Wel vijf IJsseldijkdichtingen met schepen
Adri den Boer
1
'Hoe nietig zijn onze zekerheden!' Die zin schreef een auteur bij zijn tekst over Kor
tenoord en Moordrecht bij de stormvloed van 1775. Het geldt ook voor het al dan
niet uniek zijn van dijkdichtingen met schepen. Haast 'ontmythologiserend' is dat
het zo dichten van een (naderend) gat, zoals in Nieuwerkerk in 1953, vaker voor
kwam in alleen al de IJsselregio. Het werd over 1953 zelfs verwarrend. 'Ook de dijk
bij Ouderkerk begaf het. Het gat werd gedicht door twee binnenvaartschepen (foto)
te laten zinken', aldus AD Gouda op 31 januari 2013 bij een SAMH-foto van het éne
binnenvaartschip tegen de Nieuwerkerkse dijk. De mini-tentoonstelling bij dit streek
archief informeerde over beide kanten breder en juister. (Terzijde: het Hoogheem
raadschap beheert zelf ook haar óüde archieven.)
Waterschappen hebben een rijke historie. Lang kwam deze ook in hun werk tot uit
drukking. Schieland schouwde nog heel lang haar 'hoge zeedijk' met koetsen. Tot
na 1953 gaf men de waterpeilen in de Hollandsche IJssel nog door met het eigen
Rottepeil (0.603 m -NAP) als referentievlak, terwijl Rijkswaterstaat en het Hoog
heemraadschap van de Krimpenerwaard voor deze rijksrivier al lang het (N)AP be
nutten.1
1 Adri den Boer, Het Rottepeil (RP), in: Geodesia 1997-10, p. 463-465 (met voorbeelden van
exclusief gebruik van het RP in 1953)
Dijkschouw door Schieland van de Nieuwerkerkse Groenedijk anno 1938,
vlakbij de locatie van de zwakke plek van 1953
1953
Dijk-waterschappen wezen ook in 2013 met keurige herdenkingen en wedstrijden
weer op hun onmisbaarheid. Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpe
nerwaard deed dat in het gemaal Abraham Kroes in Moordrecht. Er werd daar weer
alle aandacht besteed aan 'het Nieuwerkerkse schip tégen de dijk van 1953'.