23
Gaan we de geschiedenis na van een Van Gog-bus, dan krijgen we de volgende
fasen: touringcar - dienstbus - groepsvervoerder. De bus verlaat dan het bedrijf
en gaat naar een nieuwe eigenaar, waar de wagen dezelfde stadia doormaakt.
Maar het verhaal kwam ook in de pers en journalisten werken altijd zo handig met
afkortingen, dat ze eigenlijk even goed meteen de naam voluit kunnen vermelden.
En zo kwam de onderneming op de tong van het publiek. Een tourklantje slaakte
een verwensing en zei: 'Met zo'n bus zijn we nou deze zomer met de buurt uitge
weest, nou het zal lang duren voor we er nog één van hem nemen'. Natuurlijk had
dit kleinburgerlijke mannetje de afgelopen zomer niet in diezelfde bus gezeten,
maar dat was hem niet aan het verstand te brengen.
Hevig geschrokken en vervuld met grootse voornemens kwam de onderneming
toen midden in de winter met de touringcars op de dienst, maar toen kon men
met recht spreken over dat bekende kalf en die bekende put.
Zo is het ook eens voorgekomen dat een touringcarbedrijf op een gegeven ogen
blik een tekort aan chauffeurs had. Hier en daar werden er kerels gerecruteerd die
wel eens met een bus hadden gereden, maar die zich achter het stuur van een
bietenauto en van een tractor beter op hun plaats voelden. Deze lieden hadden de
hele dag gereden als gekken. De reizigers hadden alleen maar bomen voorbij zien
flitsen en geen enkele maal waren ze geattendeerd op natuurschoon. Als sluitstuk
van de dag waren ze bovendien 's avonds om elf uur in de omgeving van Utrecht
de weg nog kwijt. Het hoeft geen betoog dat de klanten van die dag in het ver
volg maar een ander busbedrijf zoeken.
Een ansichtkaart van de Veersta/ te Gouda. Wagen 54 is op weg naar Rotterdam;
op de achtergrond twee luxe touringcars van de l/.A V.O. uit Schoonhoven, ±1957.
Coll. J.A. de Vlaming