6 Alternatief werd namelijk een apart afvoerkanaal voor de droogmakerij bij de IJs- selmondselaan in Voor-Kralingen. Daar kon voor Beyerinck geen sprake zijn van een spuiboezem. Hij moest daar rekening houden met een wisselende stand van het buitenwater...14 Hoe dan ook: de door de vervening ontstane plassen werden droog gelegd en vormden formeel in 1874 de polder Prins Alexander. De oude bovenpol ders werden daardoor dus kleiner. In de twintiger jaren wordt de melk duurder. Zo meldt de Schoonhovensche Courant op 10 oktober 1923 onder Nieuwerkerk a/d IJssel dat de prijs van de melk weer met twee cent per liter is verhoogd en nu 15 cent per liter bedraagt. Op 9 november van dat jaar vervolgt dezelfde krant: “£>e weilanden raken leeg, de meeste melkkoeien hebben het winterkwartier betrokken. Gras is er nog wel voldoende doch het land is te nat. Wie hoort niet de drang tot vervanging van windmolens door mechanische gema len? In 1925 sticht het bestuur van de polder Esse, Gans- en Blaardorp een eigen gemaal in een nieuw pand met gebroken pannendak, wolfseinde en stenen opschrif ten. Aan de voor- of dijkzijde vindt men de poldemaam. Aan de zijkant staat het polderbestuur met voorzitter M. Molenaar (van “Nooit Gedacht” dus) vermeld, als mede onder de streep ingenieur A. Nolen. De molens worden verkocht. De bovenmolen vervangt in Neede (Gld) een door een cycloon verwoeste korenmolen. In 1999 zullen een roede en de ‘grote spruit’ van deze molen naar Nieuwerkerk terugkeren en een museale bestemming bij de Oud heidkamer krijgen16. In 1896 zegt een schaatsgids dat, wie - komend van Gouda - Nieuwerkerk rechts laat liggen, zijn tocht vervolgt over de ringvaart van de Polder Prins Alexander. “Is het ijs op het kanaal niet al te best, dan verlate men het bij het le stoomgemaal. Men moet dan langs “Nooit Gedacht” naar de Molenwetering, in Capelle Middelwatering geheten. Deze baan is met de Capelse ijsbaan verbonden en druk bereden. “Het ijs ziet op deze vaarten enigszins geel, is echter van uitstekende kwaliteit, doch geraakt door het drukke verkeer weldra vol scheuren. Bij eenige oplettend heid is dat echter geen bezwaar. Meer hinder kan men hebben van de pijpestelen van gevallen Rotterdammers. ”15 Dat zal ook bij baggeren vaak blijken. 14 K. van der Pols, De Alexanderpolder drooggemalen, Rotterdam 1989 15 Gids bij de Terreinkaart voor Schaatsenrijders, ZH. IJsver, 1896, 3e druk 10 Nieuwsbrief HVN, nrs 23 en 24, Nieuwerkerk a/d IJssel 1999

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2000 | | pagina 8