60
Een DKV-krant bij het 80-jarig bestaan in 2007 zou hun WOU zo samenvatten:
“In september 1939 vond een extra ledenvergadering plaats. Door de mobilisatie
moesten vele leden in militaire dienst. Er werd besloten om toch door te gaan met
de repetities onder voorwaarde dat het salaris van de dirigent verlaagd zou worden.
De dirigent ging hiermee akkoord. Het laatste concours voor de oorlog was in het
weekend van 4 en 5 mei 1940 in Rotterdam-Charlois. Met slechts vijftien leden werd
tweemaal een tweede prijs behaald, wat toch een enorme prestatie is te noemen.
In de oorlogsjaren werd er zo goed en zo kwaad het kon gerepeteerd.” Volgens de
kranten ging het lang eerder goed dan kwaad: in zaal Boerop gaf DKV in de lente
van 1941 een ‘Bonte Avond' met populaire muziek voor een ‘zeer talrijk publiek’.
De vooroorlogse tuba van DKV (collectie Oudheidkamer
Historische Vereniging Nieuwerkerk aan den Ussei)
In de zomer van 1940 waren er velen teleurgesteld dat een aangekondigd muziek-
tentconcert niet doorging. ‘Reeds werd beweerd, dat de autoriteiten hiertegen be
zwaar hadden gemaakt', aldus een krant.35
Die zaterdagmorgen was er echter een moeder van een lid overleden en men be
sloot daarom tot uitstel. Op zaterdag 20 juli ging het wèl door, onder leiding van de
eigen dirigent Cor van Gent uit Schiedam. Vaderlandse- en volksliedjes werden ten
gehore gebracht. Op 6 september stond in dezelfde krant dat een komend concert
in verband met de vroeg invallende duisternis eerder zou beginnen. De editie van
13 september versloeg dat gebeuren. Al vanaf half acht waren er talrijke luisteraars.
DKV was in topvorm en men applaudisseerde. In juni 1941 deed men in Waddinx-
veen mee aan een geslaagd concert in de muziektent aan het Stationsplein. Con
cordia van daar speelde vóór en DKV na de pauze: beide hadden Van Gent als diri
gent, vandaar de combinatie.36
Door invallende duisternis moest men om negen uur stoppen. Bestuurslid Floris Dul
zei in maart 2014: ‘DKV was tijdens de oorlog deels actief, tot de Duitser al het me
taal dat men kon vinden wilde omsmelten naar wapens. Toen zijn de instrumenten
veilig opgeslagen op de zolder van wat nu café De Tap is, anderen zeggen in een
hooischuur van Van der Ham aan de Kerklaan.’ Het leidde de volgende dag tot over
dracht van een
tuba die de eige
naar van De Tap
op zijn oude bak-
kerijzolder vond,
aan de Oudheid
kamer van de His
torische Vereni
ging Nieuwerkerk
aan den IJssel.
35 Rotterdamsch Nieuwsblad, 17-7-1940
36 Leidsch Dagblad, 10-6-1941