Toen Van Gog in 1930 overschakelde op een halfuurdienst, verhoogde enige tijd later ook De Ster zijn frequentie. Op dinsdag, woensdag en donderdag van 7.30-18.30 uur en op zaterdag en zondag van 11.30-21.30 uur werd ook om het half uur gereden, een luxe die de bewoners van de 's-Gravenweg daarna nooit meer gekend hebben. Rond 1930 waren de Gebr. V.d. Weyden, Speelmanstraat 85 te Rotterdam, mede- eigenaars van de N.V. De Ster. De Gebr. V.d. Weyden exploiteerden z.g. "wilde auto busdiensten". In de jaren '30 verdienden veel ondernemers geld met deze diensten. Onder de noemer "toerritten en ongeregeld vervoer" werden vaak lijndiensten zonder vergunning gereden op trajecten tussen verschillende grote steden in Nederland, maar ook naar o.a. Antwerpen, Düsseldorf, Brussel en Parijs. In 1937 maakte de overheid door invoering van het R.A.P. (Reglement Autovervoer Personen) een eind aan de wilde autobusdiensten. Een jaar later kwamen ze weer tot bloei, nadat op nieuw een gat in de wetgeving was ontdekt, maar in mei 1939 was het definitief afge lopen met deze niet geheel legale vorm van openbaar vervoer. In de periode 1938- 1939 exploiteerden de Gebr. V.d. Weyden een dienst tussen Den Haag en Amsterdam via hun reisbureau "Autocentrale v/h D. Greeven" te Amsterdam, dir. W. v.d. Weyden. In 1930 werd door N.V. De Ster een vergunning aangevraagd voor een busdienst van herberg "De Roode Leeuw" aan de 's-Gravenweg naar Hitland Veer om passa giers uit die buurtschap en Ouderkerk te kunnen bedienen. De vergunning werd geweigerd, omdat men van mening was dat Ouderkerk zelf over een busdienst be schikte die aan de eisen voldeed. Nadat in 1934 een nieuwe aanvraag wederom was afgewezen, verkochten de exploitanten de lijndienst Rotterdam-Nieuwerkerk aan Gebr. Van Gog in Capelle aan den IJssel, waarna de onderneming zich onder de naam Gebr. V.d. Weyden uitsluitend op toerwerk en groepsvervoer richtte. Over de exploitatie van de voormalige Ster-lijn door Gebr. Van Gog is meer te lezen op http://home.tiscali.nl/station_nieuvverkerk/index.html. Saillant detail uit de dienstregelingen van Gebr. Van Gog in 1940 is dat enkele dien sten vanaf Rotterdam via de 's-Gravenweg naar Gouda reden, dus precies de route die Autodienst R.B. bij de start in 1922 voor ogen had! Eén van de drie of vier Stude bakers met Lith-carrosserie van De Ster. Repro: J.A. de Vlaming viaA. Combee 5

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2008 | | pagina 7