ras urn
2a
ïbiri’
r® B
ff
o
11,11 i
n
Illi L"
'</i «p
■r. w/ms
WJP
I» - IWnkll
tJSP i L
-F®
II KS“
1
38
Elburga van den Boetzelaar, abdis van Rijnsburg, in 1559-1561 schenkster van het
volgende glas, koos voor de tweede optie: een bijbelscêne die haar de mogelijkheid
gaf zich met de hoofdpersoon te identificeren, zoals Philips dat met Salomo had ge
daan. Sterker nog, ze koos ook een episode uit het leven van de bijbelse koning,
namelijk die waarin hij bezoek kreeg van de koningin van Sheba, die bewonderend
luisterde naar zijn wijze woorden en hem met kostbare geschenken vereerde. Het is
duidelijk dat Salomo hier wederom met Philips moet worden geïdentificeerd, waar
door de abdis automatisch de rol toevalt van de koningin uit het verre land.13
Een mooiere manier om haar verbondenheid met de koning te tonen was er voor de
abdis niet. Op het eerste gezicht zou men misschien denken dat haar glas zich in
het koor zou moeten bevinden tussen die van de geestelijken, maar als vrouw kon
ze, al zat ze in een klooster, uiteraard geen geestelijke zijn; bovendien was Rijns
burg speciaal in het leven geroepen voor adellijke dames die op een of andere ma
nier buiten de huwelijksboot waren gevallen, en die zichzelf doorgaans amper als
nonnen definieerden.14 De plaats van het glas in de buurt van die van andere adel
lijke schenkers en de identificatie met een koningin passen hier goed bij.
13 Van Eek, Coebergh-Surie en Gasten 2002, pp. 89-93
14 Van Nierop 1990, pp. 112-113
Glas 24: De prediking van Phiiippus te Samaria, detail (zie beschrijving op pag. 13)
Stichting Fonds Goudse Glazen