t
SCHOONHDVENSCHE COURANT
5c
De staat verkocht wol van
fabrikanten
Gezagvoeders van „Radmar
dronken?
Ziel en hart
vie* bladeijtd’-n.
Foor wie de winst
Ms ra;
MAANDAG 14 JANUARI 1V92.
1952.
a«Bt« jaargang
=a
BIXMENLI1ÏD.
te rt
Fra
met
nini»
afg<
d it
llf I
'erd
>ap
ooi
lich
•ven-
im stond.
ig hadden
Met het K.L.M. toestel te minister-president
dr. W. Drees in geselschap van zün secreta
resse, mej. dra. B. T. de Jong, naar Amerika
vertrokken van Schiphol. Een laatste groet
op de valreep.
in 7 2 SO M
Scbooahove»
•ns zijn zegge
en een met
NIMLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTREOiT
Verschijn’ Maandag Wo-nsdcg
Vr*lda-i Prtp H seorultb»'»
3 maanden Veer
113 rnr kwanard
thu de
mrderd
ie zich
iandant
eek van
ring het
/an het
Telefoon 10? <K 1823) SAWN VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN
r coi
I verhind
communi
van de
dat de
aanval
~ndernemem
van het c.
het bee.v.
•ulvruchten
van
Vreemde schipbreuk bij Hoek Tan Holland
Nieuwe
koers T
de Zuid. De s
bemerkte onmi
haak moest
i lamp om
iet om de Zi
vrachtschip
idea, is Za-
ind aan de
Korea,
inistlscl
grotere
sn, dan
Advarten'jM 1 ‘ei 13 trlimre’
12.10 elk» a moer 0 1* detrte
plaatttag logen heive ptlji famlJo-
bertchlen 10 cent oer millimeter
Londen in
in de orde
DRONKENSCHAP?
De Nederlanders beweren van boord te zijn
gegaan, omdat op het schip dronkenschap
voor kwam. Nadat zij met de reddingboot
..President Jan Leis" te Hoek van Holland
aan land waren gezet, vertelden zij aan de
politie, dat diverse officieren <n alcoholisch
opzich lang niet brandschoon waren.
Deze verklaringen worden door de autori
teiten met grote terughoudendheid beschouwd
Het is immers mogelijk, dat de drie opva
renden. ondanks de stelligheid der bewering,
slechts een motief wilden opgeven om het
niet in direct ge
te maken.
..Blankenburg",
ed. voor
Rüksbureau
winst, daar
„pot" ki
is niet sync
rerigens hel
zerdiem
Koffie van de bon.
-‘soenering van koffie is met Ingang
daag opgeheven, waarmede dus tevens
ie komt aan de levensmiddelendistri-
ip was gestrar
een reddin
l vertrouwt
door de
risen Woensdag per
zal arriveren, waar
Idiging wacht. Op i'
nd naar het stadhuis
)e kapitein het
t. waarin om. i
x k^er-, vloot-
marcherer
i worder
lieden i
van Daneborf
dihg i
derik.
Men verwacht, dat Carl—
vliegtuig in New York z-.
hem een grootse hul<?‘"‘
verzoek zal de afstand naai
voet worden af gelegd. D<
voorts gevraagd in de stoet, waari
delingen van de Amerikaanse ieger-
luchtstrijdkrachten zullen
een groep zeelieden te mogen
leid. Wellicht zullen dit zeeli
de Isbrandsten Hjn.
een
ondertekende dat
les. Het kwam er niet zo veel op aan wat
«it telegram stond. Het enigk wat deze
nodig hadden was een weerzien
Daarbij zullen zij het dankgebed niet ver
geten.
Ingenieur heeft de kosten van deze
n geschat op dertig millioen gulden.
De ..Raad der wijzen” van
Pac* heeft de volgende raminj
de defensiebehoeften van Lc*
Pact- Twee van de mannen wonen in Rotterdam
Undse zowel als buitenlands» uitgaven, «ven- waar de zwemvesten waren. „Op de brug-,
als op de nationale en gezamenlijke. zo was hem geantwoord. Hij was gaan kijken
ZONDAGSBEDIENING BRUGGEN EN
SLUZIEN IN ZUIDHOLLAND.
De Provinciale Waterstaat van Zuid-Hol-
land heeft zich, in verband met voorgeno
men veranderingen, tot het Bureau voor Wa
tertoerisme van de A N W-B. gewend en’ver
zocht voorstellen te doen in zake eventuele
wijzigingen in de bediening van sluizen en
bruggen op Zon- en Feestdagen.
Het Bureau voor Watertoerisme heeft
thans voorgesteld deze Zondagsbediening in
het belang van de watersport niet meer
slechts te doen plaats hebben van 1 Mei tot 1
October, doch van 1 April tot 15 Octob
zijn aankomst, dat
doch dat zijn te
rreinen zouden
Ierland belang-
•rwerp van zijn be
lader aanduiden dan
Europees belang,
Ierland”.
minister-president zal tot
York blijven. Dan gaat hij
hitialo en twee dagen naar
21 Januari staat een bijeen-
lunch met Tru-
Het 4000 ton metende Engelse vrac
idmar", dat met kolen was geladen,
«.dagavond bij Hoek van Hollar
grond gelopen.
De „Radmar" voer de Nieuwe Waterweg
uit en ging, hoewel de koers Noord-West
voorlag, toch om de Zuid. De seinpost van
Hoek van Holland bemerkte onmiddellijk dat
er iets niet in de haak moest zijn en seinde
voortdurend met een lamp om de ..Radmar”
te waarschuwen niet om de Zuid te gaan,
daar het schip dan gevaar zou lopen op de
beruchte plaat, genaamd ..Maasvlakte", aan
de grond te komen. Ondanks deze waarschu
wing veranderde de „Radmar" niet haar ver
keerde koers en kwam de boot toch op de
i zitten.
De rantsi
van vandaa
een einde
butie.
Na de opheffing van het centraal distribu
tiekantoor, maakte het bedrijfschap voor
Granen, Zaden en Peulvruchten voor de dis
tributie van koffie gebruik van het restant
van de oude bonkaarten. De nadelen, ver
bonden aan het gebruik van deze bonkaar
ten. die reeds twee en een half jaar geleden
zijn uitgereikt, zijn te groot geworden. De
bonkaarten worden thans overbodig en kun
nen worden vernietigd.
overheid verwacht geen groter verbru
koffie, aangezien gedurende de laats
onder de rantsoenering ongeveer tien
rocent van de consumentenbonnen en toe-
aan Horecabedrijven en dergelijke
opgenomen. De opheffing der
ig behoeft dus niet tot groter kot
en daarmede tot besteding van
dezen te
In Juni ,40 werden door het Rljksbureau
voor Wol en Lompen alle bedrijfsvergun-
ningen van wolfabrikanten en -handelaren
ingetrokken. De voorwaarde waarop zij een
nieuwe vergunning konden krijgen, was dat de
wolvoorrad'en ter beschikking van het Rljks
bureau moesten worden gesteld.
Hiervoor werd de „historische" prijs ver
goed, waarvoor de wol voor de oorlog was
gekocht. Deze maatregel had ten doel dat ca.
5000 ton wol de helft van de in Nederland
aanwezige voorraad naar Duitsland zou
worden verkocht. De winst die bij deze trans
acties werd gemaakt was door de Directeur
van het Rljksbureau. mr Van Spaendonk. in
principe bestemd om de fabrikanten en han
delaren schadeloos te stellen.
Reeds in '43 stelden fabrikanten en handela
ren 'n vordering in tegen de Staat ten bedrage
van drie en een half millioen gulden, welk
bedrag niet alleen werd gevormd door de ge
leden verliezen bU de transacties van '40
maar ook door andere, die waren gevolgd.
Na een aanvankelijke afwijzing van de
vordering door de Haagse rechtbank wees de
Hoge Raad der Nederlanden in April '49 ar
rest waarbij dit college van oordeel bleek te
zijn dat de Staat In zoverre gehouden Is aan
de betaling, als hij door het optreden van de
directeur van het Rijksbureau gebaat is.
Bij de hernieuwde behandeling van deze
zaak Woensdagmorgen voor de civiele kamer
van het gerechtshof, vroeg mr A. J. M. van
Dal. die voor de eisers optrad waarom geen
neutraal accountantsonderzoek was ingesteld
doch de Rljksaccountantsdibnst dit had ge
daan. Overigens geeft het rapport van laatst
genoemde instantie - dat alleen gaat over
de transacties van '40 - reeds een winst te
zien van ruim 1 millioen. Dit bedrag zou ze
ker verdubbeld moeten worden aangezien dit
rapport zich uitstrekt over dat gedeelte van
de wol dat in Nederland is gebleven. Op het
andere gedeelte dat door het Rijksbureau
naar Duitsland is verkocht zal volgens mr
Van Dal toch zeker ook zijn verdiend. De
winst zou, .wanneer het hof de vordering zou
toewijzen door de fabrikanten pond-pond*-
gewljs moeten worden verdeeld.
Voor de Staat trad mr R i Voegen» op
die relde dat de eindbestemming van alle
wol toch Duitsland was De fabrikanten maak
KONINKLIJKE FAMILIE UIT BANKT
ANTON VERTROKKEN.
Koningin Julinana is gisteravond in gezel
schap van haar drie oudste dochters uit
Sankt Anton naar Arlberg vertrokken. Van
daar zullen zij met een sneciale trein naar
Nederland doorrreizen. Prins Bernnard vertrok
even later naar Zürich. Hij zal de terugreis
per vliegtuig maken.
Dr. DREES tE NEW TORK.
De Nederlandse ministerpresident, dr. W.
Drees, is Zaterdag per vliegtuig te New York
aangekomen
Dr. Drees verklaarde bij
zijn bezoek officieus was,
•prekingen verschillende ten
bespreken, waarvoor in Nede
stelling bestaat. Het onderv-
aprekingen kon hü niet n*u<
met de woorden ..zaken van
speciaal in verband met Nedei
De Nederlandse
17 Januari te New
•en dag naar Bt
Pittsburgh Voor
komst met Acheson en een
man op het programma.
Drooglegging Amsterdamse
grachten voor verkeer?
Een ambtenaar van de Rijksverkeersinspec
tie te Amsterdam, de heer Jacq. van Gent
heeft het denkbeeld neoonerd enkele Amster-
ten namelijk militaire kleding ed. voor de
Duitsers. De winst van het Rijksbureau is
slechts een „papieren" schijnwinst, daar het
geld toch uit een Nederlandse „pot" kwam
Geld in kas bij het Rijksbureau is niet syno
niem met bate voor de Staat. Overigens heb
ben de fabrikanten grof geld verdiend aan
de Duitse orders, zodat te in wezen reeds
schadeloos zijn gesteld
Uitspraak 13 Februari
VERKLARING VAN GENERAAL
VAN FLEET
Generaal Van Fleet, de bevelhebber van
het achtste Amerikaanse leger in Korea, heeft
Zondag verklaard dat de communistische le
gers in Korea thans over een grotere artil- .R,acj
leristische vuurkracht beschikken, dan die 'terdl
der verbondenen.
„De geallieerde luchtmacht kan de bevoor
rading der communistische fronttroepen niet
geheel verhinderen".
De communistische eenheden hebben hun
stellingen verbeterd. Volgens berichten van
de Inlichtingendienst zün de communistische
fronteenheden thans op volle sterkte", telde
hij.
De bevelhebber van het achtste leger zei- daar het schip
de voorts dat ook het door mortieren afge- beruchte plaat,
geven vuur der Chinese communisten thans grond te komt
heviger is dan in vroegere stadia van de oor- wjng veranderde
log. „Doch Ik ben vol vertrouwen dat de ver- beerde koers en kwt
bondenen in staat zullen zijn elke aanval die .Maasvlakte” vast te
JltaXS”*’*'" Wln"’ °nd<n,'m“’ Hel &>gel»e «hip heelt vier Nederhurfe.
bemanningsleden aan bo'U’d. voorts een aan-
n 1 u L. «.ia i._» tal Surinamers en EngeNen, in totaal 37 per-
ueiensieDenoenen van net aonen. Toen het schip was gestrand hebben
s»i „v - i- D_.i drie der Nederlanders een reddingboot van
AUuIIubCiI rCKJl. het »chip gestreken Zij vertrouwden de zaak
hef AaJXh hul> •«■'OW'-
Twee van de mannen wor
en de derde, die aan boon
kapitelnsbediende vervulde.
op
iwam. Nadat zij
Jan Leis" te
waren gezet.
dat diverse offi<
lang niet brandschooi
erklaringen wordt
terughoudt
mmers mogelijk, dat
ondanks de stelligheid
een motief wilden oj
verlaten van het schip, dat r
vaar verkeerde .aanvaardbaar
Aan boord van de sleper
die getracht heeft de ..Radmar” vlot te krij-
heeft men de indruk gekregen, dat aan
wvm.J van de „Radmar” de zaak niet in orde
moet zijn geweest. Bij het overbrengen van
de tros jn de afgelopen nacht werd zo onhan
dig en onzeker geholpen, dat de tros tenslotte
in de schroef van de sleepboot terecht kwam.
Een nader onderzoek zal moeten uitmaken
in hoeverre da verklaring der Nederlandse
schepelingen, die de „Radmar” verlieten
Juist is.
en had er volgens zjjn zeggen twee gevon
den: Een zonder en een met touwtjes. Vol
gens deze opvarende zou ook niemand zya
plaats in de sloepen hebben geweten en, ook
zou de lijst van de sloepenrol hebben ontbro
ken.
thel en ont
kruis van
Legioen vi
In 1941
Na het vergaan van de „Enterprise”
Anderhalve dag voordat de Flying Enter
prise in de golven verdween, is een reddings
sloep van het dek losgeslagen en door de
zee meegesleurd. Die sloep is Zaterdag aan
gespoeld op de Franse kitst in de buurt van
Best. Uit dit feit blijkt wel duidelijk, dat
wind en stroom vsn de plaats van de schip
breuk naar Brert voerden. Dat niettemin de
kapitein van de sleepboot Turmoil wil vol
houden, dat Falmouth de best bereikbare ha
ven was. is waarschijnlijk slechte terug te
voeren op wat een grote Franse krant noem
de: De typische Engelse Mijfhoofdigheid, die
door dik en dun alle» w»t Engels is beter
vindt dan wat dan ook iu het buitenland.
Een filmproducent en e«n publlcatlebu-
reau hebben Carlsen na aankomst in Fal
mouth ongeveer drie kwtrt millioen gulden
gebodem, wanneer h|j het verhaal van zijn
•chlpbreuk voor de film U.n voor een boek
aan hen wilde afstaan. Carlsen heeft dat aan
bod afgeslagen. HU beeft voorts nog een» na-
drukkelijk ontkend, dat hem persoonlijk een
grote beloning in geld wachtte wanneer hü
zUn schip had kunnen behouaen. Ik deed
slechts mUn plicht, zei hU tegenover mUn
rederij, de eigenaren van de lading en de ver-
zekeringsmaatschappU-
Het postkantoor in Falmouth heeft dag en
nacht moeten werken om de gelukwensen
voor Carlsen op te nemem Daaronder was
ook een telegraift van d«t Nederlandse rege
ring.
Vandaag zal kapitein Carlsen te 1
de Deense club, de versierselen vat
lende antwoord, inhoudende dat hij geen hel
den was. Dat was heel bescheiden uitgedrukt,
maar in overeenstemming met Carlsens aard
en met de juiste opvatting dat men niet met
Bijn heiligste gevoelens te koop moet lopen
In feite had Carlsen vele van de eenzam»
•n langs uren op zijn lamgeslagen schip ge
beden (Luc. 21 36). Gebeden voor een
weerzien met zUn gezin. En in dat gebed
verenigd» zUn gezin zich met hem. Tegen
over haar predikant heeft mevrouw Agne»
Carlsen, toen lij van d» redding boorde, ge-
Mgd: A bad dat dit sou gebeuren en de kin-
deren baden ook en wij wisten dat onze ge
beden verhoord touden worden Wy hebben
altijd gedacht dat pappie gezond en wel bij
ons thuis zou komen. Ik ben God zeer dank
baar, maar ik kan niets meer verdragen”
Daarop brak zij in snikken uit en de levene-
wijze dominee liet dat zp. HU verzond op
•igen gelegenheid een geluk wenstelegr am
naar Falmouth en ondertekende dat met:
Agnes
in di<
mensen
Gedurende meer dan een week heeft de
wereld al zUn technisch vernuft ingespannen
om mogelUkheden te vinden die konden bU-
dragen tot het behoud van de Flying Enter
prise. Alle technische perfectie van de mo
derne verbindingsmiddelen werd opgeëist voor
de verslaggeving over de gebeurtenissen
rondom de Enterprise. De V.N. vergadering
in ParUs, de oorlog op Korea, de boze uit
latingen van Russische diplomaten, de gevech
ten in Egypte, dat alles kwam pas op de
tweede of de derde plaats. De aandacht van
Re wereld was gericht op kapitein Kurt
Carlsen, een nog jong Amerikaans koopvaar-
dUkapitein. in wiens uitspraak m« evenwel
duideJUk kan horen, dat hU niet afkomstig is
uit Amerika. HU te een Deen van geboorte en
men zal van hem. dat in zUn bloed de tradi
ties, de volharding en het vakmanschap voort
leven van duizend jaar zeevaart door de vol
ken van de Europese stranden. Die zoon van
eenvoudige ouders, die gewone zeeman, kreeg
veel meer aandacht dan Churchill en Truman
tezamenedie elkaar ontmoetten om over be
wapening te spreken. Carlsen sprak nergens
over. HU zei alleen te hopen, dat hU «Un
schip kon binnenbrengen. HU te niet geslaagd
•n toch voeld» d» gehele wereld warmte in
het hart toen men wist dat hU ia veiligheid
was. Gelukkig kan de wereld nog eenvoudig
tnenssUjk »Un. Wa» men dat maar vaker.
Gwinge kaas voor national!
premislsning.
De kansen, dat de aangekondigde nationale
premielening voor de woningbouw doorgaat,
zijn gering.
De ministerraad had zich aanvankelijk in
principe verenigd met de uitgifte van een
premielening voor de woningbouw ad 2*/»
Voorlopig zou een eerste geoeeite van 25 mil-
lioen gulden worden uitgegeven. Van het suc-
cez daarvan zou het afhangen, of tot de uit
gifte van volgende bedragen zou worden over
gegaan.
Teneinde tegemoet te komen aan de prin
cipiële bezwaren, die bij een belangrijk dee)
van het Nederlandse volk tegen premielenin-
gen bestaan, was ook besloten gelegenheid te
geven tot inschrijving op een normale 4
w oningbou wlening.
Het overleg betreffende de lening voor de
woningbouw is nog gaande. Welke vormen
men er uiteindeUjk aan geeft staat nog met
vast BU het overleg zUn betrokken de de
partementen van Financiën, van Wederop
bouw en van Binnenlandse Zaken. Ook wor
den besprekingen gevoerd met verschillende
bankiers.
In wederopbouw-kringen heeft men goede
hoop, dat de kwestie binnen één a twee weken
haar beslag zal krUgen.
De kansen voqr de aangekondigde nationa
le premielening zUn gering, maar dat wil niet
zeggen, dat er geen pretnieleningert komen
De vraag is thans nog in welke vorm deze
zullen worden gegoten.
GENERAAL DE LATTRE DE TASSIGNT
OVERLEDEN.
Generaal Jean de Lattre de Tassigny, de
Franse hoge commissaris en opperbevelheb
ber in Indo-China, is VrUdag te Parijs over-
leden. HU bereikte de leeftijd van 62 ja»r.
In 1935 werd hij benoemd tot chef van de
generale staf en op 23 Maart 1939 bevi
tot brigade-generaal. Hij onderscheiddi
tijdens de veldtocht van 1940 als commai
de 14e infanterie-divisie in de stu
itving als dank der regerii
groot-officier in de Orde vi
zan Eer.
commandeerde hü gedurende eni
ge maanden de Franse troepen in Tunis, doch
onder druk van de Duitsers werd hy terug
geroepen en nam het bevel op zich van een
divisie in het onbezette deel van FrankrUk.
D^ebor, onlv.njrn D.„ ond.r.chd- d.' vt"' ,20"e„
c„>„„ koni„, r„-
ariesteerd en tot tien jaar gevangenisstraf
veroordeeld.
De generaal slaagt er evenwel in te ont-
iün snappen na de tralies van zyn cel te hebben
s te doovgezaagd en een houten kozijn te hebben
?eft uitgelicht. Hij wist aan de vijftig man politie,
af- ijie Laval speciaal voor zyn bewaking had
en uitgezocht, te ontkomen. Met een touw
•en, door werkte hy zich over de gevangenismuur. Hij
en bege- vond de weg naar Londen, diende zich daar
zijn van aan by De Gaulle, en voegde zich bU de troe
pen in Noord-Afrika, waar hij commandant
werd van het 2de Franse expeditie korps.
Na de bevrUding van Elba, werden zijn
troepen in Augustus 1944 op de kust van de
Provence onUcheept, vyaaina Toulon, Mar-
iëlllë. Lyon en Uïjon. te zamen met de Fra
se binnenlandse strUdkraehten, door de
troepen werden bevryd.
Daarna trok men auor de Elzas Dultslan)
in. qyer de Rijn, doorschreed de Siegfried-li-
nie en stond op 22 April 1945 voor de Do-
nau Emga dagen later vond de onvoorwaar-
delyke overgave van de Duitse strUdkrachteq
plaats.
In October 1948 werd hü benoemd tot op
perbevelhebber van de landstrijdkrachten in
West-Europa Deze functie verwissel.’» hij
einde 1950 voor die van Franse hogs com
missaris en opperbevelhebber in Indo-China.
Daar sneuvelde onder zün bevel zUn zoon ia
de strijd tegen de opstandelingen
De generaal De Lattre werd behalve do
de Franse regering ook door vele ande
staatshoofden onderscheiden.
een snelverkeersweg nodig van de Stadhou
derskade tot de monding van de IJtunnel. al
thans tot in het hart van de stad Deze weg
denkt de heer Van Gent zich van Noord naar
Zuid, via de reeds drooggelegde Gelderse
Kade, Kloveniersburgwal en Reguliersgracht,
en wel te beginnen bij de Schreierstoren met ’o
af- en aanvoerweg, aansluitend op de Prins
Hendrikkade, die is opgenomen in Oost-West
verbinding Ook wil de heer Van Gent de
laatste resten van het Damrak gedempt zien,
waardoor er ruimte komt voor een autobus
station.
Een l -
plannen geschat op
Nieuw Euiopeas kolenplan.
Minister Stikker vol goede moed.
Minister Stikker te vol goede moed over de
resultaten van het werk van de nieuwe kolen
commissie voor de Organisatie voor Euro
pese Economische Samenwerking (O.E.E.S.).
van welk viermanschap hij voorzitter is. Bij
zijn aankomst uit ParUs te Den Haag ver
klaarde hü. dat het vormen van deze com
missie een belangrüke stad nader tot de op
lossing van de verbruik en productievraag-
stukken van steenkool in Europa is.
De commissie voor de Europese kolenpro
ductie is Vrijdag door de achttien Europese
landen van de O.E.E.S. ingesteld.
Deze raad benoemde lot leden de toekom
stige Franse minister voor industriële pro
ductie, de Duitse minister dr. Erhard, de En
gelse vertegenwoordiger lord Leathers, en
minister Stikker. MT. Stikker zal als voor
zitter fungeren.
Het plan is om ia de komende vijt jaar de
kolenproductie van d» O E E-S. landen met
een kwart te vergroten en in die landen het
kolenverbruik te beperken. Hierdoor zou gro
tere of totale onafhankeUjkheid van invoer
van kolen uit landen bulten de O.E.E.S. (bü-
voorbeeld Amerika en Polen) kunnen wor
den bereikt. Men acht julks van zeer groot
belang voor de ontwikkeling van de indus
trie in de achttien landen.
Verhoging van kolenproductie kan het
vergroten van het aantal münwerkers. ver
dere mechanisatie van de mUnbedrüven en
in sommige gevallen verlenging van werktij
den betekenen. Verlaging van verbruik
houdt büvoorbeeld het tot het uiterste be- -
nutten van brandstoffen door technische zUn vei
verbeteringen van fabrieisinstallatles In. Het heden,
is de taak van de commissie Stikker wegen prijs uil
en middelen te vinden, om deze vraagstukken thans r
op te lossen. wereldi
or Douwema
laf, die zeer
in me dit
gravin inn.ii
ug naar
van Da
De
van
tijd
procc
wüzingen
niet werd
rantsoenering behoeft dus
fieverbruik en daarmede
meer deviezen te leiden.
Met ingang van heden vervalt ook de ma
ximumprijs voor koffie, omdat ook de centra
le aankoop van koffie door de overheid zal
worden beëindigd. Bij voorzetting van de
rantsoenering zou de maximumprüs toch
-**“ verhoogd tengevolge van de omstandig-
dat de voorraden koffie van de oude
r wegen prüs uitgeput zün, zodat de binnenlandse prys van
{stukken thans moet worden gebaseerd op de hogere Rett
-* Imarktprüs.
OVEREENKOMST TUSSEN KONINGIN
WILHELMINA-FONDS EN KANKER-
INSTITUUT.
Na ruim twee jaar onderhandelen is de
overeenkomst tussen de stichting .Koningin
Wilhelmina Fonds” en de vereniging „Het
Nederlandse Kankerlnstituut” op het stad
huis te Amsterdam door vertegenwoordigers
van beide partijen ondertekend.
De voornaamste punten van de overeen
komst zün. dat de stichting zich jaarlüks voor
een bedrag van f 500.000 ten behoeve van het
kankerlnstituut garant stelt en voorts dat het
kankerlnstituut zich zal onthouden van open
bare fondsenwerving.
De fondsenwerving zal met ingang van
vandaag geschieden door een nieuwe vereni
ging: „De Nederlandse vereniging tot steun
aan het Koningin Wilhelmina Fonds voor de
kankerbestrüding.
«Ik ben niet, wat men noemt een heiden"
•ntwoordda Carlsen verlegen op een vraag
die hem gesteld werd tüderu de officiële ont
vangst na zün redding van de zinkende En
terprise. Voor die plechtigheid was Carlsen
bang geweest HU had er meer tegenop ge-
Bien dan tegen bet verblUt van nog een dag
of langer op da ruwe zee. Dat is niet zo ver-
wonderiUk want de men» te bang voor het
onbekende. Carlaen heeft van zün 37 leven»-
jaren er 23 op zee doorgebracht doch een
officiële ontvangst was hem nog nooit ten
beurt gevallen. Maar hü heeft zich ook door
die beproeving al» een man heengeslagen
Vele vragen werden op hem afgevuurd en
een daarvan luidde ongeveer „Bent u een ge
lovig mens?” Daarop kwam het wat aarze-