23 Gaan we de geschiedenis na van een Van Gog-bus, dan krijgen we de volgende fasen: touringcar - dienstbus - groepsvervoerder. De bus verlaat dan het bedrijf en gaat naar een nieuwe eigenaar, waar de wagen dezelfde stadia doormaakt. Maar het verhaal kwam ook in de pers en journalisten werken altijd zo handig met afkortingen, dat ze eigenlijk even goed meteen de naam voluit kunnen vermelden. En zo kwam de onderneming op de tong van het publiek. Een tourklantje slaakte een verwensing en zei: 'Met zo'n bus zijn we nou deze zomer met de buurt uitge weest, nou het zal lang duren voor we er nog één van hem nemen'. Natuurlijk had dit kleinburgerlijke mannetje de afgelopen zomer niet in diezelfde bus gezeten, maar dat was hem niet aan het verstand te brengen. Hevig geschrokken en vervuld met grootse voornemens kwam de onderneming toen midden in de winter met de touringcars op de dienst, maar toen kon men met recht spreken over dat bekende kalf en die bekende put. Zo is het ook eens voorgekomen dat een touringcarbedrijf op een gegeven ogen blik een tekort aan chauffeurs had. Hier en daar werden er kerels gerecruteerd die wel eens met een bus hadden gereden, maar die zich achter het stuur van een bietenauto en van een tractor beter op hun plaats voelden. Deze lieden hadden de hele dag gereden als gekken. De reizigers hadden alleen maar bomen voorbij zien flitsen en geen enkele maal waren ze geattendeerd op natuurschoon. Als sluitstuk van de dag waren ze bovendien 's avonds om elf uur in de omgeving van Utrecht de weg nog kwijt. Het hoeft geen betoog dat de klanten van die dag in het ver volg maar een ander busbedrijf zoeken. Een ansichtkaart van de Veersta/ te Gouda. Wagen 54 is op weg naar Rotterdam; op de achtergrond twee luxe touringcars van de l/.A V.O. uit Schoonhoven, ±1957. Coll. J.A. de Vlaming

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 25