-•P=
Conclusie
Literatuur
43
Van Bueren 2005
T. van Bueren (ed.), Care for the Here and the Hereafter: Memoria, Art and Ritual
in the Middle Ages, Turnhout 2005
Het Judith-glas van Dirck Crabeth is een bijzonder glas, tot stand gekomen op een
breekpunt in de geschiedenis van de Nederlanden. In een tijd waarin dat niet meer
vanzelf sprak liet Margaretha van der Marck zien dat ze pal stond voor het ware ge
loof en Philips II. De investering die zij in 1571 deed ten behoeve van het kunst
werk laat zien dat ze het geloof in een voor haar gunstige uitkomst van de geschie
denis nog lang niet verloren had.
Met deze schenking loste zij een oude belofte van haar echtgenoot in. Zijn posthu-
me portret, herinnering aan zijn heldhaftige dood, is de opmaat voor het thema van
heldhaftige verdediging van het geloof dat het gehele glas doorstroomt, van de hei
lige martelares Catharina tot de listige weduwe Judith, wier verhaal de belofte in
houdt dat Margaretha's trouw aan kerk en vorstenhuis net zo onvoorwaardelijk is.
Bleyerveld 2000
Y. Bleyerveld, Hoe bedriechiijck dat die vrouwen zijn. Vrouwenlisten in de beeldende
kunst in de Nederlanden circa 1350-1650, Den Haag 2000
Van Eek, Coebergh-Surie en Gasten 2002
X. van Eek, C. Coebergh-Surie en A. Gasten, The stained-glass windows in the Sint-
Janskerk at Gouda. The works of Dirck and Wouter Crabeth. Corpus Vitrearum The
Netherlands, vol. II, Den Haag 2002
De Groot 2005
W. de Groot (ed.), The Seventh Window. The King's Window donated by Philip II
and Mary Tudor to Sint Janskerk in Gouda (1557), Hilversum 2005
Van Bueren 1999
T. van Bueren, Leven na de dood. Gedenken in de Late Middeleeuwen, Turnhout
1999
Maes-De Smet 2006
C. Maes-De Smet, "Margaretha van der Marck-Arenberg (1527-1599)", in: P. Neu
(ed.), Arenberger Frauen. Furstinnen, herzoginnen, Ratgeberinnen, Mutter, Dussel
dorf 2006