r
I
(pxccRt §e ^ecre ^cerc.^ott ben Sje^crs^raefeöie
ftaer feftxn wciiöen. <§n jdiiben bieiyröers öe iuibbe uierjixijben
-Jgn» Ijc Ot nü acht op |Kixn enóc op be^antjcfyc&ü^
iïöc ^eijfigc^ecft^efet beeft tor ^ij|clppptn.omte^pöcn5f<^mtwt
®obs. ^eïcfo pij ö©rfpn Rijgen Woet^ixriiX)rixnepeeft-«’M.t>
^eii8ct1)éfui&öc 6ri(Wic ii benofen is enbe (iet oppaer.^iet
kgOcowonqen. ntaer aewilTicbfiicR^iet omfcfjanbtföcK aewins Tniflè,
itfacr vcuxjrontbes ijcrten.Sactafsbie oixr fietWoo-ferfcijen.
Wacr worbet sB’®)r6eeföeit‘berXübben 45.® fnf^c^nafebe^mstxrber
hellepijnen (al bconvcnixlckboeke-Kmnber <mn ontfangfien-
70
Gouds schilderij in Berlijn
Tot 2 maart 2014 is in het Deutsches Historisches Museum in Berlijn de tentoonstel
ling 'Leben nacht Luther. Eine Kulturgeschichte des evangelischen Pfarrhauses'.
Vanuit de Lutherse Sint Joostkapel in Gouda is daarvoor uitgeleend het schilderij
'Pastor Otto Clemens van Bijleveld als evangelischer Hirte, Jan Duif, 1646'.
ivM-w. dhm. de/ausstellungen/pfarrhaus)
N.B. Lang was de veronderstelling dat Clemens' opvolgende neef en diens zoon la
ter zouden zijn bijgeschilderd: drie Bijlevelden dus, ook in Erfgoud2013nog. Bij de
restauratie van 1998 bleek dat bijschilderen al niet waar te zijn! De zwarte heren op
het tweede plan, één met een gewasvork, zijn twee diakenen van ook 1646.
t-at/i, 1-