3. DE BOERDERIJ VAN BUITEN Naast de trein kwam al in 1922 een autobus over de 's-Gravenweg te rijden. Het be drijf kreeg in 1926 de naam ‘De Ster’ en werd in 1934 overgenomen door de Ge broeders Van Gog uit Capelle aan den IJssel. In de jaren ‘80 reed lijn 15 van West- nederland nog 1 maal per dag over de ‘s-Gravenweg28. Na de ingebruikname van de Rijnspoorweg (nu tracé Schielandweg) in 1855 staakte men in 1857 de tolheffing. (De spoorwegmaatschappij kocht op 30 augustus 1850 al een strook land van onder andere de hier beschreven boerderij.) In 1859 nam een commissie uit de gemeentebesturen van Moordrecht, Nieuwerkerk op den IJssel, Ca pelle op den IJssel en Kralingen de weg over. Het onderhoud werd daarna betaald door deze gemeenten met bijdragen van Rotterdam, Gouda, de provincie en het rijk. De commissie van beheer werd in 1971 opgeheven en het wegbehecr ging over naar de gemeenten. Via een betonnen brug met een gietijzeren toegangshek bereikt men de laatste decen nia het erf. Op de hekpalen prijkt de naam “NOOIT GEDACHT”. (Tot zeker 1883 was er sprake van een houten hek met in dat jaar ook die boerderijnaam.) Foto’s uit het begin van de 20ste eeuw tonen ijzeren hekpalen en een nog houten brugdek. Waar thans een (sier)voortuin is, lag volgens de landmeter van het kadaster anno 1832 een boomgaard voor het huis De boerderij staat rechts van de brede oprijweg met iepenhagen en heeft zoals ge bruikelijk aan de ‘s-Gravenweg het voorhuis met rieten dak als dwarshuis geplaatst. Weleer beschadigden koeien trouwens de hagen door er tegen aan te schuren dan wel er in te vallen, met name bij warm weer! Geschoren leilinden staan als schaduwbo- men voor de voorgevel. Op de Nationale Boomfeestdag in maart 1997 zijn vervan gende exemplaren geplaatst, ook blijkens een bordje "....geschonken door de Ne derlandse Bond van Plattelandsvrouwen bij het 60-jarig jubileum van de afdeling Zuid-Holland"Grint en klinkerbestrating zijn nog de traditionele erfverhardingen. (Nadien is op het achtererf ook beton aangebracht). Rondom staan er zoals altijd knotwilgen: weleer onder andere om het fornuis te stoken, om hekken van te maken en om te dienen als bonestokken. Het postadres van “Nooit Gedacht” was in de 20ste eeuw tot circa 1940 ‘s- Gravenweg B4/5 en is sindsdien ‘s-Gravenweg 6/8. Trein en bus 28 M. Wallast, 75 jaar autobussen in Rotterdam. 1906-1981, Nieuwerkerk aan den IJssel 1981 12

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2000 | | pagina 14