Weekblad voor Waddinxveen
Verschijnt elke Vrijdag
Spiegel van de Week
Een bittere noodzaak.
No. 135
Vrijdag 9 Januari 1948
3e Jaargang
Adres Redactie en Administratie:
Oranjelaan 30, Waddinxveen
Abonnementsgeld per kwartaal f 0.90 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 cent per milimeter
Bijdragen, Verslagen, -etc. uiterlijk
i 's Woensdagsavonds inzenden.
Officieële Mededelingen
De «Minister van Oorlog maakt
het volgende bekend
„Dienstplichtigen van de lichting 1948
van wie een wettige broeder of een
wettige-halfbroeder voor het vader
land is gevallen, zullen in gewone
tijden niet voor het vervullen van
werkelijke dienst in aanmerking komen
door hen tot buitengewoon dienst
plichtigen te bestemmen, of wanneer
zij reeds zijn ingelijfd, of reeds tot
gewoon dienstplichtigen zijn bestemd,
hen alsnog nader tot buitengewoon
dienstplichtigen te bestemmen."
Om op grond van deze regeling
tot buitengewoon dienstplichtigen te
worden bestemd, moet een wettige
broeder of halfbroeder van de inge
schrevene als militair*.
1) gedood zijn tijdens de krijgsver
richtingen, of
2) overleden zijn tengevolge van
verwondingen, veroorzaakt door de
vijand, of
3) overleden zijn in en door de
militaire dienst, of
4) overleden zijn tengevolge van ver
wondingen of ziekte opgedaan in
en door de militaire dienst,
dan wel als lid van een verzetsorga
nisatie
1) gedood zijn tijdens het plegen van
actief verzet, of
2) overleden zijn tengevolge van
verwondingen, opgelopen tijdens het
plegen van actief verzet.
Een desbetreffend verzoek moet
worden ingediend vóór 15 Januari
1948 op een ter gemeente-secretarie
verkrijgbaar gesteld formulier De
aandacht, wordt er op gevestigd, dat
bovenstaande regeling uitsluitend van
toepassing is op dienstplichtigen van
de lichting 1948.
Waddinxveen. 8 Januari 1948.
De Burgemeester van Waddinxveen,
A. WARNAAR Jz.
Quiver materieel gezien gaan wij
hier in Nederland aan de strijd in
Indonesië ten onder. Een kind kan
begrijpen, dat wij ons niet de weelde
van drie millioen jgulden per dag
kunnen blijven permitteren om op de
lange baan Indië terug te krijgen.
Minister Beel is naar Indonesië
geweest en heeft er blijkbaar spij
kers met koppen geslagen. Na zijn
vorige reis werden er puntjes op de
ingezet. Zal dit nu ook het geval
zijn? De staten, die met Nederland
wensen saam te werken men moge
ze van zekere zijde de marionnette-
regeringen noemen hebben reso
luties aangenomen, waarin wordt ge
vraagd, een interim-regering te vor
men, ter voorbereiding van de sou-
vereine „Verenigde staten van Indo
nesië. De strijdkrachten, in Indonesië
aanwezig, zouden de binnenlandse
veiligheid verzekeren.
Het ziet er naar uit, dat hiermede
de Indonesische Republiek een krach
tig ultimatum is gesteld. Nog heeft
zij de kans, vreedzaam mede te wer
ken aan de opbouw van Indonesië,
daar de Republiek is uitgenodigd,
deel uit te maken van deze Vere
nigde Staten.
Wat zal er nu in de Republiek
gebeuren? Zullen de scherpslijpers
er de overhand houden of zullende
meer gemagtigden het heft in handen
nemen? Minister Beel heeft nog eens
duidelijk gezegd, dat Nederland van
de Republiek het staken der vijan
delijkheden eist alvorens wij politieke
besprekingen kunnen voeren.
Het is te hopen, dat de minister
Fiévez niet al te veel op de gebeur
tenissen vooruit liep, toen hij voor
de radio vertelde, welke „maatrege
len bij demobilisatie" van de jongens
in Indië zullen worden genomen. De
„afzwaaienden zullen op z'n minst
een demobilisatiebonus van f 100.
ontvangen plus f 70.én punten
voor kledinger zal voor worden
gezorgd, dat ze burgerkleding kunnen
kopen zij kunnen voor het arbeids
proces geschoold en herschoold wor
den overbruggingsregelingen wor
den getroffen zakelijke tegemoet
komingen kunnen worden verstrekt
kortom de overheid zal de gedemo-
biliseérden uit dank voor trouwe
dienstveryulling onder moeilijke om
standigheden volbraaht, zoveel als in
haar vermogen ligt steunen, om de
weg terug te gaan.
Werden deze plannen werkelijk
heid, dan zal men in de toekomst
zeker geen ontevreden oud-gedemo-
biliseerden aantreffen.
Het zai met hen anders zijn dan
met de oud-illegalen, die in een con
gres te Amsterdam gehouden, uit-
ting gaven aan hun grote ontevre
denheid met de gang van zaken na
de bevrijding. Het congres nam de
motie aan, waarin werd gevraagd,
op krachtige wijze de berechting van
verraad, in de bezettingsjaren ge
pleegd, vóórt te zetten. Verslapping
daarvan wordt niet gerechtvaardigd
met een beroep op barmhartigheid
aldus deze motie „herinnering aan
de bezettingstijd".
Deze doet denken aan het pro
ces, dat waarschijnlijk nog deze
maand tegen de Hógere SS und
Polizeifürer" Rauter zal worden ge
voerd. De naam Rauter is voor Ne
derland een begrip geworden. Wie
herinnert zich niet de korte, gruwe
lijk zakelijke mededelingen op de
voorpagina's der bladen uit die dagen
welke met deze naam ondertekend
waren
Het valt ook niet moeilijk te voor
spellen, hoe de eis van de procu
reur-fiscaal van het Bijzondere Ge
rechtshof te 's Gravenhage, mr. J.
Zaayer zal luiden,
De herinnering aan dat Duitsland,
vertegenwoordigd door Rauter, ver
vaagt, als men hoort, hoe in de
UNESCO door Nederland wordt
gepleit om „de culturele onsluiting"
van Duitsland te bevorderen. Hier
werd een motie aangenomen, om dit
in overleg met cje bezettende auto
riteiten te bereiken.
Wij zijn er be^er aan toe dan ver
leden jaarToen de barre kou
nu, nog steeds, een kwakkelwinter
met ongekend hoge temperatuur.
Het zachte winterweer, dat door
velen in den lande hogelijk wordt
gewaardeerd, is echter de oorzaak,
dat de rivieren, inzonderheid de
IJssel buiten haar oevers traden en
hele landstreken blank zetten. Wa
tersnood noemen wij met een toch
vreemd, Nederlands woord, deze
overvloed. Overstromingen hier en
daar en overal. Onafzienbare wa
tervlakten bij voorbeeld tussen Zut-
phen en Doesburg. De aloude strijd
tegen het water is in vele streken
van het land weer aangebonden. Dat
is minder mooi en „grote materiële
schade" is er het gevplg van. Waar
mede wi) weer tot het begin van
ons overzicht zijn "terug gekeerd
Gevonden en verloren voorwerpen.
Gevonden: 1 vulpotlood. 1 grgs
wantje, 1 br. portemonuie met inh.
Verloren 1 br. handschoen, 2 zw,
portemonaie's met inh.
54.000 boeren wachten
op 551.000 H.A. grond
De drang tot emigratie, die Vooral
direct na de bevrijding hoog ophaalde,
is een gevolg van een onevenredige
stijging van cultuurgrond en bevol
king. Enige cijfers demonsteren dat
zeer duidelijk: in 1910 telde Neder
land 5,9 millioen inwoners en was
aan cultuurgrond aanwezig 2,2 mil
lioen h.a.vóór 1947 zijn deze cijfers
resp. 9,5 en 2,5 millioen
De voortschrijdende mechanisatie
in de Nederlandse landbouw vermin
derde de laatste jaren het qantal be
nodigde werkkrachten per h.a., ter
wijl het bevolkingsoverschot van de
plattelandsbevolking daarentegen niet.
daalde, doch eerder toenam. Het ge
volg is dan ook, dat talloze land
bouwers geen grond kunnen krijgen
en derhalve moeten emigreren, dan
wel in industrie of handel terecht
komen.
Ook hier spreken de cijfers weer
duidelijk taal.
Een onlangs gehouden enquête
wees uit, dat 37.547 landbouwers
257.557 h,a. grond vroegen voor
uitbreiding van hun bedrijf, terwijl
bijna 17.000 jonge boeren en tuinders
293.861 h,a. verlangen voor vestingen
van nieuwe bedrijven.
Zijn grote kennis en degelijke le
venshouding stempelen de Neder
landse boer tot een graag geziene
gast in de emigratielanden.
Bezien wij de mogelijkheden voor
Nederlandse-boeren in het buitenland,
dan staat bovenaan de lijst Canada.
Ia dit land liggen uitgestrekte terreinen,
welke voor ontginning geschikt zijn.
Hierdoor kan Canada een vrijwel
onbeperkt aantal agrariërs opnemen,
waarbij vooral de Hollanders welkom
zijn. Aanvankelijk worden zij in löon-
dienst tewerk gesteld, doch na enige
jaren kan een eigen bedrijf worden
overgespaard, mits men aanpakt.
De perspectieven in Australië zijn
zo groot, dat zij nog niet te over
zien zijn. Reeds is een klein contin
gent naar dit land vertrokken, doch
de massa-emigratie stuit op vervoers-
moeilijkheden, aan de oplossing waar
van thans wordt gewerkt.
Zuid-Amerika is het land van de
toekomst, met grote sluimerende
hulpbronnen. Het levenspeil op het
platteland is hier echter zeer laag,
hetgeen vestiging voor Nederlanders
aldaar zeer moeilijk maakt. In deze
landen kunnen alleen pioniers iets
bereiken, indien zij in groepsverband
worden uitgezonden.
lit Zuid Afrika is voornamelijk
vraag naar handwerkslieden, doch
ook een kleine aantal kundige tuin
bouwers kan zich hier een bestaan
opbouwen. Ook in Frankrijk is de
Nederlandse boer in trek.
De huidige deviezenmoeilijkheden
steken echter een spaak in het wiel
zodra er sprake is van bedrijfskapi
taal.
De band blijft bestaan.
Van Nederlandse zijde wordt al
het mogelijke gedaan, om de band
met de geëmigreerde boer te onder
houden. Immers, deze emigranten zijn
de beste propagandisten voor de
export van Nederlandse land- en
tuinbouwproducten
In verband hiermede is dezer da
gen aan alle in het buitenland woon
achtige Nederlandse boeren en tuin
ders, wier adres bekend is, gratis
een uitstekende verzorgde landbouw-
kalender 1948 toegezonden.
Voorts kan de emigrant zich altijd
tot de Nederlandse vertegenwoor
digingen in het buitenland wenden
voor raad en bijstand.
Niemand weet hoeveel hij
kan, voordat hij het be
proefd heeft.
Een ieder, die evenwel wil emi
greren, dient zich te. realiseren dat
hij zich hiervoor duchtig moet voor
bereiden.
Kennis van land en taal is onmis
baar voor het slagen. Indien de
kennis er is, dan is de spreekwoor
delijke Hollandse degelijkheid en
vastberadenheid waarborg voor een
goed bestaan in de vreemde.
De b?tekenis van Schiphol
Welk een grote betekenis de Ne
derlandse burgerluchtvaart heeft
wordt wel duidelijk aangetoond door
het feit dat Schiphol met pl.m. 74
landingen en opstijgingen per dag
(dit cijfer geldt alleen voor verkeers
vliegtuigen) op één na het drukst-
bevlogen vliegveld van Europa is.
Het vliegveld van Kopenhagen, Kast-
rup, staat boven aan de lijst met
pl.m. 76 landingen en opstijgingen
per dag, de drie vliegvelden van
LondenHeath Row, Northolt en
Croydon hebben tezamen een ge
middelde van pl.m. 153 per dag. de
luchthavens van ParijsLe Bour-
get^en Orly, samen pl.m, 79. Het
hoge gemiddelde van Kastrup moet
worden toegeschreven aan het grote
aantal korte luchtlijnen in Skandina-
vië, waar het luchtverkeer grote
voordelen biedt als gevolg van om
standigheden, dat dit gebied uit ei
landen en schiereilanden is samen
gesteld, zodat andere goede verbin
dingen over langs afstanden ontbreken.
Het burgerluchtverkeer op Schip
hol wordt voor ruim 75 pet. uitge
maakt door de K.L.M. in tegenstel
ling met dat op anders Europese
vliegvelden, waar de activiteit door
verschillende maatschappijen wordt
gedeeld.
En al heeft men wel eens gehoord
dat Schiphol één der modernste en
best geoutilleerde luchthavens van
Europa is, wist U, dat de 2350 meter
lange hoofdstartbaan (trouwens ook
de andere landingsbanen) berekend
is op geregelde landingen en opstij
gingen met vliegtuigen die een totaal
gewicht hebben van 150 ton? Een
Lockeed Constellation L-749 heeft
een maximum gewicht van 46 ton.
Behalve deze hoofdstartbaan, die in
de richting NO-ZW loopt, wordt
thans gewerkt aan de verbetering
van de NW-ZO startbaan, die in
April of Mei 1948 gereed zal zijn
en dan een lengte zal hebben van
1800 meter en van de O-W-baan,
die eveneens in het voorjaar gereed
is en een lengte krijgt van 1650
meter. Als ook met de opening van
de zomerdienst 1948 het nieuwe
stationsgebouw van Schiphol gereed
zal zijn, waarmee een groot gedeelte
van de thans bestaande barakken
kan worden opgeruimd, zal ook het
aanzien van onze wereldluchthaven
meer in in overeenstemming zijn met
haar betekenis. Nederland heeft dan
een luchthaven, die in geen enkel
opzicht voor enig'ander vliegveld in
Europa onderdoet.
Nieuws uit onze woonplaats
U kent toch de eenzamen, de
schuwen, die door bepaalde oorza
ken buiten het leven kwamen te
staan en door de massa niet wor
den begrepen, maar in een geschikt
tehuis op hun plaats kunnen zijn
U kent toch de slachtoffers van
de drank, dié alleen gered kunnen