REBVS BA T A V I C I S w ARCHIATRI, LIBRI XIII, RENERI SNOI. D E N V N Q V A M ANTEHAC I AC OBI BRASSICAS GOUT SE? F RANCOFVRTl, 52 De titelpagina van De rebus Batavicis iibri XIII (Francfort 1620) door Reinier Snoy (Exemplaar SAMH, 542 E 3) f I. V C E D O N A T I, EMSNDATl NVNC 1) EMVM K O T B B.O AM J. Dat is de reden waarom Erasmus zijn Liber antibarbarorum - het 'Boek te gen de (cultuur)barbaren' - schreef. Het 'terug naar de bron' is ook de reden dat humanisten zich vaak ontwikkelden als historici die de geschiedenis van hun land of volk vanaf de vroegste tijden beschreven volgens de modernste inzichten en methoden. Zij waren bijvoorbeeld de eersten die archeologische gegevens ge bruikten ter staving van hun ideeën. In het klooster Stein moet Erasmus dit gedachtegoed sterk gepropageerd hebben en vanuit het klooster heeft het zich verspreid. Dit 'Goudse humanisme' - zoals prof.dr. K. Gou- driaan van de Vrije Universiteit in Amster dam dit noemt - wordt onder meer ver tegenwoordigd door Reinier Snoy, de medi cus die het klooster vaak frequenteerde, door Cornelius Aurelius en door zijn mede broeders Willem Her mans en Servatius Rogerius. Willem Her mans kende hij nog uit zijn Deventer tijd. Rei nier Snoy verdient in dit verband enige aan dacht. Hij is in dit rijtje de enige niet-religieuze humanist. Maar Snoy was een vertegenwoor diger van de nieuwe geschiedschrijving die in die tijd opkwam. Hij schreef een geschied werk over de 'Bataven', ofwel de Hollanders: De rebus Batavici iibri XIII Ook Aurelius be oefende de humanisti sche geschiedschrijving, en gaf in deze geest zijn Divisiekroniek uit. LI BA Y. In officina Daniël isac Dauidis Aubriorum Ckmcnm Schlekhtj

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2005 | | pagina 18