SCH00NH0VEN5CHE COURANT
Overgangsweek in de
Alblasserwaard
I
il
bil fl
T
N"
•SSSÏS gSsssaws sKSS-a
Verliezen aan landbouw
GE
zend geëvacueerden
Moerdijk: modderdorp
sis
nog moeilijk te maken. puin met de blote handen moeten los- ®r nog liggen, wierp net water een
Meer dan honderddni-
IJ
ll
^isyl
izijk
tenths
De watersnood
Niet voor alle gemeenten
mt v*n de Alblasserwaard, die door de dijkbreuk
n grote moeilijkheden geraakten, wordt de na lo-
•rgangsweek naar normale omstandigheden genoemd
aland. Molenaarsgraaf, Bleskensgraaf en Oud-Alblaa
maar het geldt
Europese
belasting
Koninklijk paai bezocht
ARI 1951.
TIEN BLADZIJDEN.
NVte MABGANG !*o H
die bejaarden
tschappy
jijzor
blijk
veel slechter
collectie
KRIMPENERWj
-Hoek» Holi;
.«pene
'ARD
|0ijkgaf<65m wordt I
afgesloten met 2 be-
'tonnen schepen
VOORNE
ijk
GOEj
Cl1».
■SCHÓ1
I v. werkhawnj
IALCHEF
th
fUID-BEVEl
iNSCHE
VLAANDEREN
ZEEUWSCH-
0ELGIE
r
VIN
ptanatogti
bMtcbtan
ndsche
n
tschappy
IMS
wij zon
kosten
nhoven
nten en
25
)N 207
J
•GEBIEDEN
r vervanging
:ringen enz.
doen.
mag
•ste be-
-s over.
-ndere
de
tot
[ië 14
I de
rwe,
ha-
1.000
dan
als
"00)
De
pont
Woe
sen.
icht.
het
zou
vo<
de verj
blijf
de
de
bej
Telefoon 207 (K 1823) S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVE1.. Gironummer 13763
Ov
men
zeer
appel
ïlder
teek
srkens en
le dler-
LSTERSCHELOE:
hrnaizei
zeker
al zou
aar
nten
lere pre
nüvruchten
staan in
.■den ver-
..iet water
«.iet kan onderzoe-
daarin ongetwij-
ieren reeds wegge-
evist zijn.
AóvattantiMi 1 «M VS müitoatar
«0 «Ua a.m. nmr fO.I< darde
tagan halve ptip. Famllta-
10 cant par mlfematat
j het verstrekken van ver-
igen tot t
serde boei
•n welke thans
drooggemalen|
tand.a..__
het vee
althans e
n dat de
.uizen
niet datgt
Februari
indigheden
^Binnendijk wordt vershrW 1
©Goes ■■■-==
Bintetoontf
ng, I—
Jrschrift
ippelmoeheid
*-’”ven.
normale
wordt
i, dan
jten
voor.
van dt
ver- worden,
des- bijvoorbt
dood
TenQranKgr
dijkgebouw*
ten
jren en v.
lette tijdei
ivensbehoeften
»n slecht-
r onregelmatig
»bben in
Alblasserwa?
al meer he-
irgemeesters
sn die in F--
n begrotingen
irten kunstmest
gevraagd voor
‘“7 dekens. De
uit wol moe-
•nen voor ge-
genomen
gebouwe
Vac»ahi|M Maandag, Wpaasdag
an Vrijdag. Prtp bï] roorultbata-
Ing 2.30 par 3 maandan. Voor
SehoonhorvD 115 t* kwartooi
leidt dus
iale leven
u.t S<
sr»nl bouw
rnw.1
c~~/
p.M. 59 ct
p.M. 69 ct
p.M. 98 et
p.M. f 1.45
snt 11.98
9.75
>f f2.40
3.50
istof
p.M. f2.80
t uitelndelijk
s droogmalings-
“1 wijziging on-
clijk geen water
veede helft van
lasserwaard zijn.
Mm is bezig aan ran
verbindingtussen Zir-
fikree en Brouwensha- t=
Hw-'den dan afzondert i;k
drooggemalen
Schouwen DuivelandÈ f -
tentoon-
geopend.
i leden
in Lon-
Op sommige plat
serwaard doet ziel
schouwspel voor
van Papen
normale om-
laten wachten.
ons land
jetare tan
hectare 1
-clan, 14.
n meer
roducten
(5000)
agevoerde belasting komt
m de K.S.G, en zal dus
Europese r
Twaalf
liddelde
ibrengat,
n de non
le percent van
iroductie, twintig
>e vïasteeit, tien
^y^^Ringdgk aangelegd
te die-
J.000 ton
HHB Reeds drooggevallen
jj^^Nog onderwater
Vermelde of beschadigde
dijken
Voorlopig herstelde dijkgaten
2 mogelijkheden to t af sluiting
FtTiM] vd. zeegaten
Q Straalzenderverbmdingen
W gebracht
sterfgevallen
gevolg
noemd moeten
in Oud-Alblaa
óin week het
- vier sterf-
orgaans
het de meer nodig z
emoties begripvol
matie te de randpold(
v»n ver’ gebied
de vrü an Gie
rdt wel
Het dorp Moerdijk, genesteld tegen de hoge en zo hecht gewaande
waterkering van het Hollands Diep, biedt al een even troosteloze
aanblik als vele andere dorpen in de rampgebieden.
Bjj dit dorp, naast de insteekhaven, heeft het woeste water een diep
gat geslagen, waardoor de hele omgeving blank kwam te staan. Zo
hoog kwam het water, dat het meergesleurd stro tot op meer dan
manshoogte in de takken van boomgaarden achterliet.
Het Is wel tekenend voor de tijd,
waarin wij leven dat het eerste ge.
volg van de Europese samenwerking
is.een nieuwe belasting. Inder
daad een historisch feit. Deze eerste
Europese belasting is de heffing, die
sinds 10 Februari j.l. wordt gelegd
op alle producten van het steenkool-
en bruinkoolmijnbedrijf Deze pro
ducten vallen thans onder de Europe
se Kolen- en Staal-Gemeenschap
(K.S.G.)beter bekend als het Schu-
mann-plan. die op bovengenoemde
datum begonnen is met de contrftle
van het mijnbedrijf. De staalindustrie
zal over twee maanden volgen.
De K.S.G. zal voor de zes deelne-
seggen, dat het totaal
geëvacueerden tussen de
en 110.000 loopt, een aan-
de somberste verwachtin-
eerste dagen in belang-
heeft overschreden.
5MEST.
per schouw.
Telef. 333,
ergambacht.
VRIJDAG 37 FEBRUARI 1933.
NIEUWSBIAD VOOR ZUtffflOUAND EN UTRECHT
stelt daarover reeds voorschriften sa
men.
Ook bU
gunningen tot terugkeer in de ge
ëvacueerde boerderijen in andere
gemeenten is de geiondheidszorg
de voornaamste maatstaf in de
overweging.
Daaruit v<
len nog ni<
gen worder
drooj
drc_o
mest te
niet terugkert
telijk in het
worden dan
ding van
»n. Daa
an. Di
troom 5
weer
iend
de normale gang v
herstelt is ook de
dat bejaa.
mochten t
Vooraan
doen zich
mlgt ook dat sommige stal-
iet in gebruik genomen mo
len, hoewel de gebouwen zelf
Wai
ondanks het
perfecte landing.
De rolbaan was met fakkels verli<
Tot op het laatste ogenblik was
niet zeker, of het vliegtuig wel
kunnen landen.
Koningin Juliana werd begroet door
ambassadeur mr. Stikker en andere
functionnarissen van de ambassade.
Juichende vrouwen omringden de
auto van de Koningin, toen zij drie
kwartier na de landing bij de ko
ninklijke academie aankwam, waar zij
een tentoonstelling bezichtigde.
Tijdens het bezoek was de -
stelling ook voor het publiek
Velen der aanwezigen waren
van de Nederlandse kolonie ii
den.
Tezamen met de Nederlam
bassadeur. Stikker, wandelde
ningin langs de «chilerijen.
Rotterdam
In enig» gemeentel
en de watersnood in
pende week de over
Dat geldt voor OttoL ---
Het geldt «o goed als voor geheel Giessen-Oudekerk,
zeker niet voor Wijngaarden en voor de uitbreiding*
drecht, Sliedrecht en Glessendam binnendijks, i
■tandigheden nog wel een paar weken op zich
Onder normale omstandigheden mag ook verstaan word»
verstaan worden dat het vee weer in tebesturen en voor
de stallen staat of er althans elke dag
in terug kan keren en dat de mensen
weer in hun eigen huizen wonen al
is hun dagelijks werk niet datgene wat
Zij gebruikelijk eind F
Onder normale omstant
nog ding
jeel- juist
eten voor
ming.
Daardoor
langs <L_
Vlietettrut
verreweg de meeste boerderij- m®fr hetzelfdi
r in bedrijf zijn is dus wel te- met de Giesser
voor de toestand Doordat hier zoals wjj reed
male gang van zaken zich snel ten: men zal i
t is ook de bepaling losgelaten water toe te
tarden (boven 65 jaar)
terugkeren,
amelük onder
'i thans
ren
waar de
i zullen li
ag ook verstaan worden dat de gemeen-
in tebesturen en vooral de burgemeesters
op gezette tijden kunnen eten en sla
pen. levensbehoeften die zij in de af
gelopen weken slechts zeer spaarzaam
en zeer onregelmatig konden bevredi-
gen. Wij hebben in onze reportages den.
uit de Alblasserwaard in de afgelopen staaJ
weken al meer het beleid geschilderd strof
van burgemeesters in lieslaarzen of in en
oliejassen die in plaats van aan circu- fcenf
laires en begrotingen hun aandacht ga
ven aan evacuatie en
cadaverberging.
Ook In de overgangsweek. hebben zij
dat moeten doen, maar het was gro
tendeels afwikkeling van deze weinig
verkwikkelijke bezigheden die hen nu
nog „overuren” deed maken.
Reeds veertien dagen geleden
klaarde de directeur van het
tructiebedrtjf Gekro dat alle
vee uit de Alblasserwaard w
geruimd maar no< deze wc
enige pinken, tientallen varl
een paar schapen naar d<
meelfabriek vervoerd.
Nog is er geen eind. Nog st
Bleskensgraaf en in Wijngaarde
scheidene schuren zo hoog mei
dat men nog steeds niet kt
ken hoeveel van de
feld omgekomen diei
dreven en dus opgev
De toestand van de wegen
Grote delen van de wegen, die door
het water versperd waren, zijn thans
weer begaanbaar. Langs de Graaf
stroom is bijvoorbeeld ongehinderd.
=ij het niet onbeperkt, verkeer moge
lijk aan de Zuidzijde van de Vullen-
dam tot Oud-Alblas toe. Tussen Oud-
‘ilbl»» en Alblasserdam staat nog
Jnk wat water, doch vee-auto's kun
nen daar reeds behoorlijk passeren. De
verbinding Oost-West is dus wel ver
zekerd omdat men via de Damseweg
- gedeelte) de Vuilendam goed
kan. Dat is voor zeer licht
rerkeer ook mogelijk door Ottoland
„cen. De wegen die de verbindingen
Noord-Zuid mogelijk maakten zijn
er evenwel
Deze voorlopige raming werd
"■aakt door deskundigen van
«jv.chting voor de Landbouw op basis
van de oogstcijfers 1951 bij een aan
genomen door zeewater bedorven op-
vlakte van 75.000 hectare akker-
Van hc<
cueerden
reeds duij
teruggeki
Op 20
cijfers r
ding d<
de onderscl.-.—t
schatting kunnen de vc
len worden gegeven:
Noord-Brabant 30.000,
32.000, Utrecht 8000
vincies 5000. Van de ove
cies komt Noord-Holland
1500 geëvacueerden. C
Limburg op 400, Dre
op ir
sn woroen, uuewei ue gvuuu»(en zelf ®t
roog staan. Wanneer er evenwel geen landse
roog stukje erf is om depót voor de weest.
vinden, mogen de koeien rna d‘n® v
"~keren. Zou de mest ged«
i het water opgeslagen moeten
dan zou daardoor de versprei-
n ziektekiemen bevorderd wor-
iarom wordt dat niet toege-
Oat niettemin langs de Graaf-
boerde
mende landen. Duitsland, België, Lu-
xemburg, Nederland, Frankrijk en
Italië één gemeenschappelijke markt flfi
vormen, wat wil zeggen, dat de pro- -*•
ducten van de kolen- en staalindu
strieën in alle landen voor dezelfde ----- - -
prijs zuUen worden verkocht en dat tnjeuw
deze landen onderling geen invoer- of ve|rJ|
uitvoerrechten zullen heffen en dat heej
z(j ook in spoorweg- of scheepstarie-
ven geen onderscheid zullen maken
tussen de producten van het eigen
land en die van de andere vtff deel
genoten.
De thans in;
In de kas var.
het eerste ,--
zijn, dat boven de nationale regerin
gen staat. De regeringen van de zes
landen hebben hun bevoegdheden ten
corres- „Prllew" is hij uit Amsterdam ver
laag is trokken naar de Sowjet-Unie. De
litgewe- aankomst bij de boot in Amsterdam,
sleepboot
Dat wil dus
aantal j
100-000 i
tel. dat
gen in de
rijke mate
het aantal der externe geëva-
van 89.709 zijn er inmiddels
Jzend naar hun woonplaatsen
teerd
,o der externe geëvacueerden over Pnrtnlrmfl
onderscheidene provincies. Naar tngciunu.
.„«iing kunnen de volgende aantal- Koningin Juliana en Prins Bt
..TtobanTSm Zu“-Ho“d vUe^lg"
T USh,v8l>“^ JÜSX en d. ftto.
- komt NoonLHolland op ongeveer aa^WegenTSSt^kaJ]
)0 geëvacueerden. Gelderland op 1000 aar Wegens mist kan J
.burg ep «0. Drent, en de andere S.
De Interne geëvacueerden
Hoewel voor de Interne geëvacueer
den geen nauwkeurige cijfers ter be
schikking staan, kan worden aange
nomen, dat de aantallen bedragen voor
Zeeland 2700. voor Zuid-Holland on
geveer 10.000 en voor Noord-Brabant
ongeveer 5000.
AMERIKA VRAAGT PRIJSOPGAAF
voor kuathmest en dekens.
Amerika heeft Nederlandse fabrie
ken verzocht prijsopgaven in
nen voor de levering van 78.
aan India,
van verschillende soai
Voorts is prijsopgaaf
de levering van 162.000
dekens, die voor 80 pCt. t
ten zijn vervaardigd, diet
bruik op Formosa.
percent van
middelde landelijke
opbrengst, vijftien pei
van de normale gersiopbr»
drie percent van de h*ver-
productie, twintig percent van
de vïasteeit, tien percent van
de consumptie-aardappeipro-
ductie (een derde van
_>elproductie) en
tien percent van de Neder
landse suikerbietenproductie,
zal door de watersnood dit
i de electrische stroom duurder
worden. Ons land is een eiland
goedkoopte in Europa en deze
Europese overeenkomst begint
daaraan al dadelijk te knabbelen. Op
den duur zal het wel zo worden dat
er in geheel West-Europa een gelijk
prijsniveau zal ontstaan, waardoor
het handelsverkeer tussen de landen
veel eenvoudiger zal worden. Dat er
voor ons land echter bezwaren aan
zijn verbonden met het oog op de ex
port buiten Europa, ligt voor de hand
en daarover zal nog wel eens een
hartig woordje worden gezegd. Intus
sen is dit toch de eerste werkelijke
pas op de weg naar een vereniging
van Europa.
'Breda
[Rijksweg is pnctisch droog
Spoorlijn vtrtnoedWijk in Mwrt
[ween hersteld
JOp Tholen worden eerst-de I
Ibinnendijken gedicht daarna f I
I wil men gay droogmalen
Bergen oplo om 2
-
Bernhard
aan Enge-
ïgtuig met de
kwam gister-
zliegveld
can het niet
irport. De Prins
slechte zicht een
aan toe. De Ammerse kade is to«
Kikker onaangetast maar de Dar
weg vandaar naar de Vuilendam
o. en zu» uu. weliswaar droog, doch levensge
regeringsfonds voor zwaarder verkeer dan
-regerin- kruiwagen. De Kerkweg van Brai
gen' staat De regeringen van de zes wijk naar Molenaarsgraaf is beri
landen hébben hun bevoegdheden ten baar, wanneer men er rekening mtu=
opzichte van de kolen- en staalindu- houdt dat ook hier lange stukkei
f ““-■
K.S.G, Het hooldkentoor van dit 11- wa(er nle( diep
chaam is gevestigd te Luxemburg, een waar autosportliefhebber met bij-
van waaruit de gehele Europese ko- zondere toestemming is er reeds in
len- en staalmarkt geordend zal wor- geslaagd de weg te berijden. Dat is
den De inkomsten van de nieuwe evenwel onmogelijk voor de Wingerd- 20.
belasting zullen worden gebruikt tot se steeg. Die is alleen per boot te ge- vla
betaling van het personeel van de brulken Tenslotte is er aan nog de
er -Sen rt5 -n ,^0^
uit worden getrokken voor onderzoe- water mMr vertoont maar die toch
kingen, voor wachtgelden en voor om veiUgheidsredenen nog afgesloten
heropleiding van mijnwerkers tot an- moet blijven. Ook over het Oosteind ®1
dere beroepen. Het is waarschijnlijk en ^et Westeind in Wijngaarden is
dat enkele niet-rendabele mijnen nog geen ander verkeer mogelijk dan
zuUen worden stilgelegd, waarna voer per schouw,
het personeel moet worden gezorgd. Voor Wijngaarden ge'
België heeft bijv, op het ogenblik vijf njet dat daar het normal
mijnen, die te hoge onkosten hebben kunnen terugkeren
voor hun opbrengst en die alleen aan
de ganj
met - -
andere mijnen. Deze taak wordt nu
overgenomen door de K.S.G., die de -gn
binnen vijf 8tailen>
blijven, zal
met
bij i
reeds uiteen
van het wa-
-Jers door
weggepompt
is nog deze
n de Damse-
1. Zou dat
de Blok-
droog ge-
jsexperts onder lei-
wisten d
voorlopig
van
zendf
'allen. Op andere
slijk waar te nemen
t, al zijn er nog steeds
het nog sneller willen zien
i. Zij mogen gewezen wor-
formidabele hoeveelheid
Irie millioen kubieke meter
etmaal uit de waard
dt.
Russische spion Pissarew,
-Jdent van Tass in Den Hl
loensdagavond Nederland ui.
Met de Russiche slf
die zich nog telkens
i men wel zeggen, dat de eerste faze van de evacuatie.
ig, thans (s afgesloten. De tweede fase betreft het ver- spreic
serden in de opname-gemeenten en de derde faze Slee
terugkeer zal in het algemeen eerst veel later aan hoogs
is er hier en daar al van een terugkeer op «eer
de Nederlandse atn-
de Ko-
sen. Men slaagde er na veel moeite
Het lijkt in het gat op 16 Februari zover te
cich diep dichten, -dat het vloedwater er geen
vat meer op kreeg. Nadien ging een
zandzuiger aan het werk om het dijk-
dijklichaam verder op te hogen. An-
l en ligt dere wonden in het dijklichaam bij de
de ach- Moerdijkbruggen konden eveneens
a tergeiegen aKKers. provisorisch warden hersteld, zodat
CCS A-M Door het dieptegat van enige tien- nu langzamerhand het water uit de
ÖV/ TV •TkzOV/m.I. tallen meters breedte bij de haven joeg Brabantse polders zal kunnen worden
j het water naar de spoorwegen en we. afgevoerd Daarna kan een begin wor-
door de watersnood gen. die naar de Moerdijk en de Moer- den gemaakt met het herstel van we-
dijkbruggen leidden. :>e vrij hoge Bre- gen en spoorwegen. De spoorbanen,
Porden verhoogd, dat in niet getrof- dasche Toeweg naar het dorp Moerdijk die van be spoorbrug af de polder in-
fen gebied, naast zomergerst, de ver- bleef gelukkig grotendeels behouden, lopen, zijn ernstig beschadigd. Men
van suikerbieten aantrekkelijk Verder naar het Westen sloeg het wa- hoopt het herstel even snel te kunnen
wordt. Overigens wordt aangetekend, ter een gat van naar schating 400 me- laten verlopen als aan de Dordtse kant
dat de suikerbiet een „zoutminnend” ter breedte in het zware dijklichaam. van de Moerdijk, waar de spoorrails
gewas is, zodat deze in droogvallend Qp dit stuk echter bleef welhaast de alweer vrijwel klaar zijn en de repa-
gebied eventueel kan worden geteeld gehele brede dijkvoet met de zware raties aan de electrische bovenleidin-
Verliezen aan andere producten als basaltbescerming gespaard, zodat door gen ook al opschieten.
ductie (een derde van de tarwe, voedergranen en vlaszal men deze gapende breuk vrijwel geen over- De betonnen verkeersweg, die aan de
kleiaardappelproductie) en «‘Ch waarschijnlijk moeten getroosten last bij hoog wafer ontstaat. Dordtse kant niet bijzonder veel be-
percent van de Neder- en ten dele door invoer moeten ver- Amerikaanse. Franse en Nederlandse schadiging vertoont blijkt aan de Bra-
"likerbietenproductie. v»«en Voor pootaardappelen ls^ in mi]ltairen hebben daarom ter bescher- bantse faïil dwlük ge£v“d Deza
ïeTXsinrgew^ min? van de polders, waardoor de ^en z^ ui?SïïnSïSit^X
jaar vermoedelUk wegvallen, een oplossing, gewenst. hoofdweg en de spoorwegen van de menge8teld. Vele dezer segmenten blij-
ge. vleesproducten door het overstromen Moerdykbrug lopen over ee" ken door het water onderspoeld en zijn
de van ruim 40.000 hectare grasland is ya,n ru‘™ een kllomter ee“ soms geheel verdwenen.
tot de
Jamse-
arn is
jevaar- r
een maal
ind- Stiel
rijd-
.nede
en nog pervlakte
Streef- bouwland,
nog diep Dit zou betekeiien. dat c
diep of opbrengsten van 10.000 hei
10.500 hectare gerst, 4.500 l-
ver. 13.000 hectare aardappelen,
hectare suikerbuiten en
"O.OOO hectare andi
,las (6000) en pei
zou moeten missen.
~)ver het algemeen genomen acht
o het mogelijk de verliezen aan
r noodzakelijk producten als aard-
elen en suikerbieten door teelten
Iers te vervangen. Indien door een
aantrekkelijke regeling
bijvoorbeeld door het stellen van een
minimum-garantieprijs op korte ter
mijn, de teelt van consumptie-aard-
appelen wordt aangemoedigd, dan
zullen de te derven 310.000 ton aard-
appels zeker wel geteeld worden, al- In totaal wa
dus de deskundigen van de stichting, rijksinspectie 3
Daarbij zou, naar hun mening, het ters 89.709 gee\
geldende vruchtwisselingsvoorschrift Met die registrar
re.i aanzien van de aardappelmoeheid de ramp begonnen. Dit aantal
van kracht kunnen blijven. betrekking op de externe gc~ ■”‘-
enigszins normale den, de mensen, die van eer. -
rerproductie wordt gemeente' naar een andere zijn ovet-
ie deskundigen, dan gebracht. Daarnaast zijn er echter nog
s zodanig moeten vele interne geëvacueerden. Dat zijn
die wellicht een indirect
le watersnood genc~—J
»n. Alleen reeds i» O'-
..beeld telt men in één week
ongewoon hoge aantal van vier
op- gevallen. Juist omdat het door
zijn hoog bejaarden betreft past
mens niet de oorzaak in de
van de watersnood en evacu,
zoeken, doch de mogelijkheid
band tussen die emoties en
plotselinge sterfgevallen wordt
voor de hand liggend genoemd.
De bemaling-
’aatsen in de Alblas-
ich het verheugend
dat grote stukken
Of STAND VAN ONS HERSTEL
1 1 |Aan heëdrflnil’iri» 1
[herstel wrdt gfwerktf
llnkiaaitdnx
grasland droog val
plaatsen is duidelij
dat heC'water zakt,
velen die b
verdwijnen.
den op de
van ruim di
water die per e
verwijderd wordt
Hei «ijn natuurlijk de hoocst ge
legen polders die thans reeds be
ginnen droog te vallen, maar het
«ij» tevena de polders langs wel
ker randen de meeste hulpgemalen
«Un epgeateld.
Zoals wij vorige week
zetten, zou een groot deel va
ter van aangrenzende poldt
deze rpndpolders heen
moeten wonden. Daartoe
Week het aantal duikers in d
weg bijvoorbeeld uitgebreid,
niet gëbeurd zijn, dan was
landse'polder (Ottoland) al
weest. De bemalingsexperts i
ding van ingenieur Vuyk, wisten dat en
‘"‘“t daarom zorgen zjj voorlopig nog
voldoende aanvoer van overstro-
mingswater uit aangrenzende polders.
loor kunnen de noodgemalen
de Kromme elleboog en aan de
jHrug in bedrijf blijven Min of
leer hetzelfde beeld doet zich voor
«noudekerkse polder maar
reeds vorige week hericht-
niet voortgaan met het
daten water toe te voeren naar (dan) ver
niet verwijderde noodgemalen.
De noodgemalen zullen opgesteld
moeten worden langs de Graaf
stroom en reeds kan men daarvan
de eerste voorbereidingen zien.
Het aantal van vier hulpgemalen
op de Zuidelijke Graafstroom-
oever is reeds uitgebreid tn het
zal nog verder uitgebreid worden.
Waarschijnlijk zal het dan, als die
uitbreiding volledig voltooid is, niet
meer nodig zijn gebruik te maken van
.olie bereidwilligheid van
.«.dpolders om het water via hun
j af te voeren naar hoge boezem
Hessen.
De schattingen over het
slagen van het gehele dr<
proces hebben niet veel
Maart zal er vermoedelijl
dergaan. Vroeg in de twi
meer teveel in de Alblass
is. in ue airmen, vuur zover die
er nog liggen, wierp het water een
laag slijk neder, die vaak meer dan
30 tot 40 centimeter dik was. Dit slijk
moet ook uit vele huizen worden weg-
gegeraven. Per vrachtauto wordt het,
samen met los puin, in gaten in en
alngs de wegen geworpen.
Van het huisraad van de meeste be
woners is niets of vrijwel niets over.
Kachels, fornuizen, bedden en andere
Met uitzondering van kleine verplaatsingen, die zich nog telkens vaak onherkenbare meubelstukken lig-
oordoen, kan men wel zeggen, dat de eerste faze van de evacuatie, gen (Jveral in dit modderdorp ver-
srpiaatsïng. thans fs afgesloten. De tweede faze betreft het ver- spreid.
der geëvacueerden in de opname-gemeenten en de derde faze Slechts de bewoners van enkele der
terugkeer. Die terugkeer zal in het algemeen eerst veel later aan hoogst gelegen huizen hebben nog iets
orde komen, al is er hier en daar al van een terugkeer op «eer van hun bezit over. De kerk is ge-
>eperkte schaal sprake. spaard, maar zal een forse schoon
maakbeurt moeten hebben. De wegge-
waren gisteren door de degenen, die in de naaste omgeving spOelde doden van het kerkhof zijn zo
voor de bevolkingsregis- werden opgenomen en niet deel uit- goed en z0 kWaad als het ging, weer
racueerden geregistreerd maakten van de georganiseerde eva- begraven.
ratie werd onmiddellijk cuatie. Van die interne geëvacueerden In Moérdijk-modderdorp wordt, alg
aantal heeft beschikt men niet over nauwkeurige overal elders in het watersnoodgebied,
geëyacueer- cijfers, maar men schat hun totaal op en onvervaard aangepakt. Maar
»n bepaalde 18000. voordat de schade aan de woningen
en inboedels is hersteld om van
nieuwbouw voor de totaal verwoeste
huizen maar niet te spreken zullen
trein en auto in de verte reeds weer
langs reizen.
„We hebben nog eluk gehad", zeg
gen ze in Moerdek-modderdorp. „Ja,
de schade is groot, maar we hadden
maar'een paar doden. Mot je ergens
anders komen....”
In het dorp zelf werden aanzienlij
ke verwoestingen aangericht. Het lijkt
of een enorme kanonskogel zich diep
in de bewoonde kern boorde en over
het kerkhof de woningen geheel of ge
deeltelijk meesleurde. Het meubilair
werd uit vele huizen gespoeld en lig‘
vaak ver in de weilanden op
tergeiegen akkers.
Door het dieptegat van enige tien
tallen meters breedte b(j de haven joeg
het water naar de spoorwegen en we
gen, die naar de Moerdijk en de Moer
dijkbruggen leidden. T>e vrij hoge Bre- gen
dasche Toeweg naar het dorp Moerdijk die
bleef gelukkig grotendeels behouden.
Verder naar het Westen sloeg het wa-
aangetekend. ter een gat van naar schating 400 me-
toutminnend" ter breedte in het zware dijklichaam. van
-i Op dit gtuk echter bleef welhaast de alwi
.Jen geteeld gehele brede dijkvoet met de zware
-oducten als basaltbescerming gespaard, zodat door
is zal men deze gapende breuk vrijwel geen over
getroosten jast bij hoog water ontstaat.
mAtpn vpr. -;”caanse, Franse en NeJ .1:J~
ren hebben daarom ter besci
van de polders, waardoor de
fdweg en de spoorwegen van
A don- hrt overwrom,.» Moerdijkbrug topea
000 hectare grasland la ecn
een schatting te geven inlaagdyk van twee
■ordt gehouden met het daartussen een 2
an ongeveer 25.000 koei- g,eJe8d Aan het gevaai
veel varkens. Bectfferin- v^n de haven, i
ondergelopen 10.000 hec- gewerkt. Zinkstukkei
aanzien van ver- gemaakt; bij gebre’-
en inkomst
Slechts enkelen
dan de overt;
of i
npoir
legen, huizen reeds min of meer geldende vrucht.--
an schoonmaken. Reeds in deze hui- ten aanzien van de
lar zeker in de woningen en zelfs van kracht ki
die nog langer onder water Indien naar een i
het nodig zjjn uitvoerig binnenlandse suiker1
ontsmettingsmiddelen te werken gestreefd, aldus de
de schoonmaak. Dokter Ingelse zal de bietenprijs
geS/huis^ hSd‘ideo?VS g-ck
m on. Deze taak w gaan schOOnmaken. Reeds in deze hui- ten
door de K.SJ}., aie ae zen. h^j. zeker in de woningen en zelfs
betrokken ondernemingen binnen vijf stallen, die nog langer onder water Ind
jaar zo mogeHjk zal moderniseren of blijven, zal het nodig z(jn uitvoerig binnenlanc
anders zal sluiten. met ontsmettingsmiddelen te werken gestreefd.
Verder zal de K.S.G. nu ztf eenmaal
in bezit komt van eigen inkomsten,
leningen kunnen opnemen wanneer
belangrijke sommen in de bedrijven,
die onder haar beheer staan, moeten
worden gestoken. Waarschijnlijk zal
de eerste lening bij de Wereldbank
worden opgenomen.
Een gevolg van de K.S.G. is dat in
ons land de prijs van de kolen en van
het oud ijzer zullen stijgen. Neder
land heeft de laagste kolenprijs van
Europa met 10 dollar per ton, waar
tegenover de prijs in Duitsland be
draagt II tot 12 dollar, in Frankrijk
13, in België 14 en in Italië nog meer.
Het Nederlandse mijnbedrijf zal er
door de prijsverhoging dus beter
voorkomen te staan, maar dat zal ten
koste van de Nederlandse verbruiker
gaan. Wij vrezen dat hierdoor ook het
gas en -•
zullen
van i
eerste
K.V, woni
'•’“r ondi
B zijn
liddelen
i. Dokr