SCH00NH0VEN5CHE COURANT D. C.-6 „Koningin Juliana bij Frankfort neergestort f - Vierenveertig doden, onder dertien Nederlanders J Achterstand van vijftig jaar ivie Drie overlevenden GHEIM - Gouda ibezorgen tngeboden „Venlo” bij noodlanding zwaar beschadigd inzittenden ongedeerd- im. £EI BEADEMDEN. NZE ZAAK indlgen per extra machina naar Frank» I de PH T.pfj. voor de „Konlnging Juliana'*, I 1 Men le ..Wi aar gebruikt. )L, Giedaen- De Koningin Juliana” van de KI. M gestort. Een overzicht van de plaata de» on heil». 1 m,*n 0P achaal hetzelfde reaultaat al» de kleine die eerst poogden ieder voor zich Goerree eet». febracht Volkomen twee gebroken ar- Nauwel een comr e redenen wil het laatie ■egen en uit tevoren i echt- witte- rap- voor noc ge- •nblikken si renet. run. rder. .ken MAANDAG M MAAKT lllk. |4H» JAARGANG Mo. I«. NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLIAND EN UTRECHT Telefoon 207 (K 1823) 6 W N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Gironummer 13783 millioen invoerrecht lot 10 pCt. deskui fort. n straat. 'ragden de redden er In nog en- inzittonden, onder wie al» enig bemanning mej. Gautier, uit de de bouw ding te I k-rshiis; naar Rg van de j I.Tss-l—1 stoej De brei ERNSTIGE VLIEGRAMP MET K.L.M.-TOE8TEL t alle Inzlttei el van het wr honderdvijf achte len sli een niet werd gebor begonnen voor een aar kritiek Mej. Gautier brai baarlijk goed af. evenals De ouders en de verloof tier hebben haar Zaterdaa kenhuis bezocht Z'J wan per extra toestel naar Frar.i Stuurinrichting onklaar? egve d^van Frankfort wordt it het vliegtuig enkele se- ramp pv. steem was voor onlangs port werd uitgebracht) het thans onder b ed. De Krimpenerwaard zien worden vi blasserwaard. I een vrachtwr"* “irasse rtuc .je, dat op hen af lag. om< jdig aan de v- met veel mc forceren en innen uit de en door t rscheurend grondstoffen. De industrie is in de waard de belangrijkste bron x zegt het rappoit. Vijftig proc' zinshoofden vindt in de n(jverhe.< kring De grote trek naar de ir.« echter tot gevolg gehad, dat de agn beidsvoorzien.ng te wensen over lat vaar, aldus het rapport, is niet c.. dat dit zou kunnen leiden tot een minder g' island, aangezien en varkensstapel jd over Iaat voor i van de werkgelede itiging op deze tem t de samenstellir leei met vele tab ;n. Een bezi jeen gel de wijzigingen, ies. waartoe het De K.L.M. ïgvoptder hiphnl dney. 1 n een Bangkok. Passa er» Het vlle-tuie De ..Venlo" en een her boord. Allen s ne. De nondla mi.il afstand v Er was een st<. rij een jonge voor kort grond I. te Frankfurt, vier da oen met haar jeugdige >me waar zij enkele 1 vagen juist reden, ren- nauwe- idat de weg had moeite in vertel- lit de onbe- door elkaar en d» epide- bacte- ikkelini X van nieuwe vaste oeververbin- aan de IJssel en StolwU- van een verbindingsweg ig van de aanleg Krimpen aan de GoudaBerg- i in de volgend tien Ling van hetgeen nut Hiaat brengt in «a bulten >or, dat na nmaak Uw eiaUig lijnt 1 U daarbij achtige EKAP OON ’ITSF INVOFR- P BOTER VERZOCHT larken en Nederland, heb- k de West-Duitse rege- >cht van het Duitse in- Ct, op boter bondsrepubliek eten, dat het goedi zal Advertentie* 1 13 mllllme'er f 2-10 elke m m. meer 0 14 derde plaotBlngtegenhaveprlf» Familie berichten 10 cent per «slikmeter Douglas ligt that ten ..ing van deze binnen de randstad rand zjj thans als gevolg hk roepende doch toen b burgers i maken, rb&ro klap de ingerd. ter- toten. Wel een moedig» po ult hei wrak te zoveel biandwon- *ns het vervoer b adem uitblies. daarna 'h van het wrak mees zij daarbinnen i nnen weinige ogei gierend met hun lanse en Duitse ambulance- nolitlewagens en andere op tmonneerde brandweerauto's i het vuur met schuimblus- in hun voordeel beslecht- rest van de bijna vleu- cockpit zijn weg voort- van nog eens ruim gevaarte opnieuw mslotte met r^r neus »n laatste boom met Overflakkee soortgelijk doch niet de loupe genomen kan niet los ge- van de Lopikerwaard en de Al- Dat de grens van de gemeenten d e de opdracht voor het rapport verstrekten langs Vlist en Lek ligt is nog geen aanlei ding om die waterlopen te beschouwen als barrières waarover slecht» tersluiks en met moeite heengezien kan worden. De waard op de wijze als in het rapport geschied, beschouwend, verkrijgt men op wat groter só.» gemeenten hun beleid te bepalen. Een tweede ernstig bezwaar port is. dat het op een met - VBr»rhl0ft Maandag. Woensdag en Vrfldaa Prtft Ml zeomltbeta* ling 2 V) oer 1 maanden Voor Schoonhoven 2 13 per kwartaal jderlngewppa- Paaltje*, lang •ren Paaltje»] re., wegennet, dat vc... vooruitgang betekende jdroeg tot de ontwikkelini vikkelmg van het model eeuw, waarbij de auto •yeelde. ging de streek x tot gevolg gehad heeft, dat de waard niet voldoende verbonden consumptiegebied en de aanvoer; olie vaart t< die afknapt 5 van de? een bull- e bomen van het i en tientallen stukken bra- de „Koningin moe„ verloor WMnl m,t een Ver ,n d* 01 ontplofte een der benstnel luigzame Krimpener- van bestaan, zo cent van de go- >e.d een we k- industrie heeft grarische ar- laat Het ge- donkbecldig. {oed de I op an taal verwoeste en in D. C—der K L M. uts nltgebrand In een Zuiden van Frankfort. Tus» omstreeks kwart voor elf vier en veertig mensen bij i die na de oorlog in Duitsland sijn vóórgekomen, het l< breking van ruim twee jaar heeft de K.L.M. opnieuw Van de seven en veertig inzittenden zijn er nog slecht stewardess mej. Gautier uit Halfweg, de enige die van n Ie. en twee Duitse gin Juliana en prins brcHxi daïen hadden doorge overatuur rende zij met b men naar de straat. Intussen slaa kele andere ij lid van de romp te bevrijden. Kort daarop ke«rde Ruth Horn om hasr man bij het wrak terug. was het reeds te laat. De Duitse moesten ilch ylln _s uit de voeten imtrek hoorbare 'tanks. Deien van :hlne werden door het bqs geslingerd. steekvlammen omhoog schoor... ■*?n de redder» er bij er- - i de heer Horn ook sn. doch hij had reeds den opgelopen. dat hij tijde» naar het slekenhuls de laatste Lijdelijk moesten de omstander» toezien hoe het vuur zich van het wr ter maakte, terwijl zij daarbii kreun hoorden. B nnen weinig arriveerden toen, i tientallen Amerikai auto's, bulldozers, poli het vliegveld gestatio» die de strijd tecen apparaten spoedig ten. Lang niet alle Inzittenden werden In h»t voorste deel van het wrak gevonden, 'n aan tal werd honderdvijftig meter terug aartge- troff«»n bij het achterste gedeelte van de romp Alle overleden slachtoffers werden naar de „Universitaats Klinik” in Frankfort gebracht, wear men Zaterdagavond begonnen is met de indentificatie. De zes gewonden wei kaans hospitaal vervoer overleden twee van 1 zweek boxend en de toestand van de Duitser dr. Schaumberg De streek kreeg in het midden van de 19e eeuw een wegennet, dat voor die tijd een »rden naar een Amerl cnoirne vooruitgang betekende en ongetwij- >rd. doch onderweg feld bijdroeg tot de ontwikkeling. Doch de hen. Zaterdagavond be grote ontwikkeling van het moderne verkeer Egyptenaar Girds. D»- ,n de 20e eeuw, waarbij de auto een belang- lijke rol speelde, ging de streek voorbij, wat gevolg gehad heeft, dat de Krimpener- nd niet voldoende verbonden is met zijn rplaatsen van irde voor een verdere eco- ig van de streek ia de ontsluiting door vaste oeverve Ie IJssel en St« •blndinj icht het er wonder- mevrouw Horn. >fde van mej. Gau- igavond in het zie- aren Zaterdagavond inkfort 'gegaan. Uit Johannesburz. reid. acht kilometer .„r Zaterdagmorgen ampen, under state 'i. namelijk de tellende be- Mct het thana innenkort naar :“~“t van het rap- belangrijk onderdeel met dch zelf in tegenspraak is. Als belang rijkste voorwaarde tot verdere ontwikkeling wordt genoemd de onvermijdelijke industri alisatie Er moet evenwel gezocht worden naar een soort industrie die slechts wemig arbeidskrachten in verhouding tot de afge leverde producten aantrekt Die raad wo dt gegeven omdat de waard slechts weinig ar beidskrachten jaarlijks leveren kan. arbeider» bovendien die over het gehele gohted van de waard verdeeld wonen. Toch stuurt hef r»n- port met kiem aan on samentrekking <*an de Industrie in de Stormnolder bil Krimpen aan de Ma-el <"1’ verlertfestiik van hef Rotter damse industriegebied) nabij Rtohvllker«h«'s (als Goudse ..uitbre'dme' en tenslotte nabij Bergstoep. Het resultaat van zo n groener’"* zou ongetwijfeld zijn dat bijna alle beschik bare arbeidskrachten uit de waard dagei’iks vrlt grote afstanden moeten afleggen om him werk te bereiken. De »amen<deHerg te<r n evenwel dat heen en weer re:»en te wh’en voorkomen Tn dat eeval zou de aaneeweznn oplossing zijn spreiding van de Industrie over de gehele waard Innlaats van «amentrekk’ng. WH geven het bovenstaande slechts als o"’« voorlopige Indruk van het zeer Hjv><*e r«n- nort. Op onderdelen zullen wij nog nader kunnen terugkomen. Constellation ..Venlo", onder ge- Creel. die Vrijdagavond van me' bestemming rede. :en hij Vergadering stichting Krimpenerwaard Betoog van commiuari» der Koningin, van een projector en ran de practyk Berkenwoud e. In deze plaats, de bakermat van de stichting Krimpenerwaard, ie Vrijdagavond het lang verwachte welvaartsrapport voor de gehele waard, uitge bracht. Lang verwacht, inderdaad, want er zijn meer dan vier jaren verstreken van de datum, waarop opdracht tot de samenstelling werd verstrekt tot de officiële aanbieding. Het is een lövig boekdeel met vele tabellen en berekeningen, veel sta tistische gegevens en grafieken geworden. Een bezwaar daarvan is. d?t een deel vai» die gegevens, die ten koste van f 9000 bijeen gebracht zijn, bereids verouderd zijn. Men heeft evenwel de indruk, dat de wijzigingen, die in de afgelopen vier Kal kunnen zijn opgetreden. de conclusies, waartoe het. rapport gerdakt, nog slechte kun nen versterken. Die conclusies zijn: Een kwartier na het ongeluk waren in to taal nog zes inzittenden in leven. Twee van hen overleden echter tijdens het vervoer per ambulance naar een ziekenhuis en een derde, de Egyptenaar Girgls. is Zaterdagavond aan d» zeer zware brandwonden, die hij had op gelopen. bezweken. Aan boord van het tot nu toe door onopge helderde verongelukte toestel bevond zich 491 kilogram plaatgoud, totale geldwaarde onge veer drie millioen gulden, verpakt in twaalf kisten, en afkomstig uit Zuid-Afrika. Het was zocenaamde doorvoerzending, die duM voor ons land was bestemd Het goud 1 na de ramp voor het overgrote deel »rgen, doch gisteren is men bij het wrak aan een poging tot „gouddelven", aantal plaatjes dat nog zoek was. Hoe het gebeurde. Omstreeks kwart voor elf Zaterdagmor^c stuurde gezagvoerder Poutsina de „Koningin Juliana" uit d$ vrij laaghangende wolken in een fijne motregen naar omlaag en naderde het vliegveld normaal bij de heersende Zuid-Westelijke wind uit Noord-Oostelij richting. Vier kilometer van de Noord-Oosi lijke uithoek van het vliegveld af slaat e Duitse tegelfabriek aan de Oostzijde van de Frankfurter Strasse.-w lwna*>^Wntr'-aW!t- weg. die aan beide zijden begrensd Wordt door bo»sen. Enkele arbeiders van deze fa briek zagen de machine zo laag naderen, dat zij een moment vreesden het toestel tegen de fabriek te zien opvliegen. Dat geschiedde niet. Het vliegtuig vloog schuin over de weg en botste dagr me? een vleugel in volle vaart te gen de kruin van een hose den. die afknapte. Bi) de volgende boom brak de tip van deze vleugel af. terwijl het vliegtuig als e dozer zijn weg dwars door de vele voortzette. Terwijl overal «tukken aluminium omhulsel rondvlogen bomen met krakend geweld in ken en versplinterden, begon ar „n. Juliana” steeds grotere tegenstand te vinden, zodat zij snel vaart en hoogte en op steeds dikkere en minder bi stammen stootte. Welke enorme kracht er in d t toestel heeft geschuild moge blijken uit het feit dat zich met daverend geweld toch no* 'n si van ruim driehonderd meter heeft gebaa.... door dit dichte bos. Bij de Frankfurter Strasse brak de eerste vleugel af. honderdvijftig me ter verder liet het enkele der vier motoren, een stuk van de staart met het achterste ge deelte v>n de romp en het reeds uitgestoken landingsgestel achter. Maar nog bleef de gelloze romp met de zetten. Over een afstand x honderd meter velde het vele bomen, tot het zich te» in de grond boordde en eei stronk en al ontwortelde. Drie Duitsers, die in daar over de Frankfurter Strt den naar het voorste wrak toe, lijks vijftig meter van hen af machine bijna evenwijc.» gevlogen. Zij slaagden er r een opening in de romp te den later, dat zij daarbii Bchrijfeliike chaos van over geworpen «toelen een hartvers kreun en gejammer hoorden. Zonder aarzelen lichtten Duitse vrouw, Ruth Horn, tot stuwardess bij de K.L M. het wrak. Zij was juist x.v. getrouwd, en keerde genoot terug uit Ron- die Vrjjdagavc ihol was vertrokken me' be« heeft Zaterdag om techn ;*fhe noodlanding moeten make: vele brokstukken uiteengexallen wrak „Koningin Jnllana". het lijntoestel hot vlak b(f het Rhefn-lfa n vliegveld jsen de ranke dennen, hebben daar en veertig mensen bij een der zwaarste vllegran” leven verloren. Na een óu» erft dure tof moeten beta! its drie in leven. de tien koppen passagiers. Mr Bernhard b Het onderzoek. slijks twee uur na de ramp vertrok imissie van onderzoek en van K L M. en bemanning bleven ongedeerd werd echter zwaar beschadigd, hod vier en dertig passagiers •manning van tien personen aan sia-'ten ongedeerd uit dc machi- landin*! werd uitcevoerd on vijf van het vliegveld van Bangkok. itoring in een motor. NOG DIT JAAR KOT ”N UIT DUITSE BODEM. De mijn ..Willem Soph’i" te Spekholzerhcl- dc zal w'arschil’lijk in de loop vnn dit r ar de eerste steenkolen caan delven uit het on der Duits geb'ed "deden Melaniexeld In dit veld heeft deze mijn een conces ie Reicre'-cn. dank zij de overeenkomst, die z.ij eni-.-e t d .eleden «loot bij de Eschweiler Berewcrk Vere’n. Zoals bokerfd werd de overeenkomst op 18 Januari be'rracbfHd door een ved- .g tussen Nedn-bnd en de We«t-Dultse bnodsre- «’iblick. Re’c-’ine Houdend met eventuele te- "cnx aner« verwacht men voor de kornet jaren een |a’znroduHi» van 2 300 000 ton. Hot Melan'eveld bevat 12 mdhoen ton zoor goede anthrariet Men neemt «on d«t de le vensduur van de ..Willem Sonhladank rij deze nieu" e concessia met minstens veertig, jaar Is verlengd. V.N.-AANBOD VOOR BESTRIJDING FriDEMIEéN IN CHINA. De secretaris-geheraal der Verenigde Na- ties. Trygve Lie. heeft aan het communisti sche China en Noord-Korea het aanbod van de wereldgezondheidsorganisatie doen toekn- men. „om de in Noord-Korea geconstateerde epidemieën te helpen bestrijden". Volgen.» de Chinese communisten Noord-Koreaanse redering worden de mieën veroorzaakt door Amerikaanse rloloiisehe wapens, gebruikt in Noord-Kore» en China. RI.AGING VAN DU! ICHTEN OP BOTER VERZI -Sweden, Denemarken en Neder ben, elk afzonderlijk, d ring verlaging verzot’ voei recht van 25 pCt. Zweden heeft de bondsrepubliek enige we ken geleden doen weten, dat het een extra- invaer van Duitse goederen ter waarde van 15 millioen dollars zal toestaan, wanneer hH op boter wordt verlaagd van 25 Het spreekwoord: ieder voor zich en God voor ons allen is verlaten. De bevolkings dichtheid van on» land ia zo groot geworden, het verkeer en daardoor het contact zo inten tie?, de betrekkingen tot het buitenland zo nauw, dat het niet langer mogelijk wordt ge acht een samenleving te doen ontstaan dour de optelsom van ieders persoonlijk inzicht en leder» persoonlijke activiteit. Dat begin sel geldt niet alleen voor personen maar ook voor gemeenten. Kleine gemeenten kunnen Biet meer volstaan met hun horizon gelijk te doen vallen met hun grenzen. Zij moeten het oog ook daarbuiten richten. Zij moeten zien of het eigen beleid niet doorkruist zal wor den door maatregelen van een buurgemeente. De velerlei zorgen die een gemeentebe stuur zijn opgelegd kunnen In een kféïne ge meente dikwijls niet voldoende aandacht krij gen. Uit die gedachte Is de samenwerking tus sen het dozijn gemeenten In de Krimpener- waard ontstaan, samenwerking die vaste vorm vond in de stichting tot. bevordering van eco nomische, sociale en culturele belangen van de gehele waard. F.en van, de eerste beslui ten van belang door deze stichting genomen, was de opdracht tot het samenstellen van eott welvaarterapporf Dat rapport «lx geheel, zowel als in onderdelen, is evenwel een mis kenning van de gedachte waaruit de opdracht Is ontstaan. Het rapport ziet niet, of in elk geval in zeer onvoldoende mate, over de grenzen van de Krimpenerwaard heen De xameniHftHer» bepalen zich strikt tot de ge meenten dfe de samenstelling (duur) beta len. zij beschouwen de Krimpenerwaard al» •en eiland zonder achterland, de Krlmpener- ivaard als geheel niet als een deel van het land. Dergelijke beschouwingswijze I» wel licht nuttig (waarvoor werd thans n vindt grote t.v gevolg gt jorzien.ng te ildus het rapport. zou kunnen leiden onderhoud van het gras zorg voor de grote vee- dt) boerderij weinig tijd dere taken Het rapport komt dan punten tot een samenvatti t g en mo^elijk is. Eerste voorwaar notnische ontwi verbetering van 'n n - Krimpen is; aanleg letterdam voltoolinj provinciale wt -Bergambacht •P- totstandkoming van deze werken engt de streek binnen de randstad Hol- id. aan welks rand zjj thans gelegen is. streek biedt als gevolg hiervan grote ogeiykheden voor een verdere Industrie- «alle. Om verschillende redenen wil het rapport e industrialisatie concentreren in de rmpolder te Krimpen aan de IJsael. op tendijkse terreinen nabij Ammerstol en ten Oosten van Stolwijkersluls (op het grondgebied van Haastrecht). De totale toeneming i heid door fabrieksvest Op hoi vliei vernomen, dat - rond *n voor de ramp per radio meldde, dil het Inrhidrok-svsteem van de stuur- Inrichting- onklaar was geworden. Oj, grond vhn dit bericht had de controleto ren v<n het vliegveld het alarmsein g< geven. Deze technische storing schelnt de voor- naan «te oorzaak te zijn van de ramp. Op het n enbFk waarop het vliestui", uit een m'S*- bank komerde het bos bereikte, waarin het zou verongelukken, schuinen de manoeuv r!nrtsm o zelijkheden sterk verminderd 'e zijn geweest en vermoede'ijk heeft de gezazvner- der het toestel n;et meer kunnen ontrekken Deze veronderstelling schijnt versterkt te worden döor de -iarnem*n"erf van de Am»- rikaan«e radarnost van de I. G-Farben. Vol gens deze po«t vertoonden het tocstol e^n d-aaiint» om de len"të-as van ruim tien gra den op het ogenblik, dat het de top van de bomen raakt- P j ren normale landing z fe‘ toestel recht door gcvlo-en moeten z' Men acht het mo"e’i'k. dat de gezasvoerd' toen hij het toestel n et meer kon ontrekkt heeft getracht van koers te veranderen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1952 | | pagina 1