SCH00NH0VEN5CHE COURANT as-sS SSL? New York bereidde Carlsen heldenwelkom Verschillende schepen in groot gevaar Ook Eerste Kamer aanvaardt credietcontróle - s B- bU HF SE’ ten werd medewerking te v®rle^f" san Februari 1951 wo°r oprichting van de stichting ..Luchthaven Rpt- Nederlands legerkorps in September naar Duitsland Definitief besluit over Rotterdamse vliegveldplannen Storm over de Noordzee ING l? «T irenl- zljn. Ongerustheid over het lot van Nederlandse teelleden - Jeugd en aantal VRIJDAG IS JANUARI 1951 I r Kent ‘dden iten het afgi ten ft •U» f 78.10 ailng en >t tijk. •y. f 86.80 titel Klier >onhoven planner le? var op •en ■ol( llth ..Lucl onder ge- rage a turn Ijzen elUk laldellng 811! a of U nog aarten rijzen loten mmeri hoeft uw druk- de vorst 4ooten oonhoven Java kapok amast tijk. bijzondere tot niets II aar garantie U» f 11.90 ir garantie je f 194)0 het op 1GENS iichtband) :n Womrios roonjltb»t» aar garantie .00 .80 en i •en het •arvan matros' in kustwacht, j ccorpsen «venei Telefoon 307 <X 1823) SAWN VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Gironummer 13788 TwAALT BLABÏtJDBH. VRIJDAG II JANUARI llgl jAJ>OANO N. I NIMLAD VOOR ZUIDflOLLAND EN UTRECHT Deze •ebruikt .verki riden shter ernstig jen voordat nacht met soekl rekening gehouden met wegen. De ontworpen i se worden verlengd 1 past volgens B. en W. zelfs wordt het die in 8e| visie best tingen i vechtsgi temb-r gen dei aar garantie na F 88.90 maakt I waren de gehel VanohttM Maandag •a Vmdeg. (Ml. bü hag t MO par J ■aaodsn. Voet Schoonhovoa i 213 par kwartos* Parlement i kennelijk reeds lange tijd ieuwe Waterweg binnen te ko- zij er aanbiedin- lere inatan- roordde •1 heb- over verga- pro en con- D< ras het mis- ,.Brk voorb, AHwumHn t iet IS «lllimeW <2 10 •ibas.a bh- i 0 14 de«H ploateng togaa halve prip. Famtlto- benchtea 10 cent per millimeter iar”. dat Hoek van (komen. De In - - be- Rest onderde- -erband lercom- sieén. S: t aol- •nbare behandeling veel liever -..g betreft. «JJ: .bel_deP_ geen luxe. Geen 1 In verhouding tot j een zo klein aantal meriaen. nu jevende taak door het steeds had terk. onder zeer ongun- ilaagden de bemanning de „Blankenburgh” er >e" vlot te krijgen. De sedertdien neeft de i nieuwe verbinding itgeen echter door >rd van de „Mero- Gisteren teg namese vlag Noordkant vei id. schip had moeite om de Nie jeursstr een dichte marsroute trottoirs L op de koer sr was gunst lucht was hoger dan laar r.-f'-ln" rerarrVr'ev(t(»r Ctirj He* vliegtuig. waarmee kapitein Carlsen van de „Flying Enterprise" van Engeland naar New \ork ts gevlogen, it gistermorgen zijn plaats van bestemming gearriveerd Toen Carlsen het vliegtuig verliet ging op van het personeel van het vlieg- veer tw« de toeschouwers, die in de koude soldaten, in wachten. Carlsen, die met haar dochters *n Ie verwachte aankomst op het vlieg- gekomen, bood haar man een rozen aan. journalisten haar vroegen wat lacht, dat haar man de grote van filmmaatschappijen en andi van de hand had gewezen, antwo zij: „Ik denk niet, dat hij er spijt van zal ben. Wij tullen het wel redden". BH de aankomst waren zig de voorzitter van de vangst van het stadsbest?? naar van de maatschappij vai. terpree”. Isbrandtsrn. en de burgemeester Woodbridge (New Jew»’ d» de Kapitein. van de toelatfngsleeftljd voor lervond ook weerstand Men personen niet de rijpheid )dlg om In ’a lands ver resties te bespreken. afgevaardig den ie evenwel niet ean de kemer maar ean nog ouder zelfs, die op het ogenblik welis waar met grote politieke vaardigheid de ver- gadertaal doen schallen van hun ..rijpe be schouwingen miasen dikwijls het elan en het idealisme van de jeugd. Het zou winst zijn wanneer dat ook. naast de rijpe overweginr van de ouderdom, in de Kamer weerklnr Doch, wederom, dat Is een kwestie van can- dldaatstelling. De politieke partijen en ver enigingen zullen niet moeten vast houden aen de opvatting dat men pas het volk kan gaan vertegenwoordigen wanneer men de pensioen gerechtigde leeftijd nadert Er moet»n ook jongeren in de Kamer zetelen Schieveen. Deze startbaan zou m worden gebruikt voor het bedienen van dels-luchtverkeer, zij het aanvankelllk op bescheiden schaal. In het plan is ven ion. Eerst ie >een geweeet teerde de het Noor- le geweldige van dezf gegrepen. _rgh" ultge- ;boot ..Preel- ia aleepbotee Ie mini gevoer rijksweo_ samenwerking n 's Gravenha itact met de jereidjne hrhbet ■harde startbar- Het met dez, heeft ultaat. t de N.V. Aviolanda 1 - n bes’issing aangedrongen. van de N.V. Koninklijke "w'’Xe;nXri^üks:; haar vllegtulgproductle ten Toen van di gen ties Burgemeester definitieve beslui dit vliegveld, wi gend geworden, wenst te ontvr" einde deze vestiglngspli over een landingsbaan B en W. van Rotterdam stellen daarom de rekening gu..„„„. raad voor in beginsel medewerking te ver- wegen. De ontwi lenen aan de oprichting van een N.V. tot aan- se worden verl leg en exploitatie van een startbaan met bij- past volgens B. behorende gronden In de polder Zestienhoven; en kan voor de deelneming in het aandelenkanitaal onderdeel van die N.V. ten laste vhn het industrie- en bouwfonds een millloen gulden beschikbaar te stellen en B. en W. te machtigen aan de toe komstige aandeelhouders in principe mede werking toe te zeggen tot het deelnemen in het maatschappelijk kapitaal tot een bedrag van f 500 000. zulks te^en inbren? van de grond en hen uit te nodigen de verdere voor bereiding voor de oprichting van de N V. ter Men terdam" Aanleiding tot oprichting daarvan gehlJeken df)t >heid was gelegen in het voor Rotterdam minoor Wf>r(J gegtel(1 ,rf,8. gunstige rapport van de commissie Schieveen mepnteb„ture .i asss S~~ S-?.™ leg van een .p veld Ypenbur voerde overl. enig positief 1 Intussen herhaling Voort» Is Msatechai richt b(j B. en W. binnenzekomen. ook «U voor haar vllertultproductle zeerste Is geïnteresseerd bij komlng van een startbaan In B en W. zijn van mening. vastomlijnde besluiten tham mag worden uitgesteld. „Avk., trouwens kort geleden i' uitstel onaanvaai a.* de eerste plaats za' ad e*-n aanbieding te doen vooi van erfpacht van de benodig Voorts zal een N.V. in het leven moeten wor den geroepen, in welker maatschappelijk ka- p;' i' e Hedri if «leven voor tenminste millloen aan aandelen deelneemt en de meente tot eenzelfde bedrag. Die uitslag vindt zijn oorzaak In de meer progressief werkende zeteltoe- die op het ogenblik bij de kiea- geregeld en die ook wordt toegepast in iten boven de 20.000 zielen. In de klei gemeenten wordt de raad samengesteld •ne een ander systeem dat niet progressief Een Ntd.-rlands - egerkorpstruepen. zal dit Jaar deelnemen aan de grooischei eptember In geallieerd verband In Duitsland worden gehoude itaat uit de lichtinrsploegen lnr '1 e« Iï. De zijn dan nog onder de wapenen, maar de ploeg 1950II (de troep) die op 1 F hrreri ver.ui gaal, weer op moeten komen. Voor de mansc'-appen zuilen de -jrtig dagen en voor de officieren en onderofficieren zevenenvea tar ook rzientng, toestel De pogingen om de „Radmar" (op de achter- Zrond) vlot te trekken, zün nog steeds nie» ruUctiQ *elukt- De bemanning Is gisteren van boord gehaald. Westelijke luchtmacht nog steeds Grootscheepse niet op poli. Een jaar geleden kon op de vraag of do luchtmacht van de West-Europese nH. n sterk genoeg was om de vrijheid en de vei ligheid van de bevolking te oescheu. e.i n t •rsto bevestigend beantwoord worden en thans is jiakt er *n deze toestand nog geen wijziging geko- iebat**vast’ men De vooizitter van de Engelse Hawker de pvda^ vliegtuigfabrieken heeft medegedeeld, dat de er doorsle- Engelse luchtmacht en ook de luchtmachten tegen stem- van de ar>dere Westelijke landen nog steeds viioBan ♦««>stellen. die in sterke mate ver- vervaardiging van aan alle tc- stellen eisen voldoende vlieg- t alleen op moeilijkheden met de grondstoffen, mat tot de personeelsvoori jouw van een modern il zoveel man-uren nodi( vliegtuig van het soort. wereldoorlog werd gebruikt. men en verkeerde in moeilijkhedi de sleepboot „Blankenburgh" er h< inaai toen hulp werd afgewezen, I boot terug. Later liep de Merope op dat berucht is om dc np. die er In het begin de „Berlin" heeft plaategi bleef lauop Is weer do „B'ankenbur* .sr ean varen, gevolgd door de ie.ldinglxK namiddag ^ent J»n Leis" en daarachter de i en er be- s.^,fte Zee" en „Maas". :en. Men poogde een red- Na vele uren hard we tken doch de zee dreig- stive omstandlrheden si *--ïn. Dit lukte ook niet van de „Witte Zee" en lid van de beman- eindelijk In de „Meropi r en do kapitein wierp sleeptros brak echter ...„-joel toe met een patentllcht „Witte Zee” getracht men hem kunnen oppikken. De tot stand te brengen. vervolgde de kapitein, werden verkeerd begrijpen aan booi ?en. pe" niet vlot ging. {edurende twee uren na het Toen weer een tros was aangebracht brak andere opvarenden op deze opnieuw. Drie sleepboten trachten thene j poogde een sleeptros de „Merope" die stuurloos is en veel water -aakte echter verward maakt, In veiligheid te brengen. let In >ta«t geweest de zeek In He, E„ge]se vrachtschip ..Itadms ™w’.'rn. .T.°Sö d“ vl£ JX'd TÏÏ °.tP.e" "XV Sa"> wis Fg?ng dus naar de Yaa^MJ- da‘ d zerd van boord gehaald". ^e1’ 3’ opvarenden van boord heeft gehfca d. verkeert thans In een hache- Thans bevinden z-ch nog slechts de kapitein, loopt elk ogenblik gevaar te dc eerste en tweede stuurman en een bedien- t de aan boord. Ernstige zorgen ever treller. Schip op pier b(J Hoek van Holland. Umulden m .akt men zich ernstige zor- gen over de trailer „Alkmaar", die sedert 15 tegen de avond liepheb onder Pa- janUari niets meer van zich heeft laten horen. eigenaresse van de Alkmaar, rederij Petten (Vervolg op Pag. 2). tterdamse bedrtffsievpn. m ■n beschikbaar stelde, ten- ...t gemeentebestuur c - termijn de aanleg van iven voor te bereiden en zo nodig ter hand te nemen. Reeds kort na de oprichting, in Januari 51. deed de N.V. Mij voor vliertuiPbouw Avio- landa" te Papendrecht het verzoek om in Rot- Karnar bracht De 60 en 70-jarlgen. sommigen terdam een reparatiebedrijf voor vliegtuigen A. h. .«nbllk wells- ■»«-" zijn de aanwezigheid van een stermaan, waa.- van de NV. voor het houden van proefvluch ten gebruik zou kunnen maken. B. en W. hebben sedertdien, in nauwe sa- menwerking met de stichting „Luchthaven V8n rine Rotterdam", de nodige stappen ondernomen, ma(- s_. teneinde de nodige medewerking van de rege- trouwens ring te verkrijgen. Zij ontwierpen in de eerste xodanlg ;an* plaats een plan voor een 1500 meier lange jn de i zer- startbaan met aangrenzende vestigingsplaats ]8n( aan voor het bedrijf van „Aviolanda”. In de pol- te ,88n der Zestienhoven, grenzende aan de polder Voc Schieveen. Deze startbaan zou mede kunnen den nog *rder Carlsen maakte gisteren in de loop van de dag een triomfale Intocht in New York. Om geven door leden van zijn bemanning en an dere zeelieden liep hij aan het hoofd van een stoet in een V-formatie, ter sterkte van onge- vee duizend man. waarvan matrozen. —„.„.I. mariniers, leden van kustwacht, po- litie en brandweer en muziekcorpsen eveneeng deel uitmaakten Er werd een dichte regen van confetti bovei. de marcherenden uitgestort. Uit alle gebou wen aan de achthonderd meter lange weg tus sen Battery Point, het Zuidelijkste gedeelte van het eiland Manhattan en het stadhuis van New Y«rk. hingen beursstroken als serpenti nes omlaag en een dichte menigte.JMie «He r.uien lan, s de marsroute in besla "«had ge- nomen en op de trottoirs tot aan de straat onder meer aanwe- stond, hield n.et op de koene zeeman toe te commissie van on»- juichen Het weer was gunstig voor dit „hei- stuur. Whelen, de eige- denwelkom" De lucht was betrokken, doen ipij van de ..Flying En- de temneratuur hoeer dan de normale voos jstervan dc»* t<id van het •en de ere-medaille ven de stad New York. mnnoenvres Lichtingen 1950 II, 1951 1, en 1951 II legerkorps, bestaand» uit de Tweede en de Derde Divisie en een stroapen, zal dit Jaar deelnemen aan de grootscheepse manoeuvre», In geallieerd verband in Duitsland worden gehouden. De Derde Dl- de lichtinrsploejen l"’’ '1 I'S Iï. »e laatste twee lich- Slste Reglmentsge- zal dus tegen Sep- herhallngenefenln- zeertlg dagen duren De 2de Divisie bestaat uit dienstplichtigen, die in Indonesië hebben gediend. Een deel van hen. de 21ste en 22ste Regimentsgevechts- groep. volbracht in 1951 herhalingsoefeningen, voor wat de troep betreft in bataljonsverband. terwijl de regimentsstaven en de divisiestef afzonderlijk werden geoefend. D» derde gevechtsgroep dezer divisie werd In 1051 niet voor herhalingsoefeningen opge- roenen, aangezien zij eerst kort geleden uit Indonesië was teruggekeerd. Teneinde deze gevechtsgroep (de 23ste) op hetzelfde peil te b-engen als de beide anderen, zal zij langer onder de wapenen worden geroepen, neme- 1 k 43 dagen voor de soldaten en 60 dagen voor de officieren en onderofficieren Voor de 21- •te en de 22ste Reglmentsgevechtsgroep zijn 37 da?en voor de soldaten en 54 dagen voor de officieren en onderofficieren uitgetrokken. Het ingewerkt zijn van elke staf afzonder lijk en het op elkander ingespeeld zijn van de staven onderling is één der belangrijkste factoren om In divisie- en ho?er verband te kunnen optreden. Daarom zullen in het tijd vak der herhalingsoefeningen de legerkorps- if. de beide divlsiestaven en de regiments staven als zodanig worden geoefend. Deze oefeningen zijn zo opgezet, dat de bevelvoe- r n- vnn het gehele legerkorps in werking treedt. In verband hiermede is de duur der hi-rhallngsoeteningen voor deze staven (met de bijbehorende verbindingsafdelingen) ge- ate’d op 43 da "en voor dë soldaten en 80 da gen voor de officieren en onderofficieren. De mogelijkhe'd bestaat dat. ongeveer te- g' Hjkertijd met de 2de Divisie, een aantal on derdelen van de 1ste Divisie wordt opgeroe- P"n. Hierover wordt nog nader beslist. De territoriale troepen zijn In 1951, in ba taljonsverband voor herhalingsoefeningen in werkelijke dienst geweest. Deze bataljons Worden thans tot regimenten verenigd. In verband daarmede worden dit jaar be houdens drie bataljons, welke het 91e Reat. Infanterie vormen uitsluitend de len opgeroepen, welke bulten bataljonsv» staan, dus de regimentsstaven, de morth ’'“tn eèn en de geneeskundige compagni 'len worden alle officieren en onde, uvieren opgeroepen. De duur dezer oefen! derofficleren. - Er zijn vele ernstige zaken waarmede het Nederlandse parlement zich bezig houdt. Be- tig houdt op een wijse die dikwijle meer bjj- draagt tot het bereiken van politieke doelstel lingen dan tot het vinden van een oplossing voor de ernstige zaken zelf. Zelfs bij de grond- wetherziening, die sinds enige tijd bij de Tweede Kamer in behandeling is. blijft dat ■teekspel zelve, niet altijd afwezig, el moet erkend worden, dat meer kamerleden zich hierbij waarlijk verdiepen in de oorzaken en gevolgen van de voorgestelde wijzigingen. Die wijzigingen omvatten, zoals men weet onder andere het uitbreiden van de Tweede Kamer tot 150 leden en het verlagen van de leeftijd waarop men tot kamerlid gekozen kan worden tot 23 jaar. Binnenskamers heb ben de Tweede Kamerleden zich daarover al het hoofd gebroken. De openbare beher ▼olgt pas later. Wat die uitbreiding l die is op zich zelf gezien geen luxe. Europees parlement werkt. In verhoud! de bevolking, met Vooral nu de wetgevende taak door het toenemen van de regeringsbemoeiïng met al lerhande zaken, zich voortdurend uitbreidt ie het bijna niet mogelijk dat de kamerleden met kennis van zaken spreken over de aan hun oordeel onderworpen zaken Daarvoor aou specialisatie binnen de fractie» nodig zijn •n die ie niet mogelijk door het kleina aan tal leden. Maar er waren toch tegenstander» In de kamer. Zij haalden argumenten aan te gen de uitbreiding, d«e geen steek hielden. Maar zij konden moeilijk andere want hun werkelijke argumenten zijn louter en alleen van politieke «trekking. En men ie nog niet zo diep gezonken dat men openlijk laat blll- ken alleen uit politiek winstbejag tegen een ontwerp te zijn De uitbreiding van de Kamer met de helft van het tegenwoordige aantal leden zal na melijk tengevolge hebben dat de grote partij en in verhouding machtiger worden. Een partij die op het ogenblik 30 ze’els bezet zal na de uitbreiding niet alleen de helft van dat aantal er bij krijgen maar z«l «lf« me«r dan 45 zetel» verwerven. Een partij met op het ogenblik 8 zetels zal er evenwel geen 9. doch waarschijnlijk slechts 8 krijgen in devn^u^* kamer. znln of wijzing, zoals wet ia i gemeen! nere volgeni werkt Het b du» niat moeilijk te raden wie de ..sommige” leden waren die volgens het voor lopig verslag tegen de uitbreiding van de ka mer waren. Da verlaging kamerleden ond< vond dat Jeugdige konden bezitten noc derzaal regeringskwestie» te bespreken. ve re8ct,e Van beoordeling van de rijpheid der afgevaardig- een millioen gulden besc den ia evenwel niet aan de kamer maar aan einde in overleg met het ée groepen dl. aan jeugdig, eandidaat Mal- inze«enUrllnPwanneer de toevloed van nieu- ,0 nodi8.ter wa leden die tou ontstaan uit de uitbreiding van de Kamer, ook eens wat jong bloed ift de ditmaal het spit afgebeten. Maar als het ooit De uitslag stond reeds vóór het debat vast. *^en Ue vooi^,<. moeilijk is geweest om een debat over een De k.v.p. zou in samenwerking met de p.v.d a. vliegtuigtabrleken fel omstreden ontwerp te leveren, dan is het en de communisten het ontwerp er doorsle- Engelse luchtmacnt en nu wel geweest. Het toezicht op het crediet- pen. En de rest van de Kamer zou tegen stem- van de aridere Westelyl wezen was namelijk aan de orde. De Tweede men. vliegen met toestell Kamer heeft daar enige dagen over verga- Felle tegenstander». oudera zijn De nieuw, meer. Het bedrijfsleven U de tautet, vo]doetl een aoclalisUscHe hertewens. Uit- bp"* maanden over nlete zo In de weer Se-veest VMr) bestreed hij des ministers politiek. Tri v!>or, als wel over dee, kwest e. De van louten somde hl) op. voornamelijk dat d' »<ï«l»Pen talr, oppoaltl. Ja tel misschien wel tetel ge- voU[ door de ,chl)npolHlek van de rere- moeilijk wat om te leggen of «0 r„ wetenschappelijke erltlek. en die Bo^STd. Tweed. Karn» na U praten. afgevaardigde. De heer Pollema (c.h.) wa» beslist niet veel milder. Hij kwam behalve met zakelijka critlek welke we niet zullen vermelden om dat zij bekend Is uit de debatten In de Twee de Kamer ook met politieke ar-rumenten om het wetsontwerp te bestrijden.. Wij hebbel» thans een kabinet op brede basis, zo zei hij. Vier partijen nemen er aan deel. Dan mag 'n minister geen wetsontwerpen Indienen, d a slecht» door de smalle basis de k.v.p. en da p v.d a. worden aangenomen. Een redene ring. die niet geheel opgaat, want de c.h. mi nister van Justitie was de tweede onderteke naar van dit wetsontwerp. Zeer terecht merk te de minister dan ook op. dat het kabinet 'n eigen verantwoordelijkheid heeft en dat het geen verlengstuk is van de Kamerfracties Zo heel vreemd is het betoog van de heer Polle ma echter niet, want hij staat op het stand punt. dat de c.h.u.-ministers In het volgende kabinet niet meer mogen terugkeren. Prof Molenaar (v.v.d.ï had ook ernsti"» bedenkingen. Het bedrijfsleven moet haneen nu de regering haar macht gebruikt om vrtie toegang on de kapitaalmarkt te verkrijgen. De minister achtte hij echter zeer hoog. De voorstaniera Ook de voorstanders waren niet in staat nieuwe perspectieven te openen. De heer Re- gout (k.v.p klampte zich vast tan- de tijde lijkheid van <He regering, terwijl de socialisti sche afgevaardigde Van Tilburg deze materie véél Ikvar definitief zag geregeld. Hoe het zij: belden waren van mening, dat een toe zicht op het credietwezen in deze tijd nood zakelijk is om de investeringen in de hand te houden. De oude traditionele middelen gaan nu niet ver genoeg meer. Minister Lieftinck had het dus niet moeilijk. Uitvoerig bestre’d hi| de gedachte, dat aan dit ontwerp socialis tische tendenzen ten grondslag liggen. Hij was verheugd, dat de behandeling van dit ont werp plaats heeft op een moment, waarop de positie vsn ons land belangrijk 1» verbeterd. De stemming bracht daarop de verwachte uitslag. (Nadruk verboden) „Avielanda" dringt aan op Korten f 4.500.000 r en wethouders ven Rotterdam hebben de gemeenteraad voorgesteld andere drie, zo i luiten te nemen betreffende de aanleg van 'n vliegveld. De aanleg van over boord geslagei .aartoe reed» lang plannen bestaan, f» thans volgens B. en W. drin- Vries was daar de vliegtuigindustrie „Aviolanda” te Papendrecht een beslissing van boord nemen der rangen op haar aanvraag om zich in Rotterdam te mogen vestigen. Ten- het schip gebleven. Hij •stigingsplannen te kunnen verwezenlijken moet „Aviolanda” evenwel te bevestigen De tros rat i kunnen beschikken. en hij was niet in staat will itlek. !t. ..1 stri verblndings- *ir plaat- „orts ruim geheel schip een de Rot dat het nemen an» niet langer dolanda" heeft doen weten dat een ardbaar is. het nodig zijn ..Avio- te doen voor de ultgif- benodigde grond, leven moet- _..iappe' tenmlni sint en Kapitein De Vrie» van de „Seaham" tot het laatst aan boord. Hij zeide later land, dat het schip gisteren in de naml plotseling slagzij begon te maken stond gevaar voor zinken. Men poo - dingsboot te laten zakk de de boot te verspllnterei op de achtersteven. Een ning sprong in het water en de kapitein wierp sleeptn een reddingsboei toe met een patentllcht „Witte 1oor had men hem kunnen oppikken. De to‘ ■e drie, zo vervolgde de kapitein, werden v< inleg van over boord W. drin- De Vries beslissing van boord -..ilp geblevei te bevestigen De t. en hij was niet in s orde te brengen. Toei schip een zwaï kan ter plaat- na overboord meter. Voorts ruim hoorde schip verloren tersteven en wt._ De „Seaham” verkeert thans In een hache lijke positie en loopt elk ogenblik gevaar te zinken. Bovendien neemt de wind in kracht toa. Tengevolge van de zware storm, die gedurende het afgelopen etmaal heeft ge woed sijn weer v rscheidene schep n in nood geraakt. De Nederlandse kustvaarder „Seaham". die met een lading kolea onderweg wa» van Hul! (Engeland) naar Rot terdam i» bij de Zuid-Engleise kust i» moeilijkheden gekomen. Een Engelse reddings boot is erin geslaagd de kapitein en vlet leden van de bemanning van het in een ha chelijke positie verkerende schip te halen Men maakt slch echter ern»Ug beeorgd over het lot van drie opvarenden, die overboord waren geslagen voordat de redding»- jra1 boot gearriveerd wa». Dri»v schepen hebben de gehele nacht met zoeklichten de see afgespeurd, maar zonder resultaat, 'r leepsrami eeuw met c Emi“ varen, gevolgd dent Jen Leis" en lepboot ..B toen hulj it de nodige startbaan ki tot 2150 r„ deze startbaan len beschouwd als onderdeel van het voor de toekomst dachte plan voor een grote luchthaven. De kosten van het thans beoogde n’»n worden begroot op f 4.500.000 met inbe grip van de waarde van de grond, welke op rord f 500.000 kan worden ge*te!d *n van de geprojecteerde, voor algemene luc’-tvanrtdoeleinden bestemde, dienstge bouwen. Aangezien geen vliegveld in gebruik mag Hollant orden genomen zonder voorafgaande aanwij- Het minister van Verkeer en Water- >ben B. en W. het plan reeds op 22 ebruari 1951 aan de minister aangeboden. Bij de sedertdien gevoerde besprekingen ie t van rijkswege zeer veel prije op samenwerking met de ge- ’turen van Gravenha ge en Rijswijk nauw contact met de N V Ypenburg in voorbereiding hebben voor de aan verharde startbaan op het vlieg- irg. Het met deze gemeenten ge- -leg heeft echter niet geleid tot resultaat ■n heeft g op een is ook ippij „D« B. en voor hr« b is geïntr. ig van

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1952 | | pagina 1