11
Van het Lunapark en de kermishal bleef niets over. Een week later
kreeg Keet al per kaart de ontstane ravage te zien.5 Voor de Duitse
inzending, veertig zalen, had Jan het liefst een week uitgetrokken zo
veel indruk maakten de reusachtige machines uit het zich snel in
dustrialiserende Duitse keizerrijk. Tijdens een studiereis van ruim
een week naar Duitsland in 1911 kreeg Keet twintig kaarten. Düs
seldorf met een locomotieven-fabriek en andere steden als Keulen,
Mannheim en Heidelberg werden uitbundig bezongen. In het magni
fieke Keulen met de prachtige Dom had hij een cadeau gevonden
dat Keet vast en zeker naar de zin zou zijn.
De kaarten uit Den Haag waren nuchter van toon, vertrek en
aankomst, het melden van routes of met de trein vanuit Den Haag
naar Gouda of met de Lekboot vanuit Rotterdam naar Bergstoep.
Keet kreeg soms een grappige of romantische kaart. Vrolijke meis
jes getekend door illustratoren uit de Verenigde Staten en Engeland
overtroffen de sentimenteel romantische Duitse kaarten. Op de kaart
met een lachende maan The honey moon tekende zich bij nader
bekijken twee silhouetten af tegen de achtergrond van een sterren
hemel.
Met Keet ging hij op stap naar het populaire Valkenburg. Jan
wilde beslist meedoen aan een prijsdans op de ruïne, meldde Keet.
Jan schreef aan ouders en André over de goede kamers, het sma
kelijk diner, rijtoertjes, wandeltochten en het bezoeken van diepe
spelonken. Aken - we gaan met de trein van 8.21 - en Düsseldorf
waren binnen bereik.
Van gerommel op de Balkan die zou leiden tot de Eerste We
reldoorlog waren zij zich in juni 1914 niet bewust. Jans studie kwam
op de kaarten amper ter sprake. In 1916 studeerde hij af en na een
verblijf van ruim een jaar als bedrijfsingenieur bij een fabriek in Hel
mond, ging hij werken bij de spoorweginspectie, een onderdeel van
Rijkswaterstaat.
Bruxelles-Exposition. L'incendie des 14-15 Auot 1910 Panorama de
Bruxelles-Kermesse apres les ravages du feu.
5