ten!
SCHOONHOVENSCHE COURANT
er
Minister Götzen had
>4
rmimn
BINNENLAND.
v
Verdrijf de oorlogs
dreiging met welvaart
I*
sterings-
nos
VG!
behaalt!
het niet gemakkelijk
en minister Lieftinck was boos.
1JN,
ambacht
Schiphol 30 jaar
burgerluchthaven
Wij spraken met minister Mansholt
mn IM*
Tel. 207 (K 1823) Giro 13763
4
NK
ER”
16 - Gouda
t-
J
wat
wel
r
•er
7$ NIEUWS!
irloTingikaartja
igt dan ten bon
blj:
daaroi
gras. I
ovei
Ken
nlstc
hull
Hij
reland)
tmtn
schild]
innen I
UCCES"
CHOONHOV1N
tal I 27.-
118.75
en c
dier
M.
reizigers,
st of ach-
n achter
op S
iluies
een
ge-
rden
naar
vide
en
het
ons
ak-
icten
dan
•st-
bU
Hoofdred.: W. Kerremani S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN
smeester
leuter.
rrhtifteli
sn;
ne
jurder
jenlijk
hij
i de-
niet.
melk
onze
11 zit
toe-
innen
De-
aan
we-
van
heef
lijk
in d(
srale repuo.
«uropa.
—’“ie d<
BtADznnrN rawc JAABOAN0
NIEUWSBIAD VOOR ZUID HOLIAND EN UTRECHT
hun
werk
start
man
luchti
was Woensdag-
bijeen om dit
Adwenses. t W 13 müllssaw
1 80. atta m-a. maar f 0.11 darde
plaanlng togen halva prtj». Famlh»
berichten 10 cant car tnHUtsewr
roortchrif-
idanki niet
ll de prt>«
RAD1ON
rtvenhoge.
teelrestant
idanberg
ruim en ge-
;r, trouw- en
RES
pnj-
pet.
geen
leveren.
gegeven voor het
die nadat zij ge
erden. Dr. Ples-
reiligste
gvelden
beps
twet
Kerst
afvloi
tenaren rt
nister i
r',nkart
Avio-
__ir deze
/erd
;erd
wat
ie vee
lei, dan
en zijd
prijzen
i bevol-
zo hoog
zaas, vlees,
lanzienltfk toe
bevorderen en
i Westi-Eufop»
gemeenten
besluit de
kapitaal
exp'-“-‘
Varrehffnr Maandag
en Vrijdag Prijs bij
M f 1 85 par 3
Schoonhoven i 1.
j Woenrfag
SU vooruitbot»
maanden. V6at
130 nar heanad
iatschappijen
i in het ka
der
de
gen.
Piesmar
de hant
..Eén
van
het personeel
b Amsterdam,
iven Schiphol,
geschiedde
terdam. mr.
dat de Tw<
des nachts l
Een methode
leden instemmi~”
lit niet opennl„-
•en paar
dne zelfstandigen in
heeft hij nog enige dm-
d. Brink en het Plan Sthnman
raadslaagde ook
de Hoogovens
hier meer ge*<*
‘"i scheept
nk ng en
■ofiteren.
E de K.I
bestaan
r een i
zij op die
d beginnen.
prof Gerbrandy i
>ek over de verhc
s zojuist in
zodat de Kamer
praten Minister
definitief ant-
v<-A van mening
■kenis kan zijn
ecor
leverd en deskun-
rljf een briefkaart,
T«L 25
j, niet
*ch- De regering
_.jr-De graf, terwijl
Schiphol toestand daaj
bs, speel-
r die af-
die een
ceurde en
in beslag nam. De ov<
uit Oostzaan.
en Amsterdam.
iggenomen kip
tste tijd heel
kunstmest en
kunstmest-
at klinkt gek,
maar
grond
de bo-
wbeleid zet door,
leem daarom zelf
mals gras. Uhebt
>er.
/or pen. 1
linister L'i
tter,. de behandeling
ook van het wetsontwerp
uit. Hoewel de bewindsman
n hij n et meer aan bod. Dl.
elegant en ook jammer, want een
later bleek reeds dat minister
ren van ce heer Hofstra
kunnen ruimen door een
de kleine zelfstandigen ii
snboven
re-
land
spreken N-.ei
als het de i
den de
i gade-
ng vgn ce
week voor Plnkstercn
ta verwachten. Op 24 Mej
dan bijeen komen om te
de
van deze c®.
Wij schrfeven verleden week reeds dat het
drukke dagen waren voor ons Parlement.
Terwijl de Eerste Kamer minister Götzen
stevig aanpakte over de garanlïewet, zette
voorzitter Kortenhorst de Kamer van Hon-
productie stijgen met 10 tot 40 pCt. derd onder.een zware druk, want deze wilde
4 Twee-ploegenstelsel. Nachtwerk wjl hij Persé een klein Pinkster-reces houden. Die
.hch.tten maar wal hevelt hli ren alecmeen <<™k i>'"k h“r d« de Twee-
gebruik van een Iwee-ploeeenslcltel aan.waar- Kamar verleden Donderdag des nacMatot
depr de productie ..nnenWk en de kb. M JT.«.
ten dalen. vond. zti hfle dan dat dl
5. Afschaffing handelsbelemmeringen. De
handel tussen de Europese landen moet zo-~
veel mogelljk ongehind'eftf kunrigrt geSbinëdëri,"
waardoor voor iedere industrie een groter
marktgebied wordt verkregen. De onderne
mingen kunnen $ch daardoor beter speciali-
»eren.
6. Gezondheidszorg en algemene ontwikke
ling. De prestaties van de arbeidende bevol
king blijven in vele gevallen op een te laag
peil door een lage levensstandaard, onvol
doende voeding en een tekort aan algemene
ontwikkeling en beroepsopleiding.
WEST-BERLIJN EN DE EUROPESE RAAD.
De burgemeester van West-Berlijn. profes
sor Ernst Reuter, heeft bondskanselier dr.
Adenauer schriftelijk verzocht ook West-Ber
lijn op te nemen in de aanvraag van de West-
n Duitse federale republiek om toelating tot de
rje Raad van Europa. ..Berlijn wénst in de bui-
j tenlandse politie door West-Duitsland tewor»
den vertegenwoordigd”, schreef hij.
satie voor Europese Samenwerking werd in,
gesteld.
Als
meer doortai
gemakkelijkii
zou onze Ia„_
gehele exportov
Hij weet te plaatsen. De
uittrekt, king in West-Ei
of het
eieren,
nemen,
het econc
solider ma
De taak van de minister van Landbouw, co
ging Zijne Excellentie voort, is maatregelen
te nemen, waardoor de bestaanszekerheid van
de boerenbevolking op een redelijk welvaarts
peil wordt gewaarborgd, terwijl dit op een
zodanige wijze moet geschieden, dat de be-
drijfsvrijheid zo min mogelyk in gedrang
Dat zal niet altijd eenvoudig zijn, maar
;e kunnen oe boeren zelf belangrijk me
rken door hun producties te verhogen
an productiekosten te verlagen. Ik ben
dat een grote afzet van be-
jpe producten betere be-
>n vóór de landbouw geeft
te productie van dure artike-
lezt
dat
isten betreft.
figuur maakt
t wij Veel duurder
-sche export
jebied van de ven
alleen Australië
de baas, voor zover
Overigens staan wij
Zowel voor de
veehouder ijprodu»
tosten zelfs meer
middelde van alle We?
‘angs gebleken
Europese Orgam-
dag met de beraad-
Gezien deze oritwik-
(ar) een inter-
touding in Indo-
v.h. v. d. BERG
kunt bekomen
gongdog I #3.-
aran-pahhorlogat
v.n.l I 37.85
ra doublé damaa-haran
prima kwaliteit
oga< vtntl
tori vanel
komt. I
daartoe
dewerk
en hui
er van overtuigd,
trekkelijk goedkoj
staansvoorwaarder
dan een beperkte
Jen.
Wij strijden thans voor de plaatsing van een
flinke hoeveelheid zuivelproducten in Enge
land tegen een aanvaardbare prijs. voor
een bredere opvatting van de landbouwpoli
tiek in België en voor een evenwichtiger han
delsverkeer met Duitsland. Voor zover Ik 't
kan overzien zijn de vooruitzichten van dien
aard. dat. tenzij er erg onverwachte dingen
gebeuren, óe garantie, die de regering geeft
voor de betaling van een gemiddelde richt
prijs van 18 cent per kilogram melk bij 3.3
pet. vet in het lopende melkproductiejaar
onoverkomelijke moeilijkheden zal op-
MINISTER STIKKER OPTIMISTISCH
OVER BETAUNG8UNIE.
Minister Stikker, die de conferentie van
ministers van buitenlandse zaken der bij
Atlantische Pact aangesloten landen in L<
den heef t bijgewoond, is gisteravond
Schiphol gearriveerd. Hij vertelde: ..Ik t
optimistisch over de betalingsunie en heb 1
gevoel, dat de besprekingen, die ik met
Stafford Cripps daarover heb gevoerd, de
lossing hebben gebracht. Ik kan natuurlijk r
geen details geven, omdat dip nog door
Raad moeten worden aangenomen.”
Minister Stikker, die een vermoeide indr
maakte, vertelde voorts, dat het plan-Scl
man informeel ter conferentie is besproki
„Ik zie er wel wat in”, zo zei hij. Tenslo
Vertelde minister Stikker, dat Canada
Amerika zulen trachten ingeschakeld te w<
den bij het werk van de O.E.E.S.
men als vervoermiddel voor haastige 1
10 veel meer stille getuigen van haast
teloosbeld bJjjven in de vliegtuigen
afdeling ..gevonden voorwerpen" o]
groeit dagelijks met boeken, parapl*
goed e.d. Een vreemde aanwinst voor
deling was de levende schildpad, dl
stewardess dezer dagen binnen bracht.
iele pun-
- 1elkagrs yM„ oc
,e is ervan ltirhtvaart is. d
ge,?eeJ zi^n verscbiliei„
aa in a. duur de benZÏI
delen zijn te duur
dingsgelden zijn te h.
Tot slot zei dr. Prcsmt
over jong blijven, optimi
komst zien."
Een ronde steen, even buiten het tegen
woordige platform, duidt de plaats aan, waar
dertig jaar geleden het Havilland-9 vliegtuig
de burgerluchtvaart op Schiphol opende.
Na de plechtigheid in het restaurant
rama begaf 't hele gezelschap zich naai
plaats, waar een korte herdenking wc
houden. De Nederlandse driekleur werd on
der het spelen van het Wilhelmus aan de
vlaggemast gehesen. Bij deze plaats stonden
een gele Tiger-Moth van de Rijksluchtvaart
school. die het meeste met de Havilland-9 na
bij komt, en de Comvair. waarmee de K.L.M.
thans de diensten op Londen onderhoudt, com
pleet met bemanningen, de piloot van de Ti
ger-Moth in de lederen kleding van dertig
jaar geleden en de uitgebreide bemanning
van de Convair met stewardessen.
Des middags werd ook een borstbeeld vp-
dr. A. Plesman onthuld, dat door 1
van de K.L.M. aan de gemeente
als exploitante van de luchthai
werd aangeboden. De aanvaarding
door de burgemeester van Amstt
Arn. J. d Ailly.
egen. -
it de vorming
>ie in Indone-
Intussen
Tweede Ki
tinek. De
rak over
acht een
fstra ter
ondernemii
t bet-eft
ze motie
i. Dat
schijnlijk goed doen
idbouw ook wat de
,i West-Europa
Men heeft ’ang
produceert
rtlande.i ma:
•edele
beslissen of
slagingen zal
keling trok i
pellatieverzoel
nesfê in.
Minister v.
De Tweede Kamer ben
een gehele middag over de Hoogovens,
bedoeling is dat de Staat hier meer geld
gaat steken. Negen millioen gulaen voor
uitbreiding van het kapitaal en o a 65 milli
oen gulden voor de oprichting van een wal- CLANDESTIENE PLLTMVEEMARKT.
serij en een frljkfabriek.
Het Plan Schuman om de staalindustrie Dinsdag werd in Purmerend een dande-
te internationaliseren was zojuist in de stiene pluimveemarkt gehouden. De weduwe
pers wereldkundig gemaakt, zodat de Kamer J. had gelegenheid gegeven op het erf van
er naar hartelust over kon praten Minister hdar café de auto's met pluimvee aan te voe-
v. d. Brink kon natuurlijk geen definitief ant- ren met de bedoeling de dieren daar te ver
woord geven, maar hij was toch van mening handelen. Er werd inderdaad een levendig
dat dit plan van grote betekenis kan zijn handel gedreven tot de politie er achter kwar
voor de ontwikkeling van de economische sa- elf handelaren bekeurde en negen vrachl
menwerking. Wanneer men ter bevordering auto's met pluimvee in beslag nam. De over-
van de economische integratie deze ..staal- treders kwamen uit Oostzaan. Purmerend,
harde" weg opgaat, dan betreedt men een Limmen, Bergen en Amsterdam. Woensdag
zeer reële weg. zo zeide hij. Hij noemde dit zijn de inbeslaggenomen kippen weer vrjj-
plan een welkome verrassing voor de Neder- gegeven,
landse regering.
CONTRA-PROPAGANDA TEGEN RUSLANB
Amerika pleegt momenteel met vrjjwel al«
le ..vrije mogendheden" overleg om de pogina
gen ter bestrijding van de ..anti-democratisdlg
propaganda van Rusland" uit te breiden en
te coördineren, aldus maakt het Amerikaan
se ministerie van buitenlandse zaken bekend.
In een verklaring wordt medegedeeld, dat
staatssecretaris Barret, morgen te Londen zal
aankomen om deze aangelegenheid met de
Engelse autoriteiten te bespreken. Met het
programma voor contra-propaganda wordt be
oogd. de Russische propaganda en de propa
ganda. waar de Russen achter zitten, overal
op de wereld te bestrijden.
de West-Europese landen maar
doortastendheid behoonden bij de
king van de onderlinge handel
landbouw geen moeite hebben
iverschot tegen lonende p.
levensstandaard van de t
iuropa is heus nog niet zo
verbruik van melk, boter. kaa~
groenten, enz. kan nog ai
Dat zou de gezondheid 1
lomische evenwicht in
laken,
van
Woensdag was het precies 30 jaar geleden,
dat op de toenmalige militaire luchthaven
Schiphol, een grasvlakte van 800 bij 800 me
ter. het vliegtuig landde, dat de passagiers-
dienst van de K.L.M. tussen Amsterdam en
Londen opende.,
Dit betekent ook. dat het Woensdag dertig
jaar geleden was. dat de burgerluchtvaart in
Nederland haar intrede deed.
In het restaurant Aviorama
morgen een groot gezelschap
feit te herdenken.
Dr Plesman herdacht de medewerkers, die
TERNEUZEN KRIJGT VLIEGVELD.
Tijdens een Woensdagavond gehouden zit
ting van de gemeenteraad van Terneuzen nam
de raad het besluit de gemeente deel te laten
nemen in het kapitaal ener op te richten N V.
tot aanleg en exploitatie van een luchtvaart
terrein in de gemeente Hoek by Terneuzen.
(arb) eens te zijn. Een uitzonderlijk feit in
onze politieke verhoudingen, waaruit blijkt
hoe zwaar deze kwestie wordt opgenomen.
Toch werd dit wetsontwerp aangenomen. Dit
komt doordat het bepaalt dat verschillende
regelingen, die de regering nog zal moeten
uitwerken, door de Kagaer behandeld moeten
worden. Zo zal men oa nog kunnen spreken
over de vraag hoe groot de financiële bij-
stand aan onze ambtenaren in de verre Oost
ning zal zijn. De Kamer zal dan later nog eens
Blijk bekijken of deze materie tot haar genoegen
is opgelost.
Toch kreeg minister Götzen nog een twee-
„_mrn_n tol moties aan zijn broek. E/ide kwamen van
lutionairen de 8rote "«*ringsparttjenJ Een was «fkom-
■i-i-r, -irh Van de heer Jonkman (arb) om een on-
>r v*ol van afhankelijke instantie in te stellen waarbij de
ambtenaren in beroep kunnen gaan. Dat was
wel nodig want tot nu toe kunnen zij alleen
maar in beroep gaan bij de minister.
Dus in feite bij dezelfde instantie, die een
laaide maatregel reeds heeft opgelegd De
■ede motie kwam van de hand van de heer
rstens (kvp). Deze wilde alleen maar een
loeiingscommissie die de positie der amb-
regelt in Den Haag. Daar stond mi-
Götzen tegenover die er ook een in
wilde hebben. Dat nooit, zeide de
rstens, want zulk een onafhankelijke
imissie is in Indonesië niet meer samen
stellen. De motie Jonkman werd z.h.s.
en de motie Kerstens met 22-11
De heer Jonkman stemde hier ook
rest van zijn fractie e
*uck (kvp) waren
indruk vestigen, dat
een onafhankelijke commissie
tot de onmogelijkheden behoort.
Afschaffing ondernemingsbelaiting
aanvaard.
lag voorzitte
lamer overhot
derde week
r de herzien1’
socia
tafel
ningsi
de
i beste krachten hebben
:k van de luchtvaart en
waren, niet meer tcrugkeei
noemde Schiphol een van de ve"
tha vens en een van de beste vliegve
ter wereld. Spreker bracht dank aan de
ste moedige passagiers, die. als zij op reis gin-
de nacht tevoren niet konden slapen Dr.
in noemde de luchtvaart een middel om
idel, industrie en publiek te dienen,
van de belangrijkste nadelen van de
dat zij nog te duur is. Daarvoor
?nde oorzaken de vliegtuigen
ine is te duur, de ondier
en de lasten van de lan-
hoog.”
isn: ..Er blijft één ding
nist blijven en de toe-
11 ’f’S,
een
druk
imer i
kwart over
-- die lang niet bij al
vond, zij dan c
werd uitgesptoken.
De garantiewet voor de Nederlandse amb-
teharen in Indonesië werd mêt 28-5 Stemmen
aanvaard. Alleen de anti-revolu.l
stemden tegen, terwijl de communisten
van stemming onthielden. Het had er veel van
weg dat he; tegenstemmen van deze opposi
tionele groep een gevolg was van het vrij
zwakke betoog van de minister zonder Porte
feuille. Götzen. Deze bewindsman had het
echter zwaar te verduren. Zowel de heer
Jonkman (arb). oud-minister van Overzeese
Gebiedsdelen, als de oud-minister Kerstens
(kvp). en als de heren Wendelaar (ch) waren
maar matig tevreden over d« wijze waarop
de regering onze ambtenaren behandelt. Het
lijkt wel of de Nederlandse regering de ver- Djakarta
antwoordelijkheid van zich af wil schuiven. ^eer Kers
of zij de werkelijkheid niet in het voile dag- comr~‘-
licht wil stellen, zo zeide de heer Jonkman, te st
die tevens van mening was. dat Djocja ster- aangenomeji
ker is dan Djakarta en dat de eerste zijn stemmen.
overwinning wil voltooien. En voor de heer voor. De -
Kerstens was het een bittere pil. dat alle mi- de Beerenbrouck (k
nlsters bij hun aankomst in Nederland, na den niet de indruk
*-ri reis door Indonesië, zo optimistisch zijn. van een onafhankelijk
Hij noemde dit bij het ongepaste af. Voor de tot de onmogelijkl
heer Algra (ar) was de grote griëf. dat de re
gering geen enkel spoor van bewogenheid
toont., De R.I.S. stelt blijkbaar geen prijs op
onze ambtenaren Waarom helpt de regering
deze trouwe landsdienaren niet? Is daar geen
geld voor? De heer Wendelaar (wd) zeide
het woord voor woord met de heer Jonkman
Wij zullen niet ontkennen, dat dit zes fraaie
Wensen zijn, maar wij vrezen, dat zij voor het
merendeel vrome wensen zullen blijven. Op
het ogenblik zien we bij toenemende produc
tie, dat de bereidheid van de verschillende
landen om samen te werken weer minder
wordt. Ieder begint zijn binnenlandse afzet-
gebied te beschermen om de eigen industrieën
en de eigen landbouw een bestaan te kunnen
verzekeren. Daarom zullen de punten 1 en 5
dan ook wel niet meer dan theoretische be
tekenis krijgen.
Hèt bezwaar van een plan als dit is. dat
men alle landen over één kam scheert, ter
wijl zij de meest uiteenlopende toestanden te
tien ^geven. Men vervalt daardoor in vage al
gemeenheden en bereikt tenslotte niets.
Maar in al die punten roert Morse h<
maal niet het vraagstuk aan van de verdel
van de opbrengst van de bedrijven, dus
vpor Europa uiterst belangrijke vraag, hoe
i verhouding zal zijn tussen kapitaal en arbi
Als men het daarover niet eens wordt,
men ook over de andere punten blfjve
ten. Wij hebben de indruk, dat het 1
tionaal Arbeidsbureau op deze manier
op het terrein komt van wel opzienb
doch practisch weinig betekenende v
len, die aan de goede traditie van dit
■Heen maar afbreuk kunnen doen. Het is
hopen, dat men in Genève weer wat m<
met zijn voeten op de begane grond tere<
zal komen.
SAMENWERKING VAN LUCHT- EN
SCHEEPVAART GEWENST.
Het zou toe te juichen zijn, als de samen
werking tussen luchtvaart en scheepvaart op
enige wijze tot stand zou komen, aldus de
commisie luchtvaart-rcheep’. aart in haar ad
vies aan de minister van Verkeer en Water
staat.
Luchtvaart en scheepvaart hebben v<
ten van aanrak ng en zij kunnen van
ervaringen profiteren. De commissie
overtuigd, dat de K.L.M. als een gre
moet blijven bestaan en dat daarnaast mNe-
land voor een o£ meer luchtvaartmaat-
ippijen die vaste lijndiensten willen on-
louden. voorshands geen plaats is. Samen-
„ing tussen lucht- en scheepvaart kan
r haar oordeel niet anders dan binnen het
raam der K.L.M. worden tot stand gebracht.
Zij meent dat dit kan worden bereikt, door
deelnei i ng van de scheepvaartmaatschappijen
die zich daartoe geroepen achten k.
pitaal der K L M. en door opneming van 3
tegertwoordigers dier maatschappijen in
leiding der K.L?'
OOK KUNSTMEST BEVAT 8PORE-
ELXMENTEN.
Zoals men weet js er de laatste
critiek op het gebruik van kuns
vooral, omdat verschillende Ir
soorten te zuiver zouden zyn. Dat kL_
maar een kunstmest, die bijv, alleen
stikstof of alleen n-.aar kalj in de
brengt, is op de duur schadelijk voor
dem. Een plant heeft, dat is langzamerhand
wel duidelijk geworden een heel groot aan-
’al stoffen nodig, al is de hoeveelheid, die van
sommige van die stoffen in de bodem beschik
baar moet zijn, soms maar uiterst gering. De
ze laatste stoffen noemt men wegens hun zeld
zaamheid sporo-elementen. Trekken we-swar»
David Morse is de Amerikaan, die enige
jaren geleden benoemd is tot Directeur-Ge-
neraai van het Internationaal Arbeidsbureau
te Genève. In tegenstelling tot zijn rustige en
k bescheiden voorganger vat hij zijn taak nogal
Amerikaans op en komt dan ook telkens met
tamelijk sensationeel aangekondigde voorstel
len voor de dag. Zo heeft hij thans weer een
t voorstel gepubliceerd, dat op 7 Juni in Genève
in behandeling zal komen bij de opening van
de 33gte jaarvergadering van bovengenoemd
instituut, waaraan 60 landen zullen deelne
men. Binnenkort zal men dus overal over
deze voorstellen van Morse spreken.
De voorsteller heeft de overtuiging, dat een
algemene verhoging van de productie er be
langrijk toe zal kunnen bijdragen de interna
tionale spanningen te verminderen. Wanneer
er meer wordt geproduceerd, zo redeneert
hij. dan zal de welvaart stijgen en welvaren
de landen hebben minder reden om elkander
te lijf te gaan dan wanneer men elkander de
bestaansmiddelen betwist. Dit is een uitgangs
stelling. die voor betwisting vatbaar is. want
er zijn in de loop der eeuwen juist talrijke
oorlogen gevoerd doordat landen met een ier
hoge productiviteit met geweld toegang zoch- dier.
ten te krijgen tot afzetgebieden in het bui
tenland. Overtuigend kunnen we het argu
ment dus niet vinden, maar We laten hier
onder toch de zes punten volgen, waarop
Morse de aandacht wenst te vestigen.
1. Vrijheid van vestiging. Wanneer de lan
den aan elkanders onderdanen mogelijkheid
Van vestiging bieden, dan zal men. volgens
Morse, de mensen naar de streken kunnen
krijgen, waar zij gebruikt kunnen worden,
terwijl een 'internationale uitwisseling van
vakkennis het gevolg zal zijn.
2. Investering in het buitenland. Hierdoor
kan kapitaal uit het ene iand arbeidsgelegen-
heid scheppen in het andere land.
3. Selectie van arbeidskrachten. Wanneer
men de juiste man op de juiste plaats zet. kan
blijkens onderzoekingen op grote schaal, de
productie stijgen met 10 tot 40 pCt.
Twee-ploegenstelsel. Nachtwerk wjl hij
jaffen. maar wel t
■uik van een twee-pi
len tweede male Is een school walvissen op
het stand van Dunbar (Engeland) gestrand.
Ruim een week geleden kwman circa 147
walvissen achter hun leider aan naar de kust
gezwommen. Hoewel de kustbewoners met
zeer veel moeite de beesten naar diep water
sleepten, keerden zü naar hun leider, die ziek
op het strand lag. terug. PlaatselUke autori
teiten zagen als enige oplossing, de walvissen
dood te schieten, en daarna door schepen naar
de volle zei te laten brengen. Het einde
van de walvis-invasle op het strand van Dun
bar.
Onze minister van Landbouw is zonder twij
fel een populaire figuur, die als practische
boer precies weet, wat er op de boerderij te
koop is. Aan de andere kant heeft hij thans
als minister vijf jaar lang ervaring opgedaan.
ter Kortenhorst in de waardoor hij als geen ander met het ingewik-
X S patto«n«»n het bonte Nederland»
dat deze Kamer reed, landbouv.-tapijt vertrouwd Is seraak Hb
berzlemnj van de belastten da< «'0”"'“ men erjen. een draadje u.........
iallstirche motie van de h«r °p ee.n f'1!"1 onvc'wach‘c plaals'
el. waarin Keprobeerd werd een ïteek los hen schieten.
jsbelasting te handhaveh voor Neem bijv, de melk. Als men zt
grondslag bedrijfsopbrengst, ze boter san productiekosten zovt
werd met 55-28 stemmen verwor- is dan de Deense, dan slaat men
was voor de socialisten moeilijk te naast. Neen, zei minisier Manshi
agen en daarom kwam de heer Hofstra ons dezer dagen op zijn werkk:
een nieuwe vlijmscherpe motie partemente ontving, zo liggen de
de dag. waarin gevraagd werd ook wat De prijs, die de Deense boei
de andere groepen der bevolking te
voor de gepensionneerden. voor de
b zelfstandigen kincerbijsj:
s wilde hij weer de subsidies
n om zodoende ee minst draagkrai
steunen. Deze motie kwam tege~
wensen vön de ka’hoi eke en c...
evaard:gcen. De eersten ziin vooi
i de kinderbijslag voor de kleine
en. de laatsten pleiten steeds voor
isionneerden. Wat dus met deze mt
•n? Temeer, daar de heer Hofstra
s’elde dat hij tegen de afschaffi
Jernem:ngsbel?sting zou stemmen
tie zou worden verworpen. Zee»
ontwaardig ng van mit
de voorzitter
tié en dus o«.
ir degen uit.
eg. kwam hij
t zo
fen
:k de bezwan
de weg had k
werp voor
nen Daarei
i in petto.
>e heer Hofc’ra was door deze mededeling
reden gesteld, hij trok zijn motie in. En
wetsontwerp kon worden aangenomen
I alleen de stem van de communisten tegen
Spoedig een debat over Indonesië.
'oorzitter Kortenhorst had ééns bij de
ing gepolst of de Kamer langzamerhi
it eens over Indonesië zou moeten s
-2wjjgt tot nu toe maar a
1 verschillende Kamerlede
toestand daar met angst in het hart
slaan Dat bleek uit de behandeling
garantiewet. In de week voor I
kunnen we een not:
■j. zal de Kamer o
landbouwtapijt
dat wanneer men e.w».
op een geheel andere
een steek los kan schi
Neem bijv, de melk. Als men zegt, dat on
ze boter aan productiekosten zoveel dui
is dan de Deense, dan slaat men er eige
naast. Neen, zei minisier Mansholt, toen
ons dezer dagen op zijn werkkamer ten
partemente ontving, zo liggen de feiten
ook wat De prijs, die de Deense boer voor zijn
bevolking te ontvangt, verschilt niet zo heel veel van
voor de Nederlandse richtprijs, maar het verschil
lag en hierin, dat de Denen een hogere waarde
‘politiek in- kennen aan de ondermelk. Daardoor kui
:ö--.achtigen ze de boter lager taxeren. Dat is wat de
gemoet aan nen doen teneinde hun boter goedkoop
christelijke Engeland te kunnen leveren. De laatste
irstanders ken gaat 95 pet. vah het Deense exportover-
zelfstan- schot van boter naar de Londense markt en
de ge- daarvoor ontvangt Denemarken f 2 90 per kg.
„lotie te franco aan de wal Maar het gevolg is. dat
ra (arb) het zij dure ondermelk in varkensvlees moeten
ling van de omzetten.
als de Nederland kan deze methode niet volgen,
lat bij ons ce waarde van de ondermelk
ceiste plaats door de kaasprijzen wordt
lid. Wü kunnen dus de ondermelkprijs
2.jr opschroeven dan de kaasmarkt
,oelaat. Anderzijds heeft dit soor ons het
voordeel, dat daardoor de productie van var
kens behoorlijk rendabel is. terwijl d t tevens
een goede opbrengst van de aardappelen ver
werkt als varkensvoer met zich meebrengt. U
riet wel. hoe ingewikkeld de landbouwvraag
stukken zijn en hoe het een met het ander
verbonden is.
Het zal Uw lezers waarsc
te vernemen dat onze lanë
productiekosten betreft, in
uitstekend figuur maakt,
meend. dat wij Veel dui
dan de andere agrarisch,
eigenlijk zijn op het g’
agrarische producten
‘"-•uw-Zeeland ons
melkprijs betreft,
mannetje op ieder terrein
kerbouW- als voor de
liggen onze productleki
20 pet. beneden he- gemiddeld
Europese landen. Dit is onlai
een onderzoek, dat do_or de I
depan
schap;
derhoi
werkir
naar haar
un der
meent
ïlneir - -
;taal der*°
BgertwoorG,
siding der
hei
Hoe