1 mi 17 De kleine 27 was speciaal aange schaft voor de dienst op de lijn via Oud-Verlaat, maar reed op de stille zondag vaak op de hoofdlijn Rotterdam-Gouda. Op zondagen was er geen dienst op de Oud-Veriaat- iijn. Uit deze op name blijkt dat de bussen inmiddels met de neus in de andere richting staan. Gouda Au tobusstation, zo mer 1953. Foto: H.B. Eelkema via S.O. de Raadt Met de wagens die bij Dijkhuizen lopen wordt zuinig gereden. Technisch zullen ze niet veel te lijden hebben; zelfs de eerste versnelling wordt daar altijd gebruikt, overigens een versnelling die voor de meeste chauffeurs onvindbaar is. De wegen die Dijkhuizens bussen moeten berijden zijn aanzienlijk beter dan die welke door Van Gog bereden moeten worden; overal is voldoende ruimte en een smalle Dorpsstraat zoals die in Moordrecht is in het hele Gooi en Sticht niet te vinden, maar het merkwaardige is dat de deuken groter zijn dan die er vroeger op het moeilijke traject ooit in hebben gezeten. De 26 ging in 1956 naar P. Langhout in Ter Aar. Hij werd daar gebruikt c.q. mis bruikt voor tourwerk, maar toegetakeld kwam hij enige maanden later terug naar de Capelseweg, alsof hij aan ongeneeslijke heimwee leed. Hij mocht hier op krachten komen en verliet enige tijd later gesterkt de garage, om het eens te gaan proberen bij 'De Snelle Vliet'. De 27, die eigenlijk tot dezelfde serie behoorde als de 25 en de 26, kwam als eerste na deze wagens. Zijn bestemming was de Oud-Verlaat-dienst en hij kende zijn taak. Vanaf de herfst van 1950 tot juli 1955 heeft hij op deze dienst gereden en ging toen ook naar Dijkhuizen, waar hij nr 17 kreeg. Dat deze wagen eigenlijk tot dezelfde serie behoorde wil zeggen dat hij technisch gelijk was, maar het chassis was korter; het aantal zitplaatsen was 36. Met deze bus is het personeel van Dijkhuizen uiterst tevreden. Er wordt wel eens gezegd: 'Jammer dat hij geen 5e versnelling heeft, anders was het een volmaakt wagentje'. Het is hem nu wel aan te zien dat hij al veel gelopen heeft, maar binnen ziet hij er nog netjes uit.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 19