Je sirih yehrohen" w li houw, &li$ hu houw i Drukkerij Veldwijk w „j Boekenweek 1946 - 411 Mei De mesthandelaar C. v. T. trachtte in Gouda een lap stof voor f 50.aan den man te bren gen. Een proces-verbaal en in beslag- name van zijn waar was het resultaat. Tot onze spijt moet ook deze week een artikel over woningbouw wegens gebrek aan ruimte blijven overstaan. Reizen naar andere hemellichamen. L Het ligt in onze bedoeling onder deze titel een aantal artikelen te laten verschijnen, welke de mogelijkheden en moeilijkheden, welke zich bij de toekomstige, exploitatie van de wereld ruimte voor zullen doen, nader te be kijken, zonder ons te veel in ingewik kelde technische problemen te ver diepen. Welke perspectieven de raketaan drijving nu reeds biedt, wordt wel het best geïllustreerd door de, ons nog vers in het geheugen liggende, V 2. Reeds direct na den oorlog verschenen fantastische artikelen in de pers, waarin gesproken werd over een omgebouwde V-2, waarmede men wilde pogen de maan te bereiken. Vooral toen in de kranten het bericht verscheen, dat met „radar' contact met de maan was ver kregen, werd de indruk gewekt, dat men bij wijze van spreken, klaar staat om de „trip" naar de maan te onder nemen. Echter, zon vaart loopt het nog niet. Hoewel het ruimteschip principieel wat uiterlijk en voortdrijving veel overeen komst met de V-2 (een grote granaat met staartvlakken gelijkend) zal ver tonen, moet zij toch overigens aan dèrgelijke eisen beantwoorden, dat de V-2 totaal ongeschikt zal blijken, om personen of apparaten van de knel lende greep van de zwaartekracht vrij te maken. Als wapen moge de V-2 zeer geperfectioneerd zijn; voor een reis naar een ander hemellichaam komt toch wel wat anders kijken. Alvorens nu tot de bespreking van de ruimte-raket (hieronder verstaan we, zoals de lezer wel begrepen zal heb ben, een verkeersmiddel, waarmede we door de wereldruimte, het heelal, kunnen reizen) over te gaan, zullen we eerst eens pogen een korte uiteen zetting van het voortbewegingsprincipe van de raket te geven. Uit de aard der zaak is dat, wat we onder de raket verstaan, niets anders dan een grote vuurpijl. De veronder stelling, dat de vuurpijl (of raket) zich voortbeweegt door de druk van de uitgestoten gassen op de omringende lucht, is algemeen, doch foutief. Wanneer we ons een holle kogel voorstellen, waarin een druk wordt opgewekt, zal op elke vierkante centi meter van deze bol een evengrote druk worden uitgeoefend. Aannemende dat het ding niet uit elkaar ploft, zal hij zich niet verplaatsen, daar de te gengestelde krachten elkaar opheffen. Nu maken we bijvoorbeeld een gat aan de rechterzijde van de bol Op de plaats van het gat kan de kracht niet aangrijpen, wèl echter aan de zijde tegenover dit gat: de bol beweegt zich naar links. Als we dus zorgen, dat steeds een drukverschil tussen het inwendige van de kogel en de omringende lucht blijft, zal de kogel naar links blijven gaan. Dit verschijnsel noemen we „reactie". Door de reactie dus van de tot ontbranding gebrachte kruitlading schiet een vuurpijl weg. Uit deze redenering volgt, dat, naar mate de luchtdruk geringer is (dus hoe hoger de vuurpijl komt), des te groter de overdruk wordt, en daarmede de snelheid stijgt. Wanneer echter de voortbeweging ontstond door het afzetten van de uit gestoten gassen op de omringende lucht zou de vuurpijl (of. zo men wil onze raket) niet hoger kunnen komen dan pl. m. 50 km., daar hier de lucht druk practisch nul is (1,1 gr./cm.2, tegen 1033 gr./cm.2 aan het aardoppervlak; theoretisch is de luchtdruk op een hoogte van 400 km. nul). Het is dus maar gelukkig, dat de voortbeweging op een andere wijze tot stand komt, dan de algemene gedachtengang is, daar dan alle pogingen, om onze pla neet te verlaten, spaak z*uden lopen. Immers, wat is 50 km. in vergelijking tot de afstand van pl. m. 400.000 km. (10 m. de omtrek van de aarde) welke we af zouden moeten leggen om de maan, het dichtst bijzijnde hemel lichaam te bereiken Met deze korte uitleg moeten we het helaas van de week maar weer doen. Ik hoop u volgende keer wat meer over dit, ongetwijfeld voor velen inte ressante vraagstuk, te kunnen vertellen Tot een volgende keer dus Van Os. GevondenKinderportemon' naie met inhoud. P. Bakker, Nesse 25 Te koop: goede vooroorlogse Kinderwagen. Te bevragen Burg. Trooststraat 43 VERSCHENEN De twee laatste bidstonden en dankdiensten in de Geref. Kerk, in Mei 1945, door Ds. W. J. SM1DT Prijs f 1.40 4 STICHTING 1940-45

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1946 | | pagina 3