BIJVOEGSEL f i i van het Weekblad voorWaddinxveen van 18 Mei 1951. no. 309 Nieuws uit onze woonplaats In de nacht van Donderdag op Vrijdag werd ingebroken in het kantoor van de amandelspijs- en fondantfabriek van de fa C. P. Broer aan de Kerkweg, een bedrag van ongeveer f 1.70 is ontvreemd. Tot dusverre is het de politie nog niet gelukt aanwijzingen te verkrijgen die er op wijzen in welke richting men de daders moet zoeken. Het architectenbureau Stuur man Zn, heeft het uitbreiden van de graanmaalderij van de heer J. C. P. Janmaat aan de Noordkade, ge gund aan S. J. van Vliet en Jac. Sekeris, alhier, laagste inschrijvers voor f 15.835. Het ziekenhuisverplegings- en operatiefonds „Waddinxveen" hield zijn jaarvergadering onder voorzit terschap van de heer J. C. Moons. Uit het verslag van de secretaris penningmeester bleek, dat er een nadelig saldo van f 2644 is, Dit na delig slot is te wijten aan het feit dat het afgelopen jaar 300 verpleeg- dagen meer werden uitbetaald dan het jaar daarvoor. In totaal kwa men 74 patiënten voor rekening van het fonds met 1208 verpleegdagen. Het reservefonds bedraagt nog f 9466 zodat mede gezien de huidige resul taten, werd besloten geen bijzondere maatregelen te treffen. Het aftre dende bestuurslid, dokter E. M. L. Hemminga werd herkozen. In de vacature, ontstaan door het bedanken van de heer A. Kreupeling werd gekozen de heer B. F. Boonstoppel. In hartelijke bewoordingen heeft de voorzitter de heer Kreupeling dank gebracht voor hetgeen hij in vele jaren voor het ziekenhuisverplegings- werk heeft gedaan. De huis aan huis collecte van de stichting 1940-1945 heeft opge bracht f 640.62. Onze plaats genoot de heer M. Asscheman slaagde dezer dagen voor het te Utrecht gehouden examen van de broederschap van belasting consulenten 2e gedeelte. Naar we vernemen zal de reis van Ouden van Dagen dit jaar plaats vinden op Woensdag 27 Juni a.s. Nadere gegevens zullen t.z.t. bekend gemaakt worden. In ons blad van verleden week meldden wij, dat de zitting van het consultatiebureau voor zuigelingen van „Het Groene Kruis" van 25 Mei a.s. kwam te vervallen. Dii bericht rustte op een foutieve mededeling. De zitting van 25 Mei zal wel wor den gehouden, doch daartegenover staat, dat de zitting, welke oor spronkelijk was bepaald op 1 Juni, niet kan doorgaan. Men houde hier mede rekening. De landarbeidersvereniging „Eigen Haard" hield j.l. Woensdag avond haar gewone ledenvergadering. Deze was zeer slecht bezocht. Uit het door de secretaris uitgebrachte verslag over 1950 blijkt, dat de schuld der vereniging is teruggelopen tot f 2086,64. Tegenover deze schuld staat de waarde van nog twee plaatsjes; de andere vier zijngeheel vrij. Behalve dit heeft de vereen, nog een reserve van f 619,37. De financiële toestand kan dus zeer gunstig genoemd wor den. Het wordt erg betreurd, dat het in verband met de schaarste en duurte van materiaal thans onmoge lijk moet worden geacht te bouwen. Wat hoewel er sedert 1927 door de vereniging niet meer is gebouwd en er ook sinds dien geen aanvragen inkwamen, zijner nu verschillende aanvragen om een plaatsje ingeko men. De rekening over 1950 werd vastgesteld met een batig saldo van f 27.44, welk bedrag aan de reserve is toegevoegd. De voorzitter, de heer S. Pille, die aan de beurt van aftre ding was, is door de vergadering als zodaning herkozen, terwijl in de vacature, die ontstaan is door de emigratie van de heer J. Jager, vice- voorzitter, is gekozen de heer A. van der Knijff. Op 23 Mei zal voor de N.C.V.B. spreken Mevrouw Kooiker over „Verdonkerd goud" door Jongejan de Groot. Nieuwe telefoon aansluitingen; 343 H. v. d. Bor, Zuidkade. 257 G. Oudijk, Noordeinde 109. 222 A. v. d. Spek, Plasweg 16 A. 444* N.V. Car- rosseriefabriek Verheul, Henegou- werweg 100 A. 574 N. Zweere Onder weg 35. 442 H. Kempkes, Zuidkade 30. Vervallen aansluiting: 574 Firma Wesseling. De plaatselijke Korfbalclub „Unitas" nam op 2de Pinksterdag met 1 twaalftal deel aan de door de C.K.B. georganiseerde Bondsdag op de terreinen van Birkhoven in Amersfoort. De eerste wedstrijd werd gespeeld tegen Oranje-Zwart uit Mijnsherenland, welke club met 2-0 van Unitas won. In de tweede ronde kwam Waddinxveen uit tegen ESDO uit Kockengen. In deze wed strijd werd niet gedoelpunt. De „Val leivogels" uit Scherpenzeel was de derde club, die tegen Unitas in het veld kwam en na het verstrijken van de 20 minuten speeltijd, die elke ronde groot was, werd het zelfde resultaat geboekt als in de tweede ontmoeting: 0-0. Het sterke DesIII uit Delft, dat van plan was de nieuw bakken club in deze laatste wed strijd met een flinke nederlaag naar huis te sturen, kon de korf niet vinden en weer bleef de stand dub bel blank. In de finale voor de Hoofdklasse C.K.B. kwam Rotter dam-Zuid uit tegen „Vriendenschaar" uit Giessendam-Neder Hardinxveld. De eerstgenoemde club wist met 4-0 te winnen. In deze wedstrijd, waarvan de tweede helft door de N.C.R.V. werd uitgezonden, speelde ook de trainer van Unitas, n.l. Leen van Winden mee. Deze scoorde het derde doelpunt in bovengenoemde finale. A.s. Zaterdag staat op het programma een thuiswedstrijd tegen De Mod I uit Bodegraven. Maandag reed een motorrijder op de rijksweg, vermoedelijk doordat hij de macht over zijn stuur kwijt raakte, door het hekwerk heen, met gevolg dat hij zodanig werd verwond dat opname in het Ziekenhuis noodzakelijk was. Woensdag moest de brandweer uitrukken voor een schoorsteenbrand aan de Kleikade. De brand kon echter geblust worden zonder dat de spuit dienst behoefde te doen. 2e Pinksterdag ontstond een zelfde brand bij de fam. B- in de Burg. Trooststraat, ook deze brand kon spoedig geblust worden. Postduivenver. »De Sperwer« P.V. de Sperwer- Wedvlucht Quie- vram 194 km. Los 7-50 uur. Aankomst le duif 10-04-06. Aankomst 56e duif 10-21-09. Uitslag Fr- Rijn, 1-5-4; Abr. v. d. Graaf, 2-4-16; Jac. de Beer, 3-6-21- 57; v. d. Wijngaard, 7; M. Lam, 8; Metselaar, 9-12-18; W- v. d. Water, 10-11-14-39 50-51-53; Hofstede, 13-55; J. Fens, 15-20-33-47; 1. de Graaf, 17; C. Burger, 19; H- v. Dijk, 22-35-44-49; Roggeband, 23-43; Jac. v. d-Zijden, 24- 28-29-42-41; W. v. d. Jagt, 25; H. v- d. Berg, 26-30-31-32-34-48; Hoogerdijk 27; Berkestein, 36; Bonefaas, 37; Kers bergen, 38; P. Vink, 45-52-55; Jo Bont 54; P. v. d. Graaf, 56. Postduivenver. »De Zwaluw« De Zwaluw hield een wedvlucht van uii Neufvilles (België). Afstand 172 km. De prijzen werden als volgt behaald: M. Schouten, 1-11; Abr.de Bruyn, 2-20-22; D. la Grand, 3-18-24 C. G. Hofman, 4-37; T. Boere, 5-6- 21-27; C, de Lang, 7-13-25; W. Boon 8-16; C. v. Dijken, 6-17; P. Loender- sloot, 10-15-36; Gebr. Troost, 12; L. W. Versluis, 14-23; W. v. Ringelstein 19-33; A. de Wit, 26; D. M. de Gel der, 28-30-31; c. Toor, 29-34; P. Baan 32; M.Versluis,35-Duiven los 12uur. Aankomst eerste duif 3-02-13. Aan komst laatste duif 3-32-58. In con cours 147 duiven. Damvereniging »Excelsior« De totale stand na het einde van de competitie is achtereenvolgens: 60 bfl h O, 60 A. Blom 20 16 1 3 33 1,65 A. Blonk 19 13 4 2 30 1,58 C. H. Kramp 24 14 3 7 31 1,29 A. N. Littooij 22 11 6 5 28 1,27 C. Blonk 16 4 9 3 17 l|o6 H. Troost 13 4 5 4 13 1,00 C. J. Kortenoever 14 6 1 5 13 0,92 W. v. d. Heijden 19 5 6 8 16 0,84 D. la Grand 17 4 6 7 14 0,82 G. Heeren 20 3 6 11 12 0,60 C. W. v. Dam 16 3 3 10 9 0,56 J. Timmerman 16 1 6 9 8 0,50 P. v. Eeuwen 8 3 4 1 10 1,25 T. Twigt 6 12 3 4 0,66 De prijswinnaars zijn: A. Blom 1ste prijs. A. Blonk 2de prijs, lste klasse. W. v. d. Heijden lste prijs. D. la Grand 2de prijs, 2de klasse. Prijswinnaar competitie G.D.D. A. N. Littoog. Dienstregeling »Citosa« Ingaande 20 Mei De dienstregeling Waddinxveen- Rotterdam met tussenliggende plaat sen is vertrek Waddinxveen dage lijks 9 minuten over elk vol uur. Zondags alleen 8.09 10.09 12.09 14.09 16.09 18.09 20.09 22.09. Vertrek Rotterdam dagelijk 48 mi nuten over elk vol uur. Zondags alleen 8.48 10.48 12.48 14.48 16.48 18.48 20.48 22.48. Vertrek Waddinxveen— Gouda 5.47 6.06 6.36 6.42 6.47 verder 47 minuten over elk vol uur. Zondags 7.12 7.47 verder 47 mi nuten over elk vol uur. Vertrek Gouda 6.29 6.50 verder elke 50 minuten over elk vol uur. Zondags 7,50 uur enz. Waddinxveen Leiden telkens 13 minuten later. Vertrek Leiden 7.05 verder 5 minu ten over elk vol uur. Zondags 9.05 enz. Hoe ontstaat het Spoorboekje Ons land is maar klein zegt men. Toch is het onmetelijk groot wan neer u in Groningen woont en werkt en morgenochtend in Middelburg moet zijn omdat uw zoon daar in het huwelijk treedt. Of een relatie in de mijnstreek zit dringend om u verlegen: binnen een paar uur moet u er zijn. In dergelijke gevallen woelen we eerst met de handen in het haar maar na enkele minuten keert onze innerlijke rust terug wanneer we de spoorwegdienst regeling hebben ingezien. Er rijdt immers een trein en we zullen op tijd zijn. Ja, zon dienstregeling is gemakke lijk voor ons. De N S. heeft het echter niet zo gemakkelijk want voordat de zomer- of winterdienst tot in de finesses is uitgestippeld moet er heel wat gebeuren. Inge nieurs, economen, wiskundigen, kortom een staf van technisch en administratief personeel zit dagen en weken te rekenen en te schrijven op grafieken en lijsten voordat nauwkeurige zetters en drukkers de dienstregeling kunnen vervaardigen, die wij zo achteloos raadplegen. Het spreekt immers vanzelf: om zes uur 18 gaat de trein! Het spreekt niet vanzelf. Omstreeks zes uur vertrekt er niet alleen een trein uit uw woonplaats maar uit tientallen andere steden en dorpen. Zij vliegen langs de rails, beladen met honderden mensenlevens en moeten op tijd in die andere stad zijn, want daar staan er weer velen te wachten. Bovendien kan op die tijd geen andere trein over dat tra ject rijden. Een botsing zou cata strofaal zijn. En wanneer nu zo n dienst perfect loopt van Amsterdam naar Gronin gen, hoe moeten dan die locomotief en die wagens weer terugkomen naar de hoofdstad? Eenvoudig ge noeg zeggen wij, dan laat men alles terugrijden. Goed, maar dan moet er in f Groningen gekeerd kunnen worden, er moeten wissels zijn. En is er op dat tijdstip wel voldoende belangstelling voor een reis Gronin- gen-Amsterdam? Zo niet, dan is zo n reis met lege wagons te duur. Er behoort dan naar een ander moment te worden gezocht, waarop de Gro ningers wel reislustig zullen zijn. Het in elkaar zetten van een dienst regeling is niet alleen een tijdpuzzle, ook een ruimteprobleem is er aan verbonden èn een kostenvraagstuk. Wanneer in een stad of dorp twee of drie personentreinen op ongeveer dezelfde tijd aankomen, dan beho ren er voldoende perrons aanwezig te zijn; ook dient men te weten of de lengte van die perrons groot ge noeg is voor een lange trein. Rap porten liggen gereed om aan te ge ven of zo'n spoorwegverbinding op een bepaald uur wel in die plaats mag stoppen. Misschien loont het aantal reizigers de moeite niet. Heeft men dat alles uitgezocht, dan komt men soms tot de conclusie dat het eindstation te laat wordt bereikt om een aansluiting tot stand te brengen met een ander traject. Dan moet die stoomtrein maar uitvallen en vervangen worden door een diesel. Inderdaad kan nu de verbinding worden ingelast. Onmiddellijk moet nu worden onderzocht of bij de grotere snelheid bepaalde bochten in de spoorweg geen gevaar opleve ren voor de veiligheid. Dan komt de samenstelling van de DIENSTREGELING SPOORWEGEN INGAANDE 20 MEI 1951 V- Leiden Alfen Boskoop Waddinxveen A, Gouda V. Gouda Waddinxveen Bosk. Alfen A. Leiden 6.28 7.28 8.01 9.01 1001 6-46 6-53 6-59 707 6.17 6.26 6.32 7-43 7-50 756 804 8-34 9.26 8-40 9.32 8-46 9,38 8-55 9.47 10-24 10-30 10-36 10-45 10-00 11.01 12.01 13-01 14.01 15.01 16-01 17-01 18-01 19 01 11.24 12-24 13-24 14-24 15.24 16-24 17-24 18-24 19.24 11.30 12.30 13-30 14-30 15.30 16-30 17-30 18-32 19.30 11,36 12-36 13-36 14-36 15.36 16.36 17-36 18-39 19 36 11.45 12-45 13-45 14-45 15.45 16-45 17-45 18-48 19.45 20-01 21.01 22-01 7.17 8.08 9-03 10-00 11.00 12-00 13.00 14-00 15.00 16,00 17.00 18-00 1900 7.26 8-17 9-12 10-09 11.09 12-09 13-09 14-09 15-09 16-09 17.09 18.09 19 09 7.32 8-23 9-18 10-15 11.15 12-15 13-15 14-15 15-15 16-15 17.15 18.15 19.15 6.43 6.56 /-JJ O-li y.it lu-11 xi. 11 fïf.11 10-11 11-11 13.11 1Ö-11 17.41 18-1 Niet op Zon- en feestdagen f Alléén op Zon en feestdagen 7-43 8-32 9-32 7-55 8-44 9.44 20-24 21.24 20-30 21.30 20-36 21.36 20-45 21.45 20-00 21.00 20-09 21.09 20-15 21.15 22-24 22-30 22-36 22-45 22-00 22-09 22-15 23.01 f 23.26 23.32 23.38 23.47 f 23.03 23.12 23.18 10-32 11.32 12-32 13-32 14-32 15.32 16.32 17.32 18-32 19 32 10-44 11,44 12.44 13-44 14-44 15.44 16-44 17.44 18-44 19.44 20-32 21.32 22-32 23.32 20-44 21.44 22-44 23.44

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 3