Avonturen van Donny en Ronny
AcUes aan Ue>wn fyedepuie^\ S\
52: Vlug stapten de jongens, vergezeld door Mac-Brekum, door de Afrikaanse Jungle.
Stil een beetje jongens, zei de detectieve tegen de druk pfhtende avonturiers, er kunnen
hier overal negers verborgen zitten. Gaan we zo goed Donny
Ik geloof het wel. En hij wees vooruit. We moeten er komen, als we die kant op gaan.
Toen trokken ze verder.
Hè 1 hèzuchtte Mac-Brekum en veegde het zweet van zijn voorhoofd, het is hier warm
Maar waarom sta je stil, Donnv
Ik weet het niet meerhakkelde deze.
't Is me wat, bromde Mac-Brekum. Speurfend keek het drietal om zich, naar wat ze
niet zagen waren enkele negers die goed verborgen achter een boomstam stonden.
boven de geschiedenis van.de jaren
1940—1945. Alles ligt ons nog vers
in het geheugen, die bange nacht,
waarin een ieder bevreesd was. Wij
waren niet allen helden, dorsten niet
allen de vijand te wederstaan. Daar
waren helden onder ons, maar hun
getal was klein. Toch was dit reeds
vroeger ook zo, en wel in de 80 jarige
oorlog, toen het aantal moedige Ne
derlanders procentsgewijze niet gro
ter is geweest dan onder de Duitse
bezitting. Nacht was het voor Rot
terdam en voor Putten, nacht voor
allen die een geliefde dode betreuren,
nacht over de wereld, een wereld van
wreedheid, die met wreedheid beant
woord werd. Nodeloos en goddeloos
heeft Duitsland ons land geteisterd.
Maar de Bijbel zegt, zou er een kwaad
in de stad zijn, dat de Heere niet
werkt De Duitsers waren middelen
in Gods hand om ons volk te tuch
tigen. Omdat er vele bidders in Ne
derland waren, die zich voor God
vernederden, is ons land gered uit
de kokende golven. God had geen
lust in 'onze ondergang. We nfogen
na drie jaren genieten van onze vrij
heid, maar komen dankbaarheid te
kort. Wij gedenken ook die uit onze
gemeente, die bij bombardementen
gedood zijn. Dat ze stervende geval
len mogen zijn in de armen van een
God, die liefde is. Dan is Voor hen
de zon opgegaan. Met het gebed van
een vliegenier besloot spr. zijn rede,
Hierna sprak de heer T. van Dam
over „Vrijheid en Vrede".
Nooit heb ik de vrijheid zo lief
gehad, als toen ze mij was ontno
men. Moedige Nederlanders gaven
voor de vrijheid hun leven. Laat dit
onuitwisbaar in ons hart staan ge
graveerd .Zal Nederland de van God
geschonken vrijheid tegen elkenfeuwe
vijand van binnen of van buiten ver
dedigen, dan moet het niet op mensen
maar op God vertrouwen, zoals de
Vader des Vaderlands. De Oranjes
zijn de symbool der vrijheid.
De vrijheid kwam, de vrede niet.
Zelfs het verbond der Ver. Naties kon
de vrede niet brengen. Men houdt
God buiten de beraadslagingen, hoe
zal men dan de vrede vinden
God schenkt aan allen, die de Vrede
vorst als hun konihg erkennen, de
ware vrede. Doet het volk van Nederl.
dit, dan kan het op Gods hulp rekenen.
Tot slot„Gebed" van Fedde Schu
ren, waarin Gods bijstand voor Ne-
derlancL wordt afgewacht.
Vervolgens sprak Ds. Van Roijen over
..Dreigende wolken"
Niemand zal vragen, aldus spr. wat
met deze dreigende wolken bedoeld wordt.
Allen zien we naar het Oosten. Het
machtige Rusland, met het grootste leger,
is een dreigende wolk. Een wolk die in
staat is in korte tijd Europa te overscha
duwen. Maar, gelukkig, niet al wat dreigt,
komt. Rusland het land waar de godsdienst
wordt bemoeilijkt en de jeugd zonder God
wordt opgevoed, blijft een gevaar Indien
men de godsdienst over boord werpt, gaat
men afgoden aanbidden, onverschillig
of deze bestaan uit kapitaal, goederen,
macht van het volk, of desnoods Stalin.
Deze afgoden vindt men zowel in Amerika
als in Rusland, als ook in eigen land.
Als tegenstelling stelde spr. tenslotte
Karl Marx en Torbecke beide 100 jaar
geleden opgetreden, de eerste vertegenwoor
diger van het nihilisme, de tweede^als die
in onze-volksvrijheden.
Tot slot sprak burgemeester Warnaar
over „Wat doen wij", waarin hij wees
op de plicht van iedere thans ,levende
Nederlander hen gedenken die achterble
ven als verwanten van de gevallen slacht
offers- Uit dankbaarheid voor de verkregen
vrijheid dienen wij een offerte brengen.
Zij gaven het offer van hun leven voor
onze vrijheid. Onttrekken aan die plicht
mogen we ons nimmer, vandaar dat spr.
een opwekking deed horen met milde hand
te geven aan de collecte voor de Stichting
1940 1945, aan de uitgang van de kerk,
en die welke aan de huizen gehouden zal
worden. Met dankgebed en het zingen
van het Wilhelmus werd deze zeer druk
bezochte samenkomst gesloten.
De aan de uitgang gehouden collecte
bracht op f 267.75.
Op het Hemelvaartsdag te
Loosdrecht gehouden Nat. concours
behaalde „Concordia" een eerste prijs
in de superieure afdeling.
De heer C. van Elk, alhier, is
benoemd tot tijdelijk leraar aan de
Rijkstuinbouwschool te Boskoop.
Onze gemeente is momenteel
verschillende jubilerende Echtparen
rijk, die zich verheugen over hun
50—, 40of 25-jarige echtverbin
tenis. Onze advertentie-kolommen
zijn daarvan een sprekend bewijs.
Wij willen niet achterblijven al
deze gelukkigen, met hun kinderen,
klein- en achterkleinkinderen geluk
te wensen mét deze gedenkwaardige
dagen.
Hersengymnastiek
„DE LAPPENDEKEN"
Gisteren vonden we Piekerwaard
gebogen over een vreemdsoortige
lappendeken. Zijn vrouw had aller
lei oude stukjes stof van elkaar
genaaid en er een deken van gemaakt,
maar Piekewaard wilde het ding zo
njet op z'n bed hebben. Hij moest
er mee puzzelen!
Volgens hem konden er op al die
stukjes stof cyfers geborduurd wor
den, zo dat je in alle richtingen
(horizontaal, verticaal en diagonaal)
als som 21 vond.
Z'n vrouw schudde het wijze
hoofd. Ze begreep er niets van.
Wat voor cijfers moesten dat dan
zijn?
Toen vertelde Piekerwaard haar
nog, dat ze op elke rij de getallen
1 tot en met 6 diende in te vullen.
Op elke lap èén cijfer.
En als ze het dan zelf goed uit
kiende in welke volgorde ze- die ge
tallen op haar dekens borduurde,
kwam er altijd van links naar rechts,
van boven naar beneden of van
hoek tot hoek bij elkaar opgeteld
21» uit.
Kijk, zo zag die lappendeken er uit
O O O O O O
O O O o O O
O O O O O O
O O O O O O
O O O O O O
O O O O O O
Kunt U even aangeven, hoe op
elke rij de cijfers 1 t/m 6 ingevuld
moeten worden
De nieuwe bonnen
Geldig van 9 t/m 22 Mei.
Bonkaarten KA, KB, KC 804
361 melk, 5 liter melk
363 melk, 7 liter melk
366 vlees, 100 gram vlees
367 vlees, 300 gram vlees
368, 369 boter, 250 gram boter of
margarine of 200 gram vet
388 algemeen, 250 gram kaas of312'/2
gram korstloze kaas
386 algemeen, 400 gram brood of 1
ransoen puddingpoeder, vermi
celli e.d.
384 algemeen, 1600 gram brood (gel
dig t.m. 15 Mei)
373 reserve, 800 gram brood (geldig
t.m. 15 Mei)
374 reserve, 200 gram kaas of 250
gram korstloze kaas
376 reserve, 400 gram brood (geldig
t.m. 15 Mei)
Bonkaarten KD, KE 806
863 melk, 12 liter melk
866, 867 vlees, 100 gram vlees
868 boter, 250 gram boter of mar
garine of 200 gram vet
869 boter 125 gram boter of marga
rine 100 gram vet
888 algemeen, 100 gram kaas of
125 gram korstloze kaas
886 algemeen, 400 gram brood of 1
rantsoen puddingpoeder, ver
micelli e.d.
884 algemeen, 400 gram brood (gel
dig t.m. 15 Mei)
873 reserve, 400 gram brood (geldig
t.m. 15 Mei)
Predikbeurten op Zondag 9 Mei 1948
Ned. Hervormde herk
Voorm. 8.45 en 10.30 en 's avonds 6.30 uur Dhr J. Vroegindeweij
Gereformeerde Kerk
Voorm. 10 en nam. 4 uur Ds. Richters uit Baarn
(Zendingszondag)
Vereniging »Wet en Evangelie*
Nam. 3.15 uur de heer P. C. Drijver, G.O. te Valkenburg (Z-H)
Christelijk Afgesch. Gemeente
Voorm. 9.30 en nm. 5 uur Ds N. van der Kraats
Remonstrantsch Gereformeerde Gemeente
Voorm. 10 uur Ds. P. D. van Royen
Burgerlijke stand
Aangiften van 29 April t/m 5 Mei 1948.
Geboren: Adrianus Cornelis Maria, z. v. G. A. Moons en
C. J. Doeleman Willem, z. v. W. van der Hengst en
C. Burger Plonia Gerritje, d. v. M. P. van Tol en E.
Hoogendoorn Cornelis. z. v. C. de Vos enW. Rietveld
GehuwdF. Olie en E. Buitelaar
OverledenArie Jacobus Both, 70 j,
IW De Zondagsdienst wordt Zondag 9 Mei
waargenomen door Dr. J. W. H, HELLEMAN
(Vervolg)
Gemeentewerken heeft hier geen emploi, w
wegen zijn in onderhoud bij Rijk, Provincie en W,
smettingsdienst kan zonder bezwaar bij de grens bl
onze gemeente daarin zelf behoorlijk voorziet, z
nadeel te brengen. Overigens is Gouda, zowel al]
aangesloten bij de ontsmettingsdienst van de Zij
eniging het Groene Kruis.
De huidige regeling voor de onderlinge hulpvi
is voor Waddiifxveen meer dan voldoende en ten ni
bestaat ,er geen bevolkingsagglomeratie die wijzig)
voor brandweerdoeleinden nodig maakt.
Ten aanzien van de politiehulp op de rijkswi
tinente onwaarheid gedebiteerd, als het gemeente
schrijft, dat de Goudse politie aldaar te hulp wori
„Waddinxveense" rijkspolitie heeft nog nimmer assij
gevraagd en dat is ook nog nimmer nodig gebleke:
lijk gebeuren, dat onbekenden met de situatie zie
politie wenden. Zij heeft dan niets anders te doen
naar Waddinxveen. Doet zij iets anders dan dat,
een recht aan, dat weer buiten de grenzen van haar
Toen vorige jaar bij de rijksweg een ongeluk g
,,onze" politie aanwezig was, kwam ook de Goudsi
„Wij kwamen eens kijken wat er gebeurd js"ü! I]
gevraagd.
Bij het bezoek van de Ministers Beel en Dn
gelegenheid van de. opening van de tentoonstelling
agent ter controle bij de Rijksbrug! Hier had de g
van Waddinxveen gewaarschuwd behoren te wor'
optreden achten wij hoogst laakbaar en des te
onrechtmatigheden thans als argument worden aa
grenswijziging. Hoe overigens de politiedienst in
uitgeoefend deelt de groepscommandant in een rap
als bijlage hieraan hechten. (Zie bijlage II).
Gouda gaat vervolgens nog in op de financiële
doorslaggevend zijn," ofschoon er wel op wordt gi
lusten de lasten in evenwicht moeten houden. Vo
betreft veronderstellen wij, dat het begeerde
veen als sluitstuk voor de tekorten moet dienen. E
het ons, dat het financiële aspect niet doorslagge'
sedert tal van jaren noodlijdend. Vallen de opbre:
zette gebieden" mee, dan geeft het ruimer armsl
het tekort verhoogd, dan is het Rijk er goed voorij
de gewijzigde financiële verhouding tussen het rijk
Wij nemen aan, dat het gemeentebestuur van Go
gedachtengang is uitgegaan. Wij constateren cc!
practische betekenis.
De andere Goudse aspecten inzake de uitvoe
wetten zullen wij niet van commentaar voorzien. C
wij met Gouda geen bemoeiingen en de afstanden
dat wij deze alsnog in de toekomstzouden krijger
echter wel, wat allimentatie en woonruimteverde
gestelde grenswijziging ten aanzien van Wadd
hebben.
Tenslotte gaat Gouda nog eens de voorgeste
onder aanhaling van enkele eerder genoemde mot:
voor stuk hebben gemeend te kunnen afwijzen.
Alleen willen wij nog tvijzen op de door Go
van de rijksweg, een zogenaamde vaste grens, die
ring onderhevig is. Maar waarom spepiaal voor
dinxveen een grens gezocht, die aan dit doel be;
anderzijds de mooie natuurlijke grens, gevormd d
IJssel, zo rigoreus en op geheel willekeurige wijze
den naar Haastrecht, Stolwijk en Gouderak. Wat
kan voor een ander niet opgeheven worden. 1
Gouda in het noorden over een vaste grens door de
de spoorweg en de toegangsweg. En waar de spoc
het noorden is verlegd is er tegen een kleine
plaatse ook geen bezwaar. Hieruit blijkt, dat voo
de Riiksweg andere motieven in het spel zijn, dij
worden aangeduid door het woord „Verheul".
Het voorstel van Gouda achten wij voor alle
gemeenten in het algemeen en voor Waddinxveei
onaanvaardbaar.
Het is een niet te miskennen feit, dat de
de bevolkingsaanwas op de lange duur meer gron
ben om door middel van woningbouw aan de vra;
te kunnen voldoen en vele kleinere randgemeenten
der jaren het grondgebied zien verminderen, andi
de stadsgemeenschap opgegaan. Wanneer daarvooj
den zijn, dan is tegen een dergelijke maatregel we
Als provinciestad is Gouda voor haar bestaans
een groot gedeelte aangewezen op de omliggende
ten, waarvan de bevolking inderdaad door economj
organisatorische banden aan Gouda gebonden is.
in de loop der jaren hecht geworden en komen in
zowel aan de stad Gouda als aan het platteland
meentebestuur van Gouda doet het in zijn memoi
evenwel voorkomen alsof de voordelen van deze r
sluitend gelegen zijn aan de zijde van het platteland
profijt trekt van de verschillende economische en
gen in de gemeente Gouda gevestigd, terwijl het
Gouda zelf, yerbonden aan de oriëntatie van het
stad, als van geen betekenis zijnde, vrijwel stilzwi
Wij bezien deze kwestie juist andersom Bood Goud
dan zou het platteland zich op een ander groot bev
stellen, waar de voordelen voor het platteland we
Een gevolg hiervan zou zijn, dat de stad Gouda ee
tegemoet ging. Naar ons inzicht heeft de gemeente
plaats er belang bij, dat de genoemde banden zo
Dat een aantal Gouwenaars in hun onderhoud v
gelegenheid te vinden in een industrie in een aan
komt ten goede aan de bloei van Gouda zelf. En
Gouda in haar memorie de zaak juist omdraaie