ten! SCHOONHOVENSCHE COURANT er Minister Götzen had >4 rmimn BINNENLAND. v Verdrijf de oorlogs dreiging met welvaart I* sterings- nos VG! behaalt! het niet gemakkelijk en minister Lieftinck was boos. 1JN, ambacht Schiphol 30 jaar burgerluchthaven Wij spraken met minister Mansholt mn IM* Tel. 207 (K 1823) Giro 13763 4 NK ER” 16 - Gouda t- J wat wel r •er 7$ NIEUWS! irloTingikaartja igt dan ten bon blj: daaroi gras. I ovei Ken nlstc hull Hij reland) tmtn schild] innen I UCCES" CHOONHOV1N tal I 27.- 118.75 en c dier M. reizigers, st of ach- n achter op S iluies een ge- rden naar vide en het ons ak- icten dan •st- bU Hoofdred.: W. Kerremani S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN smeester leuter. rrhtifteli sn; ne jurder jenlijk hij i de- niet. melk onze 11 zit toe- innen De- aan we- van heef lijk in d( srale repuo. «uropa. —’“ie d< BtADznnrN rawc JAABOAN0 NIEUWSBIAD VOOR ZUID HOLIAND EN UTRECHT hun werk start man luchti was Woensdag- bijeen om dit Adwenses. t W 13 müllssaw 1 80. atta m-a. maar f 0.11 darde plaanlng togen halva prtj». Famlh» berichten 10 cant car tnHUtsewr roortchrif- idanki niet ll de prt>« RAD1ON rtvenhoge. teelrestant idanberg ruim en ge- ;r, trouw- en RES pnj- pet. geen leveren. gegeven voor het die nadat zij ge erden. Dr. Ples- reiligste gvelden beps twet Kerst afvloi tenaren rt nister i r',nkart Avio- __ir deze /erd ;erd wat ie vee lei, dan en zijd prijzen i bevol- zo hoog zaas, vlees, lanzienltfk toe bevorderen en i Westi-Eufop» gemeenten besluit de kapitaal exp'-“-‘ Varrehffnr Maandag en Vrijdag Prijs bij M f 1 85 par 3 Schoonhoven i 1. j Woenrfag SU vooruitbot» maanden. V6at 130 nar heanad iatschappijen i in het ka der de gen. Piesmar de hant ..Eén van het personeel b Amsterdam, iven Schiphol, geschiedde terdam. mr. dat de Tw< des nachts l Een methode leden instemmi~” lit niet opennl„- •en paar dne zelfstandigen in heeft hij nog enige dm- d. Brink en het Plan Sthnman raadslaagde ook de Hoogovens hier meer ge*<* ‘"i scheept nk ng en ■ofiteren. E de K.I bestaan r een i zij op die d beginnen. prof Gerbrandy i >ek over de verhc s zojuist in zodat de Kamer praten Minister definitief ant- v<-A van mening ■kenis kan zijn ecor leverd en deskun- rljf een briefkaart, T«L 25 j, niet *ch- De regering _.jr-De graf, terwijl Schiphol toestand daaj bs, speel- r die af- die een ceurde en in beslag nam. De ov< uit Oostzaan. en Amsterdam. iggenomen kip tste tijd heel kunstmest en kunstmest- at klinkt gek, maar grond de bo- wbeleid zet door, leem daarom zelf mals gras. Uhebt >er. /or pen. 1 linister L'i tter,. de behandeling ook van het wetsontwerp uit. Hoewel de bewindsman n hij n et meer aan bod. Dl. elegant en ook jammer, want een later bleek reeds dat minister ren van ce heer Hofstra kunnen ruimen door een de kleine zelfstandigen ii snboven re- land spreken N-.ei als het de i den de i gade- ng vgn ce week voor Plnkstercn ta verwachten. Op 24 Mej dan bijeen komen om te de van deze c®. Wij schrfeven verleden week reeds dat het drukke dagen waren voor ons Parlement. Terwijl de Eerste Kamer minister Götzen stevig aanpakte over de garanlïewet, zette voorzitter Kortenhorst de Kamer van Hon- productie stijgen met 10 tot 40 pCt. derd onder.een zware druk, want deze wilde 4 Twee-ploegenstelsel. Nachtwerk wjl hij Persé een klein Pinkster-reces houden. Die .hch.tten maar wal hevelt hli ren alecmeen <<™k i>'"k h“r d« de Twee- gebruik van een Iwee-ploeeenslcltel aan.waar- Kamar verleden Donderdag des nacMatot depr de productie ..nnenWk en de kb. M JT.«. ten dalen. vond. zti hfle dan dat dl 5. Afschaffing handelsbelemmeringen. De handel tussen de Europese landen moet zo-~ veel mogelljk ongehind'eftf kunrigrt geSbinëdëri," waardoor voor iedere industrie een groter marktgebied wordt verkregen. De onderne mingen kunnen $ch daardoor beter speciali- »eren. 6. Gezondheidszorg en algemene ontwikke ling. De prestaties van de arbeidende bevol king blijven in vele gevallen op een te laag peil door een lage levensstandaard, onvol doende voeding en een tekort aan algemene ontwikkeling en beroepsopleiding. WEST-BERLIJN EN DE EUROPESE RAAD. De burgemeester van West-Berlijn. profes sor Ernst Reuter, heeft bondskanselier dr. Adenauer schriftelijk verzocht ook West-Ber lijn op te nemen in de aanvraag van de West- n Duitse federale republiek om toelating tot de rje Raad van Europa. ..Berlijn wénst in de bui- j tenlandse politie door West-Duitsland tewor» den vertegenwoordigd”, schreef hij. satie voor Europese Samenwerking werd in, gesteld. Als meer doortai gemakkelijkii zou onze Ia„_ gehele exportov Hij weet te plaatsen. De uittrekt, king in West-Ei of het eieren, nemen, het econc solider ma De taak van de minister van Landbouw, co ging Zijne Excellentie voort, is maatregelen te nemen, waardoor de bestaanszekerheid van de boerenbevolking op een redelijk welvaarts peil wordt gewaarborgd, terwijl dit op een zodanige wijze moet geschieden, dat de be- drijfsvrijheid zo min mogelyk in gedrang Dat zal niet altijd eenvoudig zijn, maar ;e kunnen oe boeren zelf belangrijk me rken door hun producties te verhogen an productiekosten te verlagen. Ik ben dat een grote afzet van be- jpe producten betere be- >n vóór de landbouw geeft te productie van dure artike- lezt dat isten betreft. figuur maakt t wij Veel duurder -sche export jebied van de ven alleen Australië de baas, voor zover Overigens staan wij Zowel voor de veehouder ijprodu» tosten zelfs meer middelde van alle We? ‘angs gebleken Europese Orgam- dag met de beraad- Gezien deze oritwik- (ar) een inter- touding in Indo- v.h. v. d. BERG kunt bekomen gongdog I #3.- aran-pahhorlogat v.n.l I 37.85 ra doublé damaa-haran prima kwaliteit oga< vtntl tori vanel komt. I daartoe dewerk en hui er van overtuigd, trekkelijk goedkoj staansvoorwaarder dan een beperkte Jen. Wij strijden thans voor de plaatsing van een flinke hoeveelheid zuivelproducten in Enge land tegen een aanvaardbare prijs. voor een bredere opvatting van de landbouwpoli tiek in België en voor een evenwichtiger han delsverkeer met Duitsland. Voor zover Ik 't kan overzien zijn de vooruitzichten van dien aard. dat. tenzij er erg onverwachte dingen gebeuren, óe garantie, die de regering geeft voor de betaling van een gemiddelde richt prijs van 18 cent per kilogram melk bij 3.3 pet. vet in het lopende melkproductiejaar onoverkomelijke moeilijkheden zal op- MINISTER STIKKER OPTIMISTISCH OVER BETAUNG8UNIE. Minister Stikker, die de conferentie van ministers van buitenlandse zaken der bij Atlantische Pact aangesloten landen in L< den heef t bijgewoond, is gisteravond Schiphol gearriveerd. Hij vertelde: ..Ik t optimistisch over de betalingsunie en heb 1 gevoel, dat de besprekingen, die ik met Stafford Cripps daarover heb gevoerd, de lossing hebben gebracht. Ik kan natuurlijk r geen details geven, omdat dip nog door Raad moeten worden aangenomen.” Minister Stikker, die een vermoeide indr maakte, vertelde voorts, dat het plan-Scl man informeel ter conferentie is besproki „Ik zie er wel wat in”, zo zei hij. Tenslo Vertelde minister Stikker, dat Canada Amerika zulen trachten ingeschakeld te w< den bij het werk van de O.E.E.S. men als vervoermiddel voor haastige 1 10 veel meer stille getuigen van haast teloosbeld bJjjven in de vliegtuigen afdeling ..gevonden voorwerpen" o] groeit dagelijks met boeken, parapl* goed e.d. Een vreemde aanwinst voor deling was de levende schildpad, dl stewardess dezer dagen binnen bracht. iele pun- - 1elkagrs yM„ oc ,e is ervan ltirhtvaart is. d ge,?eeJ zi^n verscbiliei„ aa in a. duur de benZÏI delen zijn te duur dingsgelden zijn te h. Tot slot zei dr. Prcsmt over jong blijven, optimi komst zien." Een ronde steen, even buiten het tegen woordige platform, duidt de plaats aan, waar dertig jaar geleden het Havilland-9 vliegtuig de burgerluchtvaart op Schiphol opende. Na de plechtigheid in het restaurant rama begaf 't hele gezelschap zich naai plaats, waar een korte herdenking wc houden. De Nederlandse driekleur werd on der het spelen van het Wilhelmus aan de vlaggemast gehesen. Bij deze plaats stonden een gele Tiger-Moth van de Rijksluchtvaart school. die het meeste met de Havilland-9 na bij komt, en de Comvair. waarmee de K.L.M. thans de diensten op Londen onderhoudt, com pleet met bemanningen, de piloot van de Ti ger-Moth in de lederen kleding van dertig jaar geleden en de uitgebreide bemanning van de Convair met stewardessen. Des middags werd ook een borstbeeld vp- dr. A. Plesman onthuld, dat door 1 van de K.L.M. aan de gemeente als exploitante van de luchthai werd aangeboden. De aanvaarding door de burgemeester van Amstt Arn. J. d Ailly. egen. - it de vorming >ie in Indone- Intussen Tweede Ki tinek. De rak over acht een fstra ter ondernemii t bet-eft ze motie i. Dat schijnlijk goed doen idbouw ook wat de ,i West-Europa Men heeft ’ang produceert rtlande.i ma: •edele beslissen of slagingen zal keling trok i pellatieverzoel nesfê in. Minister v. De Tweede Kamer ben een gehele middag over de Hoogovens, bedoeling is dat de Staat hier meer geld gaat steken. Negen millioen gulaen voor uitbreiding van het kapitaal en o a 65 milli oen gulden voor de oprichting van een wal- CLANDESTIENE PLLTMVEEMARKT. serij en een frljkfabriek. Het Plan Schuman om de staalindustrie Dinsdag werd in Purmerend een dande- te internationaliseren was zojuist in de stiene pluimveemarkt gehouden. De weduwe pers wereldkundig gemaakt, zodat de Kamer J. had gelegenheid gegeven op het erf van er naar hartelust over kon praten Minister hdar café de auto's met pluimvee aan te voe- v. d. Brink kon natuurlijk geen definitief ant- ren met de bedoeling de dieren daar te ver woord geven, maar hij was toch van mening handelen. Er werd inderdaad een levendig dat dit plan van grote betekenis kan zijn handel gedreven tot de politie er achter kwar voor de ontwikkeling van de economische sa- elf handelaren bekeurde en negen vrachl menwerking. Wanneer men ter bevordering auto's met pluimvee in beslag nam. De over- van de economische integratie deze ..staal- treders kwamen uit Oostzaan. Purmerend, harde" weg opgaat, dan betreedt men een Limmen, Bergen en Amsterdam. Woensdag zeer reële weg. zo zeide hij. Hij noemde dit zijn de inbeslaggenomen kippen weer vrjj- plan een welkome verrassing voor de Neder- gegeven, landse regering. CONTRA-PROPAGANDA TEGEN RUSLANB Amerika pleegt momenteel met vrjjwel al« le ..vrije mogendheden" overleg om de pogina gen ter bestrijding van de ..anti-democratisdlg propaganda van Rusland" uit te breiden en te coördineren, aldus maakt het Amerikaan se ministerie van buitenlandse zaken bekend. In een verklaring wordt medegedeeld, dat staatssecretaris Barret, morgen te Londen zal aankomen om deze aangelegenheid met de Engelse autoriteiten te bespreken. Met het programma voor contra-propaganda wordt be oogd. de Russische propaganda en de propa ganda. waar de Russen achter zitten, overal op de wereld te bestrijden. de West-Europese landen maar doortastendheid behoonden bij de king van de onderlinge handel landbouw geen moeite hebben iverschot tegen lonende p. levensstandaard van de t iuropa is heus nog niet zo verbruik van melk, boter. kaa~ groenten, enz. kan nog ai Dat zou de gezondheid 1 lomische evenwicht in laken, van Woensdag was het precies 30 jaar geleden, dat op de toenmalige militaire luchthaven Schiphol, een grasvlakte van 800 bij 800 me ter. het vliegtuig landde, dat de passagiers- dienst van de K.L.M. tussen Amsterdam en Londen opende., Dit betekent ook. dat het Woensdag dertig jaar geleden was. dat de burgerluchtvaart in Nederland haar intrede deed. In het restaurant Aviorama morgen een groot gezelschap feit te herdenken. Dr Plesman herdacht de medewerkers, die TERNEUZEN KRIJGT VLIEGVELD. Tijdens een Woensdagavond gehouden zit ting van de gemeenteraad van Terneuzen nam de raad het besluit de gemeente deel te laten nemen in het kapitaal ener op te richten N V. tot aanleg en exploitatie van een luchtvaart terrein in de gemeente Hoek by Terneuzen. (arb) eens te zijn. Een uitzonderlijk feit in onze politieke verhoudingen, waaruit blijkt hoe zwaar deze kwestie wordt opgenomen. Toch werd dit wetsontwerp aangenomen. Dit komt doordat het bepaalt dat verschillende regelingen, die de regering nog zal moeten uitwerken, door de Kagaer behandeld moeten worden. Zo zal men oa nog kunnen spreken over de vraag hoe groot de financiële bij- stand aan onze ambtenaren in de verre Oost ning zal zijn. De Kamer zal dan later nog eens Blijk bekijken of deze materie tot haar genoegen is opgelost. Toch kreeg minister Götzen nog een twee- „_mrn_n tol moties aan zijn broek. E/ide kwamen van lutionairen de 8rote "«*ringsparttjenJ Een was «fkom- ■i-i-r, -irh Van de heer Jonkman (arb) om een on- >r v*ol van afhankelijke instantie in te stellen waarbij de ambtenaren in beroep kunnen gaan. Dat was wel nodig want tot nu toe kunnen zij alleen maar in beroep gaan bij de minister. Dus in feite bij dezelfde instantie, die een laaide maatregel reeds heeft opgelegd De ■ede motie kwam van de hand van de heer rstens (kvp). Deze wilde alleen maar een loeiingscommissie die de positie der amb- regelt in Den Haag. Daar stond mi- Götzen tegenover die er ook een in wilde hebben. Dat nooit, zeide de rstens, want zulk een onafhankelijke imissie is in Indonesië niet meer samen stellen. De motie Jonkman werd z.h.s. en de motie Kerstens met 22-11 De heer Jonkman stemde hier ook rest van zijn fractie e *uck (kvp) waren indruk vestigen, dat een onafhankelijke commissie tot de onmogelijkheden behoort. Afschaffing ondernemingsbelaiting aanvaard. lag voorzitte lamer overhot derde week r de herzien1’ socia tafel ningsi de i beste krachten hebben :k van de luchtvaart en waren, niet meer tcrugkeei noemde Schiphol een van de ve" tha vens en een van de beste vliegve ter wereld. Spreker bracht dank aan de ste moedige passagiers, die. als zij op reis gin- de nacht tevoren niet konden slapen Dr. in noemde de luchtvaart een middel om idel, industrie en publiek te dienen, van de belangrijkste nadelen van de dat zij nog te duur is. Daarvoor ?nde oorzaken de vliegtuigen ine is te duur, de ondier en de lasten van de lan- hoog.” isn: ..Er blijft één ding nist blijven en de toe- 11 ’f’S, een druk imer i kwart over -- die lang niet bij al vond, zij dan c werd uitgesptoken. De garantiewet voor de Nederlandse amb- teharen in Indonesië werd mêt 28-5 Stemmen aanvaard. Alleen de anti-revolu.l stemden tegen, terwijl de communisten van stemming onthielden. Het had er veel van weg dat he; tegenstemmen van deze opposi tionele groep een gevolg was van het vrij zwakke betoog van de minister zonder Porte feuille. Götzen. Deze bewindsman had het echter zwaar te verduren. Zowel de heer Jonkman (arb). oud-minister van Overzeese Gebiedsdelen, als de oud-minister Kerstens (kvp). en als de heren Wendelaar (ch) waren maar matig tevreden over d« wijze waarop de regering onze ambtenaren behandelt. Het lijkt wel of de Nederlandse regering de ver- Djakarta antwoordelijkheid van zich af wil schuiven. ^eer Kers of zij de werkelijkheid niet in het voile dag- comr~‘- licht wil stellen, zo zeide de heer Jonkman, te st die tevens van mening was. dat Djocja ster- aangenomeji ker is dan Djakarta en dat de eerste zijn stemmen. overwinning wil voltooien. En voor de heer voor. De - Kerstens was het een bittere pil. dat alle mi- de Beerenbrouck (k nlsters bij hun aankomst in Nederland, na den niet de indruk *-ri reis door Indonesië, zo optimistisch zijn. van een onafhankelijk Hij noemde dit bij het ongepaste af. Voor de tot de onmogelijkl heer Algra (ar) was de grote griëf. dat de re gering geen enkel spoor van bewogenheid toont., De R.I.S. stelt blijkbaar geen prijs op onze ambtenaren Waarom helpt de regering deze trouwe landsdienaren niet? Is daar geen geld voor? De heer Wendelaar (wd) zeide het woord voor woord met de heer Jonkman Wij zullen niet ontkennen, dat dit zes fraaie Wensen zijn, maar wij vrezen, dat zij voor het merendeel vrome wensen zullen blijven. Op het ogenblik zien we bij toenemende produc tie, dat de bereidheid van de verschillende landen om samen te werken weer minder wordt. Ieder begint zijn binnenlandse afzet- gebied te beschermen om de eigen industrieën en de eigen landbouw een bestaan te kunnen verzekeren. Daarom zullen de punten 1 en 5 dan ook wel niet meer dan theoretische be tekenis krijgen. Hèt bezwaar van een plan als dit is. dat men alle landen over één kam scheert, ter wijl zij de meest uiteenlopende toestanden te tien ^geven. Men vervalt daardoor in vage al gemeenheden en bereikt tenslotte niets. Maar in al die punten roert Morse h< maal niet het vraagstuk aan van de verdel van de opbrengst van de bedrijven, dus vpor Europa uiterst belangrijke vraag, hoe i verhouding zal zijn tussen kapitaal en arbi Als men het daarover niet eens wordt, men ook over de andere punten blfjve ten. Wij hebben de indruk, dat het 1 tionaal Arbeidsbureau op deze manier op het terrein komt van wel opzienb doch practisch weinig betekenende v len, die aan de goede traditie van dit ■Heen maar afbreuk kunnen doen. Het is hopen, dat men in Genève weer wat m< met zijn voeten op de begane grond tere< zal komen. SAMENWERKING VAN LUCHT- EN SCHEEPVAART GEWENST. Het zou toe te juichen zijn, als de samen werking tussen luchtvaart en scheepvaart op enige wijze tot stand zou komen, aldus de commisie luchtvaart-rcheep’. aart in haar ad vies aan de minister van Verkeer en Water staat. Luchtvaart en scheepvaart hebben v< ten van aanrak ng en zij kunnen van ervaringen profiteren. De commissie overtuigd, dat de K.L.M. als een gre moet blijven bestaan en dat daarnaast mNe- land voor een o£ meer luchtvaartmaat- ippijen die vaste lijndiensten willen on- louden. voorshands geen plaats is. Samen- „ing tussen lucht- en scheepvaart kan r haar oordeel niet anders dan binnen het raam der K.L.M. worden tot stand gebracht. Zij meent dat dit kan worden bereikt, door deelnei i ng van de scheepvaartmaatschappijen die zich daartoe geroepen achten k. pitaal der K L M. en door opneming van 3 tegertwoordigers dier maatschappijen in leiding der K.L?' OOK KUNSTMEST BEVAT 8PORE- ELXMENTEN. Zoals men weet js er de laatste critiek op het gebruik van kuns vooral, omdat verschillende Ir soorten te zuiver zouden zyn. Dat kL_ maar een kunstmest, die bijv, alleen stikstof of alleen n-.aar kalj in de brengt, is op de duur schadelijk voor dem. Een plant heeft, dat is langzamerhand wel duidelijk geworden een heel groot aan- ’al stoffen nodig, al is de hoeveelheid, die van sommige van die stoffen in de bodem beschik baar moet zijn, soms maar uiterst gering. De ze laatste stoffen noemt men wegens hun zeld zaamheid sporo-elementen. Trekken we-swar» David Morse is de Amerikaan, die enige jaren geleden benoemd is tot Directeur-Ge- neraai van het Internationaal Arbeidsbureau te Genève. In tegenstelling tot zijn rustige en k bescheiden voorganger vat hij zijn taak nogal Amerikaans op en komt dan ook telkens met tamelijk sensationeel aangekondigde voorstel len voor de dag. Zo heeft hij thans weer een t voorstel gepubliceerd, dat op 7 Juni in Genève in behandeling zal komen bij de opening van de 33gte jaarvergadering van bovengenoemd instituut, waaraan 60 landen zullen deelne men. Binnenkort zal men dus overal over deze voorstellen van Morse spreken. De voorsteller heeft de overtuiging, dat een algemene verhoging van de productie er be langrijk toe zal kunnen bijdragen de interna tionale spanningen te verminderen. Wanneer er meer wordt geproduceerd, zo redeneert hij. dan zal de welvaart stijgen en welvaren de landen hebben minder reden om elkander te lijf te gaan dan wanneer men elkander de bestaansmiddelen betwist. Dit is een uitgangs stelling. die voor betwisting vatbaar is. want er zijn in de loop der eeuwen juist talrijke oorlogen gevoerd doordat landen met een ier hoge productiviteit met geweld toegang zoch- dier. ten te krijgen tot afzetgebieden in het bui tenland. Overtuigend kunnen we het argu ment dus niet vinden, maar We laten hier onder toch de zes punten volgen, waarop Morse de aandacht wenst te vestigen. 1. Vrijheid van vestiging. Wanneer de lan den aan elkanders onderdanen mogelijkheid Van vestiging bieden, dan zal men. volgens Morse, de mensen naar de streken kunnen krijgen, waar zij gebruikt kunnen worden, terwijl een 'internationale uitwisseling van vakkennis het gevolg zal zijn. 2. Investering in het buitenland. Hierdoor kan kapitaal uit het ene iand arbeidsgelegen- heid scheppen in het andere land. 3. Selectie van arbeidskrachten. Wanneer men de juiste man op de juiste plaats zet. kan blijkens onderzoekingen op grote schaal, de productie stijgen met 10 tot 40 pCt. Twee-ploegenstelsel. Nachtwerk wjl hij jaffen. maar wel t ■uik van een twee-pi len tweede male Is een school walvissen op het stand van Dunbar (Engeland) gestrand. Ruim een week geleden kwman circa 147 walvissen achter hun leider aan naar de kust gezwommen. Hoewel de kustbewoners met zeer veel moeite de beesten naar diep water sleepten, keerden zü naar hun leider, die ziek op het strand lag. terug. PlaatselUke autori teiten zagen als enige oplossing, de walvissen dood te schieten, en daarna door schepen naar de volle zei te laten brengen. Het einde van de walvis-invasle op het strand van Dun bar. Onze minister van Landbouw is zonder twij fel een populaire figuur, die als practische boer precies weet, wat er op de boerderij te koop is. Aan de andere kant heeft hij thans als minister vijf jaar lang ervaring opgedaan. ter Kortenhorst in de waardoor hij als geen ander met het ingewik- X S patto«n«»n het bonte Nederland» dat deze Kamer reed, landbouv.-tapijt vertrouwd Is seraak Hb berzlemnj van de belastten da< «'0”"'“ men erjen. een draadje u......... iallstirche motie van de h«r °p ee.n f'1!"1 onvc'wach‘c plaals' el. waarin Keprobeerd werd een ïteek los hen schieten. jsbelasting te handhaveh voor Neem bijv, de melk. Als men zt grondslag bedrijfsopbrengst, ze boter san productiekosten zovt werd met 55-28 stemmen verwor- is dan de Deense, dan slaat men was voor de socialisten moeilijk te naast. Neen, zei minisier Manshi agen en daarom kwam de heer Hofstra ons dezer dagen op zijn werkk: een nieuwe vlijmscherpe motie partemente ontving, zo liggen de de dag. waarin gevraagd werd ook wat De prijs, die de Deense boei de andere groepen der bevolking te voor de gepensionneerden. voor de b zelfstandigen kincerbijsj: s wilde hij weer de subsidies n om zodoende ee minst draagkrai steunen. Deze motie kwam tege~ wensen vön de ka’hoi eke en c... evaard:gcen. De eersten ziin vooi i de kinderbijslag voor de kleine en. de laatsten pleiten steeds voor isionneerden. Wat dus met deze mt •n? Temeer, daar de heer Hofstra s’elde dat hij tegen de afschaffi Jernem:ngsbel?sting zou stemmen tie zou worden verworpen. Zee» ontwaardig ng van mit de voorzitter tié en dus o«. ir degen uit. eg. kwam hij t zo fen :k de bezwan de weg had k werp voor nen Daarei i in petto. >e heer Hofc’ra was door deze mededeling reden gesteld, hij trok zijn motie in. En wetsontwerp kon worden aangenomen I alleen de stem van de communisten tegen Spoedig een debat over Indonesië. 'oorzitter Kortenhorst had ééns bij de ing gepolst of de Kamer langzamerhi it eens over Indonesië zou moeten s -2wjjgt tot nu toe maar a 1 verschillende Kamerlede toestand daar met angst in het hart slaan Dat bleek uit de behandeling garantiewet. In de week voor I kunnen we een not: ■j. zal de Kamer o landbouwtapijt dat wanneer men e.w». op een geheel andere een steek los kan schi Neem bijv, de melk. Als men zegt, dat on ze boter aan productiekosten zoveel dui is dan de Deense, dan slaat men er eige naast. Neen, zei minisier Mansholt, toen ons dezer dagen op zijn werkkamer ten partemente ontving, zo liggen de feiten ook wat De prijs, die de Deense boer voor zijn bevolking te ontvangt, verschilt niet zo heel veel van voor de Nederlandse richtprijs, maar het verschil lag en hierin, dat de Denen een hogere waarde ‘politiek in- kennen aan de ondermelk. Daardoor kui :ö--.achtigen ze de boter lager taxeren. Dat is wat de gemoet aan nen doen teneinde hun boter goedkoop christelijke Engeland te kunnen leveren. De laatste irstanders ken gaat 95 pet. vah het Deense exportover- zelfstan- schot van boter naar de Londense markt en de ge- daarvoor ontvangt Denemarken f 2 90 per kg. „lotie te franco aan de wal Maar het gevolg is. dat ra (arb) het zij dure ondermelk in varkensvlees moeten ling van de omzetten. als de Nederland kan deze methode niet volgen, lat bij ons ce waarde van de ondermelk ceiste plaats door de kaasprijzen wordt lid. Wü kunnen dus de ondermelkprijs 2.jr opschroeven dan de kaasmarkt ,oelaat. Anderzijds heeft dit soor ons het voordeel, dat daardoor de productie van var kens behoorlijk rendabel is. terwijl d t tevens een goede opbrengst van de aardappelen ver werkt als varkensvoer met zich meebrengt. U riet wel. hoe ingewikkeld de landbouwvraag stukken zijn en hoe het een met het ander verbonden is. Het zal Uw lezers waarsc te vernemen dat onze lanë productiekosten betreft, in uitstekend figuur maakt, meend. dat wij Veel dui dan de andere agrarisch, eigenlijk zijn op het g’ agrarische producten ‘"-•uw-Zeeland ons melkprijs betreft, mannetje op ieder terrein kerbouW- als voor de liggen onze productleki 20 pet. beneden he- gemiddeld Europese landen. Dit is onlai een onderzoek, dat do_or de I depan schap; derhoi werkir naar haar un der meent ïlneir - - ;taal der*° BgertwoorG, siding der hei Hoe

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1950 | | pagina 1