Weekblad voor Waddinxveen üccsi-MccUiaii^. Verschijnt elke Vrijdag Kerstfeest 1947. Spiegel van de Week Voor liet Kind, V Hel Kerstfeest in oude lilden. No. 133 Vrijdag 19 December 1947 3e Jaargang Adres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30. Waddinxveen Abonnementsgeld per kwartaal f 0.90 bij vporuitbetaling Advertentieprijs 6 cent per milimeter Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woensdagsavonds inzenden. Een licht, zo groot, zo schoön, Gedaald van 's Hemels troon. Nog enkele dagen en het Kerst- feest is weer aangebroken. Kerstmis 1947, Een feest van licht en blijdschap te midden van een duistere, verwarde wereld. Een feest, waarop we zingen van het grote licht dat uit 's we relds duistere wolken is opgegaan. Een feest van diepe zielevreugd over het heil, geschonken aan een verloren wereld. Maar ook een feest van ge nade, van de meest wonderlijke openbaring van Gods liefde, tot een wereld die dreigt vast te lopen. Nu er vrijwel nergens ter we reld nog een straal van licht te bespeuren valt, schijnt het licht van Efrata's velden helder en klaar en doet zich uit der;Engelen mond de boodschap van vrede horen, van vrede en welbehagen in mensen De boodschap van Gods gren zeloze ontferming over millioenen schepselen, die Hem de rug toe keerden. Allen die hun hoop op de we reld hebben laten varen, ]mogen hun verwachting stellen op het wonder van het Kerstfeest. Zij mogen hun knieën buigen en de handen gevouwen opheffen naar dat grcte licht en troost putten uit de aangebrachte verlos sing. Ere zij God in de hoogste he- Vrede op aarde. (melen, In de mensen een welbehagen. Nederland heeft hulde gebracht aan hen die hun leven veil hadden voor het vaderland. In het voorlo pige nationale gedenkteken opgericht „in het hart vair dé hoofdstad" zijn plechtig de elf urnen geplaats urnen, gevuld met aarde gedrenkt met het' bloed van vele vaderlandse helden.,... Veel woorden zijn er op de Dam niet gesproken doch de symbo liek van het in gebruik nemen van het Nationale Monument sprak tot ieder, die dit medemaakte. In de toekomst zal het definitieve gedenk teken op de Amsterdamse Dam de herinnering aan allen, die voor het vaderland leden en streden, levendig houden. Door het geniale verkoop systeem van vierkante centimeters kan heel Nederland deelnemen aan deze blijvende nationale herdenking. Nu wordt meermalen het verwijt gehoord, dat de doden worden ge ëerd, doch dat de levende strijders worden voorbij gegaan. Het deed ons daarom goed te vernemen, dat het verzetskruis „Trouw tot in de dood", hetwelk tot dusver slechts posthuum werd verleend, binnen af zienbare tijd ook aan oud-illegale werkers, die de oorlog hebben over leefd, kan worden toegekend. Enge land is ons ten deze voorgegaan zeventig Nederlanders, militairen en burgers, die tijdens de,oorlog blijk hebhen gegeven van „onverschrok ken offervaardigheid", werden namens de Engelse Koning, door de Britse ambassadeur gedecoreerd. Hiermede wordt weerlegd, dat wij uitsluitend van de doden iets goeds weten en dat wij de levenden alleen maar be- critiseren, Met critiek staan wij maar al te Een licht verscheen op 's Werelds donk're paden Een Middelaar werd de mensheid aangezegd Deez' schone belofte voltrok zich eens in daden Toen een heilig Kindje in de kribbe wérd gelegd Verblijdendwaant een wereld zich verloren. Hij is geboren. 'O, schoonste dag der dagen, lang geleden Ging eens een ster de Wijze mannen voor Zij zijn gegaan tot voor de krib getreden En in de Velden weerklonk het Eng'len koor „Eere zij God" het Aardrijk zal het horen. Hij is geboren, Nog is het tijd, nog zal het licht verschijnen Een licht hoe klein, dat wenkt, komt naderbij Komt, schaar U aan, het duister zal verdwijnen Zing in de Kerstnachten wees verblijd met Mij. Want straks, als op deez' Aard de Dageraad gaat gloren. Wordt Hij geboren, f H, VAN VUUREN. spoedig gereed. Dat ondervindt te genwoordig de regering in zonder heid ten aanzien van haar Indonesi sche beleid. De onverwachte reis van minister Beel naar Indonesië ge volgd door de ministers Jonkmanen Drees, heeft weer heel wat te denken en,.,., te schrijven gegeven. 'Als de baas het nodig vindt, zelf weer eens een kijkje te gaan nemen, dan is dat ook niet een gevolg van grote te vredenheid over de gang van zaken in Indonestë. Tevreden er over is welhaast niemand in Nederland. Het zou wel een wonder zijn, als de be sprekingen met de Repuf liek van een leien dakje zou gaan. Bij zijn vertrek heeft dr. Beel echter met nadruk verzekerd, dat er „geen conflict" bestond tussen de Neder landse regering en dr. Van Mook. Onze premier gaat halsoverkop naar Indië om„de problemen weer eens door te nemen en om de beginselen van het beleid te toetsen aan de ac tualiteit van het ogenblik," Een zelfde, weinig zeggende ver klaring legden de ministers Jonkman en Götzen af, in antwoord op het verslag van de commissie van rap porteurs der Tweede Kamer. Intussen rommelt men in Indië voortnu eèns wordt door deze dan door gene autoriteit op de»,Ren ville" geluncht, zo wordt ons ver teld. Maar wat er binnenskamers of „binnenschips" wordt verhan deld, vernemen wij niet. Laten wij dankbaar zijn voor deze zorg-voor- de-Nederlandse-gemoedsrust. De mi nisters zullen trouwens best weten, met wie zij Ae Batavia moeten spre ken èn wat "zij er zullen vertellen. Paul van Zeeland het Belgische lid der Commissie van Goede Dien sten is inmiddels ook weer naar Batavia teruggekeerd. Ook van de zijde der Republikeinen schijnt men met „groter geschut" te willen be ginnen. Sjahrir kreeg terminste de uitnodiging van Sjarifoeddin, zijn premier, 43m naar Batavia te komen. Wij wachten hier maar weer af. Wij laten IndiëIndië en wij ver heugen ons „het buitenkansje" dat de telefoon ons kan brengen, doordat gesprekken, over een nieuwe kabel, met Engeland gevoerd, over ons net worden gehouden en ons landje de viezen brengt wij verheugen ons over een nieuw -vliegveld voor Rot terdam? dat misschien in de polder Schieveen wordt aangelegd en als tegenstelling, ergeren wij ons aan een huurverhoging, die mensen treft, die onder-verhuurden. Ja, zo is er altijd watEr is nog meerradio- en onderwijsdebatten in de Kamer het zonderlinge rap port van een Duits grenscomité, zich richtend tegen elke Nederlandse an nexatie hef rapport Cleveringa, eindelijk voor een deel gepubliceerd en waarin „het soepje van Lissabon" wordt behandeld de ministeriële mededeling, dat er volgend jaar weer minder papier zal zijn voor de kran tenLaten wij daar de deur maar mee dicht doen 1 De zaak draait naar wens. De besteikaarten zijn voor het overgrote .deel binnen en over het algemeen is er wel vooruitgang in vergelijking met het vorige jaar. Het is echter nog te vroeg om nauw keuriger mededelingen te doen, daar een aantal bedrijven of particuliere personen ook bij herhaalde navrage hun kaart 'nog niet hadden ingevuld. Laten zij het in 't belang der misdeelde jeugd, alsnog spoedig en royaal doen en óf de kaart nregeven met Pad vinders of R,K. Verkenners, óf deze rechtstreeks per post sturen aan mijn adres. Tevens zijn de jongelui nu begon nen met de huis-aan-huis verkoop. Stelt ze niet teleur, maar helpt ze af van een ongelimiteerd aantal post zegels en van een kleine drie dui zend gekleurde en blanco briefkaar ten, de eerste 'a 10, de laatste a 1 cent per stuk. Vooral wat betreft de kerstkaarten is er haast bij. I1L vertrouw, dat niemand, een domper zal zetten op het laaiende enthousi asme van mijn helpers. Zij spannen zich in voor een goed doel en ver dienen uwerzijds een hartelijke ont- ontvangst. Namens het Comité, B. VAN GENT. Eer het Christendom in West- Europa ingevoerd was, vierde men toch of omstreeks 25 Dec. feest. Een feest, dat er zijn mocht, want 't duurde twaalf dagen. Dat was het zg. Joelfeest. Waar die naam vandaan komt en wat ze betekent, weet men niet meer precies. De oud-Noorse talen hebben vele van die probleempjes. Dat Joel feest dan werd gevierd om.... Alweer een vraagteken. Tegenstrijdige me ningen zijn er genoeg, De één zegt: het was een vruchtbaarheidsfeest, want Freya de germaanse godin der vruchtbaarheid speelde er een rol in. Maar de ander gelooft dat het een verering der afgestorvenen inhield. Het viel ongeveer samen met de midwinterzonnewedde en als zo danig zou het feest de terugkeer van het'blijde zonnelicht begroeten, Sporen van het Joelfeest bleven ook na de invoering van het Cbris- Toen sy die sterre saghen So tooghen sy henen tendom lang bestaan, maar werden in -de loop der eeuwen zozeer ver vormd', dat hun oorspronkelijke be tekenis dikwijls niet meer dan onder voorbehoud naar zich laat gissen. Oorspronkelijk vierde men hetKerst- feest en het feest der Driekoningen op 6 Januari. Dat deze datum naar 25 December verschoven werd, ge beurde deels onder de invloed der Romeinse kalender, want de 25ste December stond daarop genoteerd als „dies invieti solis" dag van de overwinnende zonnegod. De wor dende Christelijke kerk achtte het in de strijd met de hellenistische cultuur niet ondienstig op die dag het geboortefeest te vieren van haar Koning, Christus. Later redeneerde men, dat Christus werkelijk op die dag geboren zou zijn, want men stelde Onbevlekte Ontvangenis op 25 Maart, de (veronderstelde) dag der wereldschepping. Het Kerstfeest is dus geen voortzetting van de Sa- turmalia die van 17.20 December in Rome gevierd werden, zoals men hoort beweren. In den jare 354 werd in Rome voor de eerste maal het. Kerstfeest op 25 December gevierd. Constan- tinopel volgde in dat gebruik twin tig jaar later en van toen af aan was het pleit beslecht. De kerkelijke gebruiken zijn even eens langzaam gegroeid. De Missale Romanum kent drie speciale Kerst missen, waarvan de zg. nachtmis de beróemste is. Thans wordt in elke katholieke kerk van enige betekenis de Nativiteitsliturgie gevolgd en de nachtmis wordt overal ter wereld opgedragen. Eerst in de 8e eeuw komt daarbij de kribbe in de kerken. Maar deze gewoonte breide zich sterk uit, toen St. Franciscus op een dergelijke aan schouwelijke manier Kerstmis had gevierd in het bos van Greccio. De Kerstkribbe is thans zo onmisbaar geworden, dat het vervaardigen daar van in sommige streken tot een industrie uitgroeide. Zo bv. in Duits land en Zwitserland, waar het snij- defl van deze Kerstfiguurtjes opeen hoog peil van kunstnijverheid kwam te staan. In 1300 werd in' Haarlem een Kerstgilde, of „Corsgild" opgericht, 't Bestond uit 54 mannen en vrou wen, had een eigen kapel in de St. Bavo en een eigen altaar. De bedoeling van het gilde was om de Kerstmissen cp te luisteren en de geest van het Kerstfeest te verbreiden. Tot de tradities van het gild behoorde voorts, dat ieder jaar op Kerstmis dertien armen door het gild gespijzigd werden. Overigens ontzegden de gildebroeders zich zelf deze vreugde niet en, mogen we de oude bronnen geloven, dan werd er op de gildefeesten niet zuinig ge smuld Toen de.eerste zendelingen in deze lage landen het Joelfeest aantroffen, verboden zij dat niet zonder meer. Zij gaven het oude gebruik nieuwe inhoud. En dat daardoor aan het Kerstfeest naar het uiterlijk niet- christelijke smetten bleven kleven, was niet anders mogelijk. Een analogie tzssen Joel- en Kerst feest laat zich ontdekken. Tijdens liet Joelfeest heerste er vrede. Dan werden de wapenen gestrekt en was de vete vergeten. Het Kerstfeest was daarvan de overtreffende trap. Want het Kerstfeest was geen vrede-feest. Het was het Feest des Vredes.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1947 | | pagina 1