bn'
o?
Bronnen
55
J.W.E. Klein, 'Once more the manuscripts of Stein monastery and the copyists of
the Erasmiana manuscripts', in: QuaerendoIA (1994), 39-46
Xander van Eck, Christiane E. Coebergh-Surie, Andrea C. Gasten, The stained-
glass windows in the Sint Jankerk at Gouda; the works of Dirck and Wouter
Crabeth, Amsterdam 2002 (Corpus vitrearum Netherlands, 2)
Giuseppe Avarucci, 'Due codici scritti da "Gerardus Helye" padre di Erasmo', in:
Italia Medioevaie e Umanistica 26 (1983) - 215-255
J.W.E. Klein, 'New light on the Gouda Erasmiana manuscripts', in: Quaerendo 18
(1988), 87-95
Medaillon met Erasmus, omschrift: Desiderius Erasmus
Goudae conceptus. Roterodami Natus A°1467.
28 die Octob. (in Gouda verwekt, in Rotterdam geboren
op 28 oktober 1467) (MuseumgoudA)
2'
Kortom: Gouda was
in de zestiende eeuw
doordesemd van humanis
tische denkbeelden. Juist
hierom is het belangrijk
dat het initiatief van het
groepje Gouwenaars een
kans krijgt. Het Hollands
Erasmiaans denken was in
de 16e eeuw in Gouda
ontstaan en heeft zich van
daaruit verbreid. Dit
Gouds humanisme ver
dient het nader onder
zocht te worden. Rotter
dam is dan wel de geboor
teplaats van Erasmus,
maar het Erasmiaans
denken heeft in Gouda
zijn geboortegrond gekre
gen en dat is ten slotte
vele malen belangrijker.
Ik stel nu nogmaals
de vraag: Wat stelt Gouda
tegenover Rotterdam? In
dit kader kunnen allerlei initiatieven genomen worden die op Gouda kunnen af
stralen. Maar het is wel zaak dat de gemeente zich hierin nu eens een keer niet
afzijdig houdt. De profilering van Gouda als cultuurstad (cultuur in de ruimste zin
des woords) is hard nodig. Het is tenslotte cultuur wat een stad aantrekkelijk
maakt. Niet alleen voor de toeristen, maar ook voor de bewoners van die stad.
Daar moet een gemeente zich hard voor maken.