SCH00NH0VEN5CHE COURANT
D. C.-6 „Koningin Juliana
bij Frankfort neergestort
f -
Vierenveertig doden, onder
dertien Nederlanders
J
Achterstand van vijftig jaar
ivie
Drie overlevenden
GHEIM
- Gouda
ibezorgen
tngeboden
„Venlo” bij noodlanding
zwaar beschadigd
inzittenden ongedeerd-
im.
£EI BEADEMDEN.
NZE ZAAK
indlgen per extra machina naar Frank»
I
de PH T.pfj. voor de
„Konlnging Juliana'*,
I
1 Men
le ..Wi
aar gebruikt.
)L, Giedaen-
De Koningin Juliana” van de KI. M
gestort. Een overzicht van de plaata de» on
heil».
1 m,*n 0P
achaal hetzelfde reaultaat al» de kleine
die eerst poogden ieder voor zich
Goerree
eet».
febracht Volkomen
twee gebroken ar-
Nauwel
een comr
e redenen wil het
laatie
■egen
en
uit
tevoren
i echt-
witte-
rap-
voor
noc ge-
•nblikken
si renet.
run.
rder.
.ken
MAANDAG M MAAKT lllk. |4H» JAARGANG Mo. I«.
NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLIAND EN UTRECHT
Telefoon 207 (K 1823) 6 W N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Gironummer 13783
millioen
invoerrecht
lot 10 pCt.
deskui
fort.
n straat.
'ragden de redden er In nog en-
inzittonden, onder wie al» enig
bemanning mej. Gautier, uit de
de
bouw
ding te I
k-rshiis;
naar Rg
van de j
I.Tss-l—1
stoej
De
brei
ERNSTIGE VLIEGRAMP MET K.L.M.-TOE8TEL
t alle Inzlttei
el van het wr
honderdvijf
achte
len sli
een
niet
werd
gebor
begonnen
voor een aar
kritiek Mej. Gautier brai
baarlijk goed af. evenals
De ouders en de verloof
tier hebben haar Zaterdaa
kenhuis bezocht Z'J wan
per extra toestel naar Frar.i
Stuurinrichting onklaar?
egve d^van Frankfort wordt
it het vliegtuig enkele se-
ramp pv.
steem
was
voor
onlangs
port werd uitgebracht)
het thans onder
b ed. De Krimpenerwaard
zien worden vi
blasserwaard. I
een vrachtwr"*
“irasse rtuc
.je, dat op
hen af lag. om<
jdig aan de v-
met veel mc
forceren en
innen uit de
en door t
rscheurend
grondstoffen. De industrie is in de
waard de belangrijkste bron x
zegt het rappoit. Vijftig proc'
zinshoofden vindt in de n(jverhe.<
kring De grote trek naar de ir.«
echter tot gevolg gehad, dat de agn
beidsvoorzien.ng te wensen over lat
vaar, aldus het rapport, is niet c..
dat dit zou kunnen leiden tot een minder g'
island, aangezien
en varkensstapel
jd over Iaat voor i
van de werkgelede
itiging op deze tem
t de samenstellir
leei met vele tab
;n. Een bezi
jeen gel
de wijzigingen,
ies. waartoe het
De K.L.M.
ïgvoptder
hiphnl
dney. 1
n een
Bangkok.
Passa er»
Het vlle-tuie
De ..Venlo"
en een her
boord. Allen s
ne. De nondla
mi.il afstand v
Er was een st<.
rij een jonge
voor kort grond
I. te Frankfurt,
vier da oen
met haar jeugdige
>me waar zij enkele 1
vagen juist
reden, ren-
nauwe-
idat de
weg had
moeite in
vertel-
lit de onbe-
door elkaar
en d»
epide-
bacte-
ikkelini
X van
nieuwe vaste oeververbin-
aan de IJssel en StolwU-
van een verbindingsweg
ig van de aanleg
Krimpen aan de
GoudaBerg-
i in de volgend tien
Ling van hetgeen nut
Hiaat brengt
in «a bulten
>or, dat na
nmaak Uw
eiaUig lijnt
1 U daarbij
achtige
EKAP
OON
’ITSF INVOFR-
P BOTER VERZOCHT
larken en Nederland, heb-
k de West-Duitse rege-
>cht van het Duitse in-
Ct, op boter
bondsrepubliek
eten, dat het
goedi
zal
Advertentie* 1 13 mllllme'er
f 2-10 elke m m. meer 0 14 derde
plaotBlngtegenhaveprlf» Familie
berichten 10 cent per «slikmeter
Douglas
ligt that
ten
..ing van deze
binnen de randstad
rand zjj thans
als gevolg hk
roepende
doch toen
b burgers
i maken,
rb&ro klap
de
ingerd. ter-
toten. Wel
een moedig» po
ult hei wrak te
zoveel biandwon-
*ns het vervoer
b adem uitblies.
daarna
'h van het wrak mees
zij daarbinnen i
nnen weinige ogei
gierend met hun
lanse en Duitse ambulance-
nolitlewagens en andere op
tmonneerde brandweerauto's
i het vuur met schuimblus-
in hun voordeel beslecht-
rest van de bijna vleu-
cockpit zijn weg voort-
van nog eens ruim
gevaarte opnieuw
mslotte met r^r neus
»n laatste boom met
Overflakkee
soortgelijk
doch niet
de loupe genomen
kan niet los ge-
van de Lopikerwaard en de Al-
Dat de grens van de gemeenten
d e de opdracht voor het rapport verstrekten
langs Vlist en Lek ligt is nog geen aanlei
ding om die waterlopen te beschouwen als
barrières waarover slecht» tersluiks en met
moeite heengezien kan worden.
De waard op de wijze als in het rapport
geschied, beschouwend, verkrijgt men op wat
groter só.»
gemeenten
hun beleid te bepalen.
Een tweede ernstig bezwaar
port is. dat het op een
met -
VBr»rhl0ft Maandag. Woensdag
en Vrfldaa Prtft Ml zeomltbeta*
ling 2 V) oer 1 maanden Voor
Schoonhoven 2 13 per kwartaal
jderlngewppa-
Paaltje*, lang
•ren Paaltje»]
re., wegennet, dat vc...
vooruitgang betekende
jdroeg tot de ontwikkelini
vikkelmg van het model
eeuw, waarbij de auto
•yeelde. ging de streek x
tot gevolg gehad heeft, dat de
waard niet voldoende verbonden
consumptiegebied en de aanvoer;
olie vaart t<
die afknapt
5 van de?
een bull-
e bomen
van het
i en tientallen
stukken bra-
de „Koningin moe„
verloor WMnl m,t een Ver ,n d* 01
ontplofte een der benstnel
luigzame
Krimpener-
van bestaan, zo
cent van de go-
>e.d een we k-
industrie heeft
grarische ar-
laat Het ge-
donkbecldig.
{oed
de
I op
an
taal verwoeste en in
D. C—der K L M.
uts nltgebrand In een
Zuiden van Frankfort. Tus»
omstreeks kwart voor elf vier en veertig mensen bij i
die na de oorlog in Duitsland sijn vóórgekomen, het l<
breking van ruim twee jaar heeft de K.L.M. opnieuw
Van de seven en veertig inzittenden zijn er nog slecht
stewardess mej. Gautier uit Halfweg, de enige die van
n Ie. en twee Duitse
gin Juliana en prins
brcHxi daïen hadden doorge
overatuur rende zij met b
men naar de straat.
Intussen slaa
kele andere ij
lid van de
romp te bevrijden.
Kort daarop ke«rde Ruth Horn
om hasr man bij het wrak terug.
was het reeds te laat. De Duitse
moesten ilch ylln _s uit de voeten
imtrek hoorbare
'tanks. Deien van
:hlne werden door het bqs geslingerd.
steekvlammen omhoog schoor...
■*?n de redder» er bij er- -
i de heer Horn ook
sn. doch hij had reeds
den opgelopen. dat hij tijde»
naar het slekenhuls de laatste
Lijdelijk moesten de omstander»
toezien hoe het vuur zich van het wr
ter maakte, terwijl zij daarbii
kreun hoorden. B nnen weinig
arriveerden toen, i
tientallen Amerikai
auto's, bulldozers, poli
het vliegveld gestatio»
die de strijd tecen
apparaten spoedig
ten.
Lang niet alle Inzittenden werden In h»t
voorste deel van het wrak gevonden, 'n aan
tal werd honderdvijftig meter terug aartge-
troff«»n bij het achterste gedeelte van de romp
Alle overleden slachtoffers werden naar de
„Universitaats Klinik” in Frankfort gebracht,
wear men Zaterdagavond begonnen is met de
indentificatie.
De zes gewonden wei
kaans hospitaal vervoer
overleden twee van 1
zweek boxend en de
toestand van de Duitser dr. Schaumberg
De streek kreeg in het midden van de 19e
eeuw een wegennet, dat voor die tijd een
»rden naar een Amerl cnoirne vooruitgang betekende en ongetwij-
>rd. doch onderweg feld bijdroeg tot de ontwikkeling. Doch de
hen. Zaterdagavond be grote ontwikkeling van het moderne verkeer
Egyptenaar Girds. D»- ,n de 20e eeuw, waarbij de auto een belang-
lijke rol speelde, ging de streek voorbij, wat
gevolg gehad heeft, dat de Krimpener-
nd niet voldoende verbonden is met zijn
rplaatsen van
irde voor een verdere eco-
ig van de streek ia
de ontsluiting door
vaste oeverve
Ie IJssel en St«
•blndinj
icht het er wonder-
mevrouw Horn.
>fde van mej. Gau-
igavond in het zie-
aren Zaterdagavond
inkfort 'gegaan.
Uit Johannesburz.
reid. acht kilometer
.„r Zaterdagmorgen
ampen,
under
state 'i.
namelijk de
tellende be-
Mct het thana
innenkort naar
:“~“t van het rap-
belangrijk onderdeel
met dch zelf in tegenspraak is. Als belang
rijkste voorwaarde tot verdere ontwikkeling
wordt genoemd de onvermijdelijke industri
alisatie Er moet evenwel gezocht worden
naar een soort industrie die slechts wemig
arbeidskrachten in verhouding tot de afge
leverde producten aantrekt Die raad wo dt
gegeven omdat de waard slechts weinig ar
beidskrachten jaarlijks leveren kan. arbeider»
bovendien die over het gehele gohted van de
waard verdeeld wonen. Toch stuurt hef r»n-
port met kiem aan on samentrekking <*an de
Industrie in de Stormnolder bil Krimpen aan
de Ma-el <"1’ verlertfestiik van hef Rotter
damse industriegebied) nabij Rtohvllker«h«'s
(als Goudse ..uitbre'dme' en tenslotte nabij
Bergstoep. Het resultaat van zo n groener’"*
zou ongetwijfeld zijn dat bijna alle beschik
bare arbeidskrachten uit de waard dagei’iks
vrlt grote afstanden moeten afleggen om him
werk te bereiken. De »amen<deHerg te<r n
evenwel dat heen en weer re:»en te wh’en
voorkomen Tn dat eeval zou de aaneeweznn
oplossing zijn spreiding van de Industrie over
de gehele waard Innlaats van «amentrekk’ng.
WH geven het bovenstaande slechts als o"’«
voorlopige Indruk van het zeer Hjv><*e r«n-
nort. Op onderdelen zullen wij nog nader
kunnen terugkomen.
Constellation ..Venlo", onder ge-
Creel. die Vrijdagavond van
me' bestemming
rede.
:en hij
Vergadering stichting Krimpenerwaard
Betoog van commiuari» der Koningin,
van een projector en ran de practyk
Berkenwoud e. In deze plaats, de bakermat van de stichting Krimpenerwaard,
ie Vrijdagavond het lang verwachte welvaartsrapport voor de gehele waard, uitge
bracht. Lang verwacht, inderdaad, want er zijn meer dan vier jaren verstreken
van de datum, waarop opdracht tot de samenstelling werd verstrekt tot de officiële
aanbieding. Het is een lövig boekdeel met vele tabellen en berekeningen, veel sta
tistische gegevens en grafieken geworden. Een bezwaar daarvan is. d?t een deel vai»
die gegevens, die ten koste van f 9000 bijeen gebracht zijn, bereids verouderd zijn.
Men heeft evenwel de indruk, dat de wijzigingen, die in de afgelopen vier Kal
kunnen zijn opgetreden. de conclusies, waartoe het. rapport gerdakt, nog slechte kun
nen versterken.
Die conclusies zijn:
Een kwartier na het ongeluk waren in to
taal nog zes inzittenden in leven. Twee van
hen overleden echter tijdens het vervoer per
ambulance naar een ziekenhuis en een derde,
de Egyptenaar Girgls. is Zaterdagavond aan
d» zeer zware brandwonden, die hij had op
gelopen. bezweken.
Aan boord van het tot nu toe door onopge
helderde verongelukte toestel bevond zich 491
kilogram plaatgoud, totale geldwaarde onge
veer drie millioen gulden, verpakt in twaalf
kisten, en afkomstig uit Zuid-Afrika. Het was
zocenaamde doorvoerzending, die duM
voor ons land was bestemd Het goud
1 na de ramp voor het overgrote deel
»rgen, doch gisteren is men bij het wrak
aan een poging tot „gouddelven",
aantal plaatjes dat nog zoek was.
Hoe het gebeurde.
Omstreeks kwart voor elf Zaterdagmor^c
stuurde gezagvoerder Poutsina de „Koningin
Juliana" uit d$ vrij laaghangende wolken in
een fijne motregen naar omlaag en naderde
het vliegveld normaal bij de heersende
Zuid-Westelijke wind uit Noord-Oostelij
richting. Vier kilometer van de Noord-Oosi
lijke uithoek van het vliegveld af slaat e
Duitse tegelfabriek aan de Oostzijde van de
Frankfurter Strasse.-w lwna*>^Wntr'-aW!t-
weg. die aan beide zijden begrensd Wordt
door bo»sen. Enkele arbeiders van deze fa
briek zagen de machine zo laag naderen, dat
zij een moment vreesden het toestel tegen de
fabriek te zien opvliegen. Dat geschiedde niet.
Het vliegtuig vloog schuin over de weg en
botste dagr me? een vleugel in volle vaart te
gen de kruin van een hose den. die afknapte.
Bi) de volgende boom brak de tip van deze
vleugel af. terwijl het vliegtuig als e
dozer zijn weg dwars door de vele
voortzette. Terwijl overal «tukken
aluminium omhulsel rondvlogen
bomen met krakend geweld in
ken en versplinterden, begon ar „n.
Juliana” steeds grotere tegenstand te
vinden, zodat zij snel vaart en hoogte
en op steeds dikkere en minder bi
stammen stootte.
Welke enorme kracht er in d t toestel heeft
geschuild moge blijken uit het feit dat
zich met daverend geweld toch no* 'n si
van ruim driehonderd meter heeft gebaa....
door dit dichte bos. Bij de Frankfurter Strasse
brak de eerste vleugel af. honderdvijftig me
ter verder liet het enkele der vier motoren,
een stuk van de staart met het achterste ge
deelte v>n de romp en het reeds uitgestoken
landingsgestel achter.
Maar nog bleef de
gelloze romp met de
zetten. Over een afstand x
honderd meter velde het
vele bomen, tot het zich te»
in de grond boordde en eei
stronk en al ontwortelde.
Drie Duitsers, die in
daar over de Frankfurter Strt
den naar het voorste wrak toe,
lijks vijftig meter van hen af
machine bijna evenwijc.»
gevlogen. Zij slaagden er r
een opening in de romp te
den later, dat zij daarbii
Bchrijfeliike chaos van over
geworpen «toelen een hartvers
kreun en gejammer hoorden.
Zonder aarzelen lichtten
Duitse vrouw, Ruth Horn, tot
stuwardess bij de K.L M.
het wrak. Zij was juist x.v.
getrouwd, en keerde
genoot terug uit Ron-
die Vrjjdagavc
ihol was vertrokken me' be«
heeft Zaterdag om techn ;*fhe
noodlanding moeten make:
vele brokstukken uiteengexallen wrak
„Koningin Jnllana". het lijntoestel
hot vlak b(f het Rhefn-lfa n vliegveld
jsen de ranke dennen, hebben daar
en veertig mensen bij een der zwaarste vllegran”
leven verloren. Na een óu»
erft dure tof moeten beta!
its drie in leven.
de tien koppen
passagiers. Mr
Bernhard b
Het onderzoek.
slijks twee uur na de ramp vertrok
imissie van onderzoek en van K L M.
en bemanning bleven ongedeerd
werd echter zwaar beschadigd,
hod vier en dertig passagiers
•manning van tien personen aan
sia-'ten ongedeerd uit dc machi-
landin*! werd uitcevoerd on vijf
van het vliegveld van Bangkok.
itoring in een motor.
NOG DIT JAAR KOT ”N UIT DUITSE
BODEM.
De mijn ..Willem Soph’i" te Spekholzerhcl-
dc zal w'arschil’lijk in de loop vnn dit r ar
de eerste steenkolen caan delven uit het on
der Duits geb'ed "deden Melaniexeld In dit
veld heeft deze mijn een conces ie Reicre'-cn.
dank zij de overeenkomst, die z.ij eni-.-e t d
.eleden «loot bij de Eschweiler Berewcrk
Vere’n. Zoals bokerfd werd de overeenkomst
op 18 Januari be'rracbfHd door een ved- .g
tussen Nedn-bnd en de We«t-Dultse bnodsre-
«’iblick. Re’c-’ine Houdend met eventuele te-
"cnx aner« verwacht men voor de kornet
jaren een |a’znroduHi» van 2 300 000 ton.
Hot Melan'eveld bevat 12 mdhoen ton zoor
goede anthrariet Men neemt «on d«t de le
vensduur van de ..Willem Sonhladank rij
deze nieu" e concessia met minstens veertig,
jaar Is verlengd.
V.N.-AANBOD VOOR BESTRIJDING
FriDEMIEéN IN CHINA.
De secretaris-geheraal der Verenigde Na-
ties. Trygve Lie. heeft aan het communisti
sche China en Noord-Korea het aanbod van
de wereldgezondheidsorganisatie doen toekn-
men. „om de in Noord-Korea geconstateerde
epidemieën te helpen bestrijden".
Volgen.» de Chinese communisten
Noord-Koreaanse redering worden de
mieën veroorzaakt door Amerikaanse
rloloiisehe wapens, gebruikt in Noord-Kore»
en China.
RI.AGING VAN DU!
ICHTEN OP BOTER VERZI
-Sweden, Denemarken en Neder
ben, elk afzonderlijk, d
ring verlaging verzot’
voei recht van 25 pCt.
Zweden heeft de bondsrepubliek enige we
ken geleden doen weten, dat het een extra-
invaer van Duitse goederen ter waarde van
15 millioen dollars zal toestaan, wanneer hH
op boter wordt verlaagd van 25
Het spreekwoord: ieder voor zich en God
voor ons allen is verlaten. De bevolkings
dichtheid van on» land ia zo groot geworden,
het verkeer en daardoor het contact zo inten
tie?, de betrekkingen tot het buitenland zo
nauw, dat het niet langer mogelijk wordt ge
acht een samenleving te doen ontstaan dour
de optelsom van ieders persoonlijk inzicht
en leder» persoonlijke activiteit. Dat begin
sel geldt niet alleen voor personen maar ook
voor gemeenten. Kleine gemeenten kunnen
Biet meer volstaan met hun horizon gelijk te
doen vallen met hun grenzen. Zij moeten het
oog ook daarbuiten richten. Zij moeten zien
of het eigen beleid niet doorkruist zal wor
den door maatregelen van een buurgemeente.
De velerlei zorgen die een gemeentebe
stuur zijn opgelegd kunnen In een kféïne ge
meente dikwijls niet voldoende aandacht krij
gen.
Uit die gedachte Is de samenwerking tus
sen het dozijn gemeenten In de Krimpener-
waard ontstaan, samenwerking die vaste vorm
vond in de stichting tot. bevordering van eco
nomische, sociale en culturele belangen van
de gehele waard. F.en van, de eerste beslui
ten van belang door deze stichting genomen,
was de opdracht tot het samenstellen van
eott welvaarterapporf Dat rapport «lx geheel,
zowel als in onderdelen, is evenwel een mis
kenning van de gedachte waaruit de opdracht
Is ontstaan. Het rapport ziet niet, of in elk
geval in zeer onvoldoende mate, over de
grenzen van de Krimpenerwaard heen De
xameniHftHer» bepalen zich strikt tot de ge
meenten dfe de samenstelling (duur) beta
len. zij beschouwen de Krimpenerwaard al»
•en eiland zonder achterland, de Krlmpener-
ivaard als geheel niet als een deel van het
land. Dergelijke beschouwingswijze I» wel
licht nuttig
(waarvoor
werd
thans
n vindt
grote t.v
gevolg gt
jorzien.ng te
ildus het rapport.
zou kunnen leiden
onderhoud van het gras
zorg voor de grote vee-
dt) boerderij weinig tijd
dere taken
Het rapport komt dan
punten tot een samenvatti
t g en mo^elijk is.
Eerste voorwaar
notnische ontwi
verbetering
van 'n n
- Krimpen
is; aanleg
letterdam voltoolinj
provinciale wt
-Bergambacht
•P-
totstandkoming van deze werken
engt de streek binnen de randstad Hol-
id. aan welks rand zjj thans gelegen is.
streek biedt als gevolg hiervan grote
ogeiykheden voor een verdere Industrie-
«alle.
Om verschillende redenen wil het rapport
e industrialisatie concentreren in de
rmpolder te Krimpen aan de IJsael. op
tendijkse terreinen nabij Ammerstol en
ten Oosten van Stolwijkersluls (op het
grondgebied van Haastrecht).
De totale toeneming i
heid door fabrieksvest
Op hoi vliei
vernomen, dat -
rond *n voor de ramp per radio meldde,
dil het Inrhidrok-svsteem van de stuur-
Inrichting- onklaar was geworden. Oj,
grond vhn dit bericht had de controleto
ren v<n het vliegveld het alarmsein g<
geven.
Deze technische storing schelnt de voor-
naan «te oorzaak te zijn van de ramp. Op het
n enbFk waarop het vliestui", uit een m'S*-
bank komerde het bos bereikte, waarin het
zou verongelukken, schuinen de manoeuv
r!nrtsm o zelijkheden sterk verminderd 'e zijn
geweest en vermoede'ijk heeft de gezazvner-
der het toestel n;et meer kunnen ontrekken
Deze veronderstelling schijnt versterkt te
worden döor de -iarnem*n"erf van de Am»-
rikaan«e radarnost van de I. G-Farben. Vol
gens deze po«t vertoonden het tocstol e^n
d-aaiint» om de len"të-as van ruim tien gra
den op het ogenblik, dat het de top van de
bomen raakt- P j ren normale landing z
fe‘ toestel recht door gcvlo-en moeten z'
Men acht het mo"e’i'k. dat de gezasvoerd'
toen hij het toestel n et meer kon ontrekkt
heeft getracht van koers te veranderen.