isV# A. JiS'. «ij* l®E Ud O JfcssSf. T K ï'ArySl a&l J O** iimi •f<t. T*" MN ih iiiiie f-töc/i- fm-n w; u.f lira Jwd y®» 28 RjSK OIKIZJ ïStcSj Schenkers en hun verbeelding Dit artikel probeert wel een stap verder te zetten, door bijzonderheden uit het leven van de schenkers Jean de Ligne en Margaretha van der Marck en het saillante mo ment in de geschiedenis van de Republiek (tussen het begin van de Tachtigjarige Oorlog en de geloofsverandering) te koppelen aan de keuze voor dit bijbelverhaal en de wijze waarop het is uitgebeeld. Het glas is horizontaal in tweeën gedeeld; onder de bijbelscêne zijn in een apart vak de portretten van baron Jean de Ligne, baron van Barbangon, stadhouder van Fries land, Groningen en Drenthe, en zijn vrouw Margaretha van der Marck, gravin van Arenberg, te zien. Zij was de laatstlevende telg van het geslacht Arenberg en bij het huwelijk was met toestemming van Karel V vastgesteld dat het eerst-geboren kind de titel graaf van Arenberg zou blijven voeren, om deze geslachtslijn niet verloren te laten gaan. Behalve hun eigen wapens en Jean de Lignes teken van de Orde van het Gulden Vlies zijn in het schenkersgedeelte ook de zogenaamde kwartierstaten opgenomen, de wapens van de voorouders van beide echtelieden tot in de vierde generatie. Beiden knielen op een prie-Dieu, Margaretha gekroond en gehuld in een hermelijnen mantel, Jean eveneens gekroond en in wapenrusting, met daarover een tabbaard. Ze worden gepresenteerd door hun patroonheiligen Johannes de Doper en Catharina van Alexandrië. rrn, Detail van glas 6: Judith en Hoio femes; onderaan de schenkers: Margaretha van der Marck en Jean de Ligne, gravin en graaf van Arenberg; achter hen hun patroonheiligen Catharina van Alexandrië en Johannes de Doper. Stichting Fonds Goudse Glazen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2009 | | pagina 6