-•P= Conclusie Literatuur 43 Van Bueren 2005 T. van Bueren (ed.), Care for the Here and the Hereafter: Memoria, Art and Ritual in the Middle Ages, Turnhout 2005 Het Judith-glas van Dirck Crabeth is een bijzonder glas, tot stand gekomen op een breekpunt in de geschiedenis van de Nederlanden. In een tijd waarin dat niet meer vanzelf sprak liet Margaretha van der Marck zien dat ze pal stond voor het ware ge loof en Philips II. De investering die zij in 1571 deed ten behoeve van het kunst werk laat zien dat ze het geloof in een voor haar gunstige uitkomst van de geschie denis nog lang niet verloren had. Met deze schenking loste zij een oude belofte van haar echtgenoot in. Zijn posthu- me portret, herinnering aan zijn heldhaftige dood, is de opmaat voor het thema van heldhaftige verdediging van het geloof dat het gehele glas doorstroomt, van de hei lige martelares Catharina tot de listige weduwe Judith, wier verhaal de belofte in houdt dat Margaretha's trouw aan kerk en vorstenhuis net zo onvoorwaardelijk is. Bleyerveld 2000 Y. Bleyerveld, Hoe bedriechiijck dat die vrouwen zijn. Vrouwenlisten in de beeldende kunst in de Nederlanden circa 1350-1650, Den Haag 2000 Van Eek, Coebergh-Surie en Gasten 2002 X. van Eek, C. Coebergh-Surie en A. Gasten, The stained-glass windows in the Sint- Janskerk at Gouda. The works of Dirck and Wouter Crabeth. Corpus Vitrearum The Netherlands, vol. II, Den Haag 2002 De Groot 2005 W. de Groot (ed.), The Seventh Window. The King's Window donated by Philip II and Mary Tudor to Sint Janskerk in Gouda (1557), Hilversum 2005 Van Bueren 1999 T. van Bueren, Leven na de dood. Gedenken in de Late Middeleeuwen, Turnhout 1999 Maes-De Smet 2006 C. Maes-De Smet, "Margaretha van der Marck-Arenberg (1527-1599)", in: P. Neu (ed.), Arenberger Frauen. Furstinnen, herzoginnen, Ratgeberinnen, Mutter, Dussel dorf 2006

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2009 | | pagina 21