81 De Crabethstraat mankeert nog op de kaart en werd ook eerst gerealiseerd na de landmeetoefening: pas in 1872 kocht de gemeenteraad een stuk land aan de Kattensingel, lopend van die singel naar het station en maakte de grond erlangs bouwrijp. In 1901 zou dankzij een erflating van burgemeester mr. A.A. van Ber gen IJzendoorn op de daarachter liggende grond - niet deugend voor bouw grond - een park worden aangelegd. Uit die erflating zal om te beginnen de grondverwerving zijn bekostigd. Toch lijken op de opmeting van 1866 aanzetten voor een natuurparkje - i.t.t. die voor de genoemde straat - reeds aanwezig, mogelijk als rudiment van grondwerk bij de spoorwegaanleg van voor 1855. De van bermsloten voorziene aardebaan tussen de Winterdijk en de spoorbaan kan een restant zijn van een werktoegangsroute voor de aanleg van deze spoor baan. Deze werkbaan is ook zichtbaar op de door J. van den Bosch in 1849 ver kende zgn. nettekening 31-IV op schaal 1:50.000 van de Topografische en Mili taire Kaart van het Koningrijk der Nederlanden (in 1990 uitgegeven). De kaart bevat ook diverse handschriften. Links op het blad staat de tekst: "De Kolonel-Kommandant van het f Regiment Infanterie verklaart dat deze tekening door den aspirant zelf is opgemeten en vervaardigd - N. Mac Lead". Onder een transversaalschaalstok - "Schaal van 10 El op den duim...."- tekent de le luite nant S. Bouman voor gezien. Daarnaast staat de wellicht latere tekst: "De le Luitenant Instructeur verklaart dat deze teekening door den aspirant ze/ven en onder zijn toezicht is vervaardigd en dat hij aan deze opmeting van het daarop voorgestelde terrein heeft deelgenomen. Over de tekening is gewerkt 7 weken en zij is als afgemerkt ingeleverd op den léf oktober 1866. - S. Bouman". Ten slotte staat geheel rechts de ondertekening van de maker: "Gouda den lef ok tober 1866 - J. Woutersen". Om de immers tweedimensionale kaart van hoogte-informatie te voorzien zijn van de panden twee lijncontouren vetter getekend, zodat deze panden optisch oprijzen en is de ene afgebeelde zijde van een (spoor)dijk van de lijnsignatuur voorzien dat voor de dijk eenzelfde suggestie wekt. Twee afgebeelde wegen zijn voorzien van een verhardingssignatuur. De kaart geeft een driehoekig stuk land, op tekening circa 30 x 20 cm, met aan één zijde de aanduiding "Spoorweg van Rotterdam naar Gouda". Verder ont breekt op de kaart elke topografische beschrifting. De andere begrenzingen zijn onmiskenbaar delen van de Winterdijk, de Kattensingel en het stukje van de toenmalige Kleiweg dat nu Spoorstraat heet. Aan de zuidzijde van de spoorweg staan de gebouwen van het in 1855 geopende station Gouda gekarteerd. De kaart is georiënteerd aan de Winterdijk en bevat een noordpijl met de aandui ding M.N. voor Magnetisch Noorden, in handschrift gecorrigeerd tot 'NW' en dat klopt beter! De grootschalige topografie kent een grote mate van detail, niet alleen in de particuliere bebouwing, maar ook in de dito tuinen achter de pan den aan de Kattensingel en de Kleiweg en is daarin uniek. (Immers, 19de eeuwse kadastrale kaarten kennen naast de eigendomsgrenzen alleen de bebouwing en 19de eeuwse gedrukte militair-topografische kaarten zijn veel kleinschaliger.)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2005 | | pagina 15