22 Tegenwoordig is er geen strijd meer tussen de autobusbedrijven onderling, en de tijd dat er bijvoorbeeld op lijnen langs de Lek zeven verschillende ondernemingen reden, die de mensen de pont afdroegen wanneer ze aankwamen, ligt gelukkig ver achter ons. Maar nu gaat de strijd eigenlijk tussen particulier en het semi- overheidsbedrijf, overigens een ongelijke strijd, maar daar peinst niemand over. Daarom moeten de particuliere bedrijven zich tot het uiterste inspannen om de grootst mogelijke service te kunnen bieden. Het 'groene gevaar', zoals toch zeker de niet particuliere bussen genoemd kunnen worden, verdringt steeds meer de vriendelijk gekleurde particuliere wagens. Groen wordt wel eens de kleur van de hoop genoemd. Laten wij het voor het Van Gog- gebied ook maar hopen dat het groen regeert, maar dan het donkergroen met rood en een geel dak. Dit hele verhaal is niet bedoeld als het steken van de loftrompet over Van Gogs autobusbedrijf, maar het is slechts een opsomming van feiten die naar voren ko men bij bestudering van andere bedrijven. Een tweede bedrijf als dat van Van Gog is er eigenlijk niet te vinden. Natuurlijk zijn er nog meer particuliere bedrijven die van grotere omvang zijn, dat wil dan zeggen dat het aantal wagens groot is. Maar hoe zien de bussen er dan uit - hoe oud zijn ze - hoeveel hebben ze gelopen - hoe zijn ze technisch? Op al deze vragen komt dan maar een beschamend antwoord. Verder kijken we dan naar de frequentie van de dienstregeling, de service en niet in het minst naar de plaats waar de bussen 'gehuisvest' zijn. Een garage met een dergelijke outillage en ruim te als die aan de Capelseweg is er niet te vinden. Zoals reeds eerder verteld is het materieel dat gebruikt wordt over de gehele linie uitstekend, nergens rijdt er een minder mooie bus. Bovendien zijn bijna alle nog overgebleven particuliere autobusbedrijven gegoten in de vorm van een N.V., waarvan dan bijna alle aandelen geplaatst zijn. De ondernemingen met lijndiensten en touringcars leggen zich doorgaans het meeste toe op het tourgedeelte. Het materieel voor de lijndienst raakt dan in de verdrukking en op de minder rendabele lijnen en voor het groepsvervoer - overi gens een vervoersvorm die zich de laatste jaren enorm uitbreidt - rijdt dan het schroot van zo'n bedrijf en dat is uiterst gevaarlijk. Niet alleen komen de veiligheid en het comfort van de passagiers in het gedrang, maar ook de naam van een dergelijk bedrijf, en dat is haast even erg. Deze ondernemers denken dan: 'Het publiek slikt dat wel'. De grote massa denkt daar ook niet verder over na en mop pert alleen af en toe wanneer ze met hoofdpijn thuis komen. Concurrentie, zo redeneert de onderneming dan verder, hebben we alleen te vrezen voor de tour, maar dat slecht dienstmaterieel nooit een reclame voor het tourgedeelte kan zijn, schijnen ze niet te beseffen. Enige tijd geleden verloor een bus van een bedrijf dat Gouda ook als eindpunt heeft een voorwiel. Nu kan een ongelukje de beste overkomen, maar nadat de wagen in beslag genomen was, bleek hij nog veel meer andere gebreken te bevatten en eigenlijk was hij totaal ongeschikt. De onderneming kreeg een grote boete.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 24