Bart Ibelings Veren in de 20e eeuw Het is moeilijk voorstelbaar maar pas ver na WO II kwam er een vaste verbinding vanuit de Krimpenerwaard naar Rotterdam. De al in 1927 en opnieuw in 1939 geplande aanleg van een brug kwam door de oorlog in het slop. De watersnoodramp van 1953 leidde als eerste onderdeel van de Deltawerken tot de aanleg van de stormvloedkering en de bijbehoren de Algerabrug, die in 1958 gereed kwamen. Daarmee was er eindelijk een alternatief voor het drukke veer vanuit de Stormpolder naar Capelle- Een gebied als de Krimpenerwaard dat omgeven is door water, moet altijd veren hebben gekend. Hieronder worden de oudste historische gegevens op een rij gezet. Dat geldt tevens voor de brug over de Hol landse IJssel. Ook de oudste cartografische bronnen worden daarbij benut. Begonnen wordt met een rondgang middels oude foto’s, waar bij de aandacht uitgaat naar de locaties van de veren en bruggen in de 20e eeuw. Waarom lagen die daar? Het is aannemelijk dat veel van de veren eeuwenlang op dezelfde plaats vertrokken. Vervolgens wordt gekeken wat aan middeleeuwse gegevens bewaard is over deze ve ren. De veren en bruggen naar de Krimpenerwaard in de late middeleeuwen 1) Het veer over de IJssel met rechts Capelle-West en scheepswerven op de achtergrond (Foto Historische Kring Krimpen). 35

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schatkamer | 2021 | | pagina 37