lï r; life L«VJ ;‘W "r &1W xi Ijfl* --ov- IS r cSaLti •W* KlaViSg po\i\\s ADI\ TOK I I SMHI il Av 32 Wie dit allemaal gelezen en begrepen had, wist in grote lijnen wie Philips II was en hoe hij wilde dat men hem zag. Opvallend is de expliciete vermelding van de naam van zijn vader. Nu was een verwijzing naar gewaardeerde voorvaderen, ook al was het alleen maar via familiewapens, een vaak gebruikt argument bij de legitimatie van machtsposities, maar in dit glas wordt de verhouding tussen vader en zoon op een in de glasschilderkunst niet eerder vertoonde manier uitgebuit. In het bovenvak zien we Salomo, die aan God offert tijdens de inwijding van de Tempel. God accepteert het offer en spreekt tot Salomo, terwijl terzijde het volk de Heer looft en in aanbidding knielt. Salomo figureerde al geruime tijd in de propa gandacampagne die voor Philips gevoerd werd (zie foto hiernaast). De massaal ogende, zwaar geornamenteerde lijst waarin de (evenals alle andere opschriften in het Latijn gestelde) inscriptie gevat is, wordt rechtop gehouden door twee vrouwspersonen. De linker symboliseert de rechtvaardigheid en draagt een tekstrol met de woorden "Mijn bewind is rechtvaardig", de rechter symboliseert de Matigheid en heeft de woorden "Ik matig de tijden" meegekregen. Glas 7: Koningsglas, detail (beschrijving: zie tekst hierboven) Stichting Fonds Goudse Glazen ■I»

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2009 | | pagina 10