Weekblad voor Waddinxveen Verschijnt elke Vrijdag Spiegel van de Week Een bittere noodzaak. No. 135 Vrijdag 9 Januari 1948 3e Jaargang Adres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen Abonnementsgeld per kwartaal f 0.90 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 cent per milimeter Bijdragen, Verslagen, -etc. uiterlijk i 's Woensdagsavonds inzenden. Officieële Mededelingen De «Minister van Oorlog maakt het volgende bekend „Dienstplichtigen van de lichting 1948 van wie een wettige broeder of een wettige-halfbroeder voor het vader land is gevallen, zullen in gewone tijden niet voor het vervullen van werkelijke dienst in aanmerking komen door hen tot buitengewoon dienst plichtigen te bestemmen, of wanneer zij reeds zijn ingelijfd, of reeds tot gewoon dienstplichtigen zijn bestemd, hen alsnog nader tot buitengewoon dienstplichtigen te bestemmen." Om op grond van deze regeling tot buitengewoon dienstplichtigen te worden bestemd, moet een wettige broeder of halfbroeder van de inge schrevene als militair*. 1) gedood zijn tijdens de krijgsver richtingen, of 2) overleden zijn tengevolge van verwondingen, veroorzaakt door de vijand, of 3) overleden zijn in en door de militaire dienst, of 4) overleden zijn tengevolge van ver wondingen of ziekte opgedaan in en door de militaire dienst, dan wel als lid van een verzetsorga nisatie 1) gedood zijn tijdens het plegen van actief verzet, of 2) overleden zijn tengevolge van verwondingen, opgelopen tijdens het plegen van actief verzet. Een desbetreffend verzoek moet worden ingediend vóór 15 Januari 1948 op een ter gemeente-secretarie verkrijgbaar gesteld formulier De aandacht, wordt er op gevestigd, dat bovenstaande regeling uitsluitend van toepassing is op dienstplichtigen van de lichting 1948. Waddinxveen. 8 Januari 1948. De Burgemeester van Waddinxveen, A. WARNAAR Jz. Quiver materieel gezien gaan wij hier in Nederland aan de strijd in Indonesië ten onder. Een kind kan begrijpen, dat wij ons niet de weelde van drie millioen jgulden per dag kunnen blijven permitteren om op de lange baan Indië terug te krijgen. Minister Beel is naar Indonesië geweest en heeft er blijkbaar spij kers met koppen geslagen. Na zijn vorige reis werden er puntjes op de ingezet. Zal dit nu ook het geval zijn? De staten, die met Nederland wensen saam te werken men moge ze van zekere zijde de marionnette- regeringen noemen hebben reso luties aangenomen, waarin wordt ge vraagd, een interim-regering te vor men, ter voorbereiding van de sou- vereine „Verenigde staten van Indo nesië. De strijdkrachten, in Indonesië aanwezig, zouden de binnenlandse veiligheid verzekeren. Het ziet er naar uit, dat hiermede de Indonesische Republiek een krach tig ultimatum is gesteld. Nog heeft zij de kans, vreedzaam mede te wer ken aan de opbouw van Indonesië, daar de Republiek is uitgenodigd, deel uit te maken van deze Vere nigde Staten. Wat zal er nu in de Republiek gebeuren? Zullen de scherpslijpers er de overhand houden of zullende meer gemagtigden het heft in handen nemen? Minister Beel heeft nog eens duidelijk gezegd, dat Nederland van de Republiek het staken der vijan delijkheden eist alvorens wij politieke besprekingen kunnen voeren. Het is te hopen, dat de minister Fiévez niet al te veel op de gebeur tenissen vooruit liep, toen hij voor de radio vertelde, welke „maatrege len bij demobilisatie" van de jongens in Indië zullen worden genomen. De „afzwaaienden zullen op z'n minst een demobilisatiebonus van f 100. ontvangen plus f 70.én punten voor kledinger zal voor worden gezorgd, dat ze burgerkleding kunnen kopen zij kunnen voor het arbeids proces geschoold en herschoold wor den overbruggingsregelingen wor den getroffen zakelijke tegemoet komingen kunnen worden verstrekt kortom de overheid zal de gedemo- biliseérden uit dank voor trouwe dienstveryulling onder moeilijke om standigheden volbraaht, zoveel als in haar vermogen ligt steunen, om de weg terug te gaan. Werden deze plannen werkelijk heid, dan zal men in de toekomst zeker geen ontevreden oud-gedemo- biliseerden aantreffen. Het zai met hen anders zijn dan met de oud-illegalen, die in een con gres te Amsterdam gehouden, uit- ting gaven aan hun grote ontevre denheid met de gang van zaken na de bevrijding. Het congres nam de motie aan, waarin werd gevraagd, op krachtige wijze de berechting van verraad, in de bezettingsjaren ge pleegd, vóórt te zetten. Verslapping daarvan wordt niet gerechtvaardigd met een beroep op barmhartigheid aldus deze motie „herinnering aan de bezettingstijd". Deze doet denken aan het pro ces, dat waarschijnlijk nog deze maand tegen de Hógere SS und Polizeifürer" Rauter zal worden ge voerd. De naam Rauter is voor Ne derland een begrip geworden. Wie herinnert zich niet de korte, gruwe lijk zakelijke mededelingen op de voorpagina's der bladen uit die dagen welke met deze naam ondertekend waren Het valt ook niet moeilijk te voor spellen, hoe de eis van de procu reur-fiscaal van het Bijzondere Ge rechtshof te 's Gravenhage, mr. J. Zaayer zal luiden, De herinnering aan dat Duitsland, vertegenwoordigd door Rauter, ver vaagt, als men hoort, hoe in de UNESCO door Nederland wordt gepleit om „de culturele onsluiting" van Duitsland te bevorderen. Hier werd een motie aangenomen, om dit in overleg met cje bezettende auto riteiten te bereiken. Wij zijn er be^er aan toe dan ver leden jaarToen de barre kou nu, nog steeds, een kwakkelwinter met ongekend hoge temperatuur. Het zachte winterweer, dat door velen in den lande hogelijk wordt gewaardeerd, is echter de oorzaak, dat de rivieren, inzonderheid de IJssel buiten haar oevers traden en hele landstreken blank zetten. Wa tersnood noemen wij met een toch vreemd, Nederlands woord, deze overvloed. Overstromingen hier en daar en overal. Onafzienbare wa tervlakten bij voorbeeld tussen Zut- phen en Doesburg. De aloude strijd tegen het water is in vele streken van het land weer aangebonden. Dat is minder mooi en „grote materiële schade" is er het gevplg van. Waar mede wi) weer tot het begin van ons overzicht zijn "terug gekeerd Gevonden en verloren voorwerpen. Gevonden: 1 vulpotlood. 1 grgs wantje, 1 br. portemonuie met inh. Verloren 1 br. handschoen, 2 zw, portemonaie's met inh. 54.000 boeren wachten op 551.000 H.A. grond De drang tot emigratie, die Vooral direct na de bevrijding hoog ophaalde, is een gevolg van een onevenredige stijging van cultuurgrond en bevol king. Enige cijfers demonsteren dat zeer duidelijk: in 1910 telde Neder land 5,9 millioen inwoners en was aan cultuurgrond aanwezig 2,2 mil lioen h.a.vóór 1947 zijn deze cijfers resp. 9,5 en 2,5 millioen De voortschrijdende mechanisatie in de Nederlandse landbouw vermin derde de laatste jaren het qantal be nodigde werkkrachten per h.a., ter wijl het bevolkingsoverschot van de plattelandsbevolking daarentegen niet. daalde, doch eerder toenam. Het ge volg is dan ook, dat talloze land bouwers geen grond kunnen krijgen en derhalve moeten emigreren, dan wel in industrie of handel terecht komen. Ook hier spreken de cijfers weer duidelijk taal. Een onlangs gehouden enquête wees uit, dat 37.547 landbouwers 257.557 h,a. grond vroegen voor uitbreiding van hun bedrijf, terwijl bijna 17.000 jonge boeren en tuinders 293.861 h,a. verlangen voor vestingen van nieuwe bedrijven. Zijn grote kennis en degelijke le venshouding stempelen de Neder landse boer tot een graag geziene gast in de emigratielanden. Bezien wij de mogelijkheden voor Nederlandse-boeren in het buitenland, dan staat bovenaan de lijst Canada. Ia dit land liggen uitgestrekte terreinen, welke voor ontginning geschikt zijn. Hierdoor kan Canada een vrijwel onbeperkt aantal agrariërs opnemen, waarbij vooral de Hollanders welkom zijn. Aanvankelijk worden zij in löon- dienst tewerk gesteld, doch na enige jaren kan een eigen bedrijf worden overgespaard, mits men aanpakt. De perspectieven in Australië zijn zo groot, dat zij nog niet te over zien zijn. Reeds is een klein contin gent naar dit land vertrokken, doch de massa-emigratie stuit op vervoers- moeilijkheden, aan de oplossing waar van thans wordt gewerkt. Zuid-Amerika is het land van de toekomst, met grote sluimerende hulpbronnen. Het levenspeil op het platteland is hier echter zeer laag, hetgeen vestiging voor Nederlanders aldaar zeer moeilijk maakt. In deze landen kunnen alleen pioniers iets bereiken, indien zij in groepsverband worden uitgezonden. lit Zuid Afrika is voornamelijk vraag naar handwerkslieden, doch ook een kleine aantal kundige tuin bouwers kan zich hier een bestaan opbouwen. Ook in Frankrijk is de Nederlandse boer in trek. De huidige deviezenmoeilijkheden steken echter een spaak in het wiel zodra er sprake is van bedrijfskapi taal. De band blijft bestaan. Van Nederlandse zijde wordt al het mogelijke gedaan, om de band met de geëmigreerde boer te onder houden. Immers, deze emigranten zijn de beste propagandisten voor de export van Nederlandse land- en tuinbouwproducten In verband hiermede is dezer da gen aan alle in het buitenland woon achtige Nederlandse boeren en tuin ders, wier adres bekend is, gratis een uitstekende verzorgde landbouw- kalender 1948 toegezonden. Voorts kan de emigrant zich altijd tot de Nederlandse vertegenwoor digingen in het buitenland wenden voor raad en bijstand. Niemand weet hoeveel hij kan, voordat hij het be proefd heeft. Een ieder, die evenwel wil emi greren, dient zich te. realiseren dat hij zich hiervoor duchtig moet voor bereiden. Kennis van land en taal is onmis baar voor het slagen. Indien de kennis er is, dan is de spreekwoor delijke Hollandse degelijkheid en vastberadenheid waarborg voor een goed bestaan in de vreemde. De b?tekenis van Schiphol Welk een grote betekenis de Ne derlandse burgerluchtvaart heeft wordt wel duidelijk aangetoond door het feit dat Schiphol met pl.m. 74 landingen en opstijgingen per dag (dit cijfer geldt alleen voor verkeers vliegtuigen) op één na het drukst- bevlogen vliegveld van Europa is. Het vliegveld van Kopenhagen, Kast- rup, staat boven aan de lijst met pl.m. 76 landingen en opstijgingen per dag, de drie vliegvelden van LondenHeath Row, Northolt en Croydon hebben tezamen een ge middelde van pl.m. 153 per dag. de luchthavens van ParijsLe Bour- get^en Orly, samen pl.m, 79. Het hoge gemiddelde van Kastrup moet worden toegeschreven aan het grote aantal korte luchtlijnen in Skandina- vië, waar het luchtverkeer grote voordelen biedt als gevolg van om standigheden, dat dit gebied uit ei landen en schiereilanden is samen gesteld, zodat andere goede verbin dingen over langs afstanden ontbreken. Het burgerluchtverkeer op Schip hol wordt voor ruim 75 pet. uitge maakt door de K.L.M. in tegenstel ling met dat op anders Europese vliegvelden, waar de activiteit door verschillende maatschappijen wordt gedeeld. En al heeft men wel eens gehoord dat Schiphol één der modernste en best geoutilleerde luchthavens van Europa is, wist U, dat de 2350 meter lange hoofdstartbaan (trouwens ook de andere landingsbanen) berekend is op geregelde landingen en opstij gingen met vliegtuigen die een totaal gewicht hebben van 150 ton? Een Lockeed Constellation L-749 heeft een maximum gewicht van 46 ton. Behalve deze hoofdstartbaan, die in de richting NO-ZW loopt, wordt thans gewerkt aan de verbetering van de NW-ZO startbaan, die in April of Mei 1948 gereed zal zijn en dan een lengte zal hebben van 1800 meter en van de O-W-baan, die eveneens in het voorjaar gereed is en een lengte krijgt van 1650 meter. Als ook met de opening van de zomerdienst 1948 het nieuwe stationsgebouw van Schiphol gereed zal zijn, waarmee een groot gedeelte van de thans bestaande barakken kan worden opgeruimd, zal ook het aanzien van onze wereldluchthaven meer in in overeenstemming zijn met haar betekenis. Nederland heeft dan een luchthaven, die in geen enkel opzicht voor enig'ander vliegveld in Europa onderdoet. Nieuws uit onze woonplaats U kent toch de eenzamen, de schuwen, die door bepaalde oorza ken buiten het leven kwamen te staan en door de massa niet wor den begrepen, maar in een geschikt tehuis op hun plaats kunnen zijn U kent toch de slachtoffers van de drank, dié alleen gered kunnen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1948 | | pagina 1