kruisen is er geen enkele redei
nemen dat juist dit toestel van z
minderwaardig was. Wanneer men de oor
zaak van een vliegongeval wil opsporen moet
men zich verdiepen in verkeerde handgrepen
van de bestuurders of technische gebreke
Natuurlijk moet een van beide het geval ziji..
Dat is met elk vliegongeluk zo. Dat men dr*
doet is goed, vooral dm volgende ongeil
ken te voorkomen. Laat men zich even»
niet inlaten met propagandistische opvatt
gen van plagerige ambtenaren van de ..con
currerend'' vliegveld. Daarmee is de Neder
landse luchtvaart niet gebaat. Met een ge
zonde. onbelemmerde ontwikkeling van de
verschillende mogelijkheden die in de'jjicht-
vaart schuilen, wel.
Rapport over ramp
„Nijmegen”.
iport over de--
.te, wordt critiek geleverd op de
organisatie bij het vliegveld Prestwick. Het
••“oport noemt het nlet-doorgeven van een
t over wijzigingen in de weersomstan-
'*i aan de gezagvoerder van het vlieg -
voornaamste oorzaak van de ramp
>port is echter vergezeld van een spe-
srklaring van de minister van Bur-
4ux44tvaart. opgesteld in samenwerking met
staatssecretaris voor de luchtvaart, waar
men het grondpersoneel van Prestwick
1. de verantwoordelijkheid voor het gebeu-
uwi ae wil ont,asten De minister acht het ..eer-
M mis- tegenover het personeel van de grond-
iurd had diensten te verklaren, dat het aan het toestel
^ero-Hol- de volledige inlichtingen en medewerking
een heeft verstrekt, die bij slecht weer gebrui-
ig kelijk zijn. De minister is van oordeel, dat
het besluit van de gezagvberder. boven Prest
wick rond te cirkelen op een geringer<ü»og-
te dan waarop zich de obstakels in (fljbm-
geving bevinden, niet beïnvloed kon zijn door
het optreden of het gebrek aan optreden van
het personeel van de luchtveiligheidsdienst
of de weerkundige dienst en dat niet een be-
"aald lid van het personeel verantwoordelijk
i kan worden voor hetongeval”.
ind persoonlijk ver-
t wel mee. dat de
»rsverslechtering alleen
leur van het luchtver-a
en niet -ook nog In
Hst is. Db betrokken diging
srrichtte deze fout dood vi
twintig
den gevaj
25 jaar
stek veroordeel
KI SSEN NAMEN TOSTWAGON IN BESLAG.
Generaal Bourne de Engelse commandant
van Berlijn, heeft een krachtig protest inge
diend bij de Russisfhe autoriteiten tegen het
te>t, dat de Russen 17 en 18 November de
sneltrein van Hannover naar de Engelse zon»
van Berlijn hebben aangehouden.’
De eerste maal hielden de Russen de trein
bij Marienborn aan en openden op bevel ysn
een Russische officier een verzegelde postwa»
gon Zij bedreigden de daarin aanwezige post
ambtenaar m’et arrestatie en, namen de gehele
wagon in beslag De volgende dag deed zich
bij Marienborn een dergelijk incident voor
Vorige week stortte een i
vliegtuig ongeveer 650 km. ten Noord
oosten van de Bermuda’s in zee. De
bemanning werd gevonden door een
schip, nadat zy drie dagen in rubber
boten op zee had rondgezwalkt. Een
der vlicgtuigbreukelingen wordt van
boord gehaald.
>OR ONDERWIJZEND
)NEEL.
rgerlijke rijksamb-
jnkomstige toepas-
inderwijzend perso-
aan leerkrachten
scholen een gra-
van twee procent
Juli 1949. tot een
loncurrent gezegd heeft: ..Moet !-
vliegtuig naar Oslo? Ik zou maa
,oin roeien Dat is een uitspraak die
,«vl gewicht in de schaal mag leggen,
‘gtuigen die van Nederlandse bodem
n, doen dat slechts nadat daarvoor
telfde raad van de luchtvaart een be-
i luchtwaardigheid is afgegeven. Wan-
tienjtallen soortgelijke en min-
se luchtruim door-
'en om aan te
Aero Holland
men de
opsporen
ie handgr
.che gebreken, verb
het geval zijn. Hc„.
i dat kwamc
luk- door’op
iwel cursus,
ttin- Leden van de
dringende orders gekregei
te nemen en „de taal te 1<
met dezelfde belangei
van hun grote broed»
culake betekent niets
van de politie, omda*
leidende officier»
litle in October
ten. afwisten.
Een onlangs afgelegde communistische ver
klaring beleafde. dat de Oost-Duitse Volks-
■e dag ..schouder aan schou»
tie van andere volksdemocra»
West-Duitsland zouden binnen-
NIEUWE AUTOFABRIEK.
it Zuiden des lands zal binnenkort een
■uwe a'litofabriek opgericht worden. De top-
□aciteit van .dit bedrijf zal voorlopig zes-
■zend wagens per jaar zijn. Het betreft hier
stichting van een Nederlands bedrijf
ngelse Morris-automobielen. Er wordt
?streefd ongeveer in Januari 1950
xdie te beginnen.
i Luxemburg van deze typen voorziei
laast wordt getracht, in samenwerki
Engelse bedrijf, de export ook nas
landen uit te breiden. De Nederlar
strie zal zoveel mogelijk bij het vs:
i der automobielen worden
'len vele hondetu™. -
Irijf kunnen worden
Lage waterstand groot voordeel
voor het Rijk.
De lage waterstand in het Oostelijk deel van
ons land heeft veel last veroorzaakt Voor
namelijk was het de schipperij, die hinder on
dervond van het bijkans drooglopen van eni»
ge waterwegen. Het moge daarom schijnbaar
tegenstrijdig klinken, doch het rijk profiteert
juist van de lage waterstanden. In de rivier
de Waal, en ook elders, bevinden zich nog
steeds een aantal strekdammw. hoewel er de Te pas en te onpas galmen de Russische
laatste jaren reeds veel zijn opgeruimd, omdat vertegenwoordigers bij internationale confe-
deze van geer* nut meer waren. In de loop renties over de vredelievendheid van hun
der jaren zijn deze kribben mede door on- regering. Het vaste chapiter, waarop zij pre-
voldoende onderhoud gaan afbrokkelen, zo- ken is de ..oorlogsophitsing” door de demo-
dat grote stukken basalt en stortsteen aan de cratische landen, die moet blijken uit de ver-
voet der dammen zijn terechtgekomen. Nu dragen, welke worden gesloten tot gezamen-
hel water in sommige waterwegen zo laag lijke verdediging, ingeval van een Russische
staat, dat bijvoorbeeld woonarken op het dro- aanval. Daartegenover stellen de Russen, dat
ge zitten, zijn de strekdammen geheel bloot ge- zij toch zo graag de vrede willen en die
komen. De Rijkswaterstaat acht thans de tijd steeds met kracht bevorderen Dat «ij de ar-
gekomen om deze steen anders duur en beiders in de onderdrukte Balkan-landen op
met veel deviezen gekocht te bergen. militaire leest schoeien, dat geen ander land
Voor duizenden guldens basalt en andere een zo hoog percentage van zijn bevolking
steensoort wordt nu opgeslagen, om, waar no- onder de wapenen houdt en dat zij zich
dig elders te worden gebruikt. krampachtig militair voorbereidpn op geheel
In sommige bestekken en werken, door de iets ander dan vrede, 'dat vergaten de Rus-
««..Lusteed, komt daarom de sen of althans zij verzwijgen het.
g voor, dat als de aannemer deze soort Wij beschikken thans over de onderstaan-
inet verwerken, deze te betrekken is op de gegevens die lang$ geheime weg uit het
die plaats. De lage waterstanden mo- door de communistep geterroriseerde Tsjecho
r de schipperij en anderen een Slowakije zijn gezonden. Zij vormen een dui-
mtegen is hij delijke illustratie van wat de Russen onder
'oordeel ople- „vredesopbouwverstaan.
„De Skoda-fabrieken. de wapenfabrieken
te Brno en de Rode Letov (vliegtuigfabriek)
hebben in opdracht van Moskou alle vretles-
productie gestaakt en zij vervaardigen thans
Uitsluitend oorlogstuig.
In enkele weken tijds zijn ongeveer 10 000
korte cursussen in Russisch begonnen en
wordt veel waarde aan gehecht, dat de j<
geren van dienstplichtige leeftijd de Rui
sche taal beheersen.
Een nieuwe registratie van hospitaal-ac
modatie is uitgevoerd en hetzelfde werd
daan in bepaalde industriegebouwen, schuil
kelders en andere, zuiver op oorlogstoestand
afgestemde inrichtingen. Deze actie sluit aan
op in Polen. Bulgarijen. Hongarije en Roe
menië uitgevoerde opdrachten, welke strek
ken tot de uitvoering van het plan van Ma
lenkov. bekend onder de naam ..TB hetgeen
„klassen-oorlog" betekent.
De Dubnice wapenfabriek kreeg onlangs
opdracht haar gehele productie binnen drie
maanden om te schakelen en er wordt nu
slechts ammunitie in Russische kalibers ver
vaardigd.
Het geüniformeerde politiecorps in Tsje-
■cho-Slowakije telt momenteel 56600 leden,
waarbij de geheime politie, de arbeidersmi-
hti* en de gewapende groepen van de
munisli»che partij nog niet zijn me»
De communistische partij heeft haar
overeenkomstig hun rang in de
pefid. Zo heeft iedere voorzitter
tie-comité een machine-geweer van een
GRATIFICATIE VO<
PERSO1
•atificatiebesluit burj
1313 is van overeei
’'’*ird op het ond
1 zeggen, dat
van openbare en bijzondere
tificatie wordt toegekend
van hun salaris per 1
maximum van f 50.
ONGEVALLEN OP ONBEWAAKTE
OVERWEGEN.
Op verzoek van de K.N.A.C. om de onge
veer 650 onafgesloten overwegen gelegen in
verharde wegen te doen beveiligen, besliste
de Minister van Verkeer en Waterstaat, dat
om verschillende redenen daartoe niet kon
en zijns inziens ook niet behoefde te worden
overgegaan, maar dat het in de bedoeling
ligt het aantal aanwezige knipperlicht-instal-
laties in de eerstvolgende jaren te verdub
belen. dus uit te breiden tot honderd stuks.
Tevens verzocht de Minister aan de K N A C,
om opgave van de urgentie van de beveili
ging van deze overwegen. B^pn eerste urgui-
tie-lijst werd bereids ingediend.
Gelet op het toenemend
gevallen op onbewaakte
K.N.A.C. een beroep op
haar mededeling te doen van
welke naar hun gevoelen het
veiliging door middel van ki
wel op andere wijze (herstel
in aanmerking komen.
DS K.N.A.C. is vanoc
snelheden der treinen
’‘chtbaarheid daarvan
joral bij mist en i
moet worden geh»
Het rapport, dat nie’mai
antwoordelijk stelt, deelt
mededeling van de weer
in code aan de controle
keer werd doorgegeven
gewone taal, zoals verei
wyrkundige waarnemer vei
..IMjewone sleur".
De conclusie van het hof is. dat „er geen
enkfele omstandigheid is, die het ongeval vol
ledig verklaart".
1 Januari 1951: richtdatum.
het begin van deze maand werd door
ministerie van binnenlandse Zaken in
een order uitgegeven aan alle huis
eigenaren, fabrieken en opzichters van open
bare gebouwen om bominslagafweer enbrand-
blusmiddelen gereed te hebben, terwijl zak
ken zand op gemakkelijk bereikbare pleat-
sen in /de pprcelen in voorraad moetpn staan.
Deze order trad onmiddellijk in werking In
de meeste steden werden de luchtafweersire»
nes reeds beproefd.
In het Westen van Bohemen worden met
spoed miytaire inrichtingen opgericht. In de
nabijheid van Blansko breiden de gebouwen
der ondergronds gelegen militaire opslag
plaatsen zich snel uit. Deze ondergrondse op-
slagplaatsen zijn de grootste inrichtingen van
J® deze soort, welke voor zover bekend in
laar Tsjecho-Slowakije bestaan Alle inrichtingen
lp moeten in 1951 voltooid zij/i.
In andere delen van het land, op de Noord
westelijke grens (Krusne Hory)worden uit
gebreide militaire versterkingen gebouwd,
terwijl aan de Zuid Westgrens fortificaties
van mindere sterkte, als tankgrachten en
Spaanse ruiters worden aangebracht.
In het Oosten van Slowakije is
king verontrust door het geluid
haalde ontploffingen. Deze explosies
voorafgegaan door lange, torpedo
voorwerpen, welke Woof de lucht vliegen. Het
betreft hier waarschijnlijk oefeningen met
jrbeterde Duitse V-l en V-2 wapenen.
Hoge officieren van het Tsjechisch leger
ion onlangs in Rusland aan voor het
ipen van een speciale heropvoedings-
tievoorraden voor haar
de dorpen zijn deze
ondergebracht in de voormalig»
winkels «soort coöperatie)
genationaliseerd.
Na acht-en-dertig uren van uitgebreide
Onderzoekingen. waaraan vele reddingspa-
trouilles. vliegtuigen en schepen deelnamen,
heeft een patrouille gistermorgen het wrak
Van de sedert Zondagavond vermiste Dakota
Van de Aero-Holland gevonden op de Wes
telijke oever van de Oslofjord tussen Filtvct
en Storsand. Het toestel is neergekomen in
een bos. op slechts een kilometer afstand van
een boerderij. Aan de vernieling van hdt
houtgewas kon men zien, dat het vliegtuig
zich een pad van ongeveer veertig metef tus
sen de bomen had gebaanj®. waarna het met
gróte kracht tegen een Arden wal terecht
Was gekomen. Hoewel Bet toestel niet in
bran$ is gevlogen, ontdekte men toch een
grote hoeveelheid as. terwijl zich buiten het
vliegtuig ook een aantal verkoolde lijken
Vonden, waaruit men meent op te maken.
Zich een ontploffing heeft voorgedaan.
Slechts één jongetje, de twaalfjarige
Izaak Allal, heeft de ramp overleefd. HU
werd met een diepe snUwonde boven «iJn
rechteroog en enkele schrammen op zijn
gezicht naar'een ziekenhuis overgebracht
ZUn toestand la thans redelijk w«L Tot
DE 100.000 IS ER UIT.
In de 508ste Staatsloterij. 5de klasse. 2de
lijst. Is de 100 000 gevallen op 2396.
De soldaat en. strikt genomen elke burg
heeft de plicht datgene uit te voeren, wat
jtaat nuttig en nodig acht voor de gemeen
schap. Het is mogelijk, dat de staat een ver
keerd inzicht heeft en van de onderdanen of
de gewapende macht iets verlangt, dat in
strijd is met het gezamenlijk belang. In de
denipcratische staat is het zo, dat de burgers
dan veelal door middel van de pers
hun stem kunnen verheffen om te proteste
ren tegen het verkeerde voornemen. De sol-
heeft die mogelijkheid niet. Wanneer de
regering een taak ter uitvoering aan het le
ger opdraagt moet dat gebeuren, tenminste
«olang het binnen het redelijke blijft. Wordt
van een militair iets verlangd dat tegen de
menselijkheid of de Christelijke beginselen
tot weigeren. Dat is juist wat de Duitse beu-
Indruist, dan heeft hij wel de mogêlijkfeeid
len en terroristen kwalijk wordt genomen,
dat zij niet het onderscheid hebben durven
zien tusSen een strikt militair bevel en een
opdracht tot het uitvoeren van onmenselijk
heden.
Er is nu de laatste tijd in ons land nog al
wat opschudding geweest over de Indonesië-
deserteurs. Dat zijn mensen, die een door de
jtaat in het algemeen belang gegeven bevel
niet opvolgen en mitsdien zijn zij strafbaar.
De redenen, die zij aanvoeren doen weinig ^oi
ter zake, omdat er geen is die het in strijd rekening
met de menselijkheid of de Christelijke mo
raal acht naar Indonesië te gaan. Slechts
ongeveer 8 pCt. voert een politieke overtui
ging als drijfveer tpt de weigering aan, doch
ook die kan niet als ^fdoende aanvaard wor
den, ómdat het bevel tot vertrekken gegeven
is door de regering in overeenstemming gnet
de volksvertegenwoordiging, waarin alle groe
peringen vertegenwoortigd <ijn.
Vandaag komen nu de eerste- van diege
nen, die na de grote beroering geweigerd
hebben aan boord van een troepenschip te
gaan voor de Krijgsraad. Zij zullen gevolgd
worden door de anderen, die volhardden in
hun desertie. Zij zullen waarschijnlijk alle
maal veroordeeld worden, omdat zij practisch
allemaal de opzet töt weigeren bekennen.
Wanneer werkelijk deze opzet om een In
het algemeen belang gegeven bevel te ont
wijken. bestaat, moet het recht zijn loop heb
ben. Maar de ervajjjng heeft geleerd, dat een
zeer groot percentage van de soldaten die
„de boot gemist" hebben, de gevolgen daar
van niet hebben'BVaWlftm.'Wanneer zij in het
fichoonhovense depót geconfronteerd werden
met de consequenties van desertie, wanneer
zij in staat gesteld werden hun dikwijls
opgeblazen bezwaren af te wegen tegen de
etraf die op volhardende weigering staat, ja
dan kwamen velen bij rustige beschouwing
tot het inzicht, dat zij ondoordacht gehan
deld hadden en zij lieten zich alsnog insche
pen.
Daartegen heeft de man. die belast is m$t
de verdediging der deserteurs, wanneer zij
eenmaal voor de Krijgsraad verschijnen, be
zwaar. Deze „verdediger”, mr. Schuurmans
Stekhoven wenst, dat alle soldaten, die een
maal de „boot gemist hebben” voor de Krijgs
raad komen. Hij wil hun elke mogelijkheid
tot bezinning ontnemen en de heilzame in
vloed van een rustig gesprek in het Schoon-
hovense depót uitschakelen. Deze man. die
bij een oprechte opvatting van zijn taak, el
ke mogelijkheid zou moeten toejuict
ke jeugdige mannen (die in een ondoordacht
Ogenblik een misstap begingen) in staat stelt
niet over een kam geschoren te worden met
misdadigers, deze man wil een uitstekende
gelegenheid om dat te bereiken, een weg die
bezinning mogelijk maakt, juist uitschakelen.
Wat hem daartoe drijft is niet geheel dui
delijk. Maar het welbegrepen belang van de
betrokken soldaten is het zeker niet.
MINISTERS STIKKER EN VAN SCHAIK
NAAR BATAVIA.
De ministers Stikker en Van Schaik zullen
zich binnenkort naar Batavia begevenf tenein
de een aantal vraagstukken te bespreken, wel
ke zich bij de voorgenomen souversinit?'*'
overdracht voordoen.
De minister van overzeese gebiedsdelen
deze reis niet medemaken. omdat de vooi
leiding van de behandeling in de Stal
neraal. alsmede deze behandeling zelf
ter ronde tafel conferentie bereikte overeet
komsten, zijn aanwezigheid te Den Haag noc«
zakelijk maken.
rappe
ciale ver
gerluchtv
de i
in i
van
ren
lijk
den.
iml-
haar leden -b7re gebc
partij, bewa- b]u8midd(
tr van een ac- kea zand
v™ ;:n nieuw sen ln /de ‘r(
-• tra
sted»
bepre
op heden
van de Di
de lUken
gevonden.
Toen hij gevonden werd
rige jongen niets anders
draaiden in kringen ror
kele malen tegen zijn
hij erg angstig
lance-wagen op wee
telde hij de dokter?
rig wat
alle ande
den. toen
De plaats
ter in het vl
'^e.' Deskundigen.
QaI verklaren, denfc
gingen om op
?n te li
tmen vai
oegdf
ling tereci..
(te. Op het
waardoor
sterk»
voorzien. 1
een nationale trots, maar haar
jgenover AeroHolland is niet
i ondernemende" Nederlander zag Fapp<?y
itvaart- groter mogelijkheden dan j ric_,
1-. uitbuitte met haar vaste lijn- a>8heden
HU wenste een apart bedrijf, uit- öe
voor speciale vluchten, de wilde
de lucht, te beginnen. Het heeft hem
itzaggelyke moeite gekost de vereiste ver-
inningen te verwerven, maar toen hij ze
eenmaal had. is gebleken dat zijn bedrijf in
derdaad in een behoefte voorziet Hij begaf
ikken 2jcb nje( op bet terrein van de KLM., de
ipreid vaste lUndiensten. hoewel de KLI
scbjen gaarne zelf toestellen verhuu
voor de vluchten, die thans door Aero-*.
land werden uitgevoerd. Al is de K L M e
waarop Nederland trots
1 Tich niet ten koste van de
teling in de luchtvaart een
villen verwerven. De moei-
Holland in het begin van
weg gélegd zijn, hadden
vrij te zijn van concur-
laringen. die nu voorde
■aart gehoord werden had- paa
niet geheel onpartijdig te «esteia
zUn. Wanneer een* man van Schiphol tegen
■nt van Ypenburg 'zich smalend f
u.vlaat over het toestel, jvaarin de laatste* n
vliegt, kan men dat als plagerij beschouwen.
Maar wanneer diezelfde man in de gelegen
heid gesteld wordt in een openbare zitting
voor de raad van de luchtvaart, die kinder
achtige kleinering te doen herhalen, dan be
gint er een luchtje. aan te komen Is het on
derzoek er iets mee gebaat wanneer voorge
lezen wordt, dat de Schiphol-mah tegen zijn
nu
eigen ge-
■verdui-' *»4«*44IB UcnWuc,
staans- rapport over de ramp van de KLM - politie op zekere
duide- Constellation ..Nijmegen die op 20 October der met de pohti
■mt op 1948 blJ het vliegveld Prestwick in Schotland tisthe landen. We
r haar verongelukte, wordt critiek geleverd op de marcheren
J het vliegveld
:t het niet-door
wijzigingen in
de gezagvoerd»
lamste
echter
van
Zoal
voor
hoogte
waaron»
Avio Die]
Januari
voorzitt»
heer J. J.
naar Oslc
dat de ra:
kingen in
iskundigen hoort vv..
erri°ln' bet ongeval op te sporen,
jnae ae gebouden over dit onge
Lnao’ daartoe Maandag bijeen
Vorrink, de enige overh
aantal andere mensen d.
gelegd. Daarbij waren zakt-
gen over het weer en de radio-v»
maar er waren ook een paar v.
die gekleurd mogen heten.
Aero. Holland op het ogenblik
itobusondernemingen in de tijd
van hun opkomst. De spoorwegen poogden
in Januari 1950 met de pro. toen met allerhande halve dwangmaatregelen
i. Dit bedrijf zal ook België of verborgen tegenwerking het gebied van
-1ri— reizigersvervoer voor zich alleen te houden.
De bussen werden aan concessies onderwor
pen, z(j mochten niet tussen plaatsen
waartussen al een spoorverbinding best
zo meer. Het getij der jarer.
zamerhand spoor en bus ieder
bied toegewezen. waarbU toch
delijk gebleken is. dat buss*"
recht hebben, sterker, dat i.
lijke behoefte voorzien. De k
het ogenblik een nationale t
houding tegenover AeroHG440
royaal. Een ondernemende" Net
in de luchtvaart' groter mi
de KLM-. uitbu*4*c
diensten. Hij wsr.ste
sluitend
vaart in de lu»
ontzaggelijke i
gunningen te
had.
in een
jp het t
...diensten,
m gaarne zelf
de vluchten
$n de twaalf-ja- l*nd, ^rden uitgi
niets anders uitbrengen dan: ..Wij ^?.ar^S.happ h -u8^,01
dere Wittenden op slag gedood wcr- raad 'a® deDluchtyaa
- -
zliegtuig. *z(jn concurrent van
en. die het. ongeluk trachten uitlaat over het to»
■viiken. dat de Dakota^, bij de po
het vliegveld Fornebu in mist
ën regen te landen, met een vleugeltop de
hoge bomen van het bos raakte, door de bo
men ploegde en tenslotte tegen een heuvel
helling terecht kwam, waar een motor ont
plofte. Op het volgende ogenblik brak brand
uit, waar«ioor de passagiers verrast werden.
Amerikaans Het vliegongeval van Koos Vorrink.
Vreemde bevordering in de luchtvaart
lis van elk vliegongeval heeft de Raad
de Luchtvaart zich uitvoerig op de
laten brengen van de omstandigheden
ider het vliegtuig van Aero-Holland-
!pen, verongelukte, toen het op 17
i een speciale vlucht maakte om de
Ier van de Partij van de Arbeid, de
J. Vorrink met een regeringsopdracht
j naar Oslo te brengen. Het is gebruikelijk.
e-iaiei-conie- dat de raad aan bbt eind van de onderzoe-
.ans nog door kingen in cen openbare zitting getuigen en
racntigd wor- deskundigen hoort teh einde de oorzaak ven
4*.amer der sta- het ongeva] op te sporen. Die zitting is ook
betreffende de gehouden over dit ongeval. De raad kwam
telt aan Indo- daartoe Maandag biieen en behalve de heer
„.„.levende, hebben een
mensen daar verklaringen af-
waren zakelijke mededelin-
weer en de radio-verbindingen,
•en ook een paar verklaringen,
mogen heten.
»t is met
.net de autobusoi
hun opkomst,
"erhande
tegenwei
jer voor zi<
eerden aan concessies onderwor-
„ten niet tussen plaatsen rijden
1 een spoorverbinding bestond en
t getij der jaren heeft nu lang
moor en bus ieder een elge"
rarby toch wel ov»
?sen een best?
zij in een c
K.L.M. vormt
trots, maar h?
lolland is
‘derlander
logel
haar
=«n apart
vluchtei
■ginnen. 1*
ekost de
■werven, maar
jebleken dat
‘te voorj