IA JRt
jSft
■iS! ii
w iw
Si
-•■'«ï W
SM
HO» i Kl|»»
I al na ii
Hl III II
U 5*1 5
U 5*1
i7n
LY/
9 de Groot 2005, p. 171.
35
I f I I M I w
i inmijs'i
- ifp
Het herstellen van de vrede, en in het bijzonder de godsdienstvrede, was precies
wat Philips II zich had voorgenomen. En als hersteller van de eenheid werd hij door
de trouwe katholieken in Noord-Europa ook verwelkomd. Toen hij in 1554 in Enge
land was voor zijn huwelijk met Mary Tudor, sprak de pauselijk legaat Reginald Pole
het parlement in Whitehall toe, waarbij hij zijn gehoor voorhield dat het David niet
gegeven was de tempel de voltooien; die taak was aan zijn zoon toegevallen. Zo
zou nu ook Philips de tempel voltooien, niet met kostbare materialen zoals Salomo
had gedaan, maar met de geredde zielen die eerst verloren waren door slechte
voorbeelden en doctrines.9
Terwijl de Koning in het onderste vak wordt gerepresenteerd met woorden, insignia
en allegorische figuren en hij in het bovenste vak wordt verheerlijkt als een Tweede
Salomo, is hij in het centrale vak ten voeten afgebeeld, als getuige bij het Laatste
Avondmaal, knielend naast zijn vrouw Mary Stuart, gepresenteerd door de discipel
Philippus. Beiden zijn in vol koninklijk ornaat. Afgebeeld is niet de gebruikelijke epi
sode waarin Christus het brood zegent, maar een moment dat daaraan voorafgaat,
als Philippus Hem vraagt: 'Heer, toon ons de Vader en het is ons genoeg'. Christus
wijst zijn leerling terecht: 'Philippus, wie Mij ziet, ziet ook de Vader.' (Joh. 14: 8-9)
Glas 7: Koningsglas, detail: Laatste Avondmaal
Stichting Fonds Goudse Glazen
r