lï
r; life L«VJ
;‘W "r
&1W xi
Ijfl*
--ov-
IS
r
cSaLti
•W* KlaViSg
po\i\\s
ADI\
TOK
I I
SMHI
il Av
32
Wie dit allemaal gelezen en begrepen had, wist in grote lijnen wie Philips II was en
hoe hij wilde dat men hem zag. Opvallend is de expliciete vermelding van de naam
van zijn vader. Nu was een verwijzing naar gewaardeerde voorvaderen, ook al was
het alleen maar via familiewapens, een vaak gebruikt argument bij de legitimatie
van machtsposities, maar in dit glas wordt de verhouding tussen vader en zoon op
een in de glasschilderkunst niet eerder vertoonde manier uitgebuit.
In het bovenvak zien we Salomo, die aan God offert tijdens de inwijding van de
Tempel. God accepteert het offer en spreekt tot Salomo, terwijl terzijde het volk de
Heer looft en in aanbidding knielt. Salomo figureerde al geruime tijd in de propa
gandacampagne die voor Philips gevoerd werd (zie foto hiernaast).
De massaal ogende, zwaar geornamenteerde lijst waarin de (evenals alle andere
opschriften in het Latijn gestelde) inscriptie gevat is, wordt rechtop gehouden door
twee vrouwspersonen. De linker symboliseert de rechtvaardigheid en draagt een
tekstrol met de woorden "Mijn bewind is rechtvaardig", de rechter symboliseert de
Matigheid en heeft de woorden "Ik matig de tijden" meegekregen.
Glas 7: Koningsglas, detail (beschrijving: zie tekst hierboven)
Stichting Fonds Goudse Glazen
■I»