Wim Veerman 2 De gegraveerde 'goudse glazen'. Een achttiende- eeuws onvoltooid toeristisch project van de Goudse koster/kunstenaar J.C. Boëthius en de Amsterdamse graveur P. Tanjé... De Goudse monumentale Sint Janskerk is bij kunst- en cultuurliefhebbers vooral be kend om de daarin aanwezige serie van tachtig zestiende-, zeventiende-, twintigste- en eenentwintigste-eeuwse gebrandschilderde ramen en de daarvan bewaard ge bleven originele cartons (werktekeningen). Voor de stad Gouda is dit ongetwijfeld in omvang de grootste kunstschat. Al in een heel vroeg stadium van de zeventiende eeuw zijn de toenmalige protes tantse kerkmeesters van deze kerk zich bewust van het belang van de in de kerk aanwezige gebrandschilderde ramen, die al sinds de Hervorming van 1572 onder hun beheer staan. Ondanks het feit dat deze grotendeels in de rooms-katholieke tijd zijn geplaatst en er dus in de oudste ramen ook rooms-katholieke geestelijken wa ren afgebeeld, werden ze in Gouda tijdens de Beeldenstorm van 1566 en de her- vormingsperikelen van 1572 niet geheel of gedeeltelijk vernietigd. Waarschijnlijk heeft de toen in Gouda heersende Erasmiaanse verdraagzaamheid daar een rol in gespeeld. Pas in 1622 werden door de op dat moment heersende calvinistische geest enkele delen met, in de ogen van het toenmalige kerkbestuur, 'affgodische' voorstellingen verwijderd en sommige teksten aangepast. De kerkmeesters, sinds 1820 kerkvoogden genaamd, hadden al vóór de grote kerkbrand in 1552, waarbij de toenmalige gebrandschilderde ramen grotendeels verloren gingen en ook de daaropvolgende nieuwe beglazing, als beleid de cartons van de ramen te bewaren.1 Zo konden onder andere de in de zeventiende eeuw deels verwijderde glas-afbeel- dingen bij de grote restauratie van de ramen eind negentiende en begin twintigste eeuw door het toenmalige gebrandschilderdglas-atelier Schouten te Delft weer op nieuw aangebracht worden.2 Hoe bewust men zich was van het belang der ramen blijkt ook uit het feit, dat het kerkbestuur in de periode tussen 1674 en 1726 van alle ramen, met uitzondering van de zestiende-eeuwse apostelramen in het hoge koor van de kerk, een serie tekeningen op vellen kalfsperkament liet maken door Goudse kunstenaars. 1 W. Veerman, 'Werktekeningen van de Goudse glazen', in: Holland. Regionaal-historisch tijd schrift (1972), pp. 170-178. Zs. van Ruyven-Zeman, X. van Eek, H. van Dolder-de Wit, Het geheim van Gouda. De cartons van de Goudse Glazen. Zutphen 2002. H. van Dolder-de Wit, 'Vijf eeuwen zorg voor en gebruik van de cartons', in: Zs. van Ruyven-Zeman, A.R. de Koo- men, H.L.H. Hage en J.P. Filedt Kok (red), De cartons van de Sint Janskerk in Gouda. Delft z.j. [2011], pp. 244-257 2 R.W. Bogtman, C.R. Coebergh-Surie, e.a., Gians der Goudse glazen. Een geschiedenis van behoud en beheer, z.p. Stichting Fonds Goudse Glazen 1990

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2019 | | pagina 4