Boekbespreking 87 Eelco Beukers (red.), Hollanders en het water. Twintig eeuwen strijd en profijt (2 delen in cassette), Hilversum 2007, ISBN 78.90.6550.973.4, 606 p., prijs 39,— Dit prachtige, tweedelige boek laat zien hoe Hollanders sinds het begin van de jaartelling met het water hebben geleefd. Op basis van de nieuwste inzichten be licht een team van veertien historici deze geschiedenis vanuit verschillende invals hoeken. Tezamen geven zij een intrigerend beeld van de vindingrijkheid waarmee de Hollanders hun natte leefomgeving optimaal hebben benut. In deel 1 wordt in een kader over de droogmaking van de Zuidplas gememoreerd dat vooral de Gouwenaren ontsteld reageerden toen ze van de plannen hoorden: ze waren bang voor de vreselijke polderkoorts. Er had nog bij kunnen worden vermeld dat volgens het verslag van waterstaatsingenieur Jan Anne Beijerinck'het ongunstig gevoelen daaromtrent in Gouda zeer versterkt werd door een zeer ge acht geneesheer dier stad': W. F. Büchner! Bij de inundaties van 1944 wordt ge memoreerd dat het (fotografisch) in beeld brengen daarvan op Goeree-Over- flakkee zo uniek was. In Nieuwerkerk en Zevenhuizen maakten ambtenaren van Schieland zelfs autotochtjes met de ingehuurde kunstschilder Wim Strörmann om de schade voor het nageslacht op artistieke wijze vast te leggen en dat had er best bij gemogen, net als RAF-luchtfoto's ervan! Inzake de stormvloed van 1953 wordt het met een schip dichten van een gat in de Nieuwerkerkse dijk breed gememoreerd, terwijl van Ouderkerk alleen staat vermeld dat het tenauwernood lukte om een doorbraak te dichten: dat gebeurde óók met schepen en daar resteren zelfs (niet benutte) foto's van. Een recent ci taat dat het zo dichten van dijken een succeskans van 1 op 100 zou hebben komt vreemd over: zelfs in Nieuwerkerk alleen gebeurde dit ook al met succes in 1682 en 1717! Bij het hoofdstuk over de vaarwegen wordt de route langs Gouda goed belicht met een gezicht uit het stedenboek van Braun en Hogenberg (1572) en een nieuw thematisch kaartje met de vier sluizen: Amsterdams Verlaat, Donkere Sluis, Havensluis en Mallegatsluis. De Hoog Logistiek BV te Waddinxveen kreeg een eigen kadertje als voorbeeld van een wegtransportbedrijf met wortels in het watertransport. Deel 2 bevat een hoofdstuk over 'Water in oorlog'. Inzake het in presentie van Willem van Oranje doorsteken van de IJsseldijk op 3 augustus 1574 wordt in de tekst correct vermeld dat dit op veertien plaatsen tussen Capelle en IJsselmonde gebeurde, een nieuw kaartje daarbij geeft ten onrechte aan dat dit ook in Nieu werkerk en Moordrecht het geval was. Een hoofdstuk over 'spelevaren' memoreert uitgebreid hoe ternauwernood de Reeuwijkse plassen bewaard bleven. 'De ge meenteraad van Gouda vond het een ideaal project ter bestrijding van de werk loosheid', aldus een zin over het eventueel volstorten van die plassen met huisvuil rond 1930. De boeken worden van harte aanbevolen: de lokaal of regionaal historicus kan er gemakkelijk veel natte zaken mee in breder verband plaatsen!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2007 | | pagina 41