17 winkeliers en afnemers treffen. De kaarten sloten goed aan bij het aardrijkskundeonderwijs in die tijd. De op de Lagere School onderwezen topografie van Zuid-Holland wordt weerspiegeld in de kaarten van de dorpen en steden. Behalve kaarten van het Bijbels museum van Dr. Schouten heeft geen enkele kaart een godsdienstig thema. De vader van Ans Both wilde nog wel dat zijn boerenknechten van protestantse huize zouden zijn, maar hoe ac tief dat geloof werd beleden komt niet in brieven en kaarten voor. Jan Zijderlaan was zijn leven lang een verwoed kaartenschrijver. In 1902 bedankte zijn nichtje Francisca hem voor de kaarten: ‘Moe vraagt of gij er s.v.p. nog 2 uit Ede wilt sturen. Uit Ede vindt Moe ze toch zo mooi. Daar heeft Moe gewoond en zij zou het natuurlijk prettig vin den er kaarten van te hebben’. De herziene Postwet van 1870 bracht een vast laag tarief, onaf hankelijk van de afstand. Het aantal verzonden stukken steeg ongelofe lijk, in 1850 vijf miljoen, in 1900 honderd en twintig miljoen waaronder ook veel gefrankeerde 1 cents ansichten. Bij telefoon en telegrafie lagen de kosten veel hoger. Vier keer per dag werd de post bezorgd en bin nen een dag waren de kaarten op de plaats van bestemming. De kaar- tenhandel bloeide en de kaarten gaven actuele gebeurtenissen weer. Rampen en ongelukken waren in trek. Na de schipbreuk van de ‘Berlin’ 21 februari 1907 in Hoek van Holland ontvingen de jongens al begin maart twee kaarten met foto’s van de vier kranige Hollandse zeelieden die mensen redden. Een ande re kaart toonde de pier waar het wrak zichtbaar was. In de nacht van 14 op 15 augustus in Brussel tijdens de wereldtentoonstelling in 1910 wer den de Belgische, Franse en Engelse paviljoens zwaar beschadigd door brand. Een week later ontving Keet al een foto van de ontstane ravage. Jan was daarover niet bedroefd en had het liefst een week uitgetrokken om de onaangetaste een en veertig Duitse ruimtes met alle moderne techniek te bekijken. Hoewel de apps met foto’s en berichtjes nu nog sneller gaan, kreeg toen het leven ook een sneller ritme. Afspraken nu op korte ter mijn, fiets en trein verruimden de mogelijkheden om verder wonende familie en vrienden te bezoeken. En het thuisfront stelde je van je uit-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2021 | | pagina 19