16 Na de 10 kwamen de 25 en de 26, met bijna gelijke bouw als eerstgenoemde, maar deze wagens hadden een dieselmotor en de 10 een benzinemotor. Deze wagens zagen er sierlijk en vlot uit. De gehele bouw was eigenlijk anders dan wat men tot nog toe gewend was. Zij hebben na een zeer korte tourperiode al snel hun werk aanvaard op de Gouda-lijn. Toen ze op deze lijn vervangen werden door nieuw materieel, ging de 26 de Zevenhuizen-dienst over Nieuwerkerk rijden, wat hij tot 1956 heeft gedaan. De 25 werd het eerste verkocht en ging ook weer naar Dijkhuizen. Bijna dagelijks kan men hem op de Amersfoort-lijn zien rijden en nu staat er nr 16 op. De wagen maakt een droevige indruk, als gevolg van onvoldoende onderhoud. De carrosse rie begint op vele plaatsen te roesten, maar wanneer er maar regelmatig geschil derd was, dan zou dit werkelijk niet nodig geweest zijn. Het is altijd een spijtig gezicht wanneer men vroegere Van Gog-bussen ontmoet die slecht onderhouden worden. Nu is dit vaak meer de schuld van de eigenaar dan van de mensen die ermee moeten rijden, want tenslotte rijdt iedere chauffeur graag met een mooie wagen. Een overzicht van het Goudse autobusstation op 8 augustus 1951. Van links naar rechts twee wagens van de Twee Provinciën (TP), een bus van de V.A. V.O. en de Van Gog 23. De TP reed vanuit Gouda op Schoonhoven en Krimpen; de bus van de V.A. V.O. reed voor dochteronderneming Van Eidik de dienst Gouda-Lekkerkerk. Van Eidik exploiteerde naast deze lijn ook de Goudse stadsdienst. Foto: J.G. Eggink via R. den Haag

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 18