Bart Ibelings
Veren in de 20e eeuw
Het is moeilijk voorstelbaar maar pas ver na WO II kwam er een vaste
verbinding vanuit de Krimpenerwaard naar Rotterdam. De al in 1927 en
opnieuw in 1939 geplande aanleg van een brug kwam door de oorlog in
het slop. De watersnoodramp van 1953 leidde als eerste onderdeel van
de Deltawerken tot de aanleg van de stormvloedkering en de bijbehoren
de Algerabrug, die in 1958 gereed kwamen. Daarmee was er eindelijk
een alternatief voor het drukke veer vanuit de Stormpolder naar Capelle-
Een gebied als de Krimpenerwaard dat omgeven is door water, moet
altijd veren hebben gekend. Hieronder worden de oudste historische
gegevens op een rij gezet. Dat geldt tevens voor de brug over de Hol
landse IJssel. Ook de oudste cartografische bronnen worden daarbij
benut. Begonnen wordt met een rondgang middels oude foto’s, waar
bij de aandacht uitgaat naar de locaties van de veren en bruggen in de
20e eeuw. Waarom lagen die daar? Het is aannemelijk dat veel van de
veren eeuwenlang op dezelfde plaats vertrokken. Vervolgens wordt
gekeken wat aan middeleeuwse gegevens bewaard is over deze ve
ren.
De veren en bruggen naar de Krimpenerwaard in de
late middeleeuwen
1) Het veer over de IJssel met rechts Capelle-West en scheepswerven op
de achtergrond (Foto Historische Kring Krimpen).
35