11 Van het Lunapark en de kermishal bleef niets over. Een week later kreeg Keet al per kaart de ontstane ravage te zien.5 Voor de Duitse inzending, veertig zalen, had Jan het liefst een week uitgetrokken zo veel indruk maakten de reusachtige machines uit het zich snel in dustrialiserende Duitse keizerrijk. Tijdens een studiereis van ruim een week naar Duitsland in 1911 kreeg Keet twintig kaarten. Düs seldorf met een locomotieven-fabriek en andere steden als Keulen, Mannheim en Heidelberg werden uitbundig bezongen. In het magni fieke Keulen met de prachtige Dom had hij een cadeau gevonden dat Keet vast en zeker naar de zin zou zijn. De kaarten uit Den Haag waren nuchter van toon, vertrek en aankomst, het melden van routes of met de trein vanuit Den Haag naar Gouda of met de Lekboot vanuit Rotterdam naar Bergstoep. Keet kreeg soms een grappige of romantische kaart. Vrolijke meis jes getekend door illustratoren uit de Verenigde Staten en Engeland overtroffen de sentimenteel romantische Duitse kaarten. Op de kaart met een lachende maan The honey moon tekende zich bij nader bekijken twee silhouetten af tegen de achtergrond van een sterren hemel. Met Keet ging hij op stap naar het populaire Valkenburg. Jan wilde beslist meedoen aan een prijsdans op de ruïne, meldde Keet. Jan schreef aan ouders en André over de goede kamers, het sma kelijk diner, rijtoertjes, wandeltochten en het bezoeken van diepe spelonken. Aken - we gaan met de trein van 8.21 - en Düsseldorf waren binnen bereik. Van gerommel op de Balkan die zou leiden tot de Eerste We reldoorlog waren zij zich in juni 1914 niet bewust. Jans studie kwam op de kaarten amper ter sprake. In 1916 studeerde hij af en na een verblijf van ruim een jaar als bedrijfsingenieur bij een fabriek in Hel mond, ging hij werken bij de spoorweginspectie, een onderdeel van Rijkswaterstaat. Bruxelles-Exposition. L'incendie des 14-15 Auot 1910 Panorama de Bruxelles-Kermesse apres les ravages du feu. 5

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2021 | | pagina 13