bn' o? Bronnen 55 J.W.E. Klein, 'Once more the manuscripts of Stein monastery and the copyists of the Erasmiana manuscripts', in: QuaerendoIA (1994), 39-46 Xander van Eck, Christiane E. Coebergh-Surie, Andrea C. Gasten, The stained- glass windows in the Sint Jankerk at Gouda; the works of Dirck and Wouter Crabeth, Amsterdam 2002 (Corpus vitrearum Netherlands, 2) Giuseppe Avarucci, 'Due codici scritti da "Gerardus Helye" padre di Erasmo', in: Italia Medioevaie e Umanistica 26 (1983) - 215-255 J.W.E. Klein, 'New light on the Gouda Erasmiana manuscripts', in: Quaerendo 18 (1988), 87-95 Medaillon met Erasmus, omschrift: Desiderius Erasmus Goudae conceptus. Roterodami Natus A°1467. 28 die Octob. (in Gouda verwekt, in Rotterdam geboren op 28 oktober 1467) (MuseumgoudA) 2' Kortom: Gouda was in de zestiende eeuw doordesemd van humanis tische denkbeelden. Juist hierom is het belangrijk dat het initiatief van het groepje Gouwenaars een kans krijgt. Het Hollands Erasmiaans denken was in de 16e eeuw in Gouda ontstaan en heeft zich van daaruit verbreid. Dit Gouds humanisme ver dient het nader onder zocht te worden. Rotter dam is dan wel de geboor teplaats van Erasmus, maar het Erasmiaans denken heeft in Gouda zijn geboortegrond gekre gen en dat is ten slotte vele malen belangrijker. Ik stel nu nogmaals de vraag: Wat stelt Gouda tegenover Rotterdam? In dit kader kunnen allerlei initiatieven genomen worden die op Gouda kunnen af stralen. Maar het is wel zaak dat de gemeente zich hierin nu eens een keer niet afzijdig houdt. De profilering van Gouda als cultuurstad (cultuur in de ruimste zin des woords) is hard nodig. Het is tenslotte cultuur wat een stad aantrekkelijk maakt. Niet alleen voor de toeristen, maar ook voor de bewoners van die stad. Daar moet een gemeente zich hard voor maken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2005 | | pagina 21