t SCHOONHDVENSCHE COURANT 5c De staat verkocht wol van fabrikanten Gezagvoeders van „Radmar dronken? Ziel en hart vie* bladeijtd’-n. Foor wie de winst Ms ra; MAANDAG 14 JANUARI 1V92. 1952. a«Bt« jaargang =a BIXMENLI1ÏD. te rt Fra met nini» afg< d it llf I 'erd >ap ooi lich •ven- im stond. ig hadden Met het K.L.M. toestel te minister-president dr. W. Drees in geselschap van zün secreta resse, mej. dra. B. T. de Jong, naar Amerika vertrokken van Schiphol. Een laatste groet op de valreep. in 7 2 SO M Scbooahove» •ns zijn zegge en een met NIMLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTREOiT Verschijn’ Maandag Wo-nsdcg Vr*lda-i Prtp H seorultb»'» 3 maanden Veer 113 rnr kwanard thu de mrderd ie zich iandant eek van ring het /an het Telefoon 10? <K 1823) SAWN VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN r coi I verhind communi van de dat de aanval ~ndernemem van het c. het bee.v. •ulvruchten van Vreemde schipbreuk bij Hoek Tan Holland Nieuwe koers T de Zuid. De s bemerkte onmi haak moest i lamp om iet om de Zi vrachtschip idea, is Za- ind aan de Korea, inistlscl grotere sn, dan Advarten'jM 1 ‘ei 13 trlimre’ 12.10 elk» a moer 0 1* detrte plaatttag logen heive ptlji famlJo- bertchlen 10 cent oer millimeter Londen in in de orde DRONKENSCHAP? De Nederlanders beweren van boord te zijn gegaan, omdat op het schip dronkenschap voor kwam. Nadat zij met de reddingboot ..President Jan Leis" te Hoek van Holland aan land waren gezet, vertelden zij aan de politie, dat diverse officieren <n alcoholisch opzich lang niet brandschoon waren. Deze verklaringen worden door de autori teiten met grote terughoudendheid beschouwd Het is immers mogelijk, dat de drie opva renden. ondanks de stelligheid der bewering, slechts een motief wilden opgeven om het niet in direct ge te maken. ..Blankenburg", ed. voor Rüksbureau winst, daar „pot" ki is niet sync rerigens hel zerdiem Koffie van de bon. -‘soenering van koffie is met Ingang daag opgeheven, waarmede dus tevens ie komt aan de levensmiddelendistri- ip was gestrar een reddin l vertrouwt door de risen Woensdag per zal arriveren, waar Idiging wacht. Op i' nd naar het stadhuis )e kapitein het t. waarin om. i x k^er-, vloot- marcherer i worder lieden i van Daneborf dihg i derik. Men verwacht, dat Carl— vliegtuig in New York z-. hem een grootse hul<?‘"‘ verzoek zal de afstand naai voet worden af gelegd. D< voorts gevraagd in de stoet, waari delingen van de Amerikaanse ieger- luchtstrijdkrachten zullen een groep zeelieden te mogen leid. Wellicht zullen dit zeeli de Isbrandsten Hjn. een ondertekende dat les. Het kwam er niet zo veel op aan wat «it telegram stond. Het enigk wat deze nodig hadden was een weerzien Daarbij zullen zij het dankgebed niet ver geten. Ingenieur heeft de kosten van deze n geschat op dertig millioen gulden. De ..Raad der wijzen” van Pac* heeft de volgende raminj de defensiebehoeften van Lc* Pact- Twee van de mannen wonen in Rotterdam Undse zowel als buitenlands» uitgaven, «ven- waar de zwemvesten waren. „Op de brug-, als op de nationale en gezamenlijke. zo was hem geantwoord. Hij was gaan kijken ZONDAGSBEDIENING BRUGGEN EN SLUZIEN IN ZUIDHOLLAND. De Provinciale Waterstaat van Zuid-Hol- land heeft zich, in verband met voorgeno men veranderingen, tot het Bureau voor Wa tertoerisme van de A N W-B. gewend en’ver zocht voorstellen te doen in zake eventuele wijzigingen in de bediening van sluizen en bruggen op Zon- en Feestdagen. Het Bureau voor Watertoerisme heeft thans voorgesteld deze Zondagsbediening in het belang van de watersport niet meer slechts te doen plaats hebben van 1 Mei tot 1 October, doch van 1 April tot 15 Octob zijn aankomst, dat doch dat zijn te rreinen zouden Ierland belang- •rwerp van zijn be lader aanduiden dan Europees belang, Ierland”. minister-president zal tot York blijven. Dan gaat hij hitialo en twee dagen naar 21 Januari staat een bijeen- lunch met Tru- Het 4000 ton metende Engelse vrac idmar", dat met kolen was geladen, «.dagavond bij Hoek van Hollar grond gelopen. De „Radmar" voer de Nieuwe Waterweg uit en ging, hoewel de koers Noord-West voorlag, toch om de Zuid. De seinpost van Hoek van Holland bemerkte onmiddellijk dat er iets niet in de haak moest zijn en seinde voortdurend met een lamp om de ..Radmar” te waarschuwen niet om de Zuid te gaan, daar het schip dan gevaar zou lopen op de beruchte plaat, genaamd ..Maasvlakte", aan de grond te komen. Ondanks deze waarschu wing veranderde de „Radmar" niet haar ver keerde koers en kwam de boot toch op de i zitten. De rantsi van vandaa een einde butie. Na de opheffing van het centraal distribu tiekantoor, maakte het bedrijfschap voor Granen, Zaden en Peulvruchten voor de dis tributie van koffie gebruik van het restant van de oude bonkaarten. De nadelen, ver bonden aan het gebruik van deze bonkaar ten. die reeds twee en een half jaar geleden zijn uitgereikt, zijn te groot geworden. De bonkaarten worden thans overbodig en kun nen worden vernietigd. overheid verwacht geen groter verbru koffie, aangezien gedurende de laats onder de rantsoenering ongeveer tien rocent van de consumentenbonnen en toe- aan Horecabedrijven en dergelijke opgenomen. De opheffing der ig behoeft dus niet tot groter kot en daarmede tot besteding van dezen te In Juni ,40 werden door het Rljksbureau voor Wol en Lompen alle bedrijfsvergun- ningen van wolfabrikanten en -handelaren ingetrokken. De voorwaarde waarop zij een nieuwe vergunning konden krijgen, was dat de wolvoorrad'en ter beschikking van het Rljks bureau moesten worden gesteld. Hiervoor werd de „historische" prijs ver goed, waarvoor de wol voor de oorlog was gekocht. Deze maatregel had ten doel dat ca. 5000 ton wol de helft van de in Nederland aanwezige voorraad naar Duitsland zou worden verkocht. De winst die bij deze trans acties werd gemaakt was door de Directeur van het Rljksbureau. mr Van Spaendonk. in principe bestemd om de fabrikanten en han delaren schadeloos te stellen. Reeds in '43 stelden fabrikanten en handela ren 'n vordering in tegen de Staat ten bedrage van drie en een half millioen gulden, welk bedrag niet alleen werd gevormd door de ge leden verliezen bU de transacties van '40 maar ook door andere, die waren gevolgd. Na een aanvankelijke afwijzing van de vordering door de Haagse rechtbank wees de Hoge Raad der Nederlanden in April '49 ar rest waarbij dit college van oordeel bleek te zijn dat de Staat In zoverre gehouden Is aan de betaling, als hij door het optreden van de directeur van het Rijksbureau gebaat is. Bij de hernieuwde behandeling van deze zaak Woensdagmorgen voor de civiele kamer van het gerechtshof, vroeg mr A. J. M. van Dal. die voor de eisers optrad waarom geen neutraal accountantsonderzoek was ingesteld doch de Rljksaccountantsdibnst dit had ge daan. Overigens geeft het rapport van laatst genoemde instantie - dat alleen gaat over de transacties van '40 - reeds een winst te zien van ruim 1 millioen. Dit bedrag zou ze ker verdubbeld moeten worden aangezien dit rapport zich uitstrekt over dat gedeelte van de wol dat in Nederland is gebleven. Op het andere gedeelte dat door het Rijksbureau naar Duitsland is verkocht zal volgens mr Van Dal toch zeker ook zijn verdiend. De winst zou, .wanneer het hof de vordering zou toewijzen door de fabrikanten pond-pond*- gewljs moeten worden verdeeld. Voor de Staat trad mr R i Voegen» op die relde dat de eindbestemming van alle wol toch Duitsland was De fabrikanten maak KONINKLIJKE FAMILIE UIT BANKT ANTON VERTROKKEN. Koningin Julinana is gisteravond in gezel schap van haar drie oudste dochters uit Sankt Anton naar Arlberg vertrokken. Van daar zullen zij met een sneciale trein naar Nederland doorrreizen. Prins Bernnard vertrok even later naar Zürich. Hij zal de terugreis per vliegtuig maken. Dr. DREES tE NEW TORK. De Nederlandse ministerpresident, dr. W. Drees, is Zaterdag per vliegtuig te New York aangekomen Dr. Drees verklaarde bij zijn bezoek officieus was, •prekingen verschillende ten bespreken, waarvoor in Nede stelling bestaat. Het onderv- aprekingen kon hü niet n*u< met de woorden ..zaken van speciaal in verband met Nedei De Nederlandse 17 Januari te New •en dag naar Bt Pittsburgh Voor komst met Acheson en een man op het programma. Drooglegging Amsterdamse grachten voor verkeer? Een ambtenaar van de Rijksverkeersinspec tie te Amsterdam, de heer Jacq. van Gent heeft het denkbeeld neoonerd enkele Amster- ten namelijk militaire kleding ed. voor de Duitsers. De winst van het Rijksbureau is slechts een „papieren" schijnwinst, daar het geld toch uit een Nederlandse „pot" kwam Geld in kas bij het Rijksbureau is niet syno niem met bate voor de Staat. Overigens heb ben de fabrikanten grof geld verdiend aan de Duitse orders, zodat te in wezen reeds schadeloos zijn gesteld Uitspraak 13 Februari VERKLARING VAN GENERAAL VAN FLEET Generaal Van Fleet, de bevelhebber van het achtste Amerikaanse leger in Korea, heeft Zondag verklaard dat de communistische le gers in Korea thans over een grotere artil- .R,acj leristische vuurkracht beschikken, dan die 'terdl der verbondenen. „De geallieerde luchtmacht kan de bevoor rading der communistische fronttroepen niet geheel verhinderen". De communistische eenheden hebben hun stellingen verbeterd. Volgens berichten van de Inlichtingendienst zün de communistische fronteenheden thans op volle sterkte", telde hij. De bevelhebber van het achtste leger zei- daar het schip de voorts dat ook het door mortieren afge- beruchte plaat, geven vuur der Chinese communisten thans grond te komt heviger is dan in vroegere stadia van de oor- wjng veranderde log. „Doch Ik ben vol vertrouwen dat de ver- beerde koers en kwt bondenen in staat zullen zijn elke aanval die .Maasvlakte” vast te JltaXS”*’*'" Wln"’ °nd<n,'m“’ Hel &>gel»e «hip heelt vier Nederhurfe. bemanningsleden aan bo'U’d. voorts een aan- n 1 u L. «.ia i._» tal Surinamers en EngeNen, in totaal 37 per- ueiensieDenoenen van net aonen. Toen het schip was gestrand hebben s»i „v - i- D_.i drie der Nederlanders een reddingboot van AUuIIubCiI rCKJl. het »chip gestreken Zij vertrouwden de zaak hef AaJXh hul> •«■'OW'- Twee van de mannen wor en de derde, die aan boon kapitelnsbediende vervulde. op iwam. Nadat zij Jan Leis" te waren gezet. dat diverse offi< lang niet brandschooi erklaringen wordt terughoudt mmers mogelijk, dat ondanks de stelligheid een motief wilden oj verlaten van het schip, dat r vaar verkeerde .aanvaardbaar Aan boord van de sleper die getracht heeft de ..Radmar” vlot te krij- heeft men de indruk gekregen, dat aan wvm.J van de „Radmar” de zaak niet in orde moet zijn geweest. Bij het overbrengen van de tros jn de afgelopen nacht werd zo onhan dig en onzeker geholpen, dat de tros tenslotte in de schroef van de sleepboot terecht kwam. Een nader onderzoek zal moeten uitmaken in hoeverre da verklaring der Nederlandse schepelingen, die de „Radmar” verlieten Juist is. en had er volgens zjjn zeggen twee gevon den: Een zonder en een met touwtjes. Vol gens deze opvarende zou ook niemand zya plaats in de sloepen hebben geweten en, ook zou de lijst van de sloepenrol hebben ontbro ken. thel en ont kruis van Legioen vi In 1941 Na het vergaan van de „Enterprise” Anderhalve dag voordat de Flying Enter prise in de golven verdween, is een reddings sloep van het dek losgeslagen en door de zee meegesleurd. Die sloep is Zaterdag aan gespoeld op de Franse kitst in de buurt van Best. Uit dit feit blijkt wel duidelijk, dat wind en stroom vsn de plaats van de schip breuk naar Brert voerden. Dat niettemin de kapitein van de sleepboot Turmoil wil vol houden, dat Falmouth de best bereikbare ha ven was. is waarschijnlijk slechte terug te voeren op wat een grote Franse krant noem de: De typische Engelse Mijfhoofdigheid, die door dik en dun alle» w»t Engels is beter vindt dan wat dan ook iu het buitenland. Een filmproducent en e«n publlcatlebu- reau hebben Carlsen na aankomst in Fal mouth ongeveer drie kwtrt millioen gulden gebodem, wanneer h|j het verhaal van zijn •chlpbreuk voor de film U.n voor een boek aan hen wilde afstaan. Carlsen heeft dat aan bod afgeslagen. HU beeft voorts nog een» na- drukkelijk ontkend, dat hem persoonlijk een grote beloning in geld wachtte wanneer hü zUn schip had kunnen behouaen. Ik deed slechts mUn plicht, zei hU tegenover mUn rederij, de eigenaren van de lading en de ver- zekeringsmaatschappU- Het postkantoor in Falmouth heeft dag en nacht moeten werken om de gelukwensen voor Carlsen op te nemem Daaronder was ook een telegraift van d«t Nederlandse rege ring. Vandaag zal kapitein Carlsen te 1 de Deense club, de versierselen vat lende antwoord, inhoudende dat hij geen hel den was. Dat was heel bescheiden uitgedrukt, maar in overeenstemming met Carlsens aard en met de juiste opvatting dat men niet met Bijn heiligste gevoelens te koop moet lopen In feite had Carlsen vele van de eenzam» •n langs uren op zijn lamgeslagen schip ge beden (Luc. 21 36). Gebeden voor een weerzien met zUn gezin. En in dat gebed verenigd» zUn gezin zich met hem. Tegen over haar predikant heeft mevrouw Agne» Carlsen, toen lij van d» redding boorde, ge- Mgd: A bad dat dit sou gebeuren en de kin- deren baden ook en wij wisten dat onze ge beden verhoord touden worden Wy hebben altijd gedacht dat pappie gezond en wel bij ons thuis zou komen. Ik ben God zeer dank baar, maar ik kan niets meer verdragen” Daarop brak zij in snikken uit en de levene- wijze dominee liet dat zp. HU verzond op •igen gelegenheid een geluk wenstelegr am naar Falmouth en ondertekende dat met: Agnes in di< mensen Gedurende meer dan een week heeft de wereld al zUn technisch vernuft ingespannen om mogelUkheden te vinden die konden bU- dragen tot het behoud van de Flying Enter prise. Alle technische perfectie van de mo derne verbindingsmiddelen werd opgeëist voor de verslaggeving over de gebeurtenissen rondom de Enterprise. De V.N. vergadering in ParUs, de oorlog op Korea, de boze uit latingen van Russische diplomaten, de gevech ten in Egypte, dat alles kwam pas op de tweede of de derde plaats. De aandacht van Re wereld was gericht op kapitein Kurt Carlsen, een nog jong Amerikaans koopvaar- dUkapitein. in wiens uitspraak m« evenwel duideJUk kan horen, dat hU niet afkomstig is uit Amerika. HU te een Deen van geboorte en men zal van hem. dat in zUn bloed de tradi ties, de volharding en het vakmanschap voort leven van duizend jaar zeevaart door de vol ken van de Europese stranden. Die zoon van eenvoudige ouders, die gewone zeeman, kreeg veel meer aandacht dan Churchill en Truman tezamenedie elkaar ontmoetten om over be wapening te spreken. Carlsen sprak nergens over. HU zei alleen te hopen, dat hU «Un schip kon binnenbrengen. HU te niet geslaagd •n toch voeld» d» gehele wereld warmte in het hart toen men wist dat hU ia veiligheid was. Gelukkig kan de wereld nog eenvoudig tnenssUjk »Un. Wa» men dat maar vaker. Gwinge kaas voor national! premislsning. De kansen, dat de aangekondigde nationale premielening voor de woningbouw doorgaat, zijn gering. De ministerraad had zich aanvankelijk in principe verenigd met de uitgifte van een premielening voor de woningbouw ad 2*/» Voorlopig zou een eerste geoeeite van 25 mil- lioen gulden worden uitgegeven. Van het suc- cez daarvan zou het afhangen, of tot de uit gifte van volgende bedragen zou worden over gegaan. Teneinde tegemoet te komen aan de prin cipiële bezwaren, die bij een belangrijk dee) van het Nederlandse volk tegen premielenin- gen bestaan, was ook besloten gelegenheid te geven tot inschrijving op een normale 4 w oningbou wlening. Het overleg betreffende de lening voor de woningbouw is nog gaande. Welke vormen men er uiteindeUjk aan geeft staat nog met vast BU het overleg zUn betrokken de de partementen van Financiën, van Wederop bouw en van Binnenlandse Zaken. Ook wor den besprekingen gevoerd met verschillende bankiers. In wederopbouw-kringen heeft men goede hoop, dat de kwestie binnen één a twee weken haar beslag zal krUgen. De kansen voqr de aangekondigde nationa le premielening zUn gering, maar dat wil niet zeggen, dat er geen pretnieleningert komen De vraag is thans nog in welke vorm deze zullen worden gegoten. GENERAAL DE LATTRE DE TASSIGNT OVERLEDEN. Generaal Jean de Lattre de Tassigny, de Franse hoge commissaris en opperbevelheb ber in Indo-China, is VrUdag te Parijs over- leden. HU bereikte de leeftijd van 62 ja»r. In 1935 werd hij benoemd tot chef van de generale staf en op 23 Maart 1939 bevi tot brigade-generaal. Hij onderscheiddi tijdens de veldtocht van 1940 als commai de 14e infanterie-divisie in de stu itving als dank der regerii groot-officier in de Orde vi zan Eer. commandeerde hü gedurende eni ge maanden de Franse troepen in Tunis, doch onder druk van de Duitsers werd hy terug geroepen en nam het bevel op zich van een divisie in het onbezette deel van FrankrUk. D^ebor, onlv.njrn D.„ ond.r.chd- d.' vt"' ,20"e„ c„>„„ koni„, r„- ariesteerd en tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld. De generaal slaagt er evenwel in te ont- iün snappen na de tralies van zyn cel te hebben s te doovgezaagd en een houten kozijn te hebben ?eft uitgelicht. Hij wist aan de vijftig man politie, af- ijie Laval speciaal voor zyn bewaking had en uitgezocht, te ontkomen. Met een touw •en, door werkte hy zich over de gevangenismuur. Hij en bege- vond de weg naar Londen, diende zich daar zijn van aan by De Gaulle, en voegde zich bU de troe pen in Noord-Afrika, waar hij commandant werd van het 2de Franse expeditie korps. Na de bevrUding van Elba, werden zijn troepen in Augustus 1944 op de kust van de Provence onUcheept, vyaaina Toulon, Mar- iëlllë. Lyon en Uïjon. te zamen met de Fra se binnenlandse strUdkraehten, door de troepen werden bevryd. Daarna trok men auor de Elzas Dultslan) in. qyer de Rijn, doorschreed de Siegfried-li- nie en stond op 22 April 1945 voor de Do- nau Emga dagen later vond de onvoorwaar- delyke overgave van de Duitse strUdkrachteq plaats. In October 1948 werd hü benoemd tot op perbevelhebber van de landstrijdkrachten in West-Europa Deze functie verwissel.’» hij einde 1950 voor die van Franse hogs com missaris en opperbevelhebber in Indo-China. Daar sneuvelde onder zün bevel zUn zoon ia de strijd tegen de opstandelingen De generaal De Lattre werd behalve do de Franse regering ook door vele ande staatshoofden onderscheiden. een snelverkeersweg nodig van de Stadhou derskade tot de monding van de IJtunnel. al thans tot in het hart van de stad Deze weg denkt de heer Van Gent zich van Noord naar Zuid, via de reeds drooggelegde Gelderse Kade, Kloveniersburgwal en Reguliersgracht, en wel te beginnen bij de Schreierstoren met ’o af- en aanvoerweg, aansluitend op de Prins Hendrikkade, die is opgenomen in Oost-West verbinding Ook wil de heer Van Gent de laatste resten van het Damrak gedempt zien, waardoor er ruimte komt voor een autobus station. Een l - plannen geschat op Nieuw Euiopeas kolenplan. Minister Stikker vol goede moed. Minister Stikker te vol goede moed over de resultaten van het werk van de nieuwe kolen commissie voor de Organisatie voor Euro pese Economische Samenwerking (O.E.E.S.). van welk viermanschap hij voorzitter is. Bij zijn aankomst uit ParUs te Den Haag ver klaarde hü. dat het vormen van deze com missie een belangrüke stad nader tot de op lossing van de verbruik en productievraag- stukken van steenkool in Europa is. De commissie voor de Europese kolenpro ductie is Vrijdag door de achttien Europese landen van de O.E.E.S. ingesteld. Deze raad benoemde lot leden de toekom stige Franse minister voor industriële pro ductie, de Duitse minister dr. Erhard, de En gelse vertegenwoordiger lord Leathers, en minister Stikker. MT. Stikker zal als voor zitter fungeren. Het plan is om ia de komende vijt jaar de kolenproductie van d» O E E-S. landen met een kwart te vergroten en in die landen het kolenverbruik te beperken. Hierdoor zou gro tere of totale onafhankeUjkheid van invoer van kolen uit landen bulten de O.E.E.S. (bü- voorbeeld Amerika en Polen) kunnen wor den bereikt. Men acht julks van zeer groot belang voor de ontwikkeling van de indus trie in de achttien landen. Verhoging van kolenproductie kan het vergroten van het aantal münwerkers. ver dere mechanisatie van de mUnbedrüven en in sommige gevallen verlenging van werktij den betekenen. Verlaging van verbruik houdt büvoorbeeld het tot het uiterste be- - nutten van brandstoffen door technische zUn vei verbeteringen van fabrieisinstallatles In. Het heden, is de taak van de commissie Stikker wegen prijs uil en middelen te vinden, om deze vraagstukken thans r op te lossen. wereldi or Douwema laf, die zeer in me dit gravin inn.ii ug naar van Da De van tijd procc wüzingen niet werd rantsoenering behoeft dus fieverbruik en daarmede meer deviezen te leiden. Met ingang van heden vervalt ook de ma ximumprijs voor koffie, omdat ook de centra le aankoop van koffie door de overheid zal worden beëindigd. Bij voorzetting van de rantsoenering zou de maximumprüs toch -**“ verhoogd tengevolge van de omstandig- dat de voorraden koffie van de oude r wegen prüs uitgeput zün, zodat de binnenlandse prys van {stukken thans moet worden gebaseerd op de hogere Rett -* Imarktprüs. OVEREENKOMST TUSSEN KONINGIN WILHELMINA-FONDS EN KANKER- INSTITUUT. Na ruim twee jaar onderhandelen is de overeenkomst tussen de stichting .Koningin Wilhelmina Fonds” en de vereniging „Het Nederlandse Kankerlnstituut” op het stad huis te Amsterdam door vertegenwoordigers van beide partijen ondertekend. De voornaamste punten van de overeen komst zün. dat de stichting zich jaarlüks voor een bedrag van f 500.000 ten behoeve van het kankerlnstituut garant stelt en voorts dat het kankerlnstituut zich zal onthouden van open bare fondsenwerving. De fondsenwerving zal met ingang van vandaag geschieden door een nieuwe vereni ging: „De Nederlandse vereniging tot steun aan het Koningin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrüding. «Ik ben niet, wat men noemt een heiden" •ntwoordda Carlsen verlegen op een vraag die hem gesteld werd tüderu de officiële ont vangst na zün redding van de zinkende En terprise. Voor die plechtigheid was Carlsen bang geweest HU had er meer tegenop ge- Bien dan tegen bet verblUt van nog een dag of langer op da ruwe zee. Dat is niet zo ver- wonderiUk want de men» te bang voor het onbekende. Carlaen heeft van zün 37 leven»- jaren er 23 op zee doorgebracht doch een officiële ontvangst was hem nog nooit ten beurt gevallen. Maar hü heeft zich ook door die beproeving al» een man heengeslagen Vele vragen werden op hem afgevuurd en een daarvan luidde ongeveer „Bent u een ge lovig mens?” Daarop kwam het wat aarze-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1952 | | pagina 1