Je sirih yehrohen"
w li houw, &li$ hu houw i
Drukkerij Veldwijk
w
„j
Boekenweek 1946 - 411 Mei
De mesthandelaar C. v. T.
trachtte in Gouda een lap stof
voor f 50.aan den man te bren
gen. Een proces-verbaal en in beslag-
name van zijn waar was het resultaat.
Tot onze spijt moet ook deze week
een artikel over woningbouw wegens
gebrek aan ruimte blijven overstaan.
Reizen naar andere
hemellichamen.
L
Het ligt in onze bedoeling onder
deze titel een aantal artikelen te laten
verschijnen, welke de mogelijkheden
en moeilijkheden, welke zich bij de
toekomstige, exploitatie van de wereld
ruimte voor zullen doen, nader te be
kijken, zonder ons te veel in ingewik
kelde technische problemen te ver
diepen.
Welke perspectieven de raketaan
drijving nu reeds biedt, wordt wel het
best geïllustreerd door de, ons nog
vers in het geheugen liggende, V 2.
Reeds direct na den oorlog verschenen
fantastische artikelen in de pers, waarin
gesproken werd over een omgebouwde
V-2, waarmede men wilde pogen de
maan te bereiken. Vooral toen in de
kranten het bericht verscheen, dat met
„radar' contact met de maan was ver
kregen, werd de indruk gewekt, dat
men bij wijze van spreken, klaar staat
om de „trip" naar de maan te onder
nemen.
Echter, zon vaart loopt het nog niet.
Hoewel het ruimteschip principieel wat
uiterlijk en voortdrijving veel overeen
komst met de V-2 (een grote granaat
met staartvlakken gelijkend) zal ver
tonen, moet zij toch overigens aan
dèrgelijke eisen beantwoorden, dat de
V-2 totaal ongeschikt zal blijken, om
personen of apparaten van de knel
lende greep van de zwaartekracht vrij
te maken. Als wapen moge de V-2
zeer geperfectioneerd zijn; voor een
reis naar een ander hemellichaam komt
toch wel wat anders kijken.
Alvorens nu tot de bespreking van
de ruimte-raket (hieronder verstaan we,
zoals de lezer wel begrepen zal heb
ben, een verkeersmiddel, waarmede
we door de wereldruimte, het heelal,
kunnen reizen) over te gaan, zullen
we eerst eens pogen een korte uiteen
zetting van het voortbewegingsprincipe
van de raket te geven.
Uit de aard der zaak is dat, wat we
onder de raket verstaan, niets anders
dan een grote vuurpijl. De veronder
stelling, dat de vuurpijl (of raket) zich
voortbeweegt door de druk van de
uitgestoten gassen op de omringende
lucht, is algemeen, doch foutief.
Wanneer we ons een holle kogel
voorstellen, waarin een druk wordt
opgewekt, zal op elke vierkante centi
meter van deze bol een evengrote
druk worden uitgeoefend. Aannemende
dat het ding niet uit elkaar ploft, zal
hij zich niet verplaatsen, daar de te
gengestelde krachten elkaar opheffen.
Nu maken we bijvoorbeeld een gat
aan de rechterzijde van de bol Op
de plaats van het gat kan de kracht
niet aangrijpen, wèl echter aan de zijde
tegenover dit gat: de bol beweegt
zich naar links. Als we dus zorgen,
dat steeds een drukverschil tussen
het inwendige van de kogel en de
omringende lucht blijft, zal de kogel
naar links blijven gaan. Dit verschijnsel
noemen we „reactie". Door de reactie
dus van de tot ontbranding gebrachte
kruitlading schiet een vuurpijl weg.
Uit deze redenering volgt, dat, naar
mate de luchtdruk geringer is (dus hoe
hoger de vuurpijl komt), des te groter
de overdruk wordt, en daarmede de
snelheid stijgt.
Wanneer echter de voortbeweging
ontstond door het afzetten van de uit
gestoten gassen op de omringende
lucht zou de vuurpijl (of. zo men wil
onze raket) niet hoger kunnen komen
dan pl. m. 50 km., daar hier de lucht
druk practisch nul is (1,1 gr./cm.2, tegen
1033 gr./cm.2 aan het aardoppervlak;
theoretisch is de luchtdruk op een
hoogte van 400 km. nul). Het is dus
maar gelukkig, dat de voortbeweging
op een andere wijze tot stand komt,
dan de algemene gedachtengang is,
daar dan alle pogingen, om onze pla
neet te verlaten, spaak z*uden lopen.
Immers, wat is 50 km. in vergelijking
tot de afstand van pl. m. 400.000 km.
(10 m. de omtrek van de aarde) welke
we af zouden moeten leggen om de
maan, het dichtst bijzijnde hemel
lichaam te bereiken
Met deze korte uitleg moeten we het
helaas van de week maar weer doen.
Ik hoop u volgende keer wat meer
over dit, ongetwijfeld voor velen inte
ressante vraagstuk, te kunnen vertellen
Tot een volgende keer dus
Van Os.
GevondenKinderportemon'
naie met inhoud. P. Bakker,
Nesse 25
Te koop: goede vooroorlogse
Kinderwagen. Te bevragen
Burg. Trooststraat 43
VERSCHENEN
De twee laatste bidstonden
en dankdiensten in de
Geref. Kerk, in Mei 1945,
door Ds. W. J. SM1DT
Prijs f 1.40
4
STICHTING 1940-45