SCHOONHOVENSCHE COURANT
f
De taaie „Flying Enterprise
langzaam gezonken
NA DERTIEN DAGEN
E
ID
af
aiatie
ken
Ziekenzorg
84«t« JAARGANG
De print la we«r ge-
t thana gemiddeld vjjf
da „Turmoil"
I
tot
in
i
le ka
niet
iOEGEN”
aarze-
i loen
wpplj
'drijft
I
Oost-Duitse mtnistM-prssldsnt
over Nederland.
ng 7.30 uur
ge stuk zian,
/oerd
n
aan de zaal
let Bestuur.
jdden
tonder».
0U
mu*
mee
tour
dagen
zodr*
voort
na-oorl
{ehouden
engst f
het slingert
c weer
te min
eu»
nèt
de
ïle-
UÏB
ts!
in!
ep.
ur-
et
waai
nen
ken
voor het 1
•chletoefenii
te Am st er d.
wel
olop
.iere
in
.■■ton
ver-
>dnat
«2
lui»
id rijven
Telefoon >07 (K 1823) SAWN VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Gironummer 13783
izaakt, door
n. de premie
ingang van
Ingop
i ver
lang
te1e-
die
mt.
op,
rdt
ht-
>mt
18.
/as
U
dt de premie
per persoon
ig veizekeid
e premie ge*
persoon var
-ra het taakje
4 uitzonderini
met een woc..
I geg_.
'schuwi
i de
n studerende
jaar wordt
peisoon per
premie voor
Advertentie» t 'o< i< mllltma'er
f210 elke m.at meer 0 14 deroe
plaatiing -ogen ha ve prtj» Familie
berichten 10 een! per millimeter
ing, dat wil tt
e zlekenfondsprt
de verplicht verzekerden r
ken zoals dat met de schoo.
I». Dit zal zulke spanningen
men dan de grens voor dee
ziekenfonds niet langer kan
•nselj
rader* Ki
Vet
ziekenzorg ts
problemen van
»rlei oplossingen
die alle variëren tussen twee uitersten,
systeem
leid zijn,
«beert te verzekeren
■‘tem,
voor alle
systemen
[en aan sijn lot ovt
in Carlsen eigonlUI
jelse haven, ten
lp van andere
i klaren?
die over het gedrag van de kapitein self, kannen
ACHT BLADZIJDEN. VRIJDAG 11 JANUARI 1»81.
NIEUWSBLAD VODR ZUID HOLLANO EN UTRECHT
Venchlfn Maandag Woetudag
en Vrtfdag Prtf» htf vooruitbeta
ling 1 W per J maanden Voer
Schoonhoven 113 per kwartooi
i reclas-
128 In
In 19 1
Van de
collecte is
i netto-op-
de sergeant G.
Hij was onge-
enkele keer te vallen I
heel hersteld en maakt
afdalingen per dag.
Woensdagmiddag
milie een bezoek aan
raar van de koningin,
naar ouder gewoonte
gebruikt. De tocht naar
Funder werd per
Wo<
in c
De geh«
dag in d<
gemaakt naai
te binden,
dat de frai
geleden bij
„uitschieter”
dag tegen hei vallen van het dal 4er de toen steeds
iten ver leien, HU sond eerste eV'jrmsn Daney van
.oord was. naar de bedding en ''verliet toon self.
ȟn schip.
vele vragen opgo-
eordat de berglng»-
f Waarom fa allo
i haven voel dlch-
i’aarom gingen de
OPBRENGST RECLA8SER|NGSD AG 1851.
De netto-opbrengst van d*‘nationale
•eringscollecte 1951 bedraagt f 244 804
2*3420.75. 1
i f 1.383.53
waarin de
is ds^totsle
’’-iesland hebben
..oningin, waarin
iezen voortaan de
Carleen en Dancy gered
Onkundig tleepwerk van
sleper Abeille en liefst
•Hands* zeeslepers had-
«rise al lang
de vrij
slaloze worsteling
ontstaan zijn om met alle geweld de Engelse
haven Falmouth, thuishaven van de Turmoil
te willen bereiken. Men zou da® voor de
wind en zee weg naar de Franse haven Brest
zijn gevaren, een haven bovendien die dich
terbij was, dan de Zuid-r
Wanneer de
ucces bekroor
(en vernomen
en practisch ni
•itein Carlsen
imd aan het fei
op hun vork genomen hebben
Enterprise een eindweegs gesleept aan
BINNENLAND.
DE KONINKLIJK! FAMILIE IN
OOSTENRIJK.
iele koninklijke familie
le Vorarlberg per auto
taar Zurs, om di
Prinses Mat(
laie prestatie, t
een Slalom afdt
was want z„
met de ski’1
afdaling zon
heeft Woena-
een uitstapje
laar de ski's onder
!-griet toonde hierbij,
die zU enkele dagen
ifdaling leverde, geen
zonder schroom liet
cilift omhoog brengen
onder ook maar een
Men zou da®
de Franse haven Bre
bovendien die dicl
■Engelse stad.
pogingen van de Turmoil met
>nd waren, zouden geen ver wij-
zijn. Maar die pogingen kon-
niet slagen De heldhaftige ka-
en zijn schip werden opgeof-
*it dat de Engelsen te veel hooi
r ZU hebben de
DE HULP AAN ITALIË.
Vier nationale Rode Kruis verenigingen heb
ben hulp verleend by de rampen, die Italië
het laatst van het vorig jaar hebben getrof
fen. Daaronder slaat Nederland, waar de be
volking een bedrag van ongeveer f 475 000
bijeenbracht, een zeer goed figuur. De bin
nengekomen bedragen zijn gedeeltelijk in geld
overgemaakt aan het Italiaanse Rode Kruis.
Andersdeels zijn zij besteed voor de hulpver
lening in nature, waarvoor de orders bij de
Nederlandse industrie wei'flen geplaatst. Vol
gende week zal nog een partij goederen wor
den verzonden, waaronder 3000 wollen dekens
en 3000 paar schoenen.
{•lUkheid een hoog
•n dat zijn In
gedragingen
i op zich zelf
•lelijk* werk-
ul« te maken
rnd schip, r«-
t wanneer de
•kroond worden. No
geen oplossing, geen
op uittrekken zijn
t voor de berging,
wanneer zU slagen
drag uitbetaald. Hoe groot
•stal uitgemaakt door een
lege bepaalt ook hoe
de redding en dus in
de Turmoil er in i
Enterprise binnen
rederij
t sinds
j week
>oot Abt
ig een voorspoec
te geven. Dan zouden er twee s'
jn en twee reders
regen en zij zoudei
delen.
1950 was de opbrengst f
een vooruitgang dus van
zes na-oorlogse jaren,
gehouden (1946—1951)
brengst f 1.528 210.15.
„MELKOORLt
Erica (gemeente Emmet
jgontstaan, doordat
wUkverdeling hebt
neutrale commissi
eventuele
gelegenhek
•maakt. De
fang van
de nieui
niet uit
man (Carlsen
■n. Er hadden
.„lukkige schip
uvch de Turmoil
te krUgcn. Maar een
roberen.
ondertussen, ondanks
Hij ontnam door zijn
bergers de kans een
ig te schrijven. W« hU
-dan konden zij als
.„wbele verlangen vat)
»cht zouden hebben
le kapitein aan boord
IN KOREA GESNEUVELD.
De regering maakt bekend, dat
haar leedwezen tUdens gevechten
Korea zUn gesneuveld:
Op 22 December 1951
Teunissen uit Bandoeng
huwd.
Op 4 Januari
J G. H Gui
was gehuwd
▼eel te dunne tro* Ben dikkere kon
gebracht worden omdat twee
en Dancy) die niet baas konden,
dus meer mannen op het ongelu
gebracht moeten worden, doel
zag geen kans ze daar t
ander mocht het niet pr<
Kapitein Carlsen bleef
al het gesol aan boord. 1
enkele aanwezigheid de 1
veel te hoge rekenint
dadelijk van boord gegaan
loon ongeveer het dubbelt
hetgeen waarop zij ree'
wanneer het schip, met dt
binnengebracht zou zijn.
Maar voor Carlsens veiligheid werd zo goed
mogelijk gewaakt. Behalve de Amerikaanse
torpedobootlager kwamen gewone reddings
boten. een speciaal klein sleepbootje met red-
dingstoestel en hefschroefvliegtuigen bij het
convool om te trachten de kapitein te redden
wanneer dat nodig zou rijn. Al die beman
ningen hebben de
„WU hebben niets tegen Nederland. WIJ
houden van zijn groente en hebben waarde-
ring voor de kaas, die er vandaan komt, doch
we mogen niet vergeten, dat in het verleden
Nederlandse regeringen onder rechtstreekse
druk van Amerika gedwongen werden om af
te treden", aldus zeide de Oost-Duitse minis
ter-president, Grotewohl. toen hij in zUn voor
Oost-Duitse volkekamer gehouden rede bij
s behandeling van het Oost-Duitse kles-
wetsont’verp betooogde, dat Nederland even-
Brazii.ë. IJsiand of Pakistan geschikt
deel uit te maken van een onp
nissie van onderzoek voor het
verkiezingen in geheël Duitslan
Geld, de winst, de mogelv—
bedrag in rekening te brengei
hoofdzaak de argumenten die de
van de redders" bepalen Dat is
niet iets bUzonders. Het is bU dergel
-mheden, en vooral wanneer die
..CM^en met een in nood verkeren
gel dat slechts dan betaald wordt
pogingen met succes bel
r. -heet dat,
mensen die er
antwoordelUk
..i dan ook,
bedrag uit
meeSiai
Het collep
indeel in Ge
Wanneer de Turmoil er in ge-
i Flying Enterprise binnen te
alle winsten voor rederij en
ig van die sleepboot Bijna sinds het
bergingspogingen. een week ge-
fd de Franse sleepboot Abeile
krachtige sleepboot mocht
De rederU. waarvaa
eigendom is. bestaat nog
kort, een paar jaar. liet
werk is een bedrUf dat
wereld slechts door do
in de perfectie wordt I
da Turmoil
t slechts seer
it seeslepeis-
op de gehele
Nederlanders
beheerst. De
mannen van Hollands glorie s0n niet
alleen vaklieden, sy sUn ook kunste
naars en soms wonderdoeners In hun
vak. ZU hebben ook altijd gewerkt
op basis van: no cure no pay. ZU we
ten wat sU aan kunnen en hoe zU
moeten aanpakken om de sleep en
duo de bult binnen te halen. Do re
derij van de Turmoil heeft gepoogd
het vak van de Nederlanders te le
ren. ZU past nu ook het beginsel* toe
van het alleen te willen klaren, maar
sU paste dat ook toe toen het niet
meer verantwoord
Wanneer de Franse s
ook een of meer Nedei
den mogen helpen was de Enterpi
binnengebracht. Dan zou ook niet
Landbouwbeurs toch In Utrecht
De directeur van de Utrechtse Jaarbeurs,
mr. J Milius, heeft medegedeeld dat de in
April in de ..Ahoyhal” te Rotterdam te hou
den tentoonstelling van Hëf landbouwwerk
tuig 1952" niet zal doorgaan. De stichting ..H“t
Landbouwwerktuig”, die deze tentoonstelling
zou organiseren, zal medewerken met
Jaarbeurs aan de or^amsf^ van de ag
rische beurs in Utrecht van 1 tot 7 Mei.
weadenda elementen
weerstaan De kleine scheepjes dansten sis
kurken op en neer, de vliegtuigen konden
bijna niet in de lucht blijven en ondertussen
wachtten in Amerika een jonge vrouw met
twee dochtertjes in onmenselijk» spannfi
hetgeen hun man en vader-Kurt Carlsen
der zou overkomen. Veertien dagen
schrokken zij van elke bel en van elk
foontje
Nu heljben ilj
de bericht: Pap»
land ZU wachter
komst Er zal
vertellen zijn
breuk ro het midde’
langstelling geweest
ro elke bilzonderheid
strijd ineewacht. Agm
ters weten al wat* er
H Ma vliegdekschip ..Karei Doorman” Is Don
derdagmiddag om kwart over twee uit Rot
terdam naar de Nederlandse Antillen vertrok
ken. Het schip, dat onder commando staat
van kapitein ter see G. Koudtys, wordt 23 Ja
nuari te Willemstad verwacht. Het vertrek
van de „Karei Doorman” uit Rotterdam.
pogingen met
cure, no pay.
betaling. De i
llige dus geheel veran
masr zU krUgen
een zeer groot
dat is wordt
scheidsgerecht
groot ieders aai
de betaling is.
slaagd was de
slepen ,dan zUn
bemaflning
begin van de t?
leden, vertoefd de
in de npbUheid. Dié
evenwel
Kapitein Kart Carlsen heeft gistermiddi
verder hellende Flying Enterprise moete
de sleepboot Turmoil, die bU hem aan boord was. naar de redding
kruipend over de bUna honsontaal liggende schoorsteen, als laatste
Rondom de Flying Enterprise hebben sich reeds vele geruchten en v*
stapeld. Waarom is het schip eerst ses dagen aan sUn lot overgelaten voor
pogingen begonnen? Waarom bleef kapitein Carlsen eigenlUk aan boordY
kracht gericht op het bereiken van oen Engelse haven. terwUI een Franse
ter bU was* Waarom kwam er niet meer hulp van andere sleepboten; Ws
Nederlandse zeeslepers het zaakje niet even
Al dia vragen, met uitzondering van
beantwoord worden mot een woord: geld.
dm eindelijk het rustgeven-
Is veilig aan wal In Enp--
»n nu nog slechta op i
misschien niet meer .t-r-,
dan. want zelden is een schlp-
lelnunt van de wereldbe-
Zelden heeft het publiek
j van het verloop van de
nes Carlsen en haar doch-
ur gebeurd is.
De laatste minuten.
Omstreeks vier uur. Donderdagmiddag liet
de heldhaftige kapitein van het lamgeslagen
schip weten dat de toertand zo gevaarlijk be
gon te worden, dat zinken gevreesd moest
worden Hil wilde met een hefschroeMieg-
tuig, dat hem was aangeboden van boord ge
haald worden, doch de Engelse luchtmacht
zag op dat moment geen kaï J -*
trotseren Zij liet wet...
onverrichterzake was teruggekeerd De En
terprise lag toen geheel op haar linkerkant
De golven sloegen telkens door de opening
van de schoorsteen, eens hel itoogste punt
van het schip, naar binnen. Carlsen nar*
zijn laatste zaklantaarn en seinde met
signalen naar de Turmoil, de zware sleep
boot. dat zii dichterbij moest komen Drt ge
beurde en Carlsen beval de stuurman '*r.n de
Turmoil. Dancy die bij hem aan boord was.
over de schoorsteen te kruipen en met zUn
zwemvest aan Ij? zee te springen Hijzelf was
toen als laatste -op zlln schip, dat steeds die-
per wegzonk De Amerikaanse torpedojager opgf
Kr th seinde op dat moment naar de wal kinj
dat nog Slechts ongeveer een tiende deel van
de Enterprise te zien was Toen nam Car’-*-
rijn laatste besluit als gezagvoeren.
z’nkende schip Ook hil kroop óver de schoor
steen en sprong in zee Een minuut of vijf
zwemmen bracht hem langszij de Turmoil,
waar een touwladder was uitgehangen De
twee mannen werljten zich daarlangs omhoog
tegen het slingerende sch‘p en hadden toen
eindelijk weer een dek onder de voeten, dat
tenminste min of meer horizontaal lag Zij
snelden nie» na-r de komb” s om hete spijs
of drank Zij blexen aan dek en keken toe.
hoe in de volgende tien minuten de Enter
prise in de golven verdween Daarna zette
het convool van reddings- en hergingsvaar-
tu gen koe^s naar de Engelse kust.
De directeur van de „Isbrandtsen Line"
ze de, toen hU het slot van het drama had
vernomen, dat gezagvoerder Carlsen het be
vel over een ander schip, dat wellicht weer
..Flying Enterprise” wordt genoemd, zal krU
gen.
De havenart» van Falmouth heeft Carlsen
Complot te Abadan?
De Perzische commissie voor toezicht op da
verkiezingen heeft besloten, dat in de provin
cie Khoezistan, waar de olievelden zijn gele
gen, geen verkiezingen zullen worden ge
houden, zulks naar aanleiding van berichten
van de polit e over een complot om de raf
finaderij te Abadan in de lucht te laten vlie-
gen.
<uïnd.d Churchill on Truman zijn het eons
n.
over belangrijke kwesties.
Truman en Churchill hebben na de bespra-
kingen. die zij deze week hebben gevoerd,
i'licht- verklaard, dat er volledige overeenstemming
bestaat tussen Amenka en Engeland over da
politiek, die in het Midden-Oosten gevolgd
zal worden. Ook op andere belangrijke pun
ten werden de beide staatslieden het eens.
Alleen de vraagstukken van het opperbevel
in het Noordelijk gedeelte van de Atlantisch*
Oceaan en van de standaardisatie van de En
gelse en Amerikaanse wapens werden nog niet
gelost. Hierover zullen nog nadere bespre-
..igen gehouden worden.
In zUn „troonrede". State of th* Union g**
nam Carlsen naamd. heeft president Truman verklaard,
rder van dit dat het afgelopen jaar een aanzienlijk* ver
betering in de positie van het Westen en in
de kansen op het behoud van de vrede te
zien had gegeven De president liet echter ook
de waarschuwing horen, dat wU no> steed*
leven in de schaduw van een nieuwe oor
log.
.oo*.
In Erica (gemeente Emm*® is een ..melk-
oorlogontstaan, doordat dé melkbezorger s
•en wUkverd*ling hebben irjjevoerd Er wa»
•en neutrale commissi* bwioerrjd. waarbij
men eventuele bezwaren kon indienen. Van
deze gelegenheid werd geen of weinig gebruik
gemaakt. De melkbezorger» zijn daarom met
ingang van deze week begonnen hun klanten
in de nieuwe wUk te bedienen. Hierover is
thans nog enig* deining ontstaan Er werd
een vergadering gehouden. Waarbij men be
sloot een commissie te benoemen die in con
tact zal treden met de melkHandelaren en bU
wUz* van ultimatum zal veooeken de wUk-
verdeling op te heffen. Gaan de mclkbezor-
-er* hi*rme* echter nf*t «ceoord. den zal men
i zonder meer uitsluiten *n trachten *en
ander* vrU* melkbezorger te krUgen.
min ais
was om
dige commi
den van v<
bracht de koninklUk* fa-
het hui» van d* skile-
van de koningin, de heer Funder, waar
ouder gewoonte de koffiemaaltUd werd
jebruikt. De tocht naar het huis van de heer
nder werd per arreslee gemaakt. Ook
jensdagavond was de familie weer bijeen
de grote bar van hotel Post Het muziek
corps uit Witter, dat vorig jaar aan een con
cours in Nederland heeft deelgenomen,
hier «en uitvoering van bekende Tyrol»*
ziek.
De grote drukte in Sankt Anton is nu
geheel voorbU. In hotel Post zijn weer vol.
kamers beschikbaar en d« meeste particulie
pensions hebben al geen touristen meer
huis. Er is verscheiden* dagen in Sankt Anti
geen sneeuw gevallen, zodat men m*t
langen naar een volgende lading uitziet.
PROV. STATEN VAN FRIESLAND VOOR
EED IN T FRIES.
Provinciale Staten van Fris
een adres gezonden aan de Kot
wordt verzocht, dat de Frk-
eed in het Fries mogen afleggen.
VRIJWILLIGE SCHIETOEFENINGEN
VOOR RESERVE-OFFICIEREN.
Op voorstel van de chef van de Generale
Staf is thans een regeling in voorbereiding,
irdoor reserve-officieren in alle garnlzoe-
i in Nederland gebruik zullen kunnen mt-
i van de ter plaats* bestaand* schietbaan
het houden van pistool- en revolver- gerz
eningen. Deze regeling bestaat reeds hen
•rdam.
1952 de eerste luitenant
inning uit Diepenveen. HU
Niet ten onrechte wordt gezegd dat gezond
heid het hoogste goed is. Zo lang men kan
werken en streven is er de mogelUkheid zich
uit de moeilijkheden te werken, mur «is het
met de gezondheid mis gaat, staat de mens,
ook in onze hooggeorganiseerd* maatschappij,
in een zwakke positie Men mag dan ook wel
aeggen dat gezondheidszorg een van onze
•erste sociale plichten is. Dit geldt zowel
voor de samenleving in haar geheel als voor
leder* burger als enkeling. Niet alleen moe
ten *r ziekenhuizen zUn van voldoend* capa
citeit om de patiënten te kunnen opnemen,
maar bovendien moeten de ziekenhuiskosten
betaalbaar zUn en de kosten van dokter en
apotheker. Sinds lang wordt er naar gestreefd
deze risico's te dekken door verzekering, wel
ke verzekering in het algemeen de vorm heeft
gekregen van een ziekenfonds. Daarnaast
he*ft m*n nog d* gewone persoonlUk* v*r-
aekering bij een ziekte-verzekerings-maat-
schappij, die echter nooit de omvang van het
Biekenfondswezen heeft gekregei
Deze gehele kwestie van de
een van de grootste sociale
•nz* tijd. Men zoekt *r allei
voor.
Het ene uiterste 1» het Amerikaanse
waarbU iedereen op eigen gelegenhi
risico draagt of dat prof
en het andere uiterst* is het Engelse systeer
waarbU de staat de volledige zorg
burgers heeft overgenomen Beide
hebben grote bezwaren. Het Amerikaanse
•teem maakt het risico voor de weinig draag
krachtige burger veel t* zwaar. Het Engels*
systeem heeft het grote nadeel dat de men
sen misbruik gaan maken van de kosteloze
hulp. Het arbeidsverzuim voor doktersbezoek
en voor ziekte neemt op bedenkelUk* wUz*
to*.
In Nederland hebben we een mengelmoes,
dat noch het een noch het «nder 1» en lang
zamerhand veel op een chaos begint te lUken.
De loontrekkenden zUn tot een Inkomen van
f 4750 per jaar verplicht verzekerd, terwijl laamh
de vrijwillig* verzekering officieel loopt tot hebbei
f 3750 plus f 150 per kind. De gepenslonneer- - -
den zUn vrijwillig verzekerd behalve wan
neer zij uitkering krijgen volgens de nood
wet Drees. Dan vallen zij weer sinds kort on
der de verplicht* verzekering. De vrUwillif
fondsen kunnen op het ogenblik de prei...-
vaststellen in overeenstemming fhet hun kos
ten, waardoor de premies voor deze fondsen
sterk uiteenlopen, wat ook alweer ongewens
te verschijnselen met zich meebrengt. En alle
fondsen bij elkaar worstelen met stijgende
tekorten, die door de regering slechts
lend en ten dele worden bijgepast
Wij vragen ons af of er geen radicale wlj-
■iging in de ziekenzorg zou moeten worden
aangebracht Zou het ntet beter zijn de kosten
van specialisten en ziekenhuizen grotendeels geen vin nlteteken
te beschouwen ah een taak van de gemeen-
LhÜ vnala onderwijs waarvan de kosten om te. trachten de berging een voorspoediger
schap, zoa s onderwijs, waarvan verloop te geven. Dan zouden er twee sleep-
dan door de overheid zouden m bootbemanningen en twee reders zyn, die het
betaald. Dit geschiedt natuuriyk met oeias- binnen kregen en zü zouden dus de op-
tinggeld. waarin ieder naar draagkracht bU-
draagt. Wanneer op deze wijze de basiskos
ten gedekt zouden zijn, zou i
hetzU via een fonds de overblijvende kosten
zelf moeten betalen. Het benodigde geld voor
d* algemene kosten is gedeeltelijk reeds be-
•chlkbaar. want de laatste jaren hebben de
belastingen veel meer opgebracht dan de
•chatting van de begroting. Men neemt ze’fs
aan dat het ministerie vsn Financiën opzette
lijk de inkomsten te laag schat om de belas-
tlngschroeven te kunnen aandraaien. fei
telijke Inkomsten van de staat zijn d ook
hoog genoeg om de ziekenhuiskosten te be
talen Zi.1 zou trouwens in het niet vallen bij
de defensiekosten. Het mag echter niet komen
tot een ziektebelastlng. dat wil zeggen dat
men zal beginnen de ziekenfondspremie voor
progre’S’ef te ma-
oolgelden het geval
veroorzaken dat
.eelneming aan het
handhaven
deze ziekenfondsbelasting voor iedereen
worden ingevoerd ongeacht zijn inkomen
Daarmee zou een eind komen aan de mo
gelijkheid van ne’-t1'*- - medische ht’ln en
dat 1» Iets waartegen eveneens gei echte be
zwaren bestaan Het is om -"•’en d
de gedachte in overweging geven van bet
snKtsen van.de koffen van -
delen, waarvan 't grootste deel s’’ gemeen
schapsdienst door dé overheid dient ie wor
den gedragen en het andere deel hetzij nrivé,
hetzij als gemeensehanneUlke znre in v.-’-m
van fondsen. De teeenwom-dtee 'eeH-nd kan
in geen geval veel langer zo voortduren.
en Dancy Donderdagavond aan boord van da
Turmoil onderzocht Na zijn onderzoek ver
klaarde hU dat beiden zich in goede lichame-
lUk* toestand bevinden en dat zU de span
ningen goed hebben doorstaan. Zij mochten
niet van boord gaan en moesten eerst ten
minste twaalf uur slapen.
Vanmorgen omstreeks 11 uur zou In Fal
mouth een officiële receptie worden gehou
den. Overal in de oude stad hangen de vlag
gen uit. Duizenden staan in de regen op een
glimp van Carlsen te wachten.
De vertrouwensman van het gezin Carlsen
een Deense predikant in Amerika, is in ds
laatste tijd voortdurend opgebeld door per
sonen, die mevrouw Carlsen grote «ommen
geld» aanbieden voor het verkrygen van het
alleenrecht van publicatie van de levensge
schiedenis van haar en haar man Verschei
dene Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen
hebben aangeboden de predikant en mevrouw
Carlsen en haar twee kinderen zonder kosten
naar Falmouth over te vliegen De toestand
van zenuwsj&nning. waarin mevrouw Carl
sen verkeert, maakt het echter onwaarschijn
lijk dat thans een dergelUk aanbod zal wor
den aanvaard.
om te.
•'“tloop
MwiM^manningei
schip binnen kr<
brengst moeten
ieder hetzij Privé. jr0 heeft de Flying Enterprise twee weken lanr
rondgedreven, zonder dat Engelse sleepboot-
hulp erin slaagde het schip binnen te krUgen
Gistermiddag ging kapitein Carlsen van boord
en tien minuten later verdween het wrak In
de golven. Op zU staat de naam van de
rederU geschilderd.