SS 20 In 1956 vond er een zeer grote uitbreiding plaats; zeven grote en nog grotere wagens werden aangeschaft met de bedoeling om nu eens langere tijd als tou ringcar te rijden. De wagens zijn genummerd 47 t/m 53. Met de nog grotere wa gens worden bedoeld de 52 en de 53, welke een ondervloer-motor hebben, wat geheel nieuw is voor het bedrijf, en voorfrontbesturing, wat de vroegere Ford 15 ook had. Door deze motorbouw zijn de wagens hoger dan de andere en met de imperiaal op het dak vormden ze zó'n hoogte dat, om eventuele beschadiging te voorkomen, de garagedeuren verhoogd moesten worden. In het jaar 1956 kwamen ook de 54, 55 en 56, die bestemd waren voor de dienst op Gouda, en precies op 1 november kwam de 54 al te rijden op de 'korte Gouda- dienst', d.w.z. de bus die 's avonds om half zes voor de laatste maal uit Gouda vertrekt. De 55 en de 56 volgden korte tijd later. De laatste aanwinsten waren in 1957 de 57, 58 en 59, die nog heel weinig gere den hebben. Hierbij blijft het niet, want weer zijn er nieuwe wagens in bestelling. Een 'klassieke' Van Gog-bus in de uitvoering zoals vrijwel alle wagens tussen 1951 en begin 1963 in dienst kwamen; crème dak en raamlijsten, rode band onder de ramen, groene onderzijde en over de koplampen doorgetrokken rode sierspatborden. Volvo 44 gereed voor vertrek naar Rotterdam op het Goudse autobusstation, 29 maart 1957. Foto: H.B. Eeikema via 5.0. de Raadt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 22