24 De eigenaar verkoopt hem na drie, vier jaar weer en dan komt een ander er weer mee als touringcar tevoorschijn. Vroeger stond er in de oude groene dienstrege ling, ver voor de oorlog: 'Reis met de betere reiswagens van Gebr. Van Gog'. Op treffende wijze komt deze zin tot uiting. Reclame heeft het bedrijf nooit hoeven te maken, want dit doet het rijdend mate rieel op alle wegen in binnen- en buitenland reeds. Maar een ongewilde grote re clamestunt is altijd geweest de reis van de Goudse Ouden van Dagen. De nieuwste wagens nemen altijd aan dit jaarlijks terugkerende festijn deel. In 1957 is deze reis voor het eerst in drie gedeelten gereden in verband met het stijgend aantal deelnemers, maar andere jaren ging het in twee dagen met 10 - 12 wagens. Met 'de muziek voorop' werd dan de Van Gog-caravaan 's avonds aan de grens van de gemeente ingehaald en zo werd de hele stad doorgetrokken. De motoren hadden hier stellig veel van te lijden, maar de stoet was voor een liefhebber mooier dan een allegorische optocht. Half Gouda was dan op de been om de oudjes te verwelkomen en werd zodoende geconfronteerd met de prachtige wagens. Voor velen is dit een stimulans geweest om zich voor verdere reizen te wenden tot nr 22122. Het telefoonnummer is overigens uitgebreid met een 1 voor de eerste 2 en dat heeft dit jaar velen voor moeilijkheden geplaatst, want van Gog was niet meer 'te krijgen'. Zo is de voorzitter van de vorengenoemde Ouden van Dagen-vereniging een ochtend aan het tobben geweest, totdat er iemand kwam die van het nieuwe nummer vertelde. In de telefoonnummers is overigens gedurende deze 34 jaren ook enige wijziging gekomen. Zo reden in de oorlog, toen het materieel niet vaak geschilderd kon worden, op een gegeven moment de bussen met drie verschillende telefoonnummers. Op de 12 stond bijvoorbeeld nr 53308, op de 9 en de 16: 46022 en op de kleine 8: 22122. Touringcars vielen er toen echter toch niet te bestellen, dus wat deed het er toe. Jaarlijks rijden er ruim 1.000.000 passagiers met de dienstbussen en dit is een getal dat maar weinig ondernemingen met eenzelfde aantal lijnen zullen halen. Het lijn vervoer kan vanzelfsprekend voor ieder bedrijf niet even groot zijn, maar velen zouden toch met een doelmatig en wijs beleid meer kunnen bereiken. Er zijn echter bedrijven waar de chauffeurs 's morgens de bussen maar meenemen die 'voor het grijpen staan'; de gevolgen zullen hier nooit van uitblijven. Niet dat dit zo erg is, maar het is typerend voor de organisatie van een dergelijke onderneming. De bloei van de Fa. Van Gog is daarom niet, zoals men wel eens beweert, alleen te danken aan de goede lijnen, maar vloeit voor een zeer belangrijk gedeelte voort uit het heldere inzicht, het vakmanschap en de niet te temmen werklust van de gebroeders, die ondanks de enorme sprong die het bedrijf in de jaren heeft gemaakt, nog dagelijks te vinden zijn in de garage, op het kantoor en in een chauffeursuniform achter het stuur van hun wagens; en ook nog ver verwijderd van de Capelseweg vechten zij verbeten voor hun bezit. Bij dit alles moeten we ook het personeel niet vergeten, dat door zijn grote vakmanschap en ijver er toe heeft bijgedragen dat dit alles verricht is en wordt. Moge het gegeven zijn, dat dit bedrijf nog lang zal bestaan ten gerieve van de reizende bevolking en niet in het minst als kroon op het zware leven van de ondernemers.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2006 | | pagina 26