21 De kleine 45, hier gefotografeerd door de auteur van dit verhaal, was jarenlang in min of meer vaste dienst op de voormalige STER-iijn Nieuwerkerk-Rotterdam via 's- Gravenweg, Nieuwerkerk Dorp, ±1959. Foto: J. Compeer De wagens die op het ogenblik rijden zijn genummerd: 9, 15 en 34 t/m 59. Bij het beschrijven van de wagens valt op, dat er eigenlijk steeds minder van te vertellen valt. Men begint het gewoon te vinden dat de bussen na nog maar enkele jaren ge reden te hebben weer verdwijnen. De laatste tijd blijven ze steeds korter en zodoende is men al snel geneigd ze als 'oud' te bestempelen. Zo werd onlangs door een personeelslid eens gesproken over de 'oude 34', wat eigenlijk een belediging voor die wagen is. Hij is amper vier jaar oud en heel wat touringcar- ondernemers zouden blij zijn wanneer ze zo'n wagen konden exploiteren voor grote buitenlandse reizen. Het bedrijf wordt steeds mooier en beter en dit is een wonder, want, zoals eer der gezegd, tegenwoordig is de strijd voor iedere particuliere onderneming zwaar. Vervoersondernemingen zitten over het algemeen in de hoek waar de slagen vallen. Zo is bijvoorbeeld vele beurtschippers, onparlementair gezegd, de nek om ge draaid, door het ogenschijnlijk voordelige vervoer per rail. De bodediensten moe ten zich organiseren om in leven te kunnen blijven en autobusondernemingen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Men moet maar eens nagaan hoeveel er ver dwenen zijn van de bedrijven die vroeger hun standplaats in Gouda hadden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 23