18#*/ <-85* gw rs seait /Ml SiiFUih Si li ME 81'! 37 Een opschrift op Kareis glas vermeldde dat hij het schonk toen hij zijn troon over droeg aan zijn zoon; onderin Philips' glas stond geschreven dat hij het voorbeeld van zijn vader volgde. Dat deed hij hier letterlijk met de schenking van het glas, maar de formule hield uiteraard ook een belofte in voor zijn gedrag in de toekomst. De nadruk op de vroomheid van de keizer en zijn zoon door hun associatie met bij belse voorstellingen, het aanhaken bij bijbelse naamgenoten en rolmodellen en de tekstuele toelichtingen op Philips' verhouding tot zijn vader zien we uitgebreider in het Goudse glas, waarin bovendien een naadloze overgang wordt gesmeed naar de theologisch/educatieve boodschap betreffende het primaat van Christus, door een origineel gebruik van inhoudelijk samenhangende bijbelpassages. Glas 24: De prediking van PhiHppus te Samaria Stichting Fonds Goudse Glazen Adellijke schenkers in navolging van de koning De persoonsgebonden iconografie die het Koningsglas kenmerkte vond navolging bij volgende schenkers - laten we niet vergeten dat het 'laten zien tot welke groep men behoort' een belangrijk sociaal aspect was van dergelijke donaties. Door een glas te schenken in dezelfde kerk, liefst in de buurt van dat van de koning zelf, toonde men dat men hem na stond en tot zijn 'inner circle' behoorde. Het navolgen van de visu ele retoriek zoals vertoond in het Koningsglas, gebeurde op twee manieren: hetzij door zich in persoon te laten afbeelden als deelnemer aan een bijbelse scène, zoals Philips deed in het Laatste Avondmaal, hetzij door een bijbelverhaal te kiezen dat zich leende voor parallellen met hun persoonlijke situatie of idealen, zoals Philips dat deed met Salomo. De eerste adellijke schenker die in Philips' voetsporen zou treden was graaf Philips de Ligne. Hij koos voor de eerste optie door zichzelf te laten afbeelden als participant aan een scène uit de handelingen van de diaken Philippus, die ook de hoofdpersoon was van het enkele jaren tevoren door Philips II aan de Gentse St. Bavo geschonken glas. Maar de Doop van de Kamerling, in Gent de hoofd voorstelling, is in het Goudse glas een achtergrondscène, terwijl op de voorgrond de Prediking van PhiHppus in Sama ria is afgebeeld, die meer van toepassing was op De Lignes eigen situatie. De graaf knielt, in vol ornaat, tussen de toe hoorders van de preek, juist op het moment dat veel mensen werden bevrijd van onreine geesten, die hen onder luid geschreeuw verlieten, en tal van verlamden en kreupe len werden genezen" (Handelingen 8: 7). De Ligne was ie mand die zelf dringend behoefte had aan genezing - hij was zwaargewond geraakt tijdens de slag bij Grevelingen, waar hij gevochten had aan de zijde van Philips II. Een pijl had hem in de nek getroffen, een verwonding die hem le venslang invalide zou maken en hem zou dwingen tot een contemplatief bestaan.12 12 Van Eek, Coebergh-Surie en Gasten 2002, pp. 86-89

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2009 | | pagina 15