hS! 1 Van Eek, Coebergh-Surie en Gasten 2002, p. 123-132 27 Detail van glas 6: Judith en Holo femes: brood en koeken bakkende soldaten, etend en dobbelend Stichting Fonds Goudse Glazen Eenheid van tijd en plaats waren niet de eerste zorg van de kunstenaar - het hele verhaal moest verteld. We zien op de achtergrond Judith samen met de dienst maagd op de terugweg naar Bethulië, we zien het Assyrische leger vluchten na de ontdekking van de dood van zijn leider, en ook de scène met de bevrijding van Achior, de Assyrier die had gewaagd te proberen Holofernes ervan te weerhouden de Joden aan te vallen en voor straf aan een boom was vastgebonden. Nadat het leger gevlucht was, werd hij door de Bethuliërs gevonden en als een held binnen gehaald. Al deze scenes behoren tot de traditie van de uitbeelding van het verhaal, zoals on der andere blijkt uit een prentserie van Maerten van Heemskerck uit 1564 die Cra- beth kennelijk goed heeft gekend. Op het midden- plan zijn de bezigheden van de belegerende sol daten uitgebeeld. Ze zijn in de weer met kanon nen, een anachronisme dat bijna een vast onder deel uitmaakt van de beeldtraditie; ongebruike lijk daarentegen en waar schijnlijk zelfs iets nieuws zijn de genre-achtige ta ferelen met brood bak kende, eten kokende en dobbelende soldaten. Interpretaties van de voorstelling gingen tot nu toe niet verder dan een paar plichtmatige zinnen waarin werd gerefereerd aan de functies die Judith traditioneel vervult als heldin van het geloof en als Oud-Testamentische voorafbeelding van Maria. Ook de recente catalogus van de glazen van Dirck en Wouter Crabeth uit de Corpus Vitrearum-reeks biedt op dit vlak geen nieuws.1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2009 | | pagina 5