5
Zeldzame opna
me van een gas
karretje of 'Dolly',
zoals de officiële
benaming luidde.
Leen van Gog
(links) en zijn
vader stoken een
generator op
voor de volgende
rit op het terrein
voor de garage
aan de Capeise-
weg.
Foto: via J. Kooi
De 23 reed de dienst die iedere avond om half vijf uit Gouda vertrok en de 5 reed
die van half zes. Dit was met overleg gedaan, want de 5, die 40 zitplaatsen telde,
kon beter op dit latere uur rijden (een latere bus ging er niet meer) dan de 23, om
dat het aantal personen om half zes overweldigend was. Wanneer de sterke 5 'Ach
ter de Waag' kwam rijden, waar toen het eindpunt was, ontstond er een gevecht
om binnen te komen. Menige bril, en ook flesjes melk, die met moeite veroverd
waren, sneuvelden toen.
Vaak werd het een chauffeur al te bont en reed deze zonder één mens weg om
het voor het politiebureau nog eens te proberen. Onder het oog van de politie
ging het dan beter. Het Hoofd van de Politie vond toch dat het zo niet langer ging
en besloot om in het vervolg een bepaald aantal volgnummertjes uit te reiken
voor iedere rit, wat er toe leidde dat het er onder politietoezicht wel rustiger aan
toe ging, maar meerdere malen werd een kind een volgnummer ontfutseld door
een oudere passagier die er van verzekerd wilde zijn om thuis te komen.
De 5 heeft een keer zó vol geladen gereden, dat de politie het niet langer nam.
Toen de wagen Moordrecht verliet werd de Goudse Politie telefonisch gewaar
schuwd en bij de grens van Gouda werd de 5 opgewacht door politieagenten, die
de wagen lopend begeleidden tot aan het bureau op de Markt waar de bus gelost
moest worden. Het juiste aantal passagiers is niet meer te zeggen, maar het lag in
de buurt van de 120. De passagiers waren gezeten op het dak en op het houtgas
karretje. De couranten schreven er over, maar ze vertelden ook dat de bus van
fantastisch materiaal moest zijn om dit te kunnen volhouden. Niet alleen de 5
verdiende een pluim, maar ook de chauffeur, die kans zag om met een dergelijk
gevaarte te kunnen rijden.
De 's-Gravenwegdienst werd inmiddels onderhouden met de kleine 8, een bus van
29 personen; een Volvo met carrosserie van Werkspoor. Dit was de tweede wagen
die op houtgas kwam te rijden, namelijk omstreeks mei 1941. Bijna de gehele
oorlog heeft deze wagen gereden met af en toe de hulp van de 3 en de 12, die
ongeveer in 1943, na enkele jaren garagerust, weer ging rijden.