SCH00NH0VEN5CHE COURANT
as-sS SSL?
New York bereidde Carlsen
heldenwelkom
Verschillende schepen in
groot gevaar
Ook Eerste Kamer aanvaardt
credietcontróle -
s B-
bU HF
SE’
ten werd medewerking te v®rle^f" san Februari 1951
wo°r oprichting van de stichting ..Luchthaven Rpt-
Nederlands legerkorps in
September naar Duitsland
Definitief besluit over
Rotterdamse vliegveldplannen
Storm over de Noordzee
ING
l?
«T
irenl-
zljn.
Ongerustheid over het lot
van Nederlandse teelleden -
Jeugd en aantal
VRIJDAG IS JANUARI 1951
I
r
Kent
‘dden
iten
het
afgi
ten
ft
•U» f 78.10
ailng en
>t tijk.
•y. f 86.80
titel
Klier
>onhoven
planner
le? var
op
•en
■ol(
llth
..Lucl
onder
ge-
rage
a turn
Ijzen
elUk
laldellng
811!
a of U nog
aarten
rijzen
loten
mmeri
hoeft
uw druk-
de vorst
4ooten
oonhoven
Java kapok
amast tijk.
bijzondere
tot niets II
aar garantie
U» f 11.90
ir garantie
je f 194)0
het
op
1GENS
iichtband)
:n
Womrios
roonjltb»t»
aar garantie
.00
.80
en i
•en
het
•arvan matros'
in kustwacht, j
ccorpsen «venei
Telefoon 307 <X 1823) SAWN VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Gironummer 13788
TwAALT BLABÏtJDBH. VRIJDAG II JANUARI llgl jAJ>OANO N. I
NIMLAD VOOR ZUIDflOLLAND EN UTRECHT
Deze
•ebruikt
.verki
riden
shter ernstig
jen voordat
nacht met soekl
rekening gehouden met
wegen. De ontworpen i
se worden verlengd 1
past volgens B. en W.
zelfs wordt
het
die in 8e|
visie best
tingen i
vechtsgi
temb-r
gen dei
aar garantie
na F 88.90
maakt
I waren
de gehel
VanohttM Maandag
•a Vmdeg. (Ml. bü
hag t MO par J ■aaodsn. Voet
Schoonhovoa i 213 par kwartos*
Parlement
i kennelijk reeds lange tijd
ieuwe Waterweg binnen te ko-
zij er
aanbiedin-
lere inatan-
roordde
•1 heb-
over verga-
pro en con- D<
ras het mis- ,.Brk
voorb,
AHwumHn t iet IS «lllimeW
<2 10 •ibas.a bh- i 0 14 de«H
ploateng togaa halve prip. Famtlto-
benchtea 10 cent per millimeter
iar”. dat
Hoek van
(komen. De
In
- - be-
Rest
onderde-
-erband
lercom-
sieén.
S:
t aol-
•nbare behandeling veel liever
-..g betreft. «JJ: .bel_deP_
geen luxe. Geen 1
In verhouding tot j
een zo klein aantal meriaen. nu
jevende taak door het steeds had
terk. onder zeer ongun-
ilaagden de bemanning
de „Blankenburgh” er
>e" vlot te krijgen. De
sedertdien neeft de
i nieuwe verbinding
itgeen echter door
>rd van de „Mero-
Gisteren teg
namese vlag
Noordkant vei
id.
schip had
moeite om de Nie
jeursstr
een dichte
marsroute
trottoirs L
op de koer
sr was gunst
lucht was
hoger dan
laar
r.-f'-ln" rerarrVr'ev(t(»r Ctirj
He* vliegtuig. waarmee kapitein Carlsen van
de „Flying Enterprise" van Engeland naar
New \ork ts gevlogen, it gistermorgen
zijn plaats van bestemming gearriveerd
Toen Carlsen het vliegtuig verliet ging
op van het personeel van het vlieg- veer tw«
de toeschouwers, die in de koude soldaten,
in wachten.
Carlsen, die met haar dochters *n
Ie verwachte aankomst op het vlieg-
gekomen, bood haar man een
rozen aan.
journalisten haar vroegen wat
lacht, dat haar man de grote
van filmmaatschappijen en andi
van de hand had gewezen, antwo
zij: „Ik denk niet, dat hij er spijt van zal
ben. Wij tullen het wel redden".
BH de aankomst waren
zig de voorzitter van de
vangst van het stadsbest??
naar van de maatschappij vai.
terpree”. Isbrandtsrn. en de burgemeester
Woodbridge (New Jew»’ d»
de Kapitein.
van de toelatfngsleeftljd voor
lervond ook weerstand Men
personen niet de rijpheid
)dlg om In ’a lands ver
resties te bespreken.
afgevaardig
den ie evenwel niet ean de kemer maar ean
nog ouder zelfs, die op het ogenblik welis
waar met grote politieke vaardigheid de ver-
gadertaal doen schallen van hun ..rijpe be
schouwingen miasen dikwijls het elan en het
idealisme van de jeugd. Het zou winst zijn
wanneer dat ook. naast de rijpe overweginr
van de ouderdom, in de Kamer weerklnr
Doch, wederom, dat Is een kwestie van can-
dldaatstelling. De politieke partijen en ver
enigingen zullen niet moeten vast houden aen
de opvatting dat men pas het volk kan gaan
vertegenwoordigen wanneer men de pensioen
gerechtigde leeftijd nadert Er moet»n ook
jongeren in de Kamer zetelen
Schieveen. Deze startbaan zou m
worden gebruikt voor het bedienen van
dels-luchtverkeer, zij het aanvankelllk
op bescheiden schaal. In het plan is ven
ion. Eerst ie
>een geweeet
teerde de
het Noor-
le geweldige
van dezf
gegrepen.
_rgh" ultge-
;boot ..Preel-
ia aleepbotee
Ie mini
gevoer
rijksweo_
samenwerking
n 's Gravenha
itact met de
jereidjne hrhbet
■harde startbar-
Het met dez,
heeft
ultaat.
t de N.V. Aviolanda 1 -
n bes’issing aangedrongen.
van de N.V. Koninklijke
"w'’Xe;nXri^üks:;
haar vllegtulgproductle ten
Toen
van di
gen
ties
Burgemeester
definitieve beslui
dit vliegveld, wi
gend geworden,
wenst te ontvr"
einde deze vestiglngspli
over een landingsbaan
B en W. van Rotterdam stellen daarom de rekening gu..„„„.
raad voor in beginsel medewerking te ver- wegen. De ontwi
lenen aan de oprichting van een N.V. tot aan- se worden verl
leg en exploitatie van een startbaan met bij- past volgens B.
behorende gronden In de polder Zestienhoven; en kan
voor de deelneming in het aandelenkanitaal onderdeel
van die N.V. ten laste vhn het industrie- en
bouwfonds een millloen gulden beschikbaar te
stellen en B. en W. te machtigen aan de toe
komstige aandeelhouders in principe mede
werking toe te zeggen tot het deelnemen in
het maatschappelijk kapitaal tot een bedrag
van f 500 000. zulks te^en inbren? van de
grond en hen uit te nodigen de verdere voor
bereiding voor de oprichting van de N V. ter
Men terdam" Aanleiding tot oprichting daarvan gehlJeken df)t
>heid was gelegen in het voor Rotterdam minoor Wf>r(J gegtel(1
,rf,8. gunstige rapport van de commissie Schieveen mepnteb„ture
.i asss S~~ S-?.™
leg van een
.p veld Ypenbur
voerde overl.
enig positief 1
Intussen
herhaling
Voort» Is
Msatechai
richt b(j B. en W. binnenzekomen.
ook «U voor haar vllertultproductle
zeerste Is geïnteresseerd bij
komlng van een startbaan In
B en W. zijn van mening.
vastomlijnde besluiten tham
mag worden uitgesteld. „Avk.,
trouwens kort geleden i'
uitstel onaanvaai
a.* de eerste plaats za'
ad e*-n aanbieding te doen vooi
van erfpacht van de benodig
Voorts zal een N.V. in het leven moeten wor
den geroepen, in welker maatschappelijk ka-
p;' i' e Hedri if «leven voor tenminste
millloen aan aandelen deelneemt en de
meente tot eenzelfde bedrag.
Die uitslag vindt zijn oorzaak In de
meer progressief werkende zeteltoe-
die op het ogenblik bij de kiea-
geregeld en die ook wordt toegepast in
iten boven de 20.000 zielen. In de klei
gemeenten wordt de raad samengesteld
•ne een ander systeem dat niet progressief
Een Ntd.-rlands -
egerkorpstruepen. zal dit Jaar deelnemen aan de grooischei
eptember In geallieerd verband In Duitsland worden gehoude
itaat uit de lichtinrsploegen lnr '1 e« Iï. De
zijn dan nog onder de wapenen, maar de ploeg 1950II (de
troep) die op 1 F hrreri ver.ui gaal,
weer op moeten komen. Voor de mansc'-appen zuilen de
-jrtig dagen en voor de officieren en onderofficieren zevenenvea
tar ook
rzientng,
toestel De pogingen om de „Radmar" (op de achter-
Zrond) vlot te trekken, zün nog steeds nie»
ruUctiQ *elukt- De bemanning Is gisteren van boord
gehaald.
Westelijke luchtmacht nog steeds Grootscheepse
niet op poli.
Een jaar geleden kon op de vraag of do
luchtmacht van de West-Europese nH. n
sterk genoeg was om de vrijheid en de vei
ligheid van de bevolking te oescheu. e.i n t
•rsto bevestigend beantwoord worden en thans is
jiakt er *n deze toestand nog geen wijziging geko-
iebat**vast’ men De vooizitter van de Engelse Hawker
de pvda^ vliegtuigfabrieken heeft medegedeeld, dat de
er doorsle- Engelse luchtmacht en ook de luchtmachten
tegen stem- van de ar>dere Westelijke landen nog steeds
viioBan ♦««>stellen. die in sterke mate ver-
vervaardiging van aan alle tc-
stellen eisen voldoende vlieg-
t alleen op moeilijkheden met
de grondstoffen, mat
tot de personeelsvoori
jouw van een modern
il zoveel man-uren nodi(
vliegtuig van het soort.
wereldoorlog werd gebruikt.
men en verkeerde in moeilijkhedi
de sleepboot „Blankenburgh" er h<
inaai toen hulp werd afgewezen, I
boot terug. Later liep de Merope op
dat berucht is om dc
np. die er In het begin
de „Berlin" heeft plaategi
bleef lauop Is weer do „B'ankenbur*
.sr ean varen, gevolgd door de ie.ldinglxK
namiddag ^ent J»n Leis" en daarachter de i
en er be- s.^,fte Zee" en „Maas".
:en. Men poogde een red- Na vele uren hard we
tken doch de zee dreig- stive omstandlrheden si
*--ïn. Dit lukte ook niet van de „Witte Zee" en
lid van de beman- eindelijk In de „Meropi
r en do kapitein wierp sleeptros brak echter
...„-joel toe met een patentllcht „Witte Zee” getracht
men hem kunnen oppikken. De tot stand te brengen.
vervolgde de kapitein, werden verkeerd begrijpen aan booi
?en. pe" niet vlot ging.
{edurende twee uren na het Toen weer een tros was aangebracht brak
andere opvarenden op deze opnieuw. Drie sleepboten trachten thene
j poogde een sleeptros de „Merope" die stuurloos is en veel water
-aakte echter verward maakt, In veiligheid te brengen.
let In >ta«t geweest de zeek In He, E„ge]se vrachtschip ..Itadms
™w’.'rn. .T.°Sö d“ vl£ JX'd TÏÏ °.tP.e" "XV Sa">
wis Fg?ng dus naar de Yaa^MJ- da‘ d
zerd van boord gehaald". ^e1’ 3’ opvarenden van boord heeft gehfca d.
verkeert thans In een hache- Thans bevinden z-ch nog slechts de kapitein,
loopt elk ogenblik gevaar te dc eerste en tweede stuurman en een bedien-
t de aan boord.
Ernstige zorgen ever treller.
Schip op pier b(J Hoek van
Holland. Umulden m .akt men zich ernstige zor-
gen over de trailer „Alkmaar", die sedert 15
tegen de avond liepheb onder Pa- janUari niets meer van zich heeft laten horen.
eigenaresse van de Alkmaar, rederij Petten
(Vervolg op Pag. 2).
tterdamse bedrtffsievpn. m
■n beschikbaar stelde, ten-
...t gemeentebestuur c
- termijn de aanleg van
iven voor te bereiden en
zo nodig ter hand te nemen.
Reeds kort na de oprichting, in Januari 51.
deed de N.V. Mij voor vliertuiPbouw Avio-
landa" te Papendrecht het verzoek om in Rot-
Karnar bracht De 60 en 70-jarlgen. sommigen terdam een reparatiebedrijf voor vliegtuigen
A. h. .«nbllk wells- ■»«-"
zijn de aanwezigheid van een stermaan, waa.-
van de NV. voor het houden van proefvluch
ten gebruik zou kunnen maken.
B. en W. hebben sedertdien, in nauwe sa-
menwerking met de stichting „Luchthaven V8n
rine Rotterdam", de nodige stappen ondernomen, ma(-
s_. teneinde de nodige medewerking van de rege- trouwens
ring te verkrijgen. Zij ontwierpen in de eerste xodanlg
;an* plaats een plan voor een 1500 meier lange jn de i
zer- startbaan met aangrenzende vestigingsplaats ]8n(
aan voor het bedrijf van „Aviolanda”. In de pol- te
,88n der Zestienhoven, grenzende aan de polder Voc
Schieveen. Deze startbaan zou mede kunnen den
nog
*rder
Carlsen maakte gisteren in de loop van de
dag een triomfale Intocht in New York. Om
geven door leden van zijn bemanning en an
dere zeelieden liep hij aan het hoofd van een
stoet in een V-formatie, ter sterkte van onge-
vee duizend man. waarvan matrozen.
—„.„.I. mariniers, leden van kustwacht, po-
litie en brandweer en muziekcorpsen eveneeng
deel uitmaakten
Er werd een dichte regen van confetti bovei.
de marcherenden uitgestort. Uit alle gebou
wen aan de achthonderd meter lange weg tus
sen Battery Point, het Zuidelijkste gedeelte
van het eiland Manhattan en het stadhuis van
New Y«rk. hingen beursstroken als serpenti
nes omlaag en een dichte menigte.JMie «He
r.uien lan, s de marsroute in besla "«had ge-
nomen en op de trottoirs tot aan de straat
onder meer aanwe- stond, hield n.et op de koene zeeman toe te
commissie van on»- juichen Het weer was gunstig voor dit „hei-
stuur. Whelen, de eige- denwelkom" De lucht was betrokken, doen
ipij van de ..Flying En- de temneratuur hoeer dan de normale voos
jstervan dc»* t<id van het
•en de ere-medaille ven de stad New York.
mnnoenvres
Lichtingen 1950 II, 1951 1, en 1951 II
legerkorps, bestaand» uit de Tweede en de Derde Divisie en een
stroapen, zal dit Jaar deelnemen aan de grootscheepse manoeuvre»,
In geallieerd verband in Duitsland worden gehouden. De Derde Dl-
de lichtinrsploejen l"’’ '1 I'S Iï. »e laatste twee lich-
Slste Reglmentsge-
zal dus tegen Sep-
herhallngenefenln-
zeertlg dagen duren
De 2de Divisie bestaat uit dienstplichtigen,
die in Indonesië hebben gediend. Een deel
van hen. de 21ste en 22ste Regimentsgevechts-
groep. volbracht in 1951 herhalingsoefeningen,
voor wat de troep betreft in bataljonsverband.
terwijl de regimentsstaven en de divisiestef
afzonderlijk werden geoefend.
D» derde gevechtsgroep dezer divisie werd
In 1051 niet voor herhalingsoefeningen opge-
roenen, aangezien zij eerst kort geleden uit
Indonesië was teruggekeerd. Teneinde deze
gevechtsgroep (de 23ste) op hetzelfde peil te
b-engen als de beide anderen, zal zij langer
onder de wapenen worden geroepen, neme-
1 k 43 dagen voor de soldaten en 60 dagen voor
de officieren en onderofficieren Voor de 21-
•te en de 22ste Reglmentsgevechtsgroep zijn
37 da?en voor de soldaten en 54 dagen voor
de officieren en onderofficieren uitgetrokken.
Het ingewerkt zijn van elke staf afzonder
lijk en het op elkander ingespeeld zijn van
de staven onderling is één der belangrijkste
factoren om In divisie- en ho?er verband te
kunnen optreden. Daarom zullen in het tijd
vak der herhalingsoefeningen de legerkorps-
if. de beide divlsiestaven en de regiments
staven als zodanig worden geoefend. Deze
oefeningen zijn zo opgezet, dat de bevelvoe-
r n- vnn het gehele legerkorps in werking
treedt. In verband hiermede is de duur der
hi-rhallngsoeteningen voor deze staven (met
de bijbehorende verbindingsafdelingen) ge-
ate’d op 43 da "en voor dë soldaten en 80 da
gen voor de officieren en onderofficieren.
De mogelijkhe'd bestaat dat. ongeveer te-
g' Hjkertijd met de 2de Divisie, een aantal on
derdelen van de 1ste Divisie wordt opgeroe-
P"n. Hierover wordt nog nader beslist.
De territoriale troepen zijn In 1951, in ba
taljonsverband voor herhalingsoefeningen in
werkelijke dienst geweest. Deze bataljons
Worden thans tot regimenten verenigd. In
verband daarmede worden dit jaar be
houdens drie bataljons, welke het 91e Reat.
Infanterie vormen uitsluitend de
len opgeroepen, welke bulten bataljonsv»
staan, dus de regimentsstaven, de morth
’'“tn eèn en de geneeskundige compagni
'len worden alle officieren en onde,
uvieren opgeroepen. De duur dezer oefen!
derofficleren. -
Er zijn vele ernstige zaken waarmede het
Nederlandse parlement zich bezig houdt. Be-
tig houdt op een wijse die dikwijle meer bjj-
draagt tot het bereiken van politieke doelstel
lingen dan tot het vinden van een oplossing
voor de ernstige zaken zelf. Zelfs bij de grond-
wetherziening, die sinds enige tijd bij de
Tweede Kamer in behandeling is. blijft dat
■teekspel zelve, niet altijd afwezig, el moet
erkend worden, dat meer kamerleden zich
hierbij waarlijk verdiepen in de oorzaken en
gevolgen van de voorgestelde wijzigingen.
Die wijzigingen omvatten, zoals men weet
onder andere het uitbreiden van de Tweede
Kamer tot 150 leden en het verlagen van de
leeftijd waarop men tot kamerlid gekozen
kan worden tot 23 jaar. Binnenskamers heb
ben de Tweede Kamerleden zich daarover al
het hoofd gebroken. De openbare beher
▼olgt pas later. Wat die uitbreiding l
die is op zich zelf gezien geen luxe.
Europees parlement werkt. In verhoud!
de bevolking, met
Vooral nu de wetgevende taak door het
toenemen van de regeringsbemoeiïng met al
lerhande zaken, zich voortdurend uitbreidt ie
het bijna niet mogelijk dat de kamerleden
met kennis van zaken spreken over de aan
hun oordeel onderworpen zaken Daarvoor
aou specialisatie binnen de fractie» nodig zijn
•n die ie niet mogelijk door het kleina aan
tal leden. Maar er waren toch tegenstander»
In de kamer. Zij haalden argumenten aan te
gen de uitbreiding, d«e geen steek hielden.
Maar zij konden moeilijk andere want hun
werkelijke argumenten zijn louter en alleen
van politieke «trekking. En men ie nog niet
zo diep gezonken dat men openlijk laat blll-
ken alleen uit politiek winstbejag tegen een
ontwerp te zijn
De uitbreiding van de Kamer met de helft
van het tegenwoordige aantal leden zal na
melijk tengevolge hebben dat de grote partij
en in verhouding machtiger worden. Een
partij die op het ogenblik 30 ze’els bezet zal
na de uitbreiding niet alleen de helft van dat
aantal er bij krijgen maar z«l «lf« me«r dan
45 zetel» verwerven. Een partij met op het
ogenblik 8 zetels zal er evenwel geen 9. doch
waarschijnlijk slechts 8 krijgen in devn^u^*
kamer.
znln of
wijzing, zoals
wet ia i
gemeen!
nere
volgeni
werkt
Het b du» niat moeilijk te raden wie de
..sommige” leden waren die volgens het voor
lopig verslag tegen de uitbreiding van de ka
mer waren.
Da verlaging
kamerleden ond<
vond dat Jeugdige
konden bezitten noc
derzaal regeringskwestie» te bespreken. ve re8ct,e Van
beoordeling van de rijpheid der afgevaardig- een millioen gulden besc
den ia evenwel niet aan de kamer maar aan einde in overleg met het
ée groepen dl. aan jeugdig, eandidaat Mal-
inze«enUrllnPwanneer de toevloed van nieu- ,0 nodi8.ter
wa leden die tou ontstaan uit de uitbreiding
van de Kamer, ook eens wat jong bloed ift de
ditmaal het spit afgebeten. Maar als het ooit De uitslag stond reeds vóór het debat vast. *^en Ue vooi^,<.
moeilijk is geweest om een debat over een De k.v.p. zou in samenwerking met de p.v.d a. vliegtuigtabrleken
fel omstreden ontwerp te leveren, dan is het en de communisten het ontwerp er doorsle- Engelse luchtmacnt en
nu wel geweest. Het toezicht op het crediet- pen. En de rest van de Kamer zou tegen stem- van de aridere Westelyl
wezen was namelijk aan de orde. De Tweede men. vliegen met toestell
Kamer heeft daar enige dagen over verga- Felle tegenstander». oudera zijn De
nieuw, meer. Het bedrijfsleven U de tautet, vo]doetl een aoclalisUscHe hertewens. Uit- bp"*
maanden over nlete zo In de weer Se-veest VMr) bestreed hij des ministers politiek. Tri v!>or,
als wel over dee, kwest e. De van louten somde hl) op. voornamelijk dat d' »<ï«l»Pen
talr, oppoaltl. Ja tel misschien wel tetel ge- voU[ door de ,chl)npolHlek van de rere-
moeilijk wat om te leggen of «0 r„ wetenschappelijke erltlek. en die
Bo^STd. Tweed. Karn» na U praten.
afgevaardigde.
De heer Pollema (c.h.) wa» beslist niet
veel milder. Hij kwam behalve met zakelijka
critlek welke we niet zullen vermelden om
dat zij bekend Is uit de debatten In de Twee
de Kamer ook met politieke ar-rumenten
om het wetsontwerp te bestrijden.. Wij hebbel»
thans een kabinet op brede basis, zo zei hij.
Vier partijen nemen er aan deel. Dan mag 'n
minister geen wetsontwerpen Indienen, d a
slecht» door de smalle basis de k.v.p. en da
p v.d a. worden aangenomen. Een redene
ring. die niet geheel opgaat, want de c.h. mi
nister van Justitie was de tweede onderteke
naar van dit wetsontwerp. Zeer terecht merk
te de minister dan ook op. dat het kabinet 'n
eigen verantwoordelijkheid heeft en dat het
geen verlengstuk is van de Kamerfracties Zo
heel vreemd is het betoog van de heer Polle
ma echter niet, want hij staat op het stand
punt. dat de c.h.u.-ministers In het volgende
kabinet niet meer mogen terugkeren.
Prof Molenaar (v.v.d.ï had ook ernsti"»
bedenkingen. Het bedrijfsleven moet haneen
nu de regering haar macht gebruikt om vrtie
toegang on de kapitaalmarkt te verkrijgen. De
minister achtte hij echter zeer hoog.
De voorstaniera
Ook de voorstanders waren niet in staat
nieuwe perspectieven te openen. De heer Re-
gout (k.v.p klampte zich vast tan- de tijde
lijkheid van <He regering, terwijl de socialisti
sche afgevaardigde Van Tilburg deze materie
véél Ikvar definitief zag geregeld. Hoe het
zij: belden waren van mening, dat een toe
zicht op het credietwezen in deze tijd nood
zakelijk is om de investeringen in de hand te
houden. De oude traditionele middelen gaan
nu niet ver genoeg meer. Minister Lieftinck
had het dus niet moeilijk. Uitvoerig bestre’d
hi| de gedachte, dat aan dit ontwerp socialis
tische tendenzen ten grondslag liggen. Hij was
verheugd, dat de behandeling van dit ont
werp plaats heeft op een moment, waarop de
positie vsn ons land belangrijk 1» verbeterd.
De stemming bracht daarop de verwachte
uitslag. (Nadruk verboden)
„Avielanda" dringt aan op
Korten f 4.500.000
r en wethouders ven Rotterdam hebben de gemeenteraad voorgesteld andere drie, zo i
luiten te nemen betreffende de aanleg van 'n vliegveld. De aanleg van over boord geslagei
.aartoe reed» lang plannen bestaan, f» thans volgens B. en W. drin- Vries was
daar de vliegtuigindustrie „Aviolanda” te Papendrecht een beslissing van boord nemen der
rangen op haar aanvraag om zich in Rotterdam te mogen vestigen. Ten- het schip gebleven. Hij
•stigingsplannen te kunnen verwezenlijken moet „Aviolanda” evenwel te bevestigen De tros rat
i kunnen beschikken. en hij was niet in staat
will
itlek.
!t. ..1
stri
verblndings-
*ir plaat-
„orts ruim
geheel schip
een
de
Rot
dat het nemen
an» niet langer
dolanda" heeft
doen weten dat een
ardbaar is.
het nodig zijn ..Avio-
te doen voor de ultgif-
benodigde grond,
leven moet-
_..iappe'
tenmlni
sint en
Kapitein De Vrie» van de „Seaham"
tot het laatst aan boord. Hij zeide later
land, dat het schip gisteren in de naml
plotseling slagzij begon te maken
stond gevaar voor zinken. Men poo -
dingsboot te laten zakk
de de boot te verspllnterei
op de achtersteven. Een
ning sprong in het water en de kapitein wierp sleeptn
een reddingsboei toe met een patentllcht „Witte
1oor had men hem kunnen oppikken. De to‘
■e drie, zo vervolgde de kapitein, werden v<
inleg van over boord
W. drin- De Vries
beslissing van boord
-..ilp geblevei
te bevestigen De t.
en hij was niet in s
orde te brengen. Toei
schip een zwaï
kan ter plaat- na overboord
meter. Voorts ruim hoorde
schip verloren
tersteven en wt._
De „Seaham” verkeert thans In een hache
lijke positie en loopt elk ogenblik gevaar te
zinken. Bovendien neemt de wind in kracht
toa.
Tengevolge van de zware storm, die gedurende het afgelopen etmaal heeft ge
woed sijn weer v rscheidene schep n in nood geraakt. De Nederlandse kustvaarder
„Seaham". die met een lading kolea onderweg wa» van Hul! (Engeland) naar Rot
terdam i» bij de Zuid-Engleise kust i» moeilijkheden gekomen. Een Engelse reddings
boot is erin geslaagd de kapitein en vlet leden van de bemanning van het in een ha
chelijke positie verkerende schip te halen Men maakt slch echter ern»Ug beeorgd over
het lot van drie opvarenden, die overboord waren geslagen voordat de redding»- jra1
boot gearriveerd wa». Dri»v schepen hebben de gehele nacht met zoeklichten de see
afgespeurd, maar zonder resultaat, 'r leepsrami
eeuw met c
Emi“
varen, gevolgd
dent Jen Leis"
en
lepboot ..B
toen hulj
it de nodige
startbaan ki
tot 2150 r„
deze startbaan
len beschouwd als
onderdeel van het voor de toekomst
dachte plan voor een grote luchthaven.
De kosten van het thans beoogde n’»n
worden begroot op f 4.500.000 met inbe
grip van de waarde van de grond, welke
op rord f 500.000 kan worden ge*te!d *n
van de geprojecteerde, voor algemene
luc’-tvanrtdoeleinden bestemde, dienstge
bouwen.
Aangezien geen vliegveld in gebruik mag Hollant
orden genomen zonder voorafgaande aanwij- Het
minister van Verkeer en Water-
>ben B. en W. het plan reeds op 22
ebruari 1951 aan de minister aangeboden.
Bij de sedertdien gevoerde besprekingen ie
t van rijkswege zeer veel prije
op samenwerking met de ge-
’turen van Gravenha ge en Rijswijk
nauw contact met de N V Ypenburg
in voorbereiding hebben voor de aan
verharde startbaan op het vlieg-
irg. Het met deze gemeenten ge-
-leg heeft echter niet geleid tot
resultaat
■n heeft
g op een
is ook
ippij „D«
B. en
voor hr«
b is geïntr.
ig van