3. DE BOERDERIJ VAN BUITEN
Naast de trein kwam al in 1922 een autobus over de 's-Gravenweg te rijden. Het be
drijf kreeg in 1926 de naam ‘De Ster’ en werd in 1934 overgenomen door de Ge
broeders Van Gog uit Capelle aan den IJssel. In de jaren ‘80 reed lijn 15 van West-
nederland nog 1 maal per dag over de ‘s-Gravenweg28.
Na de ingebruikname van de Rijnspoorweg (nu tracé Schielandweg) in 1855 staakte
men in 1857 de tolheffing. (De spoorwegmaatschappij kocht op 30 augustus 1850 al
een strook land van onder andere de hier beschreven boerderij.) In 1859 nam een
commissie uit de gemeentebesturen van Moordrecht, Nieuwerkerk op den IJssel, Ca
pelle op den IJssel en Kralingen de weg over. Het onderhoud werd daarna betaald
door deze gemeenten met bijdragen van Rotterdam, Gouda, de provincie en het rijk.
De commissie van beheer werd in 1971 opgeheven en het wegbehecr ging over naar
de gemeenten.
Via een betonnen brug met een gietijzeren toegangshek bereikt men de laatste decen
nia het erf. Op de hekpalen prijkt de naam “NOOIT GEDACHT”. (Tot zeker 1883
was er sprake van een houten hek met in dat jaar ook die boerderijnaam.) Foto’s uit
het begin van de 20ste eeuw tonen ijzeren hekpalen en een nog houten brugdek.
Waar thans een (sier)voortuin is, lag volgens de landmeter van het kadaster anno
1832 een boomgaard voor het huis
De boerderij staat rechts van de brede oprijweg met iepenhagen en heeft zoals ge
bruikelijk aan de ‘s-Gravenweg het voorhuis met rieten dak als dwarshuis geplaatst.
Weleer beschadigden koeien trouwens de hagen door er tegen aan te schuren dan wel
er in te vallen, met name bij warm weer! Geschoren leilinden staan als schaduwbo-
men voor de voorgevel. Op de Nationale Boomfeestdag in maart 1997 zijn vervan
gende exemplaren geplaatst, ook blijkens een bordje "....geschonken door de Ne
derlandse Bond van Plattelandsvrouwen bij het 60-jarig jubileum van de afdeling
Zuid-Holland"Grint en klinkerbestrating zijn nog de traditionele erfverhardingen.
(Nadien is op het achtererf ook beton aangebracht).
Rondom staan er zoals altijd knotwilgen: weleer onder andere om het fornuis te
stoken, om hekken van te maken en om te dienen als bonestokken.
Het postadres van “Nooit Gedacht” was in de 20ste eeuw tot circa 1940 ‘s-
Gravenweg B4/5 en is sindsdien ‘s-Gravenweg 6/8.
Trein en bus
28 M. Wallast, 75 jaar autobussen in Rotterdam. 1906-1981, Nieuwerkerk aan den IJssel 1981
12