REBVS BA
T A V I C I S
w
ARCHIATRI,
LIBRI XIII,
RENERI SNOI.
D E
N V N Q V A M ANTEHAC
I AC OBI BRASSICAS
GOUT SE?
F RANCOFVRTl,
52
De titelpagina van De rebus Batavicis iibri XIII (Francfort
1620) door Reinier Snoy (Exemplaar SAMH, 542 E 3)
f
I. V C E D O N A T I,
EMSNDATl NVNC 1) EMVM
K O T B B.O AM J.
Dat is de reden waarom Erasmus zijn Liber antibarbarorum - het 'Boek te
gen de (cultuur)barbaren' - schreef. Het 'terug naar de bron' is ook de reden dat
humanisten zich vaak ontwikkelden als historici die de geschiedenis van hun land
of volk vanaf de vroegste tijden beschreven volgens de modernste inzichten en
methoden. Zij waren bijvoorbeeld de eersten die archeologische gegevens ge
bruikten ter staving van hun ideeën.
In het klooster Stein moet Erasmus dit gedachtegoed sterk gepropageerd
hebben en vanuit het klooster heeft het zich verspreid. Dit 'Goudse humanisme' -
zoals prof.dr. K. Gou-
driaan van de Vrije
Universiteit in Amster
dam dit noemt - wordt
onder meer ver
tegenwoordigd door
Reinier Snoy, de medi
cus die het klooster
vaak frequenteerde,
door Cornelius Aurelius
en door zijn mede
broeders Willem Her
mans en Servatius
Rogerius. Willem Her
mans kende hij nog uit
zijn Deventer tijd. Rei
nier Snoy verdient in
dit verband enige aan
dacht. Hij is in dit rijtje
de enige niet-religieuze
humanist. Maar Snoy
was een vertegenwoor
diger van de nieuwe
geschiedschrijving die
in die tijd opkwam. Hij
schreef een geschied
werk over de 'Bataven',
ofwel de Hollanders:
De rebus Batavici iibri
XIII Ook Aurelius be
oefende de humanisti
sche geschiedschrijving,
en gaf in deze geest
zijn Divisiekroniek uit.
LI BA Y.
In officina Daniël isac Dauidis Aubriorum
Ckmcnm Schlekhtj