ras urn 2a ïbiri’ r® B ff o 11,11 i n Illi L" '</i «p ■r. w/ms WJP I» - IWnkll tJSP i L -F® II KS“ 1 38 Elburga van den Boetzelaar, abdis van Rijnsburg, in 1559-1561 schenkster van het volgende glas, koos voor de tweede optie: een bijbelscêne die haar de mogelijkheid gaf zich met de hoofdpersoon te identificeren, zoals Philips dat met Salomo had ge daan. Sterker nog, ze koos ook een episode uit het leven van de bijbelse koning, namelijk die waarin hij bezoek kreeg van de koningin van Sheba, die bewonderend luisterde naar zijn wijze woorden en hem met kostbare geschenken vereerde. Het is duidelijk dat Salomo hier wederom met Philips moet worden geïdentificeerd, waar door de abdis automatisch de rol toevalt van de koningin uit het verre land.13 Een mooiere manier om haar verbondenheid met de koning te tonen was er voor de abdis niet. Op het eerste gezicht zou men misschien denken dat haar glas zich in het koor zou moeten bevinden tussen die van de geestelijken, maar als vrouw kon ze, al zat ze in een klooster, uiteraard geen geestelijke zijn; bovendien was Rijns burg speciaal in het leven geroepen voor adellijke dames die op een of andere ma nier buiten de huwelijksboot waren gevallen, en die zichzelf doorgaans amper als nonnen definieerden.14 De plaats van het glas in de buurt van die van andere adel lijke schenkers en de identificatie met een koningin passen hier goed bij. 13 Van Eek, Coebergh-Surie en Gasten 2002, pp. 89-93 14 Van Nierop 1990, pp. 112-113 Glas 24: De prediking van Phiiippus te Samaria, detail (zie beschrijving op pag. 13) Stichting Fonds Goudse Glazen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2009 | | pagina 16