I Oih TARIEF I ê- a f. f Naaml. Venn. Auto Omnibus Maatschappij „DE STER” 15 20 25 Rotterdam Rotterdam 30 40 40 15 10 15 15 20 20 30 30 15 10 10 10 15 20 30 30 20 15 10 10 15 15 25 25 Schenkel 25 15 10 Schenkel 10 10 15 20 25 Roode Leeuw 30 20 15 Roode Leeuw 15 10 10 15 20 Ouderk. laan 30 20 20 Ouderk. laan 15 15 10 10 15 Station Nk. 40 30 30 20 25 15 10 10 Nieuwerkerk 40 30 25 25 30 20 15 10 10 Materieel Over het materieel van R.B./De Ster is niet veel bekend. Er werd begonnen met twee 16-persoons T-Fords; in 1924 verscheen een wagen van het vrij onbekende Zwitserse merk Martini op de weg met 25 zitplaatsen, alsmede de twee afgebeelde G.M.C.'s met elk slechts 13 zitplaatsen. Rond 1926/1927 volgden nog drie of vier 21-persoons Studebakers met carrosserieën van de Rotterdamse carrosseriefabriek Lith. Voorts kwamen nog een Reo en een M.A.N. in dienst. Het materieel van De Ster is na de overname in 1934 niet bij Van Gog in dienst gekomen. De bekende bushistoricus S.O. de Raadt schreef hierover dat er ten tijde van de overname zeven bussen bij De Ster in dienst waren, die alle naar Gebr. V.d. Weyden gingen. Dit was hem ooit verteld door Toon van Eek, jarenlang monteur bij Gebr. Van Gog. Van der Weyden gebruikte de bussen voor toerritten en personeelsvervoer en later ook voor de dienst Den Haag-Amsterdam. Na het uitbreken van de oorlog verkocht Van der Weyden in 1940/1941 zijn nieuwste bussen, terwijl de oudere wagens wer den omgebouwd tot vrachtauto's. In de tabel op de volgende pagina staan alle be kende gegevens van het wagenpark van R.B./De Ster. Tarievenlijst van 8 april 1929. De tarieven zijn inmiddels verlaagd en op dat moment gelijk gemaakt aan die van Gebr. Van Gog, maar met ingang van 5 november 1929 zou Van Gog zijn tarieven flink verlagen. B- 2 O o' E 3 8 2 s* 7 2 30 x o Station Nk. Nieuwerkerk ÉT 15 N1E g Turfweg IJsselm. laan Oude Werf Turfweg IJsselm. laan Oude Werf

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2008 | | pagina 12