SCH00NH0VEN5CHE COURANT Overgangsweek in de Alblasserwaard I il bil fl T N" •SSSÏS gSsssaws sKSS-a Verliezen aan landbouw GE zend geëvacueerden Moerdijk: modderdorp sis nog moeilijk te maken. puin met de blote handen moeten los- ®r nog liggen, wierp net water een Meer dan honderddni- IJ ll ^isyl izijk tenths De watersnood Niet voor alle gemeenten mt v*n de Alblasserwaard, die door de dijkbreuk n grote moeilijkheden geraakten, wordt de na lo- •rgangsweek naar normale omstandigheden genoemd aland. Molenaarsgraaf, Bleskensgraaf en Oud-Alblaa maar het geldt Europese belasting Koninklijk paai bezocht ARI 1951. TIEN BLADZIJDEN. NVte MABGANG !*o H die bejaarden tschappy jijzor blijk veel slechter collectie KRIMPENERWj -Hoek» Holi; .«pene 'ARD |0ijkgaf<65m wordt I afgesloten met 2 be- 'tonnen schepen VOORNE ijk GOEj Cl1». ■SCHÓ1 I v. werkhawnj IALCHEF th fUID-BEVEl iNSCHE VLAANDEREN ZEEUWSCH- 0ELGIE r VIN ptanatogti bMtcbtan ndsche n tschappy IMS wij zon kosten nhoven nten en 25 )N 207 J •GEBIEDEN r vervanging :ringen enz. doen. mag •ste be- -s over. -ndere de tot [ië 14 I de rwe, ha- 1.000 dan als "00) De pont Woe sen. icht. het zou vo< de verj blijf de de bej Telefoon 207 (K 1823) S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVE1.. Gironummer 13763 Ov men zeer appel ïlder teek srkens en le dler- LSTERSCHELOE: hrnaizei zeker al zou aar nten lere pre nüvruchten staan in .■den ver- ..iet water «.iet kan onderzoe- daarin ongetwij- ieren reeds wegge- evist zijn. AóvattantiMi 1 «M VS müitoatar «0 «Ua a.m. nmr fO.I< darde tagan halve ptip. Famllta- 10 cant par mlfematat j het verstrekken van ver- igen tot t serde boei •n welke thans drooggemalen| tand.a..__ het vee althans e n dat de .uizen niet datgt Februari indigheden ^Binnendijk wordt vershrW 1 ©Goes ■■■-== Bintetoontf ng, I— Jrschrift ippelmoeheid *-’”ven. normale wordt i, dan jten voor. van dt ver- worden, des- bijvoorbt dood TenQranKgr dijkgebouw* ten jren en v. lette tijdei ivensbehoeften »n slecht- r onregelmatig »bben in Alblasserwa? al meer he- irgemeesters sn die in F-- n begrotingen irten kunstmest gevraagd voor ‘“7 dekens. De uit wol moe- •nen voor ge- genomen gebouwe Vac»ahi|M Maandag, Wpaasdag an Vrijdag. Prtp bï] roorultbata- Ing 2.30 par 3 maandan. Voor SehoonhorvD 115 t* kwartooi leidt dus iale leven u.t S< sr»nl bouw rnw.1 c~~/ p.M. 59 ct p.M. 69 ct p.M. 98 et p.M. f 1.45 snt 11.98 9.75 >f f2.40 3.50 istof p.M. f2.80 t uitelndelijk s droogmalings- “1 wijziging on- clijk geen water veede helft van lasserwaard zijn. Mm is bezig aan ran verbindingtussen Zir- fikree en Brouwensha- t= Hw-'den dan afzondert i;k drooggemalen Schouwen DuivelandÈ f - tentoon- geopend. i leden in Lon- Op sommige plat serwaard doet ziel schouwspel voor van Papen normale om- laten wachten. ons land jetare tan hectare 1 -clan, 14. n meer roducten (5000) agevoerde belasting komt m de K.S.G, en zal dus Europese r Twaalf liddelde ibrengat, n de non le percent van iroductie, twintig >e vïasteeit, tien ^y^^Ringdgk aangelegd te die- J.000 ton HHB Reeds drooggevallen jj^^Nog onderwater Vermelde of beschadigde dijken Voorlopig herstelde dijkgaten 2 mogelijkheden to t af sluiting FtTiM] vd. zeegaten Q Straalzenderverbmdingen W gebracht sterfgevallen gevolg noemd moeten in Oud-Alblaa óin week het - vier sterf- orgaans het de meer nodig z emoties begripvol matie te de randpold( v»n ver’ gebied de vrü an Gie rdt wel Het dorp Moerdijk, genesteld tegen de hoge en zo hecht gewaande waterkering van het Hollands Diep, biedt al een even troosteloze aanblik als vele andere dorpen in de rampgebieden. Bjj dit dorp, naast de insteekhaven, heeft het woeste water een diep gat geslagen, waardoor de hele omgeving blank kwam te staan. Zo hoog kwam het water, dat het meergesleurd stro tot op meer dan manshoogte in de takken van boomgaarden achterliet. Het Is wel tekenend voor de tijd, waarin wij leven dat het eerste ge. volg van de Europese samenwerking is.een nieuwe belasting. Inder daad een historisch feit. Deze eerste Europese belasting is de heffing, die sinds 10 Februari j.l. wordt gelegd op alle producten van het steenkool- en bruinkoolmijnbedrijf Deze pro ducten vallen thans onder de Europe se Kolen- en Staal-Gemeenschap (K.S.G.)beter bekend als het Schu- mann-plan. die op bovengenoemde datum begonnen is met de contrftle van het mijnbedrijf. De staalindustrie zal over twee maanden volgen. De K.S.G. zal voor de zes deelne- seggen, dat het totaal geëvacueerden tussen de en 110.000 loopt, een aan- de somberste verwachtin- eerste dagen in belang- heeft overschreden. 5MEST. per schouw. Telef. 333, ergambacht. VRIJDAG 37 FEBRUARI 1933. NIEUWSBIAD VOOR ZUtffflOUAND EN UTRECHT stelt daarover reeds voorschriften sa men. Ook bU gunningen tot terugkeer in de ge ëvacueerde boerderijen in andere gemeenten is de geiondheidszorg de voornaamste maatstaf in de overweging. Daaruit v< len nog ni< gen worder drooj drc_o mest te niet terugkert telijk in het worden dan ding van »n. Daa an. Di troom 5 weer iend de normale gang v herstelt is ook de dat bejaa. mochten t Vooraan doen zich mlgt ook dat sommige stal- iet in gebruik genomen mo len, hoewel de gebouwen zelf Wai ondanks het perfecte landing. De rolbaan was met fakkels verli< Tot op het laatste ogenblik was niet zeker, of het vliegtuig wel kunnen landen. Koningin Juliana werd begroet door ambassadeur mr. Stikker en andere functionnarissen van de ambassade. Juichende vrouwen omringden de auto van de Koningin, toen zij drie kwartier na de landing bij de ko ninklijke academie aankwam, waar zij een tentoonstelling bezichtigde. Tijdens het bezoek was de - stelling ook voor het publiek Velen der aanwezigen waren van de Nederlandse kolonie ii den. Tezamen met de Nederlam bassadeur. Stikker, wandelde ningin langs de «chilerijen. Rotterdam In enig» gemeentel en de watersnood in pende week de over Dat geldt voor OttoL --- Het geldt «o goed als voor geheel Giessen-Oudekerk, zeker niet voor Wijngaarden en voor de uitbreiding* drecht, Sliedrecht en Glessendam binnendijks, i ■tandigheden nog wel een paar weken op zich Onder normale omstandigheden mag ook verstaan word» verstaan worden dat het vee weer in tebesturen en voor de stallen staat of er althans elke dag in terug kan keren en dat de mensen weer in hun eigen huizen wonen al is hun dagelijks werk niet datgene wat Zij gebruikelijk eind F Onder normale omstant nog ding jeel- juist eten voor ming. Daardoor langs <L_ Vlietettrut verreweg de meeste boerderij- m®fr hetzelfdi r in bedrijf zijn is dus wel te- met de Giesser voor de toestand Doordat hier zoals wjj reed male gang van zaken zich snel ten: men zal i t is ook de bepaling losgelaten water toe te tarden (boven 65 jaar) terugkeren, amelük onder 'i thans ren waar de i zullen li ag ook verstaan worden dat de gemeen- in tebesturen en vooral de burgemeesters op gezette tijden kunnen eten en sla pen. levensbehoeften die zij in de af gelopen weken slechts zeer spaarzaam en zeer onregelmatig konden bevredi- gen. Wij hebben in onze reportages den. uit de Alblasserwaard in de afgelopen staaJ weken al meer het beleid geschilderd strof van burgemeesters in lieslaarzen of in en oliejassen die in plaats van aan circu- fcenf laires en begrotingen hun aandacht ga ven aan evacuatie en cadaverberging. Ook In de overgangsweek. hebben zij dat moeten doen, maar het was gro tendeels afwikkeling van deze weinig verkwikkelijke bezigheden die hen nu nog „overuren” deed maken. Reeds veertien dagen geleden klaarde de directeur van het tructiebedrtjf Gekro dat alle vee uit de Alblasserwaard w geruimd maar no< deze wc enige pinken, tientallen varl een paar schapen naar d< meelfabriek vervoerd. Nog is er geen eind. Nog st Bleskensgraaf en in Wijngaarde scheidene schuren zo hoog mei dat men nog steeds niet kt ken hoeveel van de feld omgekomen diei dreven en dus opgev De toestand van de wegen Grote delen van de wegen, die door het water versperd waren, zijn thans weer begaanbaar. Langs de Graaf stroom is bijvoorbeeld ongehinderd. =ij het niet onbeperkt, verkeer moge lijk aan de Zuidzijde van de Vullen- dam tot Oud-Alblas toe. Tussen Oud- ‘ilbl»» en Alblasserdam staat nog Jnk wat water, doch vee-auto's kun nen daar reeds behoorlijk passeren. De verbinding Oost-West is dus wel ver zekerd omdat men via de Damseweg - gedeelte) de Vuilendam goed kan. Dat is voor zeer licht rerkeer ook mogelijk door Ottoland „cen. De wegen die de verbindingen Noord-Zuid mogelijk maakten zijn er evenwel Deze voorlopige raming werd "■aakt door deskundigen van «jv.chting voor de Landbouw op basis van de oogstcijfers 1951 bij een aan genomen door zeewater bedorven op- vlakte van 75.000 hectare akker- Van hc< cueerden reeds duij teruggeki Op 20 cijfers r ding d< de onderscl.-.—t schatting kunnen de vc len worden gegeven: Noord-Brabant 30.000, 32.000, Utrecht 8000 vincies 5000. Van de ove cies komt Noord-Holland 1500 geëvacueerden. C Limburg op 400, Dre op ir sn woroen, uuewei ue gvuuu»(en zelf ®t roog staan. Wanneer er evenwel geen landse roog stukje erf is om depót voor de weest. vinden, mogen de koeien rna d‘n® v "~keren. Zou de mest ged« i het water opgeslagen moeten dan zou daardoor de versprei- n ziektekiemen bevorderd wor- iarom wordt dat niet toege- Oat niettemin langs de Graaf- boerde mende landen. Duitsland, België, Lu- xemburg, Nederland, Frankrijk en Italië één gemeenschappelijke markt flfi vormen, wat wil zeggen, dat de pro- -*• ducten van de kolen- en staalindu strieën in alle landen voor dezelfde ----- - - prijs zuUen worden verkocht en dat tnjeuw deze landen onderling geen invoer- of ve|rJ| uitvoerrechten zullen heffen en dat heej z(j ook in spoorweg- of scheepstarie- ven geen onderscheid zullen maken tussen de producten van het eigen land en die van de andere vtff deel genoten. De thans in; In de kas var. het eerste ,-- zijn, dat boven de nationale regerin gen staat. De regeringen van de zes landen hebben hun bevoegdheden ten corres- „Prllew" is hij uit Amsterdam ver laag is trokken naar de Sowjet-Unie. De litgewe- aankomst bij de boot in Amsterdam, sleepboot Dat wil dus aantal j 100-000 i tel. dat gen in de rijke mate het aantal der externe geëva- van 89.709 zijn er inmiddels Jzend naar hun woonplaatsen teerd ,o der externe geëvacueerden over Pnrtnlrmfl onderscheidene provincies. Naar tngciunu. .„«iing kunnen de volgende aantal- Koningin Juliana en Prins Bt ..TtobanTSm Zu“-Ho“d vUe^lg" T USh,v8l>“^ JÜSX en d. ftto. - komt NoonLHolland op ongeveer aa^WegenTSSt^kaJ] )0 geëvacueerden. Gelderland op 1000 aar Wegens mist kan J .burg ep «0. Drent, en de andere S. De Interne geëvacueerden Hoewel voor de Interne geëvacueer den geen nauwkeurige cijfers ter be schikking staan, kan worden aange nomen, dat de aantallen bedragen voor Zeeland 2700. voor Zuid-Holland on geveer 10.000 en voor Noord-Brabant ongeveer 5000. AMERIKA VRAAGT PRIJSOPGAAF voor kuathmest en dekens. Amerika heeft Nederlandse fabrie ken verzocht prijsopgaven in nen voor de levering van 78. aan India, van verschillende soai Voorts is prijsopgaaf de levering van 162.000 dekens, die voor 80 pCt. t ten zijn vervaardigd, diet bruik op Formosa. percent van middelde landelijke opbrengst, vijftien pei van de normale gersiopbr» drie percent van de h*ver- productie, twintig percent van de vïasteeit, tien percent van de consumptie-aardappeipro- ductie (een derde van _>elproductie) en tien percent van de Neder landse suikerbietenproductie, zal door de watersnood dit i de electrische stroom duurder worden. Ons land is een eiland goedkoopte in Europa en deze Europese overeenkomst begint daaraan al dadelijk te knabbelen. Op den duur zal het wel zo worden dat er in geheel West-Europa een gelijk prijsniveau zal ontstaan, waardoor het handelsverkeer tussen de landen veel eenvoudiger zal worden. Dat er voor ons land echter bezwaren aan zijn verbonden met het oog op de ex port buiten Europa, ligt voor de hand en daarover zal nog wel eens een hartig woordje worden gezegd. Intus sen is dit toch de eerste werkelijke pas op de weg naar een vereniging van Europa. 'Breda [Rijksweg is pnctisch droog Spoorlijn vtrtnoedWijk in Mwrt [ween hersteld JOp Tholen worden eerst-de I Ibinnendijken gedicht daarna f I I wil men gay droogmalen Bergen oplo om 2 - Bernhard aan Enge- ïgtuig met de kwam gister- zliegveld can het niet irport. De Prins slechte zicht een aan toe. De Ammerse kade is to« Kikker onaangetast maar de Dar weg vandaar naar de Vuilendam o. en zu» uu. weliswaar droog, doch levensge regeringsfonds voor zwaarder verkeer dan -regerin- kruiwagen. De Kerkweg van Brai gen' staat De regeringen van de zes wijk naar Molenaarsgraaf is beri landen hébben hun bevoegdheden ten baar, wanneer men er rekening mtu= opzichte van de kolen- en staalindu- houdt dat ook hier lange stukkei f ““-■ K.S.G, Het hooldkentoor van dit 11- wa(er nle( diep chaam is gevestigd te Luxemburg, een waar autosportliefhebber met bij- van waaruit de gehele Europese ko- zondere toestemming is er reeds in len- en staalmarkt geordend zal wor- geslaagd de weg te berijden. Dat is den De inkomsten van de nieuwe evenwel onmogelijk voor de Wingerd- 20. belasting zullen worden gebruikt tot se steeg. Die is alleen per boot te ge- vla betaling van het personeel van de brulken Tenslotte is er aan nog de er -Sen rt5 -n ,^0^ uit worden getrokken voor onderzoe- water mMr vertoont maar die toch kingen, voor wachtgelden en voor om veiUgheidsredenen nog afgesloten heropleiding van mijnwerkers tot an- moet blijven. Ook over het Oosteind ®1 dere beroepen. Het is waarschijnlijk en ^et Westeind in Wijngaarden is dat enkele niet-rendabele mijnen nog geen ander verkeer mogelijk dan zuUen worden stilgelegd, waarna voer per schouw, het personeel moet worden gezorgd. Voor Wijngaarden ge' België heeft bijv, op het ogenblik vijf njet dat daar het normal mijnen, die te hoge onkosten hebben kunnen terugkeren voor hun opbrengst en die alleen aan de ganj met - - andere mijnen. Deze taak wordt nu overgenomen door de K.S.G., die de -gn binnen vijf 8tailen> blijven, zal met bij i reeds uiteen van het wa- -Jers door weggepompt is nog deze n de Damse- 1. Zou dat de Blok- droog ge- jsexperts onder lei- wisten d voorlopig van zendf 'allen. Op andere slijk waar te nemen t, al zijn er nog steeds het nog sneller willen zien i. Zij mogen gewezen wor- formidabele hoeveelheid Irie millioen kubieke meter etmaal uit de waard dt. Russische spion Pissarew, -Jdent van Tass in Den Hl loensdagavond Nederland ui. Met de Russiche slf die zich nog telkens i men wel zeggen, dat de eerste faze van de evacuatie. ig, thans (s afgesloten. De tweede fase betreft het ver- spreic serden in de opname-gemeenten en de derde faze Slee terugkeer zal in het algemeen eerst veel later aan hoogs is er hier en daar al van een terugkeer op «eer de Nederlandse atn- de Ko- sen. Men slaagde er na veel moeite Het lijkt in het gat op 16 Februari zover te cich diep dichten, -dat het vloedwater er geen vat meer op kreeg. Nadien ging een zandzuiger aan het werk om het dijk- dijklichaam verder op te hogen. An- l en ligt dere wonden in het dijklichaam bij de de ach- Moerdijkbruggen konden eveneens a tergeiegen aKKers. provisorisch warden hersteld, zodat CCS A-M Door het dieptegat van enige tien- nu langzamerhand het water uit de ÖV/ TV •TkzOV/m.I. tallen meters breedte bij de haven joeg Brabantse polders zal kunnen worden j het water naar de spoorwegen en we. afgevoerd Daarna kan een begin wor- door de watersnood gen. die naar de Moerdijk en de Moer- den gemaakt met het herstel van we- dijkbruggen leidden. :>e vrij hoge Bre- gen en spoorwegen. De spoorbanen, Porden verhoogd, dat in niet getrof- dasche Toeweg naar het dorp Moerdijk die van be spoorbrug af de polder in- fen gebied, naast zomergerst, de ver- bleef gelukkig grotendeels behouden, lopen, zijn ernstig beschadigd. Men van suikerbieten aantrekkelijk Verder naar het Westen sloeg het wa- hoopt het herstel even snel te kunnen wordt. Overigens wordt aangetekend, ter een gat van naar schating 400 me- laten verlopen als aan de Dordtse kant dat de suikerbiet een „zoutminnend” ter breedte in het zware dijklichaam. van de Moerdijk, waar de spoorrails gewas is, zodat deze in droogvallend Qp dit stuk echter bleef welhaast de alweer vrijwel klaar zijn en de repa- gebied eventueel kan worden geteeld gehele brede dijkvoet met de zware raties aan de electrische bovenleidin- Verliezen aan andere producten als basaltbescerming gespaard, zodat door gen ook al opschieten. ductie (een derde van de tarwe, voedergranen en vlaszal men deze gapende breuk vrijwel geen over- De betonnen verkeersweg, die aan de kleiaardappelproductie) en «‘Ch waarschijnlijk moeten getroosten last bij hoog wafer ontstaat. Dordtse kant niet bijzonder veel be- percent van de Neder- en ten dele door invoer moeten ver- Amerikaanse. Franse en Nederlandse schadiging vertoont blijkt aan de Bra- "likerbietenproductie. v»«en Voor pootaardappelen ls^ in mi]ltairen hebben daarom ter bescher- bantse faïil dwlük ge£v“d Deza ïeTXsinrgew^ min? van de polders, waardoor de ^en z^ ui?SïïnSïSit^X jaar vermoedelUk wegvallen, een oplossing, gewenst. hoofdweg en de spoorwegen van de menge8teld. Vele dezer segmenten blij- ge. vleesproducten door het overstromen Moerdykbrug lopen over ee" ken door het water onderspoeld en zijn de van ruim 40.000 hectare grasland is ya,n ru‘™ een kllomter ee“ soms geheel verdwenen. tot de Jamse- arn is jevaar- r een maal ind- Stiel rijd- .nede en nog pervlakte Streef- bouwland, nog diep Dit zou betekeiien. dat c diep of opbrengsten van 10.000 hei 10.500 hectare gerst, 4.500 l- ver. 13.000 hectare aardappelen, hectare suikerbuiten en "O.OOO hectare andi ,las (6000) en pei zou moeten missen. ~)ver het algemeen genomen acht o het mogelijk de verliezen aan r noodzakelijk producten als aard- elen en suikerbieten door teelten Iers te vervangen. Indien door een aantrekkelijke regeling bijvoorbeeld door het stellen van een minimum-garantieprijs op korte ter mijn, de teelt van consumptie-aard- appelen wordt aangemoedigd, dan zullen de te derven 310.000 ton aard- appels zeker wel geteeld worden, al- In totaal wa dus de deskundigen van de stichting, rijksinspectie 3 Daarbij zou, naar hun mening, het ters 89.709 gee\ geldende vruchtwisselingsvoorschrift Met die registrar re.i aanzien van de aardappelmoeheid de ramp begonnen. Dit aantal van kracht kunnen blijven. betrekking op de externe gc~ ■”‘- enigszins normale den, de mensen, die van eer. - rerproductie wordt gemeente' naar een andere zijn ovet- ie deskundigen, dan gebracht. Daarnaast zijn er echter nog s zodanig moeten vele interne geëvacueerden. Dat zijn die wellicht een indirect le watersnood genc~—J »n. Alleen reeds i» O'- ..beeld telt men in één week ongewoon hoge aantal van vier op- gevallen. Juist omdat het door zijn hoog bejaarden betreft past mens niet de oorzaak in de van de watersnood en evacu, zoeken, doch de mogelijkheid band tussen die emoties en plotselinge sterfgevallen wordt voor de hand liggend genoemd. De bemaling- ’aatsen in de Alblas- ich het verheugend dat grote stukken Of STAND VAN ONS HERSTEL 1 1 |Aan heëdrflnil’iri» 1 [herstel wrdt gfwerktf llnkiaaitdnx grasland droog val plaatsen is duidelij dat heC'water zakt, velen die b verdwijnen. den op de van ruim di water die per e verwijderd wordt Hei «ijn natuurlijk de hoocst ge legen polders die thans reeds be ginnen droog te vallen, maar het «ij» tevena de polders langs wel ker randen de meeste hulpgemalen «Un epgeateld. Zoals wij vorige week zetten, zou een groot deel va ter van aangrenzende poldt deze rpndpolders heen moeten wonden. Daartoe Week het aantal duikers in d weg bijvoorbeeld uitgebreid, niet gëbeurd zijn, dan was landse'polder (Ottoland) al weest. De bemalingsexperts i ding van ingenieur Vuyk, wisten dat en ‘"‘“t daarom zorgen zjj voorlopig nog voldoende aanvoer van overstro- mingswater uit aangrenzende polders. loor kunnen de noodgemalen de Kromme elleboog en aan de jHrug in bedrijf blijven Min of leer hetzelfde beeld doet zich voor «noudekerkse polder maar reeds vorige week hericht- niet voortgaan met het daten water toe te voeren naar (dan) ver niet verwijderde noodgemalen. De noodgemalen zullen opgesteld moeten worden langs de Graaf stroom en reeds kan men daarvan de eerste voorbereidingen zien. Het aantal van vier hulpgemalen op de Zuidelijke Graafstroom- oever is reeds uitgebreid tn het zal nog verder uitgebreid worden. Waarschijnlijk zal het dan, als die uitbreiding volledig voltooid is, niet meer nodig zijn gebruik te maken van .olie bereidwilligheid van .«.dpolders om het water via hun j af te voeren naar hoge boezem Hessen. De schattingen over het slagen van het gehele dr< proces hebben niet veel Maart zal er vermoedelijl dergaan. Vroeg in de twi meer teveel in de Alblass is. in ue airmen, vuur zover die er nog liggen, wierp het water een laag slijk neder, die vaak meer dan 30 tot 40 centimeter dik was. Dit slijk moet ook uit vele huizen worden weg- gegeraven. Per vrachtauto wordt het, samen met los puin, in gaten in en alngs de wegen geworpen. Van het huisraad van de meeste be woners is niets of vrijwel niets over. Kachels, fornuizen, bedden en andere Met uitzondering van kleine verplaatsingen, die zich nog telkens vaak onherkenbare meubelstukken lig- oordoen, kan men wel zeggen, dat de eerste faze van de evacuatie, gen (Jveral in dit modderdorp ver- srpiaatsïng. thans fs afgesloten. De tweede faze betreft het ver- spreid. der geëvacueerden in de opname-gemeenten en de derde faze Slechts de bewoners van enkele der terugkeer. Die terugkeer zal in het algemeen eerst veel later aan hoogst gelegen huizen hebben nog iets orde komen, al is er hier en daar al van een terugkeer op «eer van hun bezit over. De kerk is ge- >eperkte schaal sprake. spaard, maar zal een forse schoon maakbeurt moeten hebben. De wegge- waren gisteren door de degenen, die in de naaste omgeving spOelde doden van het kerkhof zijn zo voor de bevolkingsregis- werden opgenomen en niet deel uit- goed en z0 kWaad als het ging, weer racueerden geregistreerd maakten van de georganiseerde eva- begraven. ratie werd onmiddellijk cuatie. Van die interne geëvacueerden In Moérdijk-modderdorp wordt, alg aantal heeft beschikt men niet over nauwkeurige overal elders in het watersnoodgebied, geëyacueer- cijfers, maar men schat hun totaal op en onvervaard aangepakt. Maar »n bepaalde 18000. voordat de schade aan de woningen en inboedels is hersteld om van nieuwbouw voor de totaal verwoeste huizen maar niet te spreken zullen trein en auto in de verte reeds weer langs reizen. „We hebben nog eluk gehad", zeg gen ze in Moerdek-modderdorp. „Ja, de schade is groot, maar we hadden maar'een paar doden. Mot je ergens anders komen....” In het dorp zelf werden aanzienlij ke verwoestingen aangericht. Het lijkt of een enorme kanonskogel zich diep in de bewoonde kern boorde en over het kerkhof de woningen geheel of ge deeltelijk meesleurde. Het meubilair werd uit vele huizen gespoeld en lig‘ vaak ver in de weilanden op tergeiegen akkers. Door het dieptegat van enige tien tallen meters breedte b(j de haven joeg het water naar de spoorwegen en we gen, die naar de Moerdijk en de Moer dijkbruggen leidden. T>e vrij hoge Bre- gen dasche Toeweg naar het dorp Moerdijk die bleef gelukkig grotendeels behouden. Verder naar het Westen sloeg het wa- aangetekend. ter een gat van naar schating 400 me- toutminnend" ter breedte in het zware dijklichaam. van -i Op dit gtuk echter bleef welhaast de alwi .Jen geteeld gehele brede dijkvoet met de zware -oducten als basaltbescerming gespaard, zodat door is zal men deze gapende breuk vrijwel geen over getroosten jast bij hoog water ontstaat. mAtpn vpr. -;”caanse, Franse en NeJ .1:J~ ren hebben daarom ter besci van de polders, waardoor de fdweg en de spoorwegen van A don- hrt overwrom,.» Moerdijkbrug topea 000 hectare grasland la ecn een schatting te geven inlaagdyk van twee ■ordt gehouden met het daartussen een 2 an ongeveer 25.000 koei- g,eJe8d Aan het gevaai veel varkens. Bectfferin- v^n de haven, i ondergelopen 10.000 hec- gewerkt. Zinkstukkei aanzien van ver- gemaakt; bij gebre’- en inkomst Slechts enkelen dan de overt; of i npoir legen, huizen reeds min of meer geldende vrucht.-- an schoonmaken. Reeds in deze hui- ten aanzien van de lar zeker in de woningen en zelfs van kracht ki die nog langer onder water Indien naar een i het nodig zjjn uitvoerig binnenlandse suiker1 ontsmettingsmiddelen te werken gestreefd, aldus de de schoonmaak. Dokter Ingelse zal de bietenprijs geS/huis^ hSd‘ideo?VS g-ck m on. Deze taak w gaan schOOnmaken. Reeds in deze hui- ten door de K.SJ}., aie ae zen. h^j. zeker in de woningen en zelfs betrokken ondernemingen binnen vijf stallen, die nog langer onder water Ind jaar zo mogeHjk zal moderniseren of blijven, zal het nodig z(jn uitvoerig binnenlanc anders zal sluiten. met ontsmettingsmiddelen te werken gestreefd. Verder zal de K.S.G. nu ztf eenmaal in bezit komt van eigen inkomsten, leningen kunnen opnemen wanneer belangrijke sommen in de bedrijven, die onder haar beheer staan, moeten worden gestoken. Waarschijnlijk zal de eerste lening bij de Wereldbank worden opgenomen. Een gevolg van de K.S.G. is dat in ons land de prijs van de kolen en van het oud ijzer zullen stijgen. Neder land heeft de laagste kolenprijs van Europa met 10 dollar per ton, waar tegenover de prijs in Duitsland be draagt II tot 12 dollar, in Frankrijk 13, in België 14 en in Italië nog meer. Het Nederlandse mijnbedrijf zal er door de prijsverhoging dus beter voorkomen te staan, maar dat zal ten koste van de Nederlandse verbruiker gaan. Wij vrezen dat hierdoor ook het gas en -• zullen van i eerste K.V, woni '•’“r ondi B zijn liddelen i. Dokr

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1953 | | pagina 1